Moottoriratakeskustelu

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Aika huikeaa, että noin paljon suoria sisältävällä radalla on tasan yksi ohituspaikka ja sekin heikonlainen DRS:stä huolimatta.

Kaareva takasuora jarrutusalueineen näytti kameroissa hyvältä, nopean 3 mutkan ohella. Muuten rata oli paskaa. Ylihelppoa paskaa.
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
750
Venäjän rata on kyllä tähän mennessä paskin rata koskaan mitä on F1:ssä nähty.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Aika huikeaa, että noin paljon suoria sisältävällä radalla on tasan yksi ohituspaikka ja sekin heikonlainen DRS:stä huolimatta.

Kaareva takasuora jarrutusalueineen näytti kameroissa hyvältä, nopean 3 mutkan ohella. Muuten rata oli paskaa. Ylihelppoa paskaa.
Kaikilla radoilla ei ole edes noita hienoja paikkoja. Itseäni häiritsi enemmän lättänyys ja asfaltoidut turva-alueet, joita saa käyttää ratana. GP2:ssa oli välillä puolet porukasta radan ulkopuolella ja harva menetti haahuiluistaan yhtään aikaa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Kaikilla radoilla ei ole edes noita hienoja paikkoja. Itseäni häiritsi enemmän lättänyys ja asfaltoidut turva-alueet, joita saa käyttää ratana. GP2:ssa oli välillä puolet porukasta radan ulkopuolella ja harva menetti haahuiluistaan yhtään aikaa.
Asfaltoinnit kieltämättä meni liian pitkälle. T4 sisääntulossa järkiään ajoivat puoliksi radan ulkopuolella, eikä siinä olisi ollut mitään tarvetta asfaltille radan ulkopuolella.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Se on kiinteä rakennus, joka palvelee katsomona monille tapahtumille, jotka järjestetään sen edustalla olevalla kelluvalla lavalla. Ei sitä siitä mihinkään siirretä, mutta sinne mutkaan voi toki rakentaa toisen. Joskin en näe katsomon alittamista minään itsetarkoituksena, sellainen vain tehtiin, jotta saatiin tuo kiinteä katsomo myös F1-käyttöön.

Muutoin molempia mainitsemiasi oikaisuja on mietitty ja piti muistaakseni tapahtuakin, muttei sitten tapahtunutkaan.
Aijaa, enpä tiennyt että kyseessä on kiinteä pytinki. Kaikkea sitä oppii... En minäkään tuota katsomon alitusta minään ehtona kisalle pidä, mutta kun tuntuivat alun perin siitä niin ylpeitä olevan niin haluavat varmaan pitää siitä kiinni tulevaisuudessakin. Ja onhan se toisaalta ihan hauska että vähän vaihtelua näillä radoilla.

Olisi myös mielenkiintoista tietää vähän taustoja noista muutoksista, että kuinka tosissaan niitä sitten harkittiin ja miksei niitä sitten otettu käyttöön.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Tuosta Venäjän radasta sen verran, että ei tuo mielestäni välttämättä ihan susipaska ole. Täytyy muistaa että rengasvalinta meni tässä kisassa pahasti pieleen (ymmärrettävistä syistä kyllä) ja lisäksi monen kuskin mainitsema bensan säästely varmasti vei osansa kisan mielenkiinnosta. Varmaan olisi taisteluita nähty ilman sitä enemmän. Kyllä nuo rajoitukset bensan suhteen pitäisi poistaa ja vähän äkkiä.

Intia ajettiin 3 kertaa, ja joka kerta uskomattoman tylsä kisa. Se sietääkin joutaa ulos sarjasta. Antaisin tälle Venäjälle kyllä vielä ainakin yhden mahdollisuuden.

Ja vielä lopuksi, Venäjänki rata kärsii samasta syövästä kuin monet muutkin radat, nimittäin asfaltista...

Kyllä voisin vaikka maksaa jollekkin, joka saisi minulle sen järkevästi perusteltua että minkä takia joka ikisen pienimmänkin käännöksen ulko- ja sisäreunat pitää kokonaan päällystää asfaltilla. Ja jos edes olisi sitten vaikka muutama näitä betonihelvettejä per kausi, niin fine, mutta että kun joka rata pikkuhiljaa menee siihen suuntaan. Ymmärrän kyllä että nopeimpien suorien päähän lyödään vähän asfalttia, mutta esim. Monzan parabolican päällystäminen ihan kokonaan oli iso iso virhe.

Ihan niin kuin joku sanoi tässä keskustelussa aikaisemmin, jos halutaan ennakoivasti poistaa kaikki mahdolliset turvallisuusriskit, niin sitten pitäisi kuskit istuttaa varikolla simulaattoreihin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Bensaongelmat ovat olleet tämän kauden mittapuulla varsin harvinaisia kaikkiaan vaikka bensaa on vähemmän autoissa kuin viime kaudella. Lähinnä aivan alkukaudesta oli jotain ongelmaa joillakin kuskeilla ja lisäksi pahimmat bensaa syövät radat ovat jo ajettu ja niissä kisoissa ei silloin ollut niissä ongelmaa vaikka itsekin arvelin täsmälleen niin tapahtuvan. Ja etenkin ennen kautta arvelin kilpailuista jossain määrin muodostuvan säästöajoja bensan suhteen.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Sochi Autodrom - Komeat ja suurella panostuksella rakennetut kulissit, mutta ei niin vähäisimmässäkään määrin tunnetta tai haastetta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä voisin vaikka maksaa jollekkin, joka saisi minulle sen järkevästi perusteltua että minkä takia joka ikisen pienimmänkin käännöksen ulko- ja sisäreunat pitää kokonaan päällystää asfaltilla.
Se on selitetty täällä monta kertaa kaudessa varmaan viimeisen kymmenen vuoden ajan. FIA:n (epäilemättä tutkimuksiinkin perustuvan) kannan mukaan asfaltti on turvallisin materiaali turva-alueille. Eikä "rankaisevuus" tai muut tekijät ole mukana yhtälössä millään tavalla. Turva-alueen ainut tehtävä on lisätä turvallisuutta, ei mikään muu.

Tämä siis näkyy olevan FIA:n kanta. Se, että turva-alueet olivat aiemmin rankaisevia ei ollut niiden tarkoitus, vaan seuraus (ihan aluksihan niitä ei ollut käytännössä lainkaan, jolloin jokainen ulosajo oli hengenvaarallinen). Vähitellen turva-alueiden turvallisuuden kasvaessa rankaisevuus on vähentynyt, mutta niiden funktio ehti matkan varrella muuttua fanien mielissä muuksi kuin miksi ne alunperin luotiin.
Ihan niin kuin joku sanoi tässä keskustelussa aikaisemmin, jos halutaan ennakoivasti poistaa kaikki mahdolliset turvallisuusriskit, niin sitten pitäisi kuskit istuttaa varikolla simulaattoreihin.
Asioita voi parantaa myös menemättä äärimmäisyyteen. Vai oletko sitä mieltä, ettei enää pitäisi? Bianchin kohtalo ei ole voinut unohtua näin nopeasti.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Asioita voi parantaa myös menemättä äärimmäisyyteen.
Ei kait kukaan ole koskaan vakavissaan kritisoinut turvallisuutta parantavia ja olennaisen tarpeellisia, mutta kuitenkin lajia kunnioittavia ja/tai ns. kilpailullisesti näkymättömiä uudistuksia. Se että kritisoidaan turva-alueiden ns. sadan prosentin asfaltointia tai vastustetaan kohtalaisen tiukasti F1-autojen kattamista ei luonnollisestikaan tarkoita sitä, että kaikki muutos olisi pahasta.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
998
Asioita voi parantaa myös menemättä äärimmäisyyteen.
Asfaltoinnissa juuri on menty äärimmäisyyteen. Monessa mutkassa voisi estää paluun radalle täyttä vauhtia strategisesti sijoitetulla hiekkaesteellä turvallisuuden juuri kärsimättä, mutta näin ei tehdä.

