Mutta jos yrittää vetää Parabolican jarruttamatta löytää itsensä takuuvarmasti seinästä, joten kyllä raja edelleen on olemassa ja jos Parabolican ulostulossa jatkuvasti haetaan vauhtia radan ulkopuolelta alkaa aivan varmasti tulla rangaistuksia, koska radan ulkopuolella ajamisesta ei sääntöjen mukaan saa saada hyötyä eli se ainakin pakottaa kuljettajat pysymään edelleen reunaviivan sisäpuolella.Parabolica on pilattu aika perusteellisesti. Nyt kaikki felipemassatkin uskaltaa vetää "rajoilla" koska rajaa ei enää ole.
Hyötyähän siinäkin saa. Sehän ko. säännön pointti on.Lähinnä mietityttää myös se, että jos ajaa leveäksi "lämmittelykierroksella", niin saako sen avulla kovemmat vauhdit pääsuoralle ja siten hyötyä, vaikka itse aikakierroksella ajaisi koko ajan rataviivojen sisällä ja siten kierros olisi ok.
Toki muistan, kuinka Hockenheimissa 2000 Frentzenin aika-ajokierros hylättiin, koska hän oli oikaissut ulostulokierroksellaan ja siten päässyt autoletkan kärkeen. Nuo aika-ajot ajettiin sellaisissa olosuhteissa, että parhaat ajat pistettiin tauluun heti session aluksi.
ja jos Parabolican ulostulossa jatkuvasti haetaan vauhtia radan ulkopuolelta alkaa aivan varmasti tulla rangaistuksia, koska radan ulkopuolella ajamisesta ei sääntöjen mukaan saa saada hyötyä eli se ainakin pakottaa kuljettajat pysymään edelleen reunaviivan sisäpuolella.
Jep.. ja vaikka tuomarit vetäis linjan tiukaksi ku kitaran kieli, nii missä se raja menis? Voiko vetää sentin tai peräti kolme yli rajojen? Vai napsahtaako rankkua pelkästä ajatuksesta vetää yli rajojen? Lisäksi ilman asfalttia se on kuskista kiinni kuinka paljon yli viivan kannattaa mennä.. raja on häilyvä ilman tuomariarvontaa (hienoja kuvia, ku auto vetää äärirajoilla ja pöläyttää vähä kurvin ulostulossa). Kolmanneksi.. se raja lähtee ensimmäisistä renkaista (ilman asfalttia).. ei niistä sisäkurvin renkaista. Tai mistäs sitä tietää, jos on kunnon rallikuski, nii voinee kokeilla vetää leveämpää reittiä nurtsilla.
Ihan niinkuin Bahrainissa, Silverstonessa, Hockenheimissa ja Hungaroringillä tällä kaudella, ja ties missä Intioissa viime kaudella?
Siinä missä se valkonen viiva kulkee. Lienee turha edes alkaa millään tönärillä niitä ajolinjoja mittaamaan. Tässä täysin vielä spekulatiivisessa tilanteessa se "veitsenterä" voisi säilyä siinä mielessä, että ne taitavimmat vetäisi sisärengas aivan rataviivan päällä joka kierroksen ja muut vetää sitten välillä vähän yli ja kerää kisassa sitten vaikka jotain varoituksia tai yms.Jep.. ja vaikka tuomarit vetäis linjan tiukaksi ku kitaran kieli, nii missä se raja menis?
Tuomareilla ku on käytössä vain videokuva. Siinäpä katselet menikö se millin, sentin vai 10 senttiä yli? Got the point? Tuomaroinnissa, lajista huolimatta, on omat tulkintansa.Siinä missä se valkonen viiva kulkee. Lienee turha edes alkaa millään tönärillä niitä ajolinjoja mittaamaan. Tässä täysin vielä spekulatiivisessa tilanteessa se "veitsenterä" voisi säilyä siinä mielessä, että ne taitavimmat vetäisi sisärengas aivan rataviivan päällä joka kierroksen ja muut vetää sitten välillä vähän yli ja kerää kisassa sitten vaikka jotain varoituksia tai yms.
Kukaanhan ei ole vielä ajanut tuota mutkaa läpi eikä tiedetä vielä mimmoset kanttarit sinne tulee. Toivottavasti tulee tarpeeksi isot niin loppuu se spekulointi radan reunoista ja leveäksi menoista.
