Moottoriratakeskustelu

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Parabolica on pilattu aika perusteellisesti. Nyt kaikki felipemassatkin uskaltaa vetää "rajoilla" koska rajaa ei enää ole.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Parabolica on pilattu aika perusteellisesti. Nyt kaikki felipemassatkin uskaltaa vetää "rajoilla" koska rajaa ei enää ole.
Mutta jos yrittää vetää Parabolican jarruttamatta löytää itsensä takuuvarmasti seinästä, joten kyllä raja edelleen on olemassa ja jos Parabolican ulostulossa jatkuvasti haetaan vauhtia radan ulkopuolelta alkaa aivan varmasti tulla rangaistuksia, koska radan ulkopuolella ajamisesta ei sääntöjen mukaan saa saada hyötyä eli se ainakin pakottaa kuljettajat pysymään edelleen reunaviivan sisäpuolella.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9270
Lähinnä mietityttää myös se, että jos ajaa leveäksi "lämmittelykierroksella", niin saako sen avulla kovemmat vauhdit pääsuoralle ja siten hyötyä, vaikka itse aikakierroksella ajaisi koko ajan rataviivojen sisällä ja siten kierros olisi ok.

Toki muistan, kuinka Hockenheimissa 2000 Frentzenin aika-ajokierros hylättiin, koska hän oli oikaissut ulostulokierroksellaan ja siten päässyt autoletkan kärkeen. Nuo aika-ajot ajettiin sellaisissa olosuhteissa, että parhaat ajat pistettiin tauluun heti session aluksi.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Lähinnä mietityttää myös se, että jos ajaa leveäksi "lämmittelykierroksella", niin saako sen avulla kovemmat vauhdit pääsuoralle ja siten hyötyä, vaikka itse aikakierroksella ajaisi koko ajan rataviivojen sisällä ja siten kierros olisi ok.

Toki muistan, kuinka Hockenheimissa 2000 Frentzenin aika-ajokierros hylättiin, koska hän oli oikaissut ulostulokierroksellaan ja siten päässyt autoletkan kärkeen. Nuo aika-ajot ajettiin sellaisissa olosuhteissa, että parhaat ajat pistettiin tauluun heti session aluksi.
Hyötyähän siinäkin saa. Sehän ko. säännön pointti on.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
ja jos Parabolican ulostulossa jatkuvasti haetaan vauhtia radan ulkopuolelta alkaa aivan varmasti tulla rangaistuksia, koska radan ulkopuolella ajamisesta ei sääntöjen mukaan saa saada hyötyä eli se ainakin pakottaa kuljettajat pysymään edelleen reunaviivan sisäpuolella.
:D

Ihan niinkuin Bahrainissa, Silverstonessa, Hockenheimissa ja Hungaroringillä tällä kaudella, ja ties missä Intioissa viime kaudella?
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
:D

Ihan niinkuin Bahrainissa, Silverstonessa, Hockenheimissa ja Hungaroringillä tällä kaudella, ja ties missä Intioissa viime kaudella?
Jep.. ja vaikka tuomarit vetäis linjan tiukaksi ku kitaran kieli, nii missä se raja menis? Voiko vetää sentin tai peräti kolme yli rajojen? Vai napsahtaako rankkua pelkästä ajatuksesta vetää yli rajojen? Lisäksi ilman asfalttia se on kuskista kiinni kuinka paljon yli viivan kannattaa mennä.. raja on häilyvä ilman tuomariarvontaa (hienoja kuvia, ku auto vetää äärirajoilla ja pöläyttää vähä kurvin ulostulossa). Kolmanneksi.. se raja lähtee ensimmäisistä renkaista (ilman asfalttia).. ei niistä sisäkurvin renkaista. Tai mistäs sitä tietää, jos on kunnon rallikuski, nii voinee kokeilla vetää leveämpää reittiä nurtsilla.

Turvallisuusnäkökulman ymmärrän, mut kyllä siihen mutkaan TÄYTYY liittyä se psykologinenkin puoli. eihä tuolla käytännössä mitään päätä tarvi johdossakaan ,ku voi vahingossa vähän pihallekkin ajaa, jos hieman herpaantuu. Ennen se oli yhtä jännitystä (tai aika kultaa muistot?), että pysyykö kaveri loppuun asti hereillä, vaikka ois kuinka suuressa johdossa.

