Moottoriratakeskustelu

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9322
Jos kauden pitää päättyä Lähi-idässä, en pistäisi pahakseni jos Abu Dhabissa ajettaisiin alkukaudesta ja kauden päätös olisi Bahrainissa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4367
Itseäni muutenkin ärsyttää koko Abu Dhabin rata. Niin muovinen lopetus kaudella kuin voi vain olla ja kaiken kukkuraksi sitten vielä yleensä aika heikkoja kilpailuita.
Kaiholla tässä Brasiliaa kaipaa kauden lopetukseksi, mutta tuskin tarvitsee siitä ainakaan haaveilla. Eiköhän arabit ole laittaneet rahaa sen verran siihen, että saavat olla päätöskilpailu.

Kohta varmaan joku Baku on sitten kauden aloitus...
Abu Dhabi on niin tyypillinen Tilke rata, painopisto jo suunnittelussa oli radan hienoakin hienommat fasiliteetit (varikko, satama, hotelli) ja rata piirrettiin näiden asettamien vaatimusten perusteella.
 

keissu

Well-known member
Liittynyt
20.4.2013
Viestit
174
Abu Dhabi on niin tyypillinen Tilke rata, painopisto jo suunnittelussa oli radan hienoakin hienommat fasiliteetit (varikko, satama, hotelli) ja rata piirrettiin näiden asettamien vaatimusten perusteella.
Tedin Notebookissa kisan jälkeen haastateltiin pikaisesti Hermann Tilkeä, joka sanoi että suunnittelevat pientä muutosta rataan ensi vuodeksi. Todennäköisesti tarkoittaa yhtä mutkaa, kenties shikaani pois suorien välistä? Ei siis virallista tietoa, mutta suunnitelmia tällaiseen. Pidempi suora toisi kyllä lisää ohituksia.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mä arvaan että ottavat sen shikaanin pois ykkössektorin lopusta. Tai no siinä taitaa kyllä jo mennä valmis pätkä rataa muutenkin, eli ei olis suuri muutos.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7578
Mä arvaan että ottavat sen shikaanin pois ykkössektorin lopusta. Tai no siinä taitaa kyllä jo mennä valmis pätkä rataa muutenkin, eli ei olis suuri muutos.
Kilpailun kannalta tuo olisi hyvä muutos, mutta riittääkö turva-alue kun neulansilmään tullaan kovaa ja katsomo on aika lähellä?
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Pieni turva-aluehan siinä neulansilmässä on, mutta kaipa sen voi ehkä tecprolla hoitaa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4367
Mä arvaan että ottavat sen shikaanin pois ykkössektorin lopusta. Tai no siinä taitaa kyllä jo mennä valmis pätkä rataa muutenkin, eli ei olis suuri muutos.
Tämä palvelisi hyvin kilvanajoa, kova jarrutus jossa on helppo tehdä virhe joka kostautuu sitten seuraavalla suoralla ohituksen muodossa. Nythän juuri tuon shikaanin takia kaikki menevät kuin "pässit narussa" etkä voi saavuttaa juurikaan etua edellä olevaan nähden shikaanin jälkeisellä "suoran tyngällä".
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9322
Ennemmin voisi kuvitella vaikka niin, että vitosmutka säilyisi entisellään ja sitten jatketaan suoraan ennen kuin käännytään uudestaan vasemmalle nykyiselle pitkälle suoralle.
 

Ulkokaarre

Well-known member
Liittynyt
30.9.2017
Viestit
54
Muistelen että Yas Marinaan olisi ollut suunnitteilla muutoksia n. 5 vuotta sitten. Silloin puheilla oli jonkun mutkan kallistaminen ja jotakin muutoksia jälkimmäisen pitkän suoran jälkeiseen mutkayhdistelmään. Mutta kuraahan tuo rata itsessään on kaikkea luksusta ja glitteriä on tosin ympätty sen ulkopuolelle.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Tämä palvelisi hyvin kilvanajoa, kova jarrutus jossa on helppo tehdä virhe joka kostautuu sitten seuraavalla suoralla ohituksen muodossa. Nythän juuri tuon shikaanin takia kaikki menevät kuin "pässit narussa" etkä voi saavuttaa juurikaan etua edellä olevaan nähden shikaanin jälkeisellä "suoran tyngällä".
Tuo shikaanin poisto kyllä parantaisi rataa jo paljon. Tosiaan virheiden mahdollisuus tuollaisessa kovassa jarrussa on aina suurempi, ja toisaalta esim. Ricciardon kaltaiset taitavat jarruttajat voisivat saavuttaa tuossa etua. Mutta minusta tuon Yas Marinan suurin ongelma on tuo viimeinen sektori, ja sitä ei ikävä kyllä taida pystyä oikein muuttamaan kun se kiertelee siellä jossain hotellien välissä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4367
Tuo shikaanin poisto kyllä parantaisi rataa jo paljon. Tosiaan virheiden mahdollisuus tuollaisessa kovassa jarrussa on aina suurempi, ja toisaalta esim. Ricciardon kaltaiset taitavat jarruttajat voisivat saavuttaa tuossa etua. Mutta minusta tuon Yas Marinan suurin ongelma on tuo viimeinen sektori, ja sitä ei ikävä kyllä taida pystyä oikein muuttamaan kun se kiertelee siellä jossain hotellien välissä.
Millä tahansa radalla ohittaminen mahdotonta jos mutkat on samaan suuntaan eikä suunnan muutoksia synny. Yas Marinassa on 2. takasuoran shikaanin jälkeen, 2 mutkaa vasemmalle, 3 oikealle, 2 vasemmalle ