Tämä. Sinällään mulle on ihan sama onko siellä radan ulkopuolella hiekkaa vai asvalttia (olkoonkin että hiekka ja nurtsi näyttää paremmalta). Isoin ongelma on se, miten se muuttaa koko kilpa-autoilun luonnetta.Ja iso osa miksi sinne ei ajettukaan oli siksi että kuskit varoivat sinne menemistä, eli eivät ajaneet ihan samanlaisella limitillä. Se joka meni lähimmäs sitä olikin nopeampi kuski sillä autolla. Erot tallikavereiden välillä oli joskus pöyristyttäviä (toki tässä löytyy monen monta syytä, mutta tämäkin yksi).
Käytännössä esim. Spa on täysin pilattu, rata on helpompi nykyään helpompi kuin perus-Tilkedrome. Nykyään F1:llä Span haasvavimmat mutkat on La Souce ja Bus stop. Revi siitä sitten.. :thumbfh:
Kuskin taitojen merkitys on kääntäen verrannollinen asvalttiturva-alueiden määrään. Ihan naurettavaa katsella treenisessioita nykyään, kun kuskit on puolet ajasta radan ulkopuolella. Kyllä sieltä apinakin sen limitin löytää, kun riittävän monta kertaa ajaa yli. Hamilton varsinkin kunnostautui tässä tänään, isoja vaikeuksia Pouhonissa. Sama on toki käynnissä joka viikonloppu.
Minusta FIA voisi tehdä säännön, että harkkasessio on ohi jos laitat renkaan ulos radalta ilman hyvää syytä. Lakkaisin oitis vastustamasta asvaltointeja
Lahjakkaammat kuskithan tuossa on kärsijän roolissa nyt, kun jokainen räpeltäjäkin pääsee parin kympän päähän auton maksimista.