Moottoriratakeskustelu

Jv

Well-known member
Liittynyt
14.1.2017
Viestit
180
Autosportin foorumille oli joku montrealilainen laitellut kuvia. Ilmeisesti pitäisi tulkita sitä niin, että rengasvallia tulee hieman pitemmälle matkalle kuin nykyisin.
Tuo ei näytä ollenkaan niin pahalta kuin alunperin luulin.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Minusta tuo ensi vuoden Ranskan GP on pahasti hukattu mahdollisuus. Paul Ricardin rata on todella tylsän ja tympeän näköinen, eikä profiilikaan vaikuta mitenkään kovin erikoiselta. Blancpainissa ajettava 1000km Paul Ricardin kisa on minusta yksi kauden onnettomimpia.

Mielestäni olisi ollut paljon viisaampaa viedä Formulat Bugatti Circuitille, joka on siis tuon Le Mansissa käytettävän Circuit de la Sarthen yhteydessä. Siellä olisi varmasti kaikki fasiliteetit viimeisen päälle, ja jos kisa ajettaisiin vaikka Le Mansia edeltävänä viikonloppuna, tulisi tuosta kahdesta viikosta todellinen moottoriurheilun superspektaakkeli, kun Fykköset ja Le Mans ajettaisiin ihan peräkkäin. Faneillekkin tuo varmasti sopisi kun voisivat puolentoista viikon reissulla nähdä kaksi kilpailua. Ja nostaisi alueen rahavirtoja vain entisestään kun paikalle tulisi vielä enemmän ihmisiä, ja osa viipyisi vielä pidempään.

Le Mansin alueella myös sää pelaa isoa roolia. Sateen todennäköisyys tuolla keski-/pohjois-Ranskassa on paljon suurempi kuin tuolla Ranskan eteläkärjessä, missä Paul Ricardin rata sijaitsee.

Tästähän ei ole kauaakaan kun FIA tai F1 pamput puhuivat tämän Alonson Indy 500 -reissun jälkeen, että olisi mukava saada näiden eri moottoriurheilu sarjojen kalenterit synkkaamaan niin, ettei mene esim. Indy, Le Mans ja/tai F1 kisat päällekkäin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Bugatti Circuit nyt on yksi pahimpia syheröitä mitä löytyy, vertautuu mielekkyydessään johonkin Barcelona-Jerez-akselille. Toki onhan tuolla lääniä tehdä vaikka kolmas layout ihan vain formuloita varten.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Minusta tuo ensi vuoden Ranskan GP on pahasti hukattu mahdollisuus. Paul Ricardin rata on todella tylsän ja tympeän näköinen, eikä profiilikaan vaikuta mitenkään kovin erikoiselta. Blancpainissa ajettava 1000km Paul Ricardin kisa on minusta yksi kauden onnettomimpia.

Mielestäni olisi ollut paljon viisaampaa viedä Formulat Bugatti Circuitille, joka on siis tuon Le Mansissa käytettävän Circuit de la Sarthen yhteydessä. Siellä olisi varmasti kaikki fasiliteetit viimeisen päälle, ja jos kisa ajettaisiin vaikka Le Mansia edeltävänä viikonloppuna, tulisi tuosta kahdesta viikosta todellinen moottoriurheilun superspektaakkeli, kun Fykköset ja Le Mans ajettaisiin ihan peräkkäin. Faneillekkin tuo varmasti sopisi kun voisivat puolentoista viikon reissulla nähdä kaksi kilpailua. Ja nostaisi alueen rahavirtoja vain entisestään kun paikalle tulisi vielä enemmän ihmisiä, ja osa viipyisi vielä pidempään.

Le Mansin alueella myös sää pelaa isoa roolia. Sateen todennäköisyys tuolla keski-/pohjois-Ranskassa on paljon suurempi kuin tuolla Ranskan eteläkärjessä, missä Paul Ricardin rata sijaitsee.

