Moottoriratakeskustelu

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Asfalttihelvetti tappoi Luis Salomin Moto2:ssa mutta ketään ei F1:ssä kiinnosta.
Jännä että vaikka MotoGP-sarjassa on tullut viimeisen viidentoista vuoden aikana neljä kuolemantapausta, niin silti ei ole juurikaan keskusteltu turvallisuuden parantamisesta.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Jännä että vaikka MotoGP-sarjassa on tullut viimeisen viidentoista vuoden aikana neljä kuolemantapausta, niin silti ei ole juurikaan keskusteltu turvallisuuden parantamisesta.
Ehkä siellä on todettu että kaikkia riskejä ei voida poistaa. Ainoa keino on ottaa vauhtia pois kuten nyt eli mutkaan tehdään shikaani.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4359
Ehkä siellä on todettu että kaikkia riskejä ei voida poistaa. Ainoa keino on ottaa vauhtia pois kuten nyt eli mutkaan tehdään shikaani.
Siinä mutkassahan on shikaani jota ei vain käytetä MotoGP:ssä, Formuloissa kylläkin. Absurdia että Formulat käyttävät vaikka ovat monikymmenkertaisesti moottoripyöriä turvallisempia...

Luis Salmon
 
Viimeksi muokattu:

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Näin taisi käydä. Nurmikko ja soraesteet toimii prätkien kanssa paremmin.
Ja silti haluavat asvaltoida Monzan Curva Granden ja Parabolican, ja perustelevat sitä vielä moottoripyörien turvallisuudella.
Kyllä parempi on vetää kuperkeikkaa hiekalla kuin liukua pää edellä seinään/pyörään.
Surkea tapaus tuo Salomin onnettomuus :frown:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Jännä että vaikka MotoGP-sarjassa on tullut viimeisen viidentoista vuoden aikana neljä kuolemantapausta, niin silti ei ole juurikaan keskusteltu turvallisuuden parantamisesta.
On siellä keskusteltu. Useimmat kuolemantapaukset on tulleet yliajoissa, niska ja kaula ovat etenkin alttiita. Aika vaikea alue suojata. Muuten esim. nahkapukuihin on kehitelty erilaisia "airbageja" yms. suojia eli turvallisuus on yleisesti parantunut. Mutta nopeudet ovat hurjia eikä riskeistä koskaan päästä. Voltteihin lähtenyt pyörä jos iskeytyy kuskiin niin sille ei voi mitään.
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2719
Sijainti
Penkalla
Kyllä parempi on vetää kuperkeikkaa hiekalla kuin liukua pää edellä seinään/pyörään
Juurikin näin, allaolevasta sumeasta videosta voisi päätellä että ensin seinään osuu pyörä ja kuski tulee sit siihen samaan läjään. Vauhti ei pahemmin hidastu kummallakaan ennen osumaa, hiekalla lopputulos olis ehkä ollut toinen(kuten ehkä myös jos kuski ja pyörä olis lähteneet eri suuntaan ennen seinään törmäämistään). Mut menee jossitteluks se.
https://www.youtube.com/watch?v=2yA6Pv8dIL8

Edit: jaa tätä tapausta on käsiteltykkin jo toisessa toikissa.
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Ja silti haluavat asvaltoida Monzan Curva Granden ja Parabolican, ja perustelevat sitä vielä moottoripyörien turvallisuudella.
Uusi Curva Granden turva-alue on niin iso, että sen materiaalilla ei ole väliä. Sielläkin tulee olemaan hiekkaa asvaltin takana. Parabolican turva-asvaltti tullaan poistamaan ja hiekka palautetaan näiden uudistusten yhteydessä.

Moottoripyöräily ei oikein voi olla turvallisempaa mitä se näillä F1:n kelpuuttamilla radoilla on. Hiekkaa tietysti pitäisi lisätä ainakin turva-alueiden loppupäähän.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Siinä mutkassahan on shikaani jota ei vain käytetä MotoGP:ssä, Formuloissa kylläkin. Absurdia että Formulat käyttävät vaikka ovat monikymmenkertaisesti moottoripyöriä turvallisempia...

Luis Salmon
Moottoripyörillä kaarrennopeudet on sen verran pienempiä, ettei formuloiden shikaaneita tarvitse usein käyttää. Ja tiukat, Barcelonan viimeisen shikaanin kaltaiset, hidastemutkat lienevät aika perseestä kikkailla läpi moottoripyörällä. Jos toki autollakin, mutta.
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Moottoripyörillä kaarrennopeudet on sen verran pienempiä, ettei formuloiden shikaaineitä tarvitse usein käyttää. Ja tiukat, Barcelonan viimeisen shikaanin kaltaiset, hidastemutkat lienevät aika perseestä kikkailla läpi moottoripyörällä. Jos toki autollakin, mutta.
Siellähän juuri kikkailevat. Kovasti on tiimeillä touhua säätöjen kanssa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Oiskohan jonkinlainen herätys... FIA:ta ei toki tarvitsekaan kiinnostaa, koska se on autoliitto, mutta jos FIM alkaisi vaatimaan lisää hiekkaa. Nelipyöräisten kohdalla taas useimmissa tapauksisa se onko se hiekkaa vai asfalttia ei suoraan tee eroa kuoleman ja selviytymisen välillä, toisin kuin tällaisissa tapauksissa kaksipyöräisten kohdalla.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Ainakin GPDA:n puheenjohtaja Wurz korvaisi asvaltin hiekalla, jos voisi päättää. Eli FIA (Charlie Whiting ja Herbie Blash?) taitaa olla pian yksin asvaltointitrendin kanssa. Ehkäpä 10-20 vuoden kuluttua radat ovat tulleet jälleen rankaiseviksi.
Wurz toteaa, ettei pidä ratojen laajoista asvaltoiduista turva-alueista.

- Asvaltoitu turva-alue on emotionaalisuuden tappaja. Se on kuin käyttäisi kolme kondomia samaan aikaan, koska seurauksia ei ole. Esimerkiksi Unkarissa, missä turva-alue on ahtaampi, Lewis Hamilton putosi viime vuonna virheensä myötä kahdeksanneksi. Silverstonessa hän menetti Copse-mutkassa vain puoli sekuntia. Jos auto olisi ollut jumissa hiekalla, olisi tilanne ollut toinen.

Wurzin mielestä asvalttiturva-alueet tappavat kilvanajoa, mutta ovat turvallisuuden kannalta todella tärkeitä. Wurz painottaakin, että autoista tulisi tehdä entistä turvallisempia ja radoista pitäisi rakentaa haastavampia. Hän painottaa, ettei kuljettajille tulisi antaa keinotekoisia rangaistuksia, kuten annetaan valkoisten viivojen ylittämisestä varikolta ulos tullessa, vaan ajovirheiden tulisi maksaa enemmän.
http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=314094
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Ainakin GPDA:n puheenjohtaja Wurz korvaisi asvaltin hiekalla, jos voisi päättää. Eli FIA (Charlie Whiting ja Herbie Blash?) taitaa olla pian yksin asvaltointitrendin kanssa. Ehkäpä 10-20 vuoden kuluttua radat ovat tulleet jälleen rankaiseviksi.
Mä olen ruvennut syyttämään Whitingia kaikesta huonosta formuloissa samalla tavalla kuin "tavallinen" formulaseuraaja laittaa Bernien piikkiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ainakin GPDA:n puheenjohtaja Wurz korvaisi asvaltin hiekalla, jos voisi päättää. Eli FIA (Charlie Whiting ja Herbie Blash?) taitaa olla pian yksin asvaltointitrendin kanssa. Ehkäpä 10-20 vuoden kuluttua radat ovat tulleet jälleen rankaiseviksi.
Kuitenkin Wurz itsekin käyttää asfalttia omissa ratasuunnitteluissaan, koska klubiajajat eivät tykkää, että kallis auto ottaa damagea ulosajossa. Hän katsoo vain F1:n ja WEC:n kaltaisia kilpailuja eri silmin. Hänen suunnittelunsa lienee olleet enemmän klubiratakokoluokkaa?

Artikkeli on kokonaisuudessaan mielenkiintoinen, eikä siitä välity samanlainen mielikuva kuin tänne lainatusta (ja sportti.comin lyhentämästä) pätkästä. Jos englanti on hallussa, kannattaa lukea:

http://en.f1i.com/magazine/57699-alex-wurz-lets-get-back-extreme-track-designs.html

Esim. "keinotekoisilla rangaistuksilla" hän viittaa suunnitelmiin hidastaa autoja elektronisesti ulosajon jälkeen, jota FIA on tutkinut mahdollisuutena. Varikolta ulostulo on ihan Sportti.comin omaa keksintöä. Wurz selvästi tarkoittaa ulosajoa (=neljä rengasta valkoisen linjan ulkopuolella) kisan aikana.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Vielä Häkkisen kultavuosina tällaisia keskusteluja ei tarvinnut käydä.

Radat ja autot olivat riittävän turvallisia. Nyt ollaan menty sinne pleikkarin syövereihin aika syvälle.

Ei oikein ole napannut enää.


Klubiradoilla nuo parkkipaikat jotenkin vielä ymmärtää, koska siellä on hieman eri tavoitteet ajamisessa. Samalla autolla usein vielä ajetaan kotiin, millä käytiin radalla.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Vielä Häkkisen kultavuosina tällaisia keskusteluja ei tarvinnut käydä.

Radat ja autot olivat riittävän turvallisia. Nyt ollaan menty sinne pleikkarin syövereihin aika syvälle. ...
Ei pidä paikkaansa. Itselläni on talvella 2000 julkaistu 1999 kauden vuosikirja, jossa on pitkä artikkeli turva-alueiden puutteellisuudesta. Jo silloin todettiin, etteivät tavalliset hiekka-alueet hidasta tarpeeksi nopeissa kohdissa. Parantamiseksi tarjottiin kallistettuja turva-alueita ja asfalttia, joista asfalttiin on todennäköisesti päädytty kustannussyistä.

