Moottoriratakeskustelu

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Tuo moottoripyöräkortti on jo niin nähty. Moottoripyörät ovat koko 2000-luvun ajaneet Monzassa ilman ongelmia, ja yhtäkkiä rata onkin vaarallinen. Pitäisikö samalla logiikalla Eau Rouge ja Blachimont poistaa, että pääsevät ajamaan Spassa moottoripyörällä? Kuitenkin samat jannut ajavat Macaussa ja Man-saarella.

Ainoa positiivinen asia on, että mikään ei estä vanhojen ratojen restaurointia joskus tulevaisuudessa (kun idiootismiin on keksitty rokote). Esim. parabolican uudelleenhiekotus vaatii vain asvaltin kaivamisen ja hiekan levittämisen, joka on halvempaa kuin toisin päin.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
http://www.f1fanatic.co.uk/2016/01/24/monza-could-build-new-chicane-for-2017/

Tässä onneksi vakuutetaan, jos ymmärrän, että se shikaani, joka Monzaan rakennetaan, rakennetaan moottoripyöriä varten. Ja ykköset käyttäisi kuitenkin Curva Grandea shikaanin rakentamisen jälkeenkin. Variante della Roggia on nykyiselläänkin hyvä ohituspaikka, joten ei ole mitään järkeä hävittää sitä mutkaa.
Miksiköhän Vettel sitten on ajanut simua ja kommentoinut sitä jos on vain prätkiä varten. :confused:
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Miksiköhän Vettel sitten on ajanut simua ja kommentoinut sitä jos on vain prätkiä varten. :confused:
Vettel oli vielä pitänyt siitä. :alppu: Toivottavasti huvikseen vaan testasi.
Mutta Charlie Whiting piti kans siitä. :nope:
Onneksi Ecclestone ei kuulemma tykkää siitä. :)
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Eiks se Monza ollu jo vaarassa tippua koko F1 kalenterista??
Siinä vaiheessa ois kyl ihan sama miten prätkät siellä kiertelee.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Monzan radan sisällä (kuten rata itsesään on puistoaluetta) on muuten yleistä puistoa, joten puita ei mahdollisen shikaanin alta noin vain kaadeta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Monzan radan sisällä (kuten rata itsesään on puistoaluetta) on muuten yleistä puistoa, joten puita ei mahdollisen shikaanin alta noin vain kaadeta.
Shikaanin kohdalla tai oikeastaan jo ennen sitä on jokin vanhan profiilin tie jo valmiiksi. Vain muutama puu tarvitsee kaataa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Tuo moottoripyöräkortti on jo niin nähty. Moottoripyörät ovat koko 2000-luvun ajaneet Monzassa ilman ongelmia, ja yhtäkkiä rata onkin vaarallinen. Pitäisikö samalla logiikalla Eau Rouge ja Blachimont poistaa, että pääsevät ajamaan Spassa moottoripyörällä? Kuitenkin samat jannut ajavat Macaussa ja Man-saarella.

Ainoa positiivinen asia on, että mikään ei estä vanhojen ratojen restaurointia joskus tulevaisuudessa (kun idiootismiin on keksitty rokote). Esim. parabolican uudelleenhiekotus vaatii vain asvaltin kaivamisen ja hiekan levittämisen, joka on halvempaa kuin toisin päin.
Kyseessä on käsittääkseni hyvin pitkälti eri jannut.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Shikaanin kohdalla tai oikeastaan jo ennen sitä on jokin vanhan profiilin tie jo valmiiksi. Vain muutama puu tarvitsee kaataa.
Jep. Edellisellä sivulla on ilmakuva siitä mihin shikaani tulisi (mutta shikaanin profiili tuskin olisi kuvan mukainen). Kuvassa näkyy vanhaa rataa metsän halki, jonne käännytään juuri ennen Curva Grandea ja siinä teksti "Ex pista Pirelli", eli "entinen Pirelli-rata". Pirelli-rata rakennettiin vuodeksi 1939 ja se oli jonkinlaisessa kunnossa vuoteen 1965. Sillä ei kuitenkaan koskaan kilpailtu ja testikäyttökin oli hyvin vähäistä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tarkemmin ajateltuani, jos rata tulee menemään tuota vanhaa tietä pitkin. Tietystikkin kaikki puut kaadettaisiin tien vasemmalta reunalta, jotta sinne saadaan turva-alue, ei siis vain shikaanin alueelta kaadeta puita.

 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Kyseessä on käsittääkseni hyvin pitkälti eri jannut.
Juurikin näin. Ajetaanhan Imatrallakin kilpaa, muttei todellakaan MotoGP-poppoo. Eli turha käydä syyttämään moottoripyöräilijöitä kun on matu- ja susikortti käyttämättä.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12605
Sijainti
Sivulla viisi
Perkuleen moottoripyöräilijät. Tulevat meidän maille elelemään meidän rahoilla ja rakentelevat shikaaneja joka paikkaan. Hallitus, kantakaa vastuunne!
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Monzan radalle kun suunnitelaan shikaania, niin se on Laguna Secan korkkiruuvityyppinen mutka. Eikös Laguna Secan korkkiruuvimutka ole kielletty F1:ssä, toki siinä on 10 metriä pudotus ja Monzassa ilmeisesti vain 2,5 metrinen, mutta kuitenkin? :doubtful: Toki Monzaan suunnitellaan shikaani kuitenkin motskareita ja ehkä prototyyppejä varten.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9233
Sijainti
Helsinki
Monzan radalle kun suunnitelaan shikaania, niin se on Laguna Secan korkkiruuvityyppinen mutka. Eikös Laguna Secan korkkiruuvimutka ole kielletty F1:ssä, toki siinä on 10 metriä pudotus ja Monzassa ilmeisesti vain 2,5 metrinen, mutta kuitenkin? :doubtful: Toki Monzaan suunnitellaan shikaani kuitenkin motskareita ja ehkä prototyyppejä varten.
Laguna Secaa pidettiin liian pienenä ja sijainniltaan kaukaisena, vaikka rata oli ehdolla Detroitin jälkeen F1-kalenteriin. Edellämainittujen syiden vuoksi Bernie vei formulat Phoenixin kaduille -89.

Monzan muutoksien tarkoituksena on saada Motogp takaisin radalle sitten vuoden -87.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Laguna Secaa pidettiin liian pienenä ja sijainniltaan kaukaisena, vaikka rata oli ehdolla Detroitin jälkeen F1-kalenteriin. Edellämainittujen syiden vuoksi Bernie vei formulat Phoenixin kaduille -89.

Monzan muutoksien tarkoituksena on saada Motogp takaisin radalle sitten vuoden -87.
Ulkomainen nettikansa tuntuu olevan huollissaan kv. foorumeilla siitä, että hävitetäänkö toi nykyinen Curva Grande tyystin, mitä itse olen katsellut.
Esim. se Silverstonen radan osa, jossa ajettiin vielä F1:ä vielä vuonna 2009 on yhä olemassa, vaikka se ei ole kilpailukäytössä. Joten luulen, että jos Curva Granden shikaanillakin ajetaan F1:ä, niin eiköhän se museoida toi nykyinen Curva Grande.
 
Ylös