Tästähän ei ole kauaakaan kun FIA tai F1 pamput puhuivat tämän Alonson Indy 500 -reissun jälkeen, että olisi mukava saada näiden eri moottoriurheilu sarjojen kalenterit synkkaamaan niin, ettei mene esim. Indy, Le Mans ja/tai F1 kisat päällekkäin.
Bugatti Circuit on se alkuperäinen mikkihiiri-rata. Siis ensimmäinen josta on tuota solvausta käytetty.

Formulakisat kannattaa järjestää yleisön, kilpailijoiden ja ihan kaikkien muidenkin viihtyvyyden takia juuri siellä, missä sataa harvemmin.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Le Mans Bugatti olisi todella lyhyt F1-autoille, sitäpaitsi edes koppiautot eivät toimi Bugatissa. Ja Le Mans tuskin tarvitsee Formula 1 -kisaa, kun niillä on jo MotoGP ja 24 tunnin kisa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Minusta tuo ensi vuoden Ranskan GP on pahasti hukattu mahdollisuus. Paul Ricardin rata on todella tylsän ja tympeän näköinen, eikä profiilikaan vaikuta mitenkään kovin erikoiselta. Blancpainissa ajettava 1000km Paul Ricardin kisa on minusta yksi kauden onnettomimpia.

Mielestäni olisi ollut paljon viisaampaa viedä Formulat Bugatti Circuitille, joka on siis tuon Le Mansissa käytettävän Circuit de la Sarthen yhteydessä. Siellä olisi varmasti kaikki fasiliteetit viimeisen päälle, ja jos kisa ajettaisiin vaikka Le Mansia edeltävänä viikonloppuna, tulisi tuosta kahdesta viikosta todellinen moottoriurheilun superspektaakkeli, kun Fykköset ja Le Mans ajettaisiin ihan peräkkäin. Faneillekkin tuo varmasti sopisi kun voisivat puolentoista viikon reissulla nähdä kaksi kilpailua. Ja nostaisi alueen rahavirtoja vain entisestään kun paikalle tulisi vielä enemmän ihmisiä, ja osa viipyisi vielä pidempään.

Le Mansin alueella myös sää pelaa isoa roolia. Sateen todennäköisyys tuolla keski-/pohjois-Ranskassa on paljon suurempi kuin tuolla Ranskan eteläkärjessä, missä Paul Ricardin rata sijaitsee.
Kun F1-kisan järjestäminen ei keskimäärin ole mikään hyvä bisnes järjestäjille, niin aika paljon saisi järjestäjälle ACO:lle maksaa että suostuisivat tuohon. Tuollainen viikon väli voi kuulostaa kivalta, mutta se synnyttää myös tapahtumille keskinäistä kilpailua ja voi syödä kummankin kävijämääriä.

Tästähän ei ole kauaakaan kun FIA tai F1 pamput puhuivat tämän Alonson Indy 500 -reissun jälkeen, että olisi mukava saada näiden eri moottoriurheilu sarjojen kalenterit synkkaamaan niin, ettei mene esim. Indy, Le Mans ja/tai F1 kisat päällekkäin.
Virallisempi tapaaminen tästä oli F1:n, WEC:n ja Formula E:n pomojen kesken. Päällekkäisyyshuolet koskee siis lähinnä F1 GP:tä ja Le Mansia sekä WEC-kisoja ja Formula E -kisoja, koska samoja kuskeja kummassakin. Tässä sovittiin myös, että ettei F1 ja WEC järjestäisi kisoja samassa maassa samaan aikaan.

http://www.grandprix247.com/2017/05/28/todt-harmonising-our-sporting-calendars/
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Paul Ricard paranisi huomattavasti, jos epileptisistä sini-punaraidoista luovuttaisiin, ja valkoisten viivojen ulkopuolelle asennettaisiin nurmikkoa ja hiekkaa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Varmasti, mutta täytyy muistaa että nuo on siellä ensisijassa siksi että se on testirata ja vasta viime vuosina alkanut järjestämään säännöllisemmin kisoja.