Rallissa ei olis mitään mielenkiintoa nykyään ellei se ois niin pirun anteeksiantamatonta. Voittaja on käytännössä selvä vasta viimeisen etapin jälkeen, jos kisa on lähimainkaan tasainen. 1-2 sijan jälkeen sitä tapahtumaa jo riittääkin joka tapauksessa. Ois muuten kuollut laji jo ajat sitten.

Edit: toisaalta tuli luettua semmoinenki pointti, että entäpä jos jarrut sanoo itsensä pitkän suoran jälkeen itsensä irti? asfaltilla mennään melko lujaa seinään. Lujaa mentäis myös soralla, mut hidastais se sentäs jotain?
 
Viimeksi muokattu:

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Jep.. ja vaikka tuomarit vetäis linjan tiukaksi ku kitaran kieli, nii missä se raja menis?
Siinä missä se valkonen viiva kulkee. Lienee turha edes alkaa millään tönärillä niitä ajolinjoja mittaamaan. Tässä täysin vielä spekulatiivisessa tilanteessa se "veitsenterä" voisi säilyä siinä mielessä, että ne taitavimmat vetäisi sisärengas aivan rataviivan päällä joka kierroksen ja muut vetää sitten välillä vähän yli ja kerää kisassa sitten vaikka jotain varoituksia tai yms.

Kukaanhan ei ole vielä ajanut tuota mutkaa läpi eikä tiedetä vielä mimmoset kanttarit sinne tulee. Toivottavasti tulee tarpeeksi isot niin loppuu se spekulointi radan reunoista ja leveäksi menoista.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Siinä missä se valkonen viiva kulkee. Lienee turha edes alkaa millään tönärillä niitä ajolinjoja mittaamaan. Tässä täysin vielä spekulatiivisessa tilanteessa se "veitsenterä" voisi säilyä siinä mielessä, että ne taitavimmat vetäisi sisärengas aivan rataviivan päällä joka kierroksen ja muut vetää sitten välillä vähän yli ja kerää kisassa sitten vaikka jotain varoituksia tai yms.

Kukaanhan ei ole vielä ajanut tuota mutkaa läpi eikä tiedetä vielä mimmoset kanttarit sinne tulee. Toivottavasti tulee tarpeeksi isot niin loppuu se spekulointi radan reunoista ja leveäksi menoista.
Tuomareilla ku on käytössä vain videokuva. Siinäpä katselet menikö se millin, sentin vai 10 senttiä yli? Got the point? Tuomaroinnissa, lajista huolimatta, on omat tulkintansa.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Tuomareilla ku on käytössä vain videokuva. Siinäpä katselet menikö se millin, sentin vai 10 senttiä yli? Got the point? Tuomaroinnissa, lajista huolimatta, on omat tulkintansa.
No sitä videokuvaa nimenomaan tulkitaan, että menikö yli vai ei. Tuomaritahan voi saada videon vaikka mistä kuvakulmasta. Periaatteessa jos menee millin yli niin tulee hylky ja jos on millin sisällä niin antaa mennä. Jos joku tulee tuomiosta mussuttamaan niin tulkitaan ne videot vaikka yhdessä uudestaan ja katsotaan, että pilkottaako se valkoinen pikseli sieltä renkaan alta. Ainoa toleranssi mitä tarvittaisiin on näkökyky. Jo pelkästä onboardistakin voi nähdä ihan hyvin osuuko rengas viivaan vai ei.

Disclaimerina sanon taas, että mielestäni koko ongelmaa tuskin edes syntyy tulevana Monzan viikonloppuna.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Pääasiallinen ongelma rataviivojen kanssa ei missään nimessä ole sen määrittämisessä onko auto yli vai ali viivan, vaan siinä että tuomaristo tulkitsee viivojen ylittämisestä saatavan "hyödyn" miten sattuu.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kukaanhan ei ole vielä ajanut tuota mutkaa läpi eikä tiedetä vielä mimmoset kanttarit sinne tulee. Toivottavasti tulee tarpeeksi isot niin loppuu se spekulointi radan reunoista ja leveäksi menoista.
Tuskinpa sinne sellaista kanttaria tulee joka heikentää pitoa ja saa auton menemään suoraan kohti aitaa.

Eli maalattu viiva ja joku astroturffin pätkä siihen korkeintaan. Toivottavasti edes sen verran, että hidastaa menoa verrattuna radallapysymiseen.

Mutta kuten sanottua: siviiliautoilu on vaarallisempaa kuin F1 tänä päivänä. On ollut jo pitkään, mutta nykyään ero on jo todella suuri. Nyt taitavimmat pleikkakuskit kisaavat voitosta, ihan kuin kotisoffalla pelaisi. Paras aina voittaa, mutta niinhän se on neppisautoilussakin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Paljon tulee taas parranpärinää ilman mitään tietoa siitä miten a) oikeasti tuo mutkan ajamiseen vaikuttaa b) miten tuomaristo tulee asiaan suhtautumaan.

