Moottoriratakeskustelu

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Turkki on tarjonnut Sepangia merkittävästi tapahtumarikkaampia kisoja joten menee edelle. Turkin paluuta sarjakalenteriin toivoen...
Turkin kohdalla pitäisi mielestäni odottaa siihen asti, että Erdogan saadaan pois vallasta ja demokratia saadaan palautettua ja vasta sen jälkeen paluu F1-kalenteriin voisi olla ajankohtainen.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Turkin kohdalla pitäisi mielestäni odottaa siihen asti, että Erdogan saadaan pois vallasta ja demokratia saadaan palautettua ja vasta sen jälkeen paluu F1-kalenteriin voisi olla ajankohtainen.
Minäkin toivoisin että näin on asia, mutta F1 ei välitä ihmisoikeuksista tai demokratiasta. kts. Bahrain, Venäjä, Azerbaidžan, Yhdistyneet arabiemiirikunnat, Kiina. Eikä Singaporekaan ihan ongelmaton ole.

Joidenkin mielestä tämä on hyvä asia, mutta mielestäni diktatuurien ja ihmisoikeuksia polkevien maiden propagandan tukeminen on väärin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4361
Turkin kohdalla pitäisi mielestäni odottaa siihen asti, että Erdogan saadaan pois vallasta ja demokratia saadaan palautettua ja vasta sen jälkeen paluu F1-kalenteriin voisi olla ajankohtainen.
En usko että Erdoganin poistuu vallasta vuosikymmeniin, asiaa yritettiin mutta hanke valitettavasti epäonnistui pahemman kerran. Turkki on tiensä valinnut eikä se todellakaan näytä hyvältä länsimaisen demokratian vaikutteiden kannalta.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
On muuten erikoinen tuo Meksikon pääsuora. Se on todella pitkä, edeltävä mutka ei ole mitenkään erityisen nopea, DRS-alue alkaa jo lähtöruudukosta, mutta silti edes suoran päässä ei tahdo päästä kovin helpolla ohi. Meksikossa ei ajeta edes millään ihan minimisiivillä tyyliin Monza. Voiko ohuempi ilma vaikuttaa noin paljon? Jollain toisilla radoilla (vaikkapa Kiina) ohi siirrytään DRS:n avulla jo suoran puolivälissä.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Tuota Meksikon kuljettajakokousta kun katseli niin tuli vaan mieleen entistä vahvemmin että Whiting pitäisi siirtää eläkkeelle, ja mielellään mahdollisimman pian. On tehnyt varmasti paljon hyvää lajin eteen mutta on kyllä viime vuosina tehnyt paljon sellaista mikä tappaa lajista mielenkiinnon. Vaikutti siltä että aika moni kuljettajista on eri mieltä Whitingin kanssa siitä mihin suuntaan ratoja on viety ja mihin niitä pitäisi viedä, mutta Whitingin puheista ja olemuksesta tulee sellainen kuva että häntä ei kiinnosta pätkääkään mitä kuljettajat mussuttaa.

Kyllä minä ymmärrän että joihinkin kovavauhtisiin mutkiin, joissa on iso riski pahalle onnettomuudelle, lisätään isompi asfaltoitu turva-alue. Mutta hitaiden mutkien asfaltoinnille ei ole oikein mitään järkevää syytä. Nuo Whitingin perustelut ruohon ja soran huonoista puolista ei oikein vakuuttaneet, kun niiden kanssa on ennenkin pärjätty ilman isompia ongelmia. Ja silloin ei ollut ongelmia että jokaisessa kisassa pitäisi puida sitä kuka on oikaissut missäkin ja onko saanut siitä hyötyä ja miten paljon.

Vetteliltäkin ihan hyvä pointti että myös kanttarin muotoilulla voidaan vaikuttaa siihen miten paljon noita kanttareita halutaan käyttää hyödyksi mutkan ulostulossa. Eli kun kanttari on tasainen "lankku" niin sen päällä ajaminen on hitaampaa, joten silloin niiden päälle ei ajeta niin paljon kuin näiden mitä nykyisin on käytössä. Jos Whitingista ei päästä vielä(kään) eroon niin toivoisi että hän edes alkaisi kuunnella vähän myös kuljettajien mielipiteitä koska vaikka kuljettajia aina syytetään siitä että ajattelevat itsekkäästi niin aika moni heistä tuntuu ajattelevan myös asiaa katsojien näkökulmasta ja toivovat hyvää kilvanajoa ja mielenkiintoisia tapahtumia radalle (paitsi jos on Felipe Massa jonka mielestä ykkösissä pitäisi varmaan noudattaa nopeusrajoituksia ja turvavälejä).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15005
Mexico Cityn kilpailusta puhuttaessa tosiaan jäi jälleen hieman pettymyksen maku suuhun vaikka toki hieman vaihtelua olikin mukana kilpailussa.