Tuohan ei ole tavallista maalattua asfalttia vaan jotain renkaita kuluttavaa ja autoa hidastavaa pintaa. Oliko vielä niin, että sininen ja punainen oli eri vahvuuksista.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Varmasti, mutta täytyy muistaa että nuo on siellä ensisijassa siksi että se on testirata ja vasta viime vuosina alkanut järjestämään säännöllisemmin kisoja.
Niin siis olihan se aikoinaan F1-näyttämö, mutta siirryttyään Ecclestonen omistukseen siitä tehtiin testirata. Mutta juu, jonkin aikaa siellä ei taidettu juurikaan kisoja nähdä.
Tuohan ei ole tavallista maalattua asfalttia vaan jotain renkaita kuluttavaa ja autoa hidastavaa pintaa. Oliko vielä niin, että sininen ja punainen oli eri vahvuuksista.
Kyllä, asfalttiin on sekoitettu wolframia, joka parantaa pitoa ja lisää rengaskulutusta. Toisin sanoen sekä turvallisuus että ulosajon rankaisevuus lisääntyvät pelkkään asfalttiin verrattuna. Punaisella alueella wolframin osuus on suurempi kuin sinisellä.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
895
Onkos muuten missään koskaan aikaisemmin esim. täällä pohdittu sitä, mille olemassaoleville moottoriradoille F1 voisi Yhdysvalloissa realistisesti laajentua? Indianapolis nyt periaatteessa olisi varmaan vaihtoehto. Monet muut Indyjen käyttämät moottoriradat taitavat taas olla F1-sarjalle liian vaarallisia ja alkeellisia. Laguna Secan korkkiruuvissa olisi toki hauska nähdä F-ykkösiä, mutta taitaa tuokin kaikesta kuuluisuudestaan huolimatta olla liian pieni rata F1:lle.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Onkos muuten missään koskaan aikaisemmin esim. täällä pohdittu sitä, mille olemassaoleville moottoriradoille F1 voisi Yhdysvalloissa realistisesti laajentua? Indianapolis nyt periaatteessa olisi varmaan vaihtoehto. Monet muut Indyjen käyttämät moottoriradat taitavat taas olla F1-sarjalle liian vaarallisia ja alkeellisia. Laguna Secan korkkiruuvissa olisi toki hauska nähdä F-ykkösiä, mutta taitaa tuokin kaikesta kuuluisuudestaan huolimatta olla liian pieni rata F1:lle.
Nykymuodossaan ei ole muita realistisia vaihtoehtoja. Osin kai siksi katseet on New Yorkissa ja Los Angelesissä.

Lagunan lisäksi (miinus sen pituus) pätevimmästä päästä lienee Road America, se on Grade 2 ja varikkorakennus puuttuu kokonaan, joten aika kaukana F1:stä ilman massiivisia "parannuksia" ja muutoksia.
 
Viimeksi muokattu:

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Jättimäinen suora ilman hidasteshikaania sittenkin ensi kauden F1-radalle?

Paul Ricardin 1,8 kilometriä pitkälle Mistral-suoralle rakennettu hidasteshikaani saattaa jäädä F1 -kilpailusta pois tietää kertoa MTV Sport. Uutisessa tosin virheellisesti väitetään, että radalle rakennettiin shikaani jo 1986, mutta todellisuudessa F1 autot ajoivat 86-90 vuosina lyhennetyllä radalla ja shikaani tuli radalle vasta vuosia myöhemmin.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Jättimäinen suora ilman hidasteshikaania sittenkin ensi kauden F1-radalle?

