Moottoriratakeskustelu

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tilken ratoja hehkutetaan, mutta kisat niissä on usein tylsiä. Toista se on vanhoilla radoilla kuten Spa, Monza jne
Sanoisin, että Tilken ratoja kategorisesti haukutaan (usein syistä, jotka eivät edes ole Tilken vallassa), vaikka monilla niistä nähdään hyviä kisoja. Spa on komea rata, muttei läheskään aina tarjoa jännittäviä kisoja, eikä Monzakaan, vaikka legenda onkin. Niiden ratojen ensisijainen arvo on muualla kuin jännittävissä kisoissa.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Tilken ratoja hehkutetaan, mutta kisat niissä on usein tylsiä. Toista se on vanhoilla radoilla kuten Spa, Monza jne
Onhan niitä tietysti ratoja joissa kisat on usen jännittävämpiä kuin muualla kuten vaikka Melbourne tai Montreal. Jossain on taas aina tylsiä kisoja kuten Barcelona. Kuitenkin useimmiten ne ns. jännät kisat tapahtuu aika satunnaisesti oli kyseessä sitten Wanhanhywänajan rata tai sitten Tilkedrome. Itse en näe samanlaista jakoa vanhojen tai uusien ratojen välillä jännnittävyyden suhteen. Onhan noissa vanhoissa radoissa omanlaista persoonallisuutta toisin kuin uusimmilla samasta puustaa veistetyillä radoilla.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Tilken ratoja hehkutetaan, mutta kisat niissä on usein tylsiä. Toista se on vanhoilla radoilla kuten Spa, Monza jne
Ainakaan tällä foorumilla ei Tilken suunnittelemia ratoja hehkuteta muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, vaan pikemminkin täällä arvostellaan Tilken ratoja siitä, että ne ovat liian samanlaisia keskenään eli kaikilta niiltä löytyy pitkä suora jonka päässä on neulansilmä, syheröinen mutkaosuus ja teräviä ysikymppisiä mutkia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15010
Mexico Cityn ilmeiselle paluulle.:alppu:

Muuten sitten onkin vähän huono juttu tuo Peraltadan ajaminen taas vain loppuosaltaan sellaisenaan. Ehkä huonoin oli kuitenkin se CART:n käyttämä ysikymppinen ja sen käännös jonka loppuosa Peraltadasta oli sen jälkeen hyvin vähäinen. Voi että. Olisivat voineet kyllä ajaa mutkan kokonaisuudessaan oikein riittävällä turvallisuudella ja muokkauksella. No onneksi sentään radan takaosuuden mutkat enimmäkseen säilyvät profiililtaan samanlaisina ja pitkiä suoria voi käyttää ohituksiin.

PS. Vähän menee off-topiciksi, mutta jo 1992 Mexico Cityssäkään ei niin paljon ohiteltu kuin ennen. Tai ei ainakaan olisi ohiteltu ilman Andrea de Cesariksen järjestämää ohitusnäytöstä sen vuoden kisassa.:cool:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tällaista:

New five-year, $250 million deal to keep Formula One Australian Grand Prix in Melbourne
SUNDAY HERALD SUN AUGUST 03, 2014 2:57PM

The Australian Grand Prix will remain in Melbourne until 2020.The Australian Grand Prix will remain in Melbourne until 2020.

Dr Napthine ruled out the event being held at night, and said the contract guaranteed Melbourne will host the first race of the F1 calendar each year.

The Sunday Herald Sun revealed today the new contract would lock in the Australian Grand Prix for Melbourne until 2020.

Dr Napthine said the investment in the Grand Prix was “returned many-fold over”, with tens of millions of dollars in wider economic benefits.

“It is not appropriate to disclose the actual cost of the contract, that is part of the commercial in confidence arrangements,” he said.

The premier and Tourism Minister Louise Asher said the government supplied the costs of each year’s race to taxpayers through annual reports, and it was unable to provide more information.

“I can tell you the new contract is significantly better for Victoria,” he said.

“This reaffirms Melbourne and Victoria as the sporting and major events capital of the world.”

Dr Napthine said the contract ensured Melbourne’s Grand Prix would be the first race on the calendar every year until 2020, and that there would be no night racing.