Toinen vaihtoehto olisi rangaista jokaisesta radalta poistumisesta (lajin tarkoituksena on ajaa radalla), koska jokaisesta poistumisesta on jollain tavalla hyötyä, jos ei juuri sillä kierroksella, niin muilla kierroksilla kun voi ajaa suuremmalla riskillä välittämättä rataviivoista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei kait kukaan ole koskaan vakavissaan kritisoinut turvallisuutta parantavia ja olennaisen tarpeellisia, mutta kuitenkin lajia kunnioittavia ja/tai ns. kilpailullisesti näkymättömiä uudistuksia. Se että kritisoidaan turva-alueiden ns. sadan prosentin asfaltointia tai vastustetaan kohtalaisen tiukasti F1-autojen kattamista ei luonnollisestikaan tarkoita sitä, että kaikki muutos olisi pahasta.
Tuo kommenttini olikin vain tuohon "poistaa kaikki mahdolliset turvallisuusriskit"-heittoon. Vasta-argumentti, jota usein käytetään turva-uudistusten yhteydessä, vaikkei kukaan ole edes esittänyt, että täydellinen turvallisuus olisi tavoite. Taitaa tuo olla jokin ns. argumentointivirheistäkin. Olkiukon tapainen ainakin.

Sinällään pitäisin ideaa simulaattoreilla ajettavasta kisasta mielenkiintoisena ja nykyteknologia sen jo mahdollistaisikin. Olisiko se millään muotoa toimiva aidon F1-kisan korvike on tietysti toinen juttu.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9270
Sotshin rata nyt sinällään on huono esimerkki asfaltointialueista, kun rata on rakennettu tuollaiseen ympäristöön. Mutta onhan noita melko turhia asfalttialueita, mitä varmaan Formunaattor tarkoittikin. Lähinnä tulee mieleen hitaat mutkat, jotka tulevat heti toisen hitaan mutkan jälkeen. Kiinteillä kilparadoilla voi mainita ainakin Nürburgringin Mercedes-kompleksin mutkat 2-4, Austinin mutkat 13-15, Korean viitosmutkan ja Istanbulin kaksi viimeistä mutkaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Asfaltoinnissa juuri on menty äärimmäisyyteen.
Samahan voitaisiin argumentoida hiekka-esteistä ennen asfalttiaikaa, eikö?
Monessa mutkassa voisi estää paluun radalle täyttä vauhtia strategisesti sijoitetulla hiekkaesteellä turvallisuuden juuri kärsimättä, mutta näin ei tehdä.
Niin voisi, eri asia on onko se FIA:n tavoite. Toisinaan sekin kyllä aiheuttaa turvallisuusriskin, erityisesti lähdön jälkeen (kuten Kimin Silverstone-tapauksesta nähtiin). Hitaampi radalle palaaminen on riksi sekin, koska nopeusero on suurempi.