Paul Ricardin 1,8 kilometriä pitkälle Mistral-suoralle rakennettu hidasteshikaani saattaa jäädä F1 -kilpailusta pois tietää kertoa MTV Sport. Uutisessa tosin virheellisesti väitetään, että radalle rakennettiin shikaani jo 1986, mutta todellisuudessa F1 autot ajoivat 86-90 vuosina lyhennetyllä radalla ja shikaani tuli radalle vasta vuosia myöhemmin.
Mistral-suoran ajaminen ilman shikaania taitaisi kuitenkin edellyttää sen lopussa olevan Signesin muokkaamista hitaammaksi mutkaksi ja se taas saattaisi tarkoittaa sitä, että Signes muutettaisiin shikaaniksi.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Mistral-suoran ajaminen ilman shikaania taitaisi kuitenkin edellyttää sen lopussa olevan Signesin muokkaamista hitaammaksi mutkaksi ja se taas saattaisi tarkoittaa sitä, että Signes muutettaisiin shikaaniksi.
Siinä on niin iso ulosajoalue, että voisi tuo ilman shikaaniakin mennä. Itse mutkakin saattaa olla helposti kaasu pohjassa ajettava nykyautoilla.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Onkos muuten missään koskaan aikaisemmin esim. täällä pohdittu sitä, mille olemassaoleville moottoriradoille F1 voisi Yhdysvalloissa realistisesti laajentua? Indianapolis nyt periaatteessa olisi varmaan vaihtoehto. Monet muut Indyjen käyttämät moottoriradat taitavat taas olla F1-sarjalle liian vaarallisia ja alkeellisia. Laguna Secan korkkiruuvissa olisi toki hauska nähdä F-ykkösiä, mutta taitaa tuokin kaikesta kuuluisuudestaan huolimatta olla liian pieni rata F1:lle.
USA on täynnä hienoja moottoriratoja, mutta harmillisesti ne ovat kaikki liian pieniä tai fasiliteeteiltaan/turvallisuudeltaan riittämättömiä ykkösille. Realistisia vaihtoehtoja ei taida juurikaan olla. Mainittujen lisäksi jossain Barberissa tai Mid-Ohiossa on jonkin verran ulosajoalueitakin, mutta tuskin riittävästi. Varikkorakennelmat eivät taida olla riittäviä ykkösille oikein missään.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Mistral-suoran ajaminen ilman shikaania taitaisi kuitenkin edellyttää sen lopussa olevan Signesin muokkaamista hitaammaksi mutkaksi ja se taas saattaisi tarkoittaa sitä, että Signes muutettaisiin shikaaniksi.
Itse asiassa Signesissä on myös tiukempi versio ulompana, joten voidaan sitäkin periaattessa käyttää, riippuen toki turvallisuusasioista.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334
Road Americassa olisi pontenttiaalia layoutin ja historia puolesta mutta vaatisi paljon investointeja, uuden varikon jne.....
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onkos muuten missään koskaan aikaisemmin esim. täällä pohdittu sitä, mille olemassaoleville moottoriradoille F1 voisi Yhdysvalloissa realistisesti laajentua? Indianapolis nyt periaatteessa olisi varmaan vaihtoehto. Monet muut Indyjen käyttämät moottoriradat taitavat taas olla F1-sarjalle liian vaarallisia ja alkeellisia. Laguna Secan korkkiruuvissa olisi toki hauska nähdä F-ykkösiä, mutta taitaa tuokin kaikesta kuuluisuudestaan huolimatta olla liian pieni rata F1:lle.
Kuten todettua, sellaisenaan vain Indy tulisi kyseeseen. Kaikissa muissa pitäisi tehdä isoja muutoksia niin fasiliteettien kuin turvallisuudenkin suhteen. Joidenkin mielestä parempi vaan, etteivät tule pilaamaan ratoja F1-tasapäistämisineen ("tilkettämisineen").

Paljon todennäköisempää on kokonaan uusi rata (kuten Austinissa) tai katurata (kuten New Jerseyssä yritettiin).
 
Ylös