Moottoriratakeskustelu

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Autodromo Hermanos Rodriguez vm. 2015->

Track walkien ja Checo Perezin F1 2015 -pelivideon perusteella olen vähän alkanut lämpenemään tähän rataan. Jos rehellisiä ollaan, niin eihän se alkuperäinenkään varsinainen klassikko ollut, jos Peraltada jätetään laskuista pois. Joten mitään suurta pyhäinhäväistystä ei sen yhden jutun lisäksi pysty tekemään. Uuteen versioon näitä kakkossektorin sik-sak -mutkia on vähenetty, ja tilkemäisesti osa on piirretty "viivoittimella". Kuitenkin 7-11 mutkat lienevät jotenkin ajettavia, mutta eivät varsinaisesti sellaisia mistä itse pelissä suhatessa nauttisin. Siinähän nuo menee.

Ykkös- ja kolmossektorin syheröt taas ovat aika hitaan ja ikävän näköisiä. Ensimmäinen shikaanikin vaikuttaa niin ahtaalta, että kaksi autoa sinne tuskin mahtuu rinnakkain vääntämään sijoituksista. Mutta hyviä katsomoalueita ollaan saatu aikaiseksi ainakin kolme, ja kierros on lyhyt ja nopea, mikä on enemmän kuin useilla Tilken radoilla. Parempihan se on nähdä autot kisan aikana yli 70 kertaa, kuin vähän yli 50, minkä lisäksi hyvä ohituspaikka pääsuoran lopussakin tulee aika montaa kertaa kisan aikana eteen. Ja onhan noi seinät paikoin niin lähellä, että ehkä sinnekin joku eksyy.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Jaa no alkuperäisellä radalla oli lisäksi Esses ja Moises Solana tai Curva Solana tässä tapauksessa aika merkittäviä paikkoja kuten myös oikeastaan kaikki usein pomppuja täynnä olleet radan takaosuuden mutkat vaikka toki heittelehtivän luonteensa vuoksi meno oli kuin tehosekoittimessa ja ajoittain meno oli kyllä aikamoista.

Uudistuneella radalla on kyllä verraten paljon alustavasti paikkoja kyllä mistä ohittaa vaikka toki tuo Essesin muuttaminen ja pahimpien takaosuuden mutkien poisjäänti vievät myös radan luonnetta jonkin verran huonompaan tai olisivat vieneet vaikka Curva Mansell eli entinen Peraltada olisikin ajettu kokomittaisenaan muutoin.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Näköjään Hollannissa haaveillaan Zandtvoortin paluusta ykkösiin. :alppu:

SuomiF1 sanoi:
Paikalliset poliitikot tutkivat mahdollisuutta GP-kisan paluulle Alankomaihin Zandvoortin radalla. Asiasta kertoo GPUpdate.net.

Sivuston mukaan alueen paikallishallinto on ehdottanut analyysiä tapahtuman järjestämisen toteutuskelpoisuudesta.

Ratapomo Erik Weijers pitää ehdotusta rohkaisevana, mutta uskoo, että ensimmäistä F1-kisaa sitten vuoden 1985 tuskin nähdään aivan välittömässä tulevaisuudessa.

– Siihen liittyy paljon rahaa, mutta tämä on ensimmäinen askel. Mikäli konkreettinen suunnitelma laaditaan se tulee viemään aikaa. Kenties 2019 tai 2020, hän sanoi lisäten, että isännyyslisenssimaksun lisäksi vaatimuksiin kuuluu paikallisen infran sekä itse rata-alueen parannuksia.
http://www.suomif1.com/2015/11/vanha-f1-kisa-palaa-eurooppaan-kenties-2019-tai-2020/
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Viimeinen kisa mahdollisesti sarjan toiseksi kököimmällä radalla (Venäjä lienee eka) on edessä niin vois yleisesti käydä vähän rata-asiaa. Tuo Bakun rata on vähän jännä, ei oikeen sytytä mutta katsotaan ens vuoden kisa ja tuomitaan sitten. Valenciakin näytti hyvältä ja Singapore huonolta ja ovat toimineet ihan päinvastoin. Silti Azerbaizanin gp on ideatasolla ihan hiton pöljä.

Pakko sanoa että harmittaa että tosi hyvät Tilkedromet, eli Korea ja Intia on saanu jäädä ja hirvitykset Abu Dhabi ja Venäjä on yhä kalenterissa. Lisäksi Katalonian rata on alkanut ärsyttää, ja tilalle voisi mielestäni vaihtaa Alcanizin. Meksikon radastakin tykkäsin.
 