Hiekka tosin silti toisissa tilanteissai hidastaa auton siirtämistä paikasta pois.
Toinen vaihtoehto olisi rangaista jokaisesta radalta poistumisesta (lajin tarkoituksena on ajaa radalla), koska jokaisesta poistumisesta on jollain tavalla hyötyä, jos ei juuri sillä kierroksella, niin muilla kierroksilla kun voi ajaa suuremmalla riskillä välittämättä rataviivoista.
Tästä olen samaa mieltä. Tällä hetkellä se, että kriteerinä on saako siitä etua on toisinaan liian epäselvä. Yksiselitteistä tuosta on silti hankala saada. Jos joku pyörähtää ja viettää 10 sekuntia radan ulkopuolella oikaistaakseen autonsa, niin siihenkö sitten päälle rangaistus rataviivojen ulkopuolella ajamisesta?
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Musta tuntuu, että toi Sotsin olympiapuisto on pikkusen väärä paikka ajaa Formula ykkösiä.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Sotshin rata nyt sinällään on huono esimerkki asfaltointialueista, kun rata on rakennettu tuollaiseen ympäristöön. Mutta onhan noita melko turhia asfalttialueita, mitä varmaan Formunaattor tarkoittikin. Lähinnä tulee mieleen hitaat mutkat, jotka tulevat heti toisen hitaan mutkan jälkeen. Kiinteillä kilparadoilla voi mainita ainakin Nürburgringin Mercedes-kompleksin mutkat 2-4, Austinin mutkat 13-15, Korean viitosmutkan ja Istanbulin kaksi viimeistä mutkaa.
Niin siis nimenomaan näin. Esimerkiksi tuo Parabolican asfaltointi osittain niin, että jos esim. jarrut pettää siinä takasuoralla tai jtms., niin se ulosajosektori siinä olisi asfaltoitu. Mutta en ymmärrä miksi sen mutkan keskikohdan jälkeen sitä piti jatkaa. Nyt ennen erittäin haastavan mutkan ulostulo on menettänyt täysin arvonsa. Nürburgringin mutkat 2-4 on täysin turhaan päällystetty, varsinkin mutkan 4 ulostulo olisi huomattavasti vaikeampi jos sitä ei pystyisi laskemaan yhtään leveäksi.

Sitten taas fiksuja asfalttialueita. Spassa Eau Rouge, Pouhon ja Blanchimont. Suzukan 130R ja Spoon. Monzan kaksi ensimmäistä shikaania. Istanbulin mutka 8. Nämä ainakin ovat mielestäni ihan ok, että niissä päällystettä, koska mutkanopeudet ovat sen verran korkeat että jos onnettomuus tapahtuu, niin silloin se tapahtuu rajusti.

Ja ei, Bianchin onnettomuus ei ole mielestäni unohtunut, mutta ilman sitä traktoria Bianchi todennäköisesti olisi kävellyt onnettomuuspaikalta pois omin avuin. Ja sitä tosiasiaa että se traktori siellä oli, ei olisi mikään määrä asfalttia poistanut.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Niin voisi, eri asia on onko se FIA:n tavoite. Toisinaan sekin kyllä aiheuttaa turvallisuusriskin, erityisesti lähdön jälkeen (kuten Kimin Silverstone-tapauksesta nähtiin). Hitaampi radalle palaaminen on riksi sekin, koska nopeusero on suurempi.
Eikös ne keltaiset liput ole sitä varten, että takaa tulevat osaavat varoa jos joku vähän ulkoilee?

No Kimin tapauksestakin voi tietenkin olla montaa mieltä, mutta itse olen sitä mieltä että nimenomaan tätä kolaria ei olisi tapahtunut jos sitä mutkan 3 vai 4 ulkoreunaa ei olisi asfaltoitu. Kimi olisi joutunut nostamaan ja ehkä korkeintaan pyörähtänyt radalle palatessaan. Tai hissutellut suoraan seinään kun auto ei olisikaan käänytynyt takaisin radalle.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ja ei, Bianchin onnettomuus ei ole mielestäni unohtunut, mutta ilman sitä traktoria Bianchi todennäköisesti olisi kävellyt onnettomuuspaikalta pois omin avuin. Ja sitä tosiasiaa että se traktori siellä oli, ei olisi mikään määrä asfalttia poistanut.
Kun törmää 10 tonnin koneeseen, ei ole merkitystä sillä, onko törmäyskohdan pinnoite asfalttia, hiekkaa tai nurmea.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Toi Sotsin rata muistuttaa myös Caesars Palacen rataa, kun se on tehty parkkipaikalle osittain.
 
Ylös