Käytännössä (jos Parabolican ulostuloon tulee entisen hiekan sijaan leveä kanttari kohtaan, jossa kuvassa on vielä hiekkaa) asia tulee nähdäkseni muuttumaan siten, että kun ennen oli tärkeää pitää vasemman puolen renkaat asfaltilla, tulevaisuudessa on tärkeää pitää oikean puolen renkaat radan puolella, ettei mene radalta poistumiseksi. Eli ajolinja vain muuttuu hieman leveämmäksi ja suoranopeudet pääsuoralla kasvavat.

Itse en usko, että pitkäksi vedosta (siis kokonaan radan ulkopuolelle) saa mutkassa sinällään ajallista hyötyä, koska matka on pidempi. Potentiaalisesti vaarallisen onnettomuuden riski toki pienenee, mikä on varmasti ollut uudistuksen tarkoituskin.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Pääasiallinen ongelma rataviivojen kanssa ei missään nimessä ole sen määrittämisessä onko auto yli vai ali viivan, vaan siinä että tuomaristo tulkitsee viivojen ylittämisestä saatavan "hyödyn" miten sattuu.
Käsittääkseni ainakin aika-ajossa se "hyöty" katsotaan yleensä mutkakohtaisesti eikä yksittäisten leveäksiajojen kohdalla. Oleellista on jommankumman tuomarilinjan ottaminen ja sen noudattaminen. Meinaan, että aletaanko niitä rataviivoja kyttäämään kuten Itävallassa tehtiin vai annetaanko ajaa niin leveäksi kuin huvittaa kuten vaikka Saksassa. Pääasia, että säännöt on samat kaikille. Kuljettajienkokouksissahan näitä asioita ruoditaan.

Kisoissahan nämä hyödyt ohitustilanteissa sun muissa on enemmän tulkinnanvaraisia, mutta se liittyy Parabolicaan ihan yhtä paljon kuin mihin tahansa muuhunkin mutkaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta kuten sanottua: siviiliautoilu on vaarallisempaa kuin F1 tänä päivänä. On ollut jo pitkään, mutta nykyään ero on jo todella suuri.
Heh. Haluaisinpa nähdä sen tilaston, joka tuon väitteen vahvistaa. Mikään könttävertailu (onnettomuuksien ja kuolemantapausten määrä F1 vs. siviiliautoilu) ei ole pätevä vertailu. Pitää verrata ajettuja kilometrimääriä. Volyymit ovat siviililiikenteessä vähän eri luokkaa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Siviiliautoilussa jää mm. paljon enemmän oman arvioinnin varaan, kannattaako ajaa vai ei.

Esimerkkinä se, että F1:ssä ei ajeta rankkasateessa. Siviilissä ajavat ne jotka uskaltavat.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Heh. Haluaisinpa nähdä sen tilaston, joka tuon väitteen vahvistaa. Mikään könttävertailu (onnettomuuksien ja kuolemantapausten määrä F1 vs. siviiliautoilu) ei ole pätevä vertailu. Pitää verrata ajettuja kilometrimääriä. Volyymit ovat siviililiikenteessä vähän eri luokkaa.
Jos kuski ajaa formulaa uransa aikana 200000km, hän romuttaa sinä aikana aika monta autoa, ja luultavasti saa muutaman kerran pieniä vammoja, nyrjähdyksiä, ruhjeita, aivotärähdyksiä. Aika harva tieliikennekuski kokee vastaavaa sillä matkalla. Muutama lintu jää todennäköisesti alle ja puskuri naarmuuntuu parkkipaikalla.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Paljon tulee taas parranpärinää ilman mitään tietoa siitä miten a) oikeasti tuo mutkan ajamiseen vaikuttaa b) miten tuomaristo tulee asiaan suhtautumaan.
Terävä huomio. Keskusteluforumilla spekuloidaan!!? Ei kai!:rolleyes::D

Toivottavasti edes sen verran, että hidastaa menoa verrattuna radallapysymiseen.
Vähintään sen verran siihen tarvitaankin.

Tottakai olisihan se aika siistii jos joka rataa reunustaisi syvä rotko. Siinä kun tekee yhden virheen niin selviää vain kuolemanrangaistuksella. Kärjistetysti siis.
 
Ylös