Moottoriratakeskustelu

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ja iso osa miksi sinne ei ajettukaan oli siksi että kuskit varoivat sinne menemistä, eli eivät ajaneet ihan samanlaisella limitillä. Se joka meni lähimmäs sitä olikin nopeampi kuski sillä autolla. Erot tallikavereiden välillä oli joskus pöyristyttäviä (toki tässä löytyy monen monta syytä, mutta tämäkin yksi).
Tämä. Sinällään mulle on ihan sama onko siellä radan ulkopuolella hiekkaa vai asvalttia (olkoonkin että hiekka ja nurtsi näyttää paremmalta). Isoin ongelma on se, miten se muuttaa koko kilpa-autoilun luonnetta.

Käytännössä esim. Spa on täysin pilattu, rata on helpompi nykyään helpompi kuin perus-Tilkedrome. Nykyään F1:llä Span haasvavimmat mutkat on La Souce ja Bus stop. Revi siitä sitten.. :thumbfh:

Kuskin taitojen merkitys on kääntäen verrannollinen asvalttiturva-alueiden määrään. Ihan naurettavaa katsella treenisessioita nykyään, kun kuskit on puolet ajasta radan ulkopuolella. Kyllä sieltä apinakin sen limitin löytää, kun riittävän monta kertaa ajaa yli. Hamilton varsinkin kunnostautui tässä tänään, isoja vaikeuksia Pouhonissa. Sama on toki käynnissä joka viikonloppu.

Minusta FIA voisi tehdä säännön, että harkkasessio on ohi jos laitat renkaan ulos radalta ilman hyvää syytä. Lakkaisin oitis vastustamasta asvaltointeja :D

Lahjakkaammat kuskithan tuossa on kärsijän roolissa nyt, kun jokainen räpeltäjäkin pääsee parin kympän päähän auton maksimista.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Tämä. Sinällään mulle on ihan sama onko siellä radan ulkopuolella hiekkaa vai asvalttia (olkoonkin että hiekka ja nurtsi näyttää paremmalta). Isoin ongelma on se, miten se muuttaa koko kilpa-autoilun luonnetta.

Käytännössä esim. Spa on täysin pilattu, rata on helpompi nykyään helpompi kuin perus-Tilkedrome. Nykyään F1:llä Span haasvavimmat mutkat on La Souce ja Bus stop. Revi siitä sitten.. :thumbfh:

Kuskin taitojen merkitys on kääntäen verrannollinen asvalttiturva-alueiden määrään. Ihan naurettavaa katsella treenisessioita nykyään, kun kuskit on puolet ajasta radan ulkopuolella. Kyllä sieltä apinakin sen limitin löytää, kun riittävän monta kertaa ajaa yli. Hamilton varsinkin kunnostautui tässä tänään, isoja vaikeuksia Pouhonissa. Sama on toki käynnissä joka viikonloppu.

Minusta FIA voisi tehdä säännön, että harkkasessio on ohi jos laitat renkaan ulos radalta ilman hyvää syytä. Lakkaisin oitis vastustamasta asvaltointeja :D

Lahjakkaammat kuskithan tuossa on kärsijän roolissa nyt, kun jokainen räpeltäjäkin pääsee parin kympän päähän auton maksimista.
Kaikesta huolimatta Span radalla rajuimmat ulosajot tapahtuvat Eau Rougessa ja ei olisi mikään ihme jos tänäkin viikonloppuna joku rysäyttää rajusti seinään nimenomaan Eau Rougessa.

Blanchimont on toinen sellainen mutka jossa auton käsistä karkaaminen johtaa rajuun ulosajoon, koska Eau Rougen tapaan sekin vedetään kaasua nostamatta ja yhtä kovalla vauhdilla kuin Eau Rouge.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Kaikesta huolimatta Span radalla rajuimmat ulosajot tapahtuvat Eau Rougessa ja ei olisi mikään ihme jos tänäkin viikonloppuna joku rysäyttää rajusti seinään nimenomaan Eau Rougessa.