Jokainen kilpailu siis uudelleen tulemisen jälkeenkin on kuitenkin ollut loppuunmyyty katsojaluvuiltaan ja intoa vaikuttaisi olevan seuraavallekin vuodelle jota ilman sadetta pidänkin radan täysin lopullisen viimeisenä näytönpaikkana.

Ja mikäli tylsyydestä tulee puhetta niin ei sentään tämän kauden tylsin ollut. Tosin uuden tulemisensakin myötä radan pintaa ja kaikkea siltä tunnutaan siloitellun entisestään jolloin tuntui kuin olisi Ranskan vanhan Paul Ricardin ajan kisaa katsonut kun sitä rataa usein syytettiin liian sileästä asvaltista aikanaan joskin sekin sentään kaikesta kritiikistään huolimatta kulutti lyhyen radan kisan aikoina eli vuosina 1986-1990 renkaita.

Näistä ensimainittu vuosihan oli vielä se pakottamalla pakotettu vuosi vastoin ajajien ja tallien mielipidettä jolloin sitten ajettiin lyhyellä radalla jo sovitun ja perinteisen pitkän radan sijaan toki hyvistä syistä kun Elio de Angelikselle oli huonosti käynyt.

Eikä edes tylsimpienkään joukossa. Tosin olisihan se voinut olla parempi ja kapeammilla renkailla todennäköisesti tänä vuonna olisi nähty parempi kisa. Ja harmittavasti tänä vuonna nk. Aave-Chrysler pidettiin varikolla sen laitamilla heti ennen kisaa olleen kuljettajaparaatin jälkeen eikä edes ollut mukana ruudukon takana lähdössä.:frown:

Toistaiseksi pidän viime vuoden näkemyksen tästä radasta eli Mexico Cityn radasta puhuttaessa ennallaan eli voi pysyä kalenterissa, mutta jotenkin tuntuu jäävän parempien ratojen varjoon. Lokakuussa kisan ajaminen on ihan hyvä ratkaisu, mutta joskus voisi taas kokeilla keväällä ajettavaakin kilpailua tällä radalla.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9309
Toistaiseksi pidän viime vuoden näkemyksen tästä radasta eli Mexico Cityn radasta puhuttaessa ennallaan eli voi pysyä kalenterissa, mutta jotenkin tuntuu jäävän parempien ratojen varjoon. Lokakuussa kisan ajaminen on ihan hyvä ratkaisu, mutta joskus voisi taas kokeilla keväällä ajettavaakin kilpailua tällä radalla.
Ehkä korkeasta ilmanalasta johtuen Meksikossa ei kesäisinkään ole niin kuuma. Ilmasto-olot ovat sellaiset, että Austinissa ei järkevästi voi kesäkuussa ajaa, mutta Kanadan kisan voisi paketoida kenties Meksikon kisaan, kuten esimerkiksi 1990-91 tehtiin. (sitä ennen ajettiin kahtena kautena kolme P-Amerikan kisaa putkeen)

Loppukaudesta matkattaisiin sitten Austinista suoraan Brasiliaan.
 

Ulkokaarre

Well-known member
Liittynyt
30.9.2017
Viestit
54
Nyt kun tämä asia, että mitä rataviivojen ulkopuolella pitäisi olla, on noussut jälleen keskusteluun, esitän parannusehotukseni COTA:n mutkiin 17-18, jossa Verstappen ohitti Kimin oikaisemalla. Samanlaisia muutoksia voisi tehdä mielestäni oikeastaan joka kohtaan kyseistä rataa.
Tässä nykyinen tilanne Näytä liitetiedosto 25327
Ja tässä muutosehdotukseni Näytä liitetiedosto 25328
Vihreä väri kuvaa nurmikaistaleita jotka tulisi olla sekä radan sisä- että ulkoreunassa. Keltainen tarkoittaa hiekkaa ja sitä olen laittanut sisämutkan täyteen (huoltotiet on jätetty auki) ja ulkoreunaan myös hieman lähemmäs rataa. Sisämutkan muutokset en tehty juurikin oikaisujen välttämiseksi.

