Moottoriratakeskustelu

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Jos joku onnistuu parkkeeraamaan autonsa poikittain radan kapeimmalle osuudelle saadaan ainakin punaiselle lipulle käyttöä, koska kukaan ei pääse radan kapeimmalle kohdalle poikittain parkkeeratun auton ohi.
Ei siinä tosin sinänsä ole mitään ongelmaa, mutta hieman erikoista kuitenkin että yksi auto voi yksin tukita tien niin helposti.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
358
Sijainti
Vantaa
Red Bull ringin laajennoksesta vähän lisäinfoa kuvien muodossa



Shikaanit näyttäisivät tulevan uuden osion alkuun sekä loppuun.



Osapuilleen tältä pitäisi radan sitten näyttää, mikäli vanhan radan osuuteen ei muita muutoksia tule, esim radan siirtämistä sisäänpäin turva-alueiden luomiseksi.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Ois aika makee toi retro-Österreichring, joskin "vanhan" osuuden 2. hidastusmutka voitais vähän eri tavalla muotoilla. Näyttää tolleen kartasta vähän kummalta.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4196
Ohituspaikkaa vanhan osuuden shikaaniin ei tuolla layoutilla pääse syntymään koska edeltävä mutka on niin supernopea (kaasu pohjassa) että ohitusetäisyydellä seuraaminen ei ole mahdollista. Shikaani vaatisi mun mielestä vielä hieman hiomista. Keskiosalle layoutilla voitaisiin palauttaa vanha vieläkin jouheampi ja nopeampi linja
.




Hienoa että Red Bull yrittää kaikessa vaalia vanhan Österreichring henkeä! Vielä kun vanha Hocke palaisi niin... :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ohituspaikkaa vanhan osuuden shikaaniin ei tuolla layoutilla pääse syntymään koska edeltävä mutka on niin supernopea (kaasu pohjassa) että ohitusetäisyydellä seuraaminen ei ole mahdollista.
Öö... nyt en ihan ymmärtänyt. Vanhan osuuden shikaania edeltävä mutka on maalisuoralle johtava mutka, jota on kiristetty selvästi alkuperäisestä Österreichringin aikaisesta. Uudessa versiossa jokseenkin samaan kohtaan tuleva shikaani on jostain syystä piirretty kääntymään päinvastaiseen suuntaan (eli vasemmalle). En ole vielä keksinyt perustetta sille miksi näin on tehty.

Se toinen uusi shikaani on sitten kyllä huippunopean mutkan jälkeen, mutta ei siinä kohdassa vanhassa Österreichringissä shikaania ollut.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Oisivat tuon ekan shikaanin jättäny pois niin lähtö ois ollu todella komea ja vauhdikas taistelu pitkän matkaa. En oo koskaan tykänny että lähtösuora loppuu shikaaniin.

Mutta hyvältä näyttää silti tämä uudistus.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206
Nykyradalla ei ole yhtään shikaania, ja paranneltuun niitä tulisi kaksi. En ole kovin vakuuttunut kehityksestä.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Lähtösuoran shikaani on valitettavasti välttämätön. Hella Lichtiä (eli sitä ihan alkuperäistä ykkösmutkaa) edeltävän ylämäen (https://youtu.be/KxUXpnGI648?t=9s) vuoksi kyseinen taitto on täysin pimeä, mikä teki mutkan niin pelätyksi että jo 70-luvulla siihen oli rakennettava tuo alkuperäinen shikaani.

Muuten oikein hyvä suunnitelma - kenties Tirochin jälkeistä shikaania nopeuttaisin ihan pikkuisen, kun funktioltaan sekin on vain hidastemutka eikä siihen ohituksia kuitenkaan ole tulossa.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7201
Öö... nyt en ihan ymmärtänyt. Vanhan osuuden shikaania edeltävä mutka on maalisuoralle johtava mutka, jota on kiristetty selvästi alkuperäisestä Österreichringin aikaisesta. Uudessa versiossa jokseenkin samaan kohtaan tuleva shikaani on jostain syystä piirretty kääntymään päinvastaiseen suuntaan (eli vasemmalle). En ole vielä keksinyt perustetta sille miksi näin on tehty.

Se toinen uusi shikaani on sitten kyllä huippunopean mutkan jälkeen, mutta ei siinä kohdassa vanhassa Österreichringissä shikaania ollut.
Voisiko syy sille, että ensimmäinen shikaani on piirretty kääntymään vasemmalle olla se, että Hella-Lichtissä on kartingrata ja mikäli se halutaan säilyttää joudutaan se kiertämään nimenomaan vasemmalle kääntyvällä shikaanilla.