Blanchimont on toinen sellainen mutka jossa auton käsistä karkaaminen johtaa rajuun ulosajoon, koska Eau Rougen tapaan sekin vedetään kaasua nostamatta ja yhtä kovalla vauhdilla kuin Eau Rouge.
Kyllä joo, mutta noissa on kuskin rooli aika olematon. Jos jotain sattuu, siinä on autossa vikaa tai osuma.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Kyllä joo, mutta noissa on kuskin rooli aika olematon. Jos jotain sattuu, siinä on autossa vikaa tai osuma.
Varsinkin sateella syy ulosajoon voi olla puhtaasti kuljettajassa itsessään, koska sateella ulosajoon voi riittää pelkkä kanttarin päältä ajaminen.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Varsinkin sateella syy ulosajoon voi olla puhtaasti kuljettajassa itsessään, koska sateella ulosajoon voi riittää pelkkä kanttarin päältä ajaminen.
Eli päästään siihen, että isoin ero CotA:n ja Span välillä on, että Spass sataa todennäköisemmin :nope:
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
No onneksi on turva-auto. Tai punainen lippu sateen varalta.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Varsinkin sateella syy ulosajoon voi olla puhtaasti kuljettajassa itsessään, koska sateella ulosajoon voi riittää pelkkä kanttarin päältä ajaminen.
Ja märkä asfaltti ei sitten paljoa hidastakaan spinnauksen sattuessa.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Tänään oli taas naurettavaa kun Alonso ja Ricciardo (ainakin nämä 2) pyörivät radan ulkopuolella ja paransivat aikaansa.
Aivan naurettavaa että voi tehdä isompiakin virheitä ja silti ei ole mitään aika-penaltya.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Tänään oli taas naurettavaa kun Alonso ja Ricciardo (ainakin nämä 2) pyörivät radan ulkopuolella ja paransivat aikaansa.
Aivan naurettavaa että voi tehdä isompiakin virheitä ja silti ei ole mitään aika-penaltya.
Rosberg myös pariinkin otteeseen. GP2 sarjassa sitten piti päästää kisassa takana ollut ohitseen, kun kävi leveänä ja palasi kärkeen.

http://www.youtube.com/watch?v=V8cNm9G-FrI¨

Olen aina kritisoinut Nurburgringin ykkössektoria. Tänään sitten erästä F1 kausiopasta vuodelta 2006 lukiessani huomasin, että sitä on muutettu vuonna 2002. Katsoin sitten mielenkiinnosta, minkälainen se oli ennen ja todella makea. Monta kertaa parempi kuin nykyinen ratkaisu. Miksei tätäkään voitu pitää, tekisi Nurburgringistä paljon paremman :wall:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Olen aina kritisoinut Nurburgringin ykkössektoria. Tänään sitten erästä F1 kausiopasta vuodelta 2006 lukiessani huomasin, että sitä on muutettu vuonna 2002. Katsoin sitten mielenkiinnosta, minkälainen se oli ennen ja todella makea. Monta kertaa parempi kuin nykyinen ratkaisu. Miksei tätäkään voitu pitää, tekisi Nurburgringistä paljon paremman :wall:
No empä tiedä. Ihan mutulla se vanha Nyrren eka mutka oli turhan nopea, jotta siinä oltaisiin nähty juurikaan ohituksia. Tietty silloin nyt ohiteltu juuri muutenkaan.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
No empä tiedä. Ihan mutulla se vanha Nyrren eka mutka oli turhan nopea, jotta siinä oltaisiin nähty juurikaan ohituksia. Tietty silloin nyt ohiteltu juuri muutenkaan.
Joo se eka mutka on ihan ok, siinä toki tulee mukavasti ohituksia, mutta se muu osuus on ihan täyttä paskaa ennen ykkössektorin loppua. Itse tykkäisin tuosta vanhasta paljon enemmän, toki kaikilla oma mielipiteensä.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Rosberg myös pariinkin otteeseen. GP2 sarjassa sitten piti päästää kisassa takana ollut ohitseen, kun kävi leveänä ja palasi kärkeen.

http://www.youtube.com/watch?v=V8cNm9G-FrI¨

Olen aina kritisoinut Nurburgringin ykkössektoria. Tänään sitten erästä F1 kausiopasta vuodelta 2006 lukiessani huomasin, että sitä on muutettu vuonna 2002. Katsoin sitten mielenkiinnosta, minkälainen se oli ennen ja todella makea. Monta kertaa parempi kuin nykyinen ratkaisu. Miksei tätäkään voitu pitää, tekisi Nurburgringistä paljon paremman :wall:
Tuohan rakennettiin juuri noita isoja katsomoita varten, jotta autot pyörisi siellä katsojien edessä vähän enemmän kuin yhden sikaanin verran.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuohan rakennettiin juuri noita isoja katsomoita varten, jotta siellä autot pyörisi siellä katsojien edessä vähän enemmän kuin yhden sikaanin verran.
Katsomot olivat epäilemättä pääsyy, mutta siinä sivussa Tilke tuli luoneeksi kohdan, jossa nähdään radan parhaat kisailut. Tuossahan vedetään aika useinkin kaksi autoa rinnan monta mutkaa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Siinä Nürren ykkösmutkassahan on pomppu ja se menee alamäkeen.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9270
Vanha ykkösshikaani oli siinä mielessä paha että jälkimmäinen osa oli tiukempi, mikä tarkoitti sitä että mahdolliset oikojat tulevat pahemmin keskelle pakkaa.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Vanha ykkösshikaani oli siinä mielessä paha että jälkimmäinen osa oli tiukempi, mikä tarkoitti sitä että mahdolliset oikojat tulevat pahemmin keskelle pakkaa.
Ei ne pahemmin sinne tulleet kun siellä soraa oli.
Ja miksi nyt oikoa kun siellä on soraa?
 
Ylös