No sitä videokuvaa nimenomaan tulkitaan, että menikö yli vai ei. Tuomaritahan voi saada videon vaikka mistä kuvakulmasta. Periaatteessa jos menee millin yli niin tulee hylky ja jos on millin sisällä niin antaa mennä. Jos joku tulee tuomiosta mussuttamaan niin tulkitaan ne videot vaikka yhdessä uudestaan ja katsotaan, että pilkottaako se valkoinen pikseli sieltä renkaan alta. Ainoa toleranssi mitä tarvittaisiin on näkökyky. Jo pelkästä onboardistakin voi nähdä ihan hyvin osuuko rengas viivaan vai ei.Tuomareilla ku on käytössä vain videokuva. Siinäpä katselet menikö se millin, sentin vai 10 senttiä yli? Got the point? Tuomaroinnissa, lajista huolimatta, on omat tulkintansa.
Tuskinpa sinne sellaista kanttaria tulee joka heikentää pitoa ja saa auton menemään suoraan kohti aitaa.Kukaanhan ei ole vielä ajanut tuota mutkaa läpi eikä tiedetä vielä mimmoset kanttarit sinne tulee. Toivottavasti tulee tarpeeksi isot niin loppuu se spekulointi radan reunoista ja leveäksi menoista.
Käsittääkseni ainakin aika-ajossa se "hyöty" katsotaan yleensä mutkakohtaisesti eikä yksittäisten leveäksiajojen kohdalla. Oleellista on jommankumman tuomarilinjan ottaminen ja sen noudattaminen. Meinaan, että aletaanko niitä rataviivoja kyttäämään kuten Itävallassa tehtiin vai annetaanko ajaa niin leveäksi kuin huvittaa kuten vaikka Saksassa. Pääasia, että säännöt on samat kaikille. Kuljettajienkokouksissahan näitä asioita ruoditaan.Pääasiallinen ongelma rataviivojen kanssa ei missään nimessä ole sen määrittämisessä onko auto yli vai ali viivan, vaan siinä että tuomaristo tulkitsee viivojen ylittämisestä saatavan "hyödyn" miten sattuu.
Heh. Haluaisinpa nähdä sen tilaston, joka tuon väitteen vahvistaa. Mikään könttävertailu (onnettomuuksien ja kuolemantapausten määrä F1 vs. siviiliautoilu) ei ole pätevä vertailu. Pitää verrata ajettuja kilometrimääriä. Volyymit ovat siviililiikenteessä vähän eri luokkaa.Mutta kuten sanottua: siviiliautoilu on vaarallisempaa kuin F1 tänä päivänä. On ollut jo pitkään, mutta nykyään ero on jo todella suuri.
Jos kuski ajaa formulaa uransa aikana 200000km, hän romuttaa sinä aikana aika monta autoa, ja luultavasti saa muutaman kerran pieniä vammoja, nyrjähdyksiä, ruhjeita, aivotärähdyksiä. Aika harva tieliikennekuski kokee vastaavaa sillä matkalla. Muutama lintu jää todennäköisesti alle ja puskuri naarmuuntuu parkkipaikalla.Heh. Haluaisinpa nähdä sen tilaston, joka tuon väitteen vahvistaa. Mikään könttävertailu (onnettomuuksien ja kuolemantapausten määrä F1 vs. siviiliautoilu) ei ole pätevä vertailu. Pitää verrata ajettuja kilometrimääriä. Volyymit ovat siviililiikenteessä vähän eri luokkaa.
Siviiliautoilussa jää mm. paljon enemmän oman arvioinnin varaan, kannattaako ajaa vai ei.
Esimerkkinä se, että F1:ssä ei ajeta rankkasateessa. Siviilissä ajavat ne jotka uskaltavat.
Terävä huomio. Keskusteluforumilla spekuloidaan!!? Ei kai!Paljon tulee taas parranpärinää ilman mitään tietoa siitä miten a) oikeasti tuo mutkan ajamiseen vaikuttaa b) miten tuomaristo tulee asiaan suhtautumaan.
Vähintään sen verran siihen tarvitaankin.Toivottavasti edes sen verran, että hidastaa menoa verrattuna radallapysymiseen.
Tosiasioita vastaan on hankala kiistellä.