The premier distanced himself from Formula 1 Supremo Bernie Ecclestone, saying he did not agree with some of Mr Ecclestone’s views – including on homosexuality.

He refused to comment on Mr Ecclestone’s coming trial on bribery charges , saying it would not be appropriate for him to comment.

On the government’s press release Mr Ecclestone is quoted as saying the new contract showed Melbourne was the world’s sporting capital.

“I congratulate Melbourne for the excellent way in which is presents Formula 1 to the world,” Mr Ecclestone is quoted as saying.

After more than a year of negotiations, the contract was signed in London late last week. Dr Napthine hailed the outcome as a “fantastic” win for Victoria, and said the Grand Prix was an integral part of the state’s successful major events strategy.

The deal ends months of speculation about whether the Government would keep or kill the event in an election year.

A two-year deal was initially considered among several contract options presented by Australian Grand Prix Corporation chairman Ron Walker, but the Government opted for a long-term contract.

Melbourne won a number of concessions in the race contract allowing the Albert Park race to be run differently to other nations’ GPs.

This includes Melbourne branding being displayed prominently, support categories such as V8 Supercars being staged in conjunction with the F1 program, and proceeds from corporate hospitality going to the Australian Grand Prix Corporation rather than F1 management in London.

Australian F1 star Daniel Ricciardo said it was “awesome’’ that Melbourne would keep the race.

“To know there are many more home Grands Prix to come is great. I’ve got to say as an Aussie, no one does the event quite like Australia,’’ he said.

“I love being there flying the Aussie flag - bring it on.”

Last year’s Grand Prix cost taxpayers $50.67 million and a similar public subsidy is *expected for this year’s race.

The Government and the Grand Prix Corporation both refused to reveal the total cost of the new deal, citing confidentiality clauses. And Victorians will continue to be kept in the dark about the size of the fee paid to billionaire F1 boss Bernie *Ecclestone for our right to *continue to host the event.

But F1 sources said the *revised deal was “comparable or better’’ than the existing contract due to expire next year, in line with demands by Dr Napthine that it be a “fair deal for Victorian taxpayers’’.

Ms Asher said the GP created up to $39 million of economic benefits to the state each year and delivered “invaluable’’ TV promotion of Melbourne.

“These cornerstone events enhance our international reputation as the world’s most livable city,’’ she said.

Next year’s race, the last under a five-year contract signed by the former Brumby Labor government, will be held from March 12-15.

Melbourne has hosted the Australian GP since 1996.
Eli aika pitkään nyt alkaa kausi Australiasta. :ahem:
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Tällaista:


Eli aika pitkään nyt alkaa kausi Australiasta. :ahem:
Hieno homma. Veikkaan, että uusi diili on selväsi parempi kuin aikaisemmat ja siellä on ainakin klausuulit, jos F1 alamäki jatkuu, niin sitten maksutkin putoavat.
 
Viimeksi muokattu:

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Hyvä juttu. Aloin jo pelätä, että kausi alkaa tulevaisuudessa Bahrainissa ja miksei tuplapisteillä, koska raha.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15010
Hieno juttu kyllä. Brasilian radalla taitaa tämän kauden jälkeen olla edessä tiettävästi uuden paddockin ja varikkotilojen rakentaminen edessä. Mahdollisesti myös uudelleen päällystäminenkin. Vaikka kuluja onkin kauhisteltu julkisuudessa niin Interlagosin kustannukset ovat silti olleet varsin pieniä muun muassa Rio de Janeiron alueen kuluihin viime vuosina johtuen juurikin Jalkapallon MM-kisoista ja tulevista Kesäolympialaisista.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Hieno juttu kyllä. Brasilian radalla taitaa tämän kauden jälkeen olla edessä tiettävästi uuden paddockin ja varikkotilojen rakentaminen edessä. Mahdollisesti myös uudelleen päällystäminenkin. Vaikka kuluja onkin kauhisteltu julkisuudessa niin Interlagosin kustannukset ovat silti olleet varsin pieniä muun muassa Rio de Janeiron alueen kuluihin viime vuosina johtuen juurikin Jalkapallon MM-kisoista ja tulevista Kesäolympialaisista.
Mites se radan uudistaminen? Onko sitä tulossa? Toivottavasti ei.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Ajatuksesta siirtää lähtösuora nykyiselle takasuoralle (Reta Oposta) ainakin luovuttiin.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Mites se radan uudistaminen? Onko sitä tulossa? Toivottavasti ei.
Interlagosin profiilia ainakin on hankala muuttaa, koska ainoalla alueella jonne rataa pystyisi pidentämään on järvi ja muualla on vastassa kadut ja asutus.