Tästä tosin seuraa se, että koko Hella-Licht on vedettävä kulkemaan selvästi vanhaa ratalinjaa ulommas jotta turvakaide saadaan mahtumaan kartingradan ja varsinaisen moottoriradan väliin.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7509
Projekt Spielberg staff are reluctant to discuss much about the plans, but deny there are any immediate plans to host racing on a new extended course measuring between 5.5km – 6km. It is believed that there are ongoing issues over getting planning consent to re-open the full size track for racing, but it could be used for special events, show runs and industry testing, and if planning consent is given a return to racing use.
http://www.racingcircuits.info/pro/news/2016/05/22/red-bull-ring-working-on-extension/#.V0QdD6SLSUm

Jos sivustoon voi luottaa, uusvanhaa osuutta ei tulla lähitulevaisuudessa ottamaan ainakaan kilpailukäyttöön ja muukin toiminta on vielä epävarmaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Voisiko syy sille, että ensimmäinen shikaani on piirretty kääntymään vasemmalle olla se, että Hella-Lichtissä on kartingrata ja mikäli se halutaan säilyttää joudutaan se kiertämään nimenomaan vasemmalle kääntyvällä shikaanilla.
Ei siinä mitään varsinaista karting-rataa ole. Koko shikaanin alue on asfalttikenttä, johon on vain rajattu rinkula ajettavaksi. Samalla vaivalla kun vanhaa osaa kunnostetaan käyttökuntoon pykäisi alueelle ihan oikeankin karting-radan.



Tuossa muuten näkyy mahdollinen syykin shikaanin uudelleenprofilointiin, tai pikemminkin sijoittamiseen vähän aikaisempaan kohtaan. Tuon karting-parkkipaikan toisessa päässä on nimittäin aikamoinen pudotus. Siihen saisi viritellä jonkinlaisen muurin siltä varalta, että joku vetää pääsuoran pitkäksi (tyyliin jarrut räjähtää) tai varsinkin, että joku nousee ilmaan.

PS. Tuota karting-syheröä pääsee muuten ajelemaan Street Viewllä, samaten vanhan osan sisässä olevaan metsään tehtyä endurorataa. Kaikkialle ne kuvausvehkeet viekin.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Toihan vähentää ohituksia toi ratkaisu. Kuka ******* i****** käski poistaa ton Curva Granden? :mad::mad_old::wall::yuck:
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tuohan vasta on vaarallinen mutka kun F1:llä Mennään 380 tohon mutkaan ja hajoaa takasiipi. Taitaa toi Jarno Zafelli olla Tilkeä pahempi ratojen tuhoaja.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ei tuo nykyinen kovin perinteinen ole. Viime vuodelle Parabolican turva-alueen päällystäminen, 2009 uusia korkeampia kanttareita ja 2000 tuo nykyinen ykkösshikaani.
Curva Grande on aina ollut tässä radassa koko sen olemassaolon ajan vuodesta 1923, joskin sitäkin on hiukan muotoiltu uudelleen 1990-luvulla.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Taitaa toi Jarno Zafelli olla Tilkeä pahempi ratojen tuhoaja.
Hetkinen...Jarno. Ovatko Trullin tapaan tämänkin italialaisen vanhemmat olleet Saarinen-faneja? Nyt sisäinen salaliittoteoreetikkoni kyllä heräsi. Kostaako poika nyt vanhempiensa puolesta Curva Grandelle 43 vuotta tapahtuneesta? :doubtful:

Googletin kaverin ja näköjään suunnitellut Rio Hondon kehutun motogp-radan. Vastuussa myös Sepangin viimeisen mutkan uudelleensuunnittelusta. Viimeinkin Tilkelle ja Apexille kilpailua?

Tulee vähän Bathurstin takasuora -vibat tuosta uudesta suunnitelmasta, siihenkin pykättyä shikaania edeltää tuollainen melkein kaasu pohjassa -taite. En ole vakuuttunut senkään osalta, että kyseessä olisi turvallisin mahdollinen vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206
Curva Grande on aina ollut tässä radassa koko sen olemassaolon ajan vuodesta 1923, joskin sitäkin on hiukan muotoiltu uudelleen 1990-luvulla.
Ok. Mutta muuta rataa on sörkitty aika usein. En käsitä miksi Curva Granden pitäisi olla koskematon paikka, eihän se enää ole pitkään aikaan ollut muu kuin kaartava osa suoraa. Nyt uudessa suunnitelmassa tulisi sentään mielenkiintoinen paikka tuohon uuteen ykkösmutkaan ja pidempi pääsuora.
 
Ylös