Kuvia saa minun puolestani jakaa ihan vapaasti. Liberty Medialle semmoiset terveiset, että voin tarvittaessa suunnitella muutkin radat uusiksi :D
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6150
Kun Whitning sanoi hiekassa olevan ongelmana se, että sitä päätyy radalle, olisiko jotenkin mahdollista saada radan vierestä asfalttia esim. 2-3 metrin osalta liukkaammaksi? Sen verran liukkaaksi, että on pakko nostaa kun tuonne joutuu, niin ei olisi pelkoa että hyötyisi siitä. Kun ei koko turva-aluetta liukastettaisi, vaan jokin osa vain, niin ei tulisi myöskään sitä ongelmaa etteikö se hidastaisi kolaritilanteissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kun Whitning sanoi hiekassa olevan ongelmana se, että sitä päätyy radalle, olisiko jotenkin mahdollista saada radan vierestä asfalttia esim. 2-3 metrin osalta liukkaammaksi? Sen verran liukkaaksi, että on pakko nostaa kun tuonne joutuu, niin ei olisi pelkoa että hyötyisi siitä. Kun ei koko turva-aluetta liukastettaisi, vaan jokin osa vain, niin ei tulisi myöskään sitä ongelmaa etteikö se hidastaisi kolaritilanteissa.
No ei ole. Mutkat ajetaan pidon rajamailla ja jos ajautuu liukkaammalle alustalle, niin auto lähtee lapasesta, pahimmassa tapauksessa päätyen poikittain takaisin radalle. Radalle kulkeutuvaa soraakin huonompi vaihtoehto.

Kaikki ehdotukset, joissa ehdotetaan autojen hidastavuutta vähentäviä ratkaisuja ovat tuhoon tuomittuja, koska ne ovat nykyisiä turva-alueita vaarallisempia ja vaativat laajempia turva-alueita. Ja monilla radoilla turva-alueita ei ole varaa suurentaa. Saahan sitä ehdotella, mutta on turha kuvitella, että FIA loksauttaisi niille korvaansakaan.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Minä en ymmärrä että mikä ongelma se radalle ajautuva sora oikein on? Ei siitä minusta aikaisemminkaan mitään valtavia vaaratilanteita ole aiheutunut, ja useimmiten kuljettaja pystyy tuon vielä varsin hyvin näkemäänkin. Ja harvemmin sitä hiekkaa minusta mitenkään häiritsevän suuria määriä radalle nousi silloinkaan kun noita hiekkaturva-alueita oli radoilla enemmän. Turvallisuuteen pitää kyllä panostaa ja pyrkiä siihen että kuolemantapauksia ja vakavia onnettomuuksia tulisi mahdollisimman harvoin (täysin niitä ei minusta voi kuitenkaan koskaan estää jos ei siirrytä simulaattoriin ajamaan), mutta se pitää kuitenkin tehdä järjen kanssa. Nyt Whiting on minusta vetänyt nämä turvallisuusasiat jo ihan överiksi kun pyritään karsimaan lajista kaikki pienimmätkin vaaran elementit pois.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Meksikoon kun lyötiin ekoihin mutkiin vähän korkeampaa kanttaria ja estettiin radalle paluu, kun kanttareita oli mutkien välissä, niin kukaan ei oikonut enää.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Meksikoon kun lyötiin ekoihin mutkiin vähän korkeampaa kanttaria ja estettiin radalle paluu, kun kanttareita oli mutkien välissä, niin kukaan ei oikonut enää.
Toimivat kyllä hyvin. Toivottavasti noita käytetään jatkossa muuallakin vastaavissa paikoissa.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Meksikoon kun lyötiin ekoihin mutkiin vähän korkeampaa kanttaria ja estettiin radalle paluu, kun kanttareita oli mutkien välissä, niin kukaan ei oikonut enää.
Näin se just menee että aina kun kuljettajille jätetään mahdollisuus oikoa tai ajaa radan ulkopuolella sillä tavalla että siitä hyötyy tai siitä ei ainakaan kärsi millään tavalla, niin he tulevat käyttämään sitä mahdollisuutta hyväkseen. Selitys on että "Ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin ajaa sieltä". Mutta kumma juttu että kun sinne laitetaan sellaista kanttaria joka rikkoo auton tai hidastaa menoa oleellisesti niin niitä vaihtoehtoja alkaakin löytymään. Ehdottomasti hyvä uudistus oli tuo ja noita pitäisi saada enemmän niin Meksikoon kuin muillekin radoille jos kerran noita vanhoja kunnon hiekka-alueita tai muita hidasteita ei saada takaisin.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
No ei ole. Mutkat ajetaan pidon rajamailla ja jos ajautuu liukkaammalle alustalle, niin auto lähtee lapasesta, pahimmassa tapauksessa päätyen poikittain takaisin radalle. Radalle kulkeutuvaa soraakin huonompi vaihtoehto.
Radan ulkopuoliset osat ovat jo nyt liukkaampia alustoja kuin ajolinja.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Itseäni muutenkin ärsyttää koko Abu Dhabin rata. Niin muovinen lopetus kaudella kuin voi vain olla ja kaiken kukkuraksi sitten vielä yleensä aika heikkoja kilpailuita.
Kaiholla tässä Brasiliaa kaipaa kauden lopetukseksi, mutta tuskin tarvitsee siitä ainakaan haaveilla. Eiköhän arabit ole laittaneet rahaa sen verran siihen, että saavat olla päätöskilpailu.

Kohta varmaan joku Baku on sitten kauden aloitus...
 
Ylös