Viimeksi muokattu:

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Itseäni harmittaa, että hyviä vanhan liiton kilparatoja (poislukien katuradat) on ympäri maapallon varmaankin satakunta, mutta F1-kalenteriin kuuluu vain Barcelona, Red Bull Ring, Silverstone, Hungaroring, Spa, Monza, Suzuka, Mexico ja Interlagos. Näistäkin Red Bull Ring, Silverstone ja Mexico on modernisoitu ja lopuillekin on lisätty asvalttia väärälle puolella valkoista viivaa.

Mikäli esim. Zandvoort palaisi kalenteriin nykyisessä muodossa, olisi se Suzukan kanssa sarjan haastavin rata johtuen sen kapeudesta, nopeista mutkista ja anteeksiantamattomasta luonteestaan. Ikävä kyllä FIA vaatisi muutoksia ja Tilken jäljiltä radasta tulisi yksi "sakhir" muiden joukkoon.

Jos olisin Jean Todt, kaikki FIAn radat Grade 3:sta ylöspäin voitaisiin välittömästi sisällyttää F1-kalenteriin, alkaen Oulton Parkista, Phillip Islandista tai Mid-Ohiosta. Kun autot ja kisat ovat jo umpitylsiä, niin radoilta voidaan etsiä jännitystä.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Itseäni harmittaa, että hyviä vanhan liiton kilparatoja (poislukien katuradat) on ympäri maapallon varmaankin satakunta, mutta F1-kalenteriin kuuluu vain Barcelona, Red Bull Ring, Silverstone, Hungaroring, Spa, Monza, Suzuka, Mexico ja Interlagos. Näistäkin Red Bull Ring, Silverstone ja Mexico on modernisoitu ja lopuillekin on lisätty asvalttia väärälle puolella valkoista viivaa.

Mikäli esim. Zandvoort palaisi kalenteriin nykyisessä muodossa, olisi se Suzukan kanssa sarjan haastavin rata johtuen sen kapeudesta, nopeista mutkista ja anteeksiantamattomasta luonteestaan. Ikävä kyllä FIA vaatisi muutoksia ja Tilken jäljiltä radasta tulisi yksi "sakhir" muiden joukkoon.

Jos olisin Jean Todt, kaikki FIAn radat Grade 3:sta ylöspäin voitaisiin välittömästi sisällyttää F1-kalenteriin, alkaen Oulton Parkista, Phillip Islandista tai Mid-Ohiosta. Kun autot ja kisat ovat jo umpitylsiä, niin radoilta voidaan etsiä jännitystä.

Ja 90% porukasta valittaisi siitä ettei siellä voi ohittaa ja noh voi olla hyvin todennäköistä ettei siellä voi.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7578
Ja 90% porukasta valittaisi siitä ettei siellä voi ohittaa ja noh voi olla hyvin todennäköistä ettei siellä voi.
Jos uusien autojen sääntöjen kanssa tehdään nyt oikeita päätöksiä, niin ohittamisenkaan ei ainakaan teoriassa pitäisi enää olla ongelma.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Pakko sanoa että harmittaa että tosi hyvät Tilkedromet, eli Korea ja Intia on saanu jäädä ja hirvitykset Abu Dhabi ja Venäjä on yhä kalenterissa. Lisäksi Katalonian rata on alkanut ärsyttää, ja tilalle voisi mielestäni vaihtaa Alcanizin. Meksikon radastakin tykkäsin.
Älä unohda Istanbul Parkin rataa, siinä vasta hyvä Tilkedrome. Harmi vaan, että oli nimenomaan turkissa...
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Älä unohda Istanbul Parkin rataa, siinä vasta hyvä Tilkedrome. Harmi vaan, että oli nimenomaan turkissa...
Istanbul oli kyllä yksi parhaista uusista radoista, joita sarjassa oli.
Paljon mahdollisuuksia ohittaa ja hyvää kilpaa pääosin.
Kuten sanoit, niin harmi että on Turkissa ja käsittääkseni vielä aika sivussa Istanbulista.
Yleisöähän tuolla oli joissakin kisoissa sellaiset 30 000, kun mahtuu moninkertaisesti enemmän. Toki jossain Bahrainissakaan ei pahemmin yleisö ikinä ole, mutta ihan hyvä rata siitäkin on kehkeytynyt ja iltakisana varsin hienoa seurattavaa.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Istanbul oli kyllä yksi parhaista uusista radoista, joita sarjassa oli.
Paljon mahdollisuuksia ohittaa ja hyvää kilpaa pääosin.
Kuten sanoit, niin harmi että on Turkissa ja käsittääkseni vielä aika sivussa Istanbulista.
Yleisöähän tuolla oli joissakin kisoissa sellaiset 30 000, kun mahtuu moninkertaisesti enemmän. Toki jossain Bahrainissakaan ei pahemmin yleisö ikinä ole, mutta ihan hyvä rata siitäkin on kehkeytynyt ja iltakisana varsin hienoa seurattavaa.
Eipä tuonne vaikea ollut mennä, aikaa meni ehkä saman verran kuin Budapestista Hungaroringille. Ja oli tilaa kuvata eikä tarvinnut jonoissa paahtua.
 

Ykköstykki

Musamies
Liittynyt
19.11.2015
Viestit
97
Sijainti
Helsinki
Viimeinen kisa mahdollisesti sarjan toiseksi kököimmällä radalla (Venäjä lienee eka) on edessä niin vois yleisesti käydä vähän rata-asiaa.
Jep. Abu Dhabin rata on yksinkertaisesti tylsä. En ole koskaan tykännyt radasta ja kauden päätöskisana vielä enemmän tylsä. F1-kauden pitäisi päättyä massa, jossa on kunnon meininkiä ja jännittävä rata. Interlagos toimi hyvin päätöskisana sen aikaa, kun sai vikan paikan kalenterissa pitää. Harmi, ettei näin enää ole vaan se on korvattu huonolla Abu Dhabin radalla.
Mikäli esim. Zandvoort palaisi kalenteriin nykyisessä muodossa, olisi se Suzukan kanssa sarjan haastavin rata johtuen sen kapeudesta, nopeista mutkista ja anteeksiantamattomasta luonteestaan. Ikävä kyllä FIA vaatisi muutoksia ja Tilken jäljiltä radasta tulisi yksi "sakhir" muiden joukkoon.
Zandvoort olisi kyllä todella hyvä lisä kalenteriin. Sen verta mitä on virtuaalimaailmassakin tullut radalla ajettua, niin on kyllä hauska rata. Tosi elämässä vielä parempi. Sopivasti haastetta. Muutenkin nämä nykyradat on suurimmaksi osaksi erittäin tylsiä. Turvallisuutta ei tarvitse unohtaa, mutta kyllä sellaisia virheitä anteeksi antamattomia ratoja on ikävä.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Bakun GP on noin niinku ideana lähinnä huonoa Bernie-parodiaa josta on tullut nyt totta, mutta sinne pykättävä rata näyttää oikeasti aika lupaavalta. Nopea ja korkeuseroja sisältävä katurata on ainakin uniikki, jos ei muuta, vaikka tilke voisikin vähän rajoittaa ysikymppisfiksaatiotaan. https://www.youtube.com/watch?v=6LYykMFtB3Y

Jatkaisi toki tilken perinteitä siinä, että rakentaa parhaat ratansa huonoimpiin kohteisiin...

Zandvoort nykymuodossaan olisi aika samanlainen kuin Hungaroring eli hidas muttei toivoton, se voisi max-manian kanssa olla varteenotettavakin ehdokas kalenteriin...jos FIA olisi löysempi turva-alueiden kanssa (ymmärtääkseni niitä ei Zandvoortissa paljon voi laajentaa) ja ko. rata-alueen logistiikka toimisi paremmin.

Jos uusien autojen sääntöjen kanssa tehdään nyt oikeita päätöksiä, niin ohittamisenkaan ei ainakaan teoriassa pitäisi enää olla ongelma.
http://www.motorsport.com/f1/news/new-2017-f1-aero-package-has-been-agreed-symonds/

Ne päätti vaikeuttaa ohittamista entisestään.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Toi Zandvoort voitas lisätä kilpailukalenteriin.:alppu:
Zandvoortin lisääminen kisakalenteriin edellyttäisi käytännössä koko radan rakentamista uusiksi, koska siellä pitäisi uusia varikkotilat ja turva-alueet sekä leventää rataa.

Suurempi ongelma on kuitenkin se, että Euroopassa ajettavien kisojen määrää ei ainakaan lisäämässä olla vaan pikemminkin vähentämässä ja jo sen takia Zandvoortin paluu F1-kalenteriin jää pelkäksi haaveeksi.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Zandvoortin lisääminen kisakalenteriin edellyttäisi käytännössä koko radan rakentamista uusiksi, koska siellä pitäisi uusia varikkotilat ja turva-alueet sekä leventää rataa.

Suurempi ongelma on kuitenkin se, että Euroopassa ajettavien kisojen määrää ei ainakaan lisäämässä olla vaan pikemminkin vähentämässä ja jo sen takia Zandvoortin paluu F1-kalenteriin jää pelkäksi haaveeksi.
Sääli,jos on näin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5654
The majority of the cues are taken from the Red Bull proposal. It's ended up with a bigger diffuser, a substantial front wing, and some, I think, quite attractive styling.
Mun mielestä ainakaan mikään teennäinen tyylittely ei ole nättiä, vaan aerodynaaminen tehokkuus on. Nykyautoissa on se vika, että ne on tarkoituksella suunniteltu olemaan huonosti tasapainotettuja, mikä myös tarkoittaa rumempaa ulkonäköä.
 
Ylös