Käytännössä ainoat muutokset joita voisi tehdä olisivat takasuoran pidentäminen 100-150 metrillä, neulansilmän tekeminen takasuoran pidennyksen päähän, s-mutkan lisääminen osuudelle jolla neulansilmästä palattaessa tullaan takaisin nykyiselle radalle ja Juncaon muokkaaminen siten, että sitä edeltävä suoranpätkä pitenee ja itse juncao muuttuu nykyistä tiukemmaksi.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Interlagosin profiilia ainakin on hankala muuttaa, koska ainoalla alueella jonne rataa pystyisi pidentämään on järvi ja muualla on vastassa kadut ja asutus.

Käytännössä ainoat muutokset joita voisi tehdä olisivat takasuoran pidentäminen 100-150 metrillä, neulansilmän tekeminen takasuoran pidennyksen päähän, s-mutkan lisääminen osuudelle jolla neulansilmästä palattaessa tullaan takaisin nykyiselle radalle ja Juncaon muokkaaminen siten, että sitä edeltävä suoranpätkä pitenee ja itse juncao muuttuu nykyistä tiukemmaksi.
Tila ei ole ongelma, vanha profiili käyttöön tai järven voi kiertää...

 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Mitä eroa on paddockilla ja varikkotiloilla?
Varikkotilat = Tilat, jossa tallin henkilöstö työskentelee autojen parissa
Paddock = Kutsuvieraille varatut tilat yms.

Toki usein nuo kai sijaitsevat samassa rakennuksessa. Varikkotilat radan tasolla ja muut tilat siinä ylempänä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Varikkotilat = Tilat, jossa tallin henkilöstö työskentelee autojen parissa
Paddock = Kutsuvieraille varatut tilat yms.

Toki usein nuo kai sijaitsevat samassa rakennuksessa. Varikkotilat radan tasolla ja muut tilat siinä ylempänä.
Tack ska du ha!
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Tila ei ole ongelma, vanha profiili käyttöön tai järven voi kiertää...
Ongelma tuossa on ensinnäkin se, että osaa vanhasta radasta ei ole enää olemassa ja siksi toisekseen vanhan radan kakkos ja kolmosmutkissa ei ole riittävästi tilaa nykyvaatimusten mukaisille turva-alueille ja järven kiertäminen kaatuu myös siihen, että nykyvaatimusten mukaisille turva-alueille ei ole tilaa.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Parabolica tuhottu lopullisesti.:mad_old: :wall: :thumbdown
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Parabolica tuhottu lopullisesti.:mad_old: :wall: :thumbdown
Joku laittoi sen hyvin redditissä juuri sinuakin varten.

This was done to allow recovery vehicles to get the cars out quickly meaning we don't have to deal with long safety cars.
Anybody who goes off at that point has had a catastrophic failure like Webber in 2011 and is out of the race anyway.
They have only changed the entrance run off not the exit where you can easily recover cars.
Good change IMO
EDIT
We also have to remember that F1 may not have asked for this change.
I'm sure I remember a story about a moto series asking for similar changes.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
^Tuhoaminen koskee mutkan haastavuutta, riskejä ja ulkonäköä. Voin jo kuvitella, kuinka kuljettaja toisensa perään valuttaa surutta leveäksi ilman suurta ajanmenetystä.
Harvoin muistan, että turva-autoja olisi tarvittu Parabolicassa tapahtuneen ulosajon takia. Toisaalta Monzassa nähdään niin tylsiä kisoja, että SC usein olisi toivottavaa.

Monza oli harvoja ratoja, jossa turva-alueita ei oltu täysin steriloitu. Toki se oli vain ajan kysymys. Lesmon mutkat seuraavana asvaltiksi?
 
Ylös