Mut muuten olen myös sitä mieltä, että asfalttiia on nykyään paljon "turhissa" paikoissa
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei pidä paikkaansa. Itselläni on talvella 2000 julkaistu 1999 kauden vuosikirja, jossa on pitkä artikkeli turva-alueiden puutteellisuudesta. Jo silloin todettiin, etteivät tavalliset hiekka-alueet hidasta tarpeeksi nopeissa kohdissa. Parantamiseksi tarjottiin kallistettuja turva-alueita ja asfalttia, joista asfalttiin on todennäköisesti päädytty kustannussyistä.
Eipä se näytä asvalttikaan hidastavan tarpeeksi. Ratojen haasteen se kyllä tuhoaa täysin.

Arkiliikenteessä on enemmän haastetta.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Syvä hiekka-aluehan hidastaa autoa hitaammin kuin asfaltti niissä tilanteissa, joissa ei täysipainoinen jarruttaminen syystä tai toisesta ole mahdollista (esim. jarruvaurio, molemmat eturenkaat irti, kuljettajalta taju pois, asfaltilla kelluva vesi). Sivuttain hiekalle tultaessa auton pyörähtäminen ympäri on mahdollista, mutta formula-autollahan voi mennä katolleenkin ilman ongelmia (esim. Massa Hockenheimissa 2014).
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Sekin ongelma näissä asfalttiturva-alueissa monesti on että tulee liikaa tulkinnanvaraisia tilanteita (juuri nämä oikaisut yms. joita sitten puidaan kisan aikana ja jälkeenkin) kun taas hiekan kanssa ei yleensä ole mitään tulkinnan varaa. Kun ajat esim. jonkun shikaanin suoraan niin kärsit siitä automaattisesti eikä tarvitse enää tuomariston miettiä että "hyötyiköhän se tuosta oikaisusta ja pitäisikö sitä nyt määrätä antamaan sijoitus takaisin vai laitetaanko suoraan rankkua".

Ja kyllä ne syvät hiekka-alueet toi aina sen pienen lisäjännitysmomentin kisoihin, varsinkin sateella, kun tiesi että sinne lipsauttaminen tiesi sijoituksen tippumista rajusti tai jopa keskeytystä. Vituttihan se ankarasti kun esim. Häkkinen lipsautti pihalle ja sitten sitä kädet ristissä toivoi että se pääsisi sieltä äkkiä takaisin radalle, mutta pyörät suti vaan tyhjää. Mutta yhtä lailla tuntui hienolta kun sama kävi Schumacherille, ja sen takia minä haluaisin kyllä nähdä näitä tilanteita jatkossakin, enkä sitä että ulosajon jälkeen painetaan kaasu pohjaan ja tullaan radalle takaisin ehkä 0,5 sekuntia menettäneenä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Syvä hiekka-aluehan hidastaa autoa hitaammin kuin asfaltti niissä tilanteissa, joissa ei täysipainoinen jarruttaminen syystä tai toisesta ole mahdollista (esim. jarruvaurio, molemmat eturenkaat irti, kuljettajalta taju pois, asfaltilla kelluva vesi). Sivuttain hiekalle tultaessa auton pyörähtäminen ympäri on mahdollista, mutta formula-autollahan voi mennä katolleenkin ilman ongelmia (esim. Massa Hockenheimissa 2014).
Alkuosa on pitkälti väärin päin. Jos eturenkaat on irti, hiekka pysäyttää nopeammin, koska auto kaivautuu hiekkaan splitterin takia. Asfaltilla auto liukuu enemmän ja kovemmalla vahdilla. Jarruvaurion tai tajuttomuuden tapauksessa auto joka tapauksessa jatkaa pitkälle, jos vauhti on kova. Jarruvauriossa ohjattavuus kuitenkin säilyy asfaltilla, hiekalla paljon huonommin ennen kuin vauhti hidastuu. Kovalla sateella seisova vesi on asfalttialueilla ongelma, mutta sitä on silloin radallakin, joten siksi silloin ei käytännössä ajeta kilpaa.
Asfaltti toimii paremmin silloin, kun ohjattavuus ja jarrut ovat käytettävissä. Eli useimmissa tapauksissa.

F1-auto kyllä kestää pyörähtelyn. Holtiton pyöriminen onkin vaarallista enemmän kuskiin kohdistuvien G-voimien takia, ja irtoavien korinosien sivullisille aiheuttaman riskin takia. Plus että katolle päätyessään autosta on hiekalla vaikeampi päästä ulos, koska turvakaari kaivautuu hiekkaan ja tilaa poistumiseen jää paljon asfalttia vähemmän. Asfaltilla pyörähdysriki on muutenkin lähtökohtaisesti pienempi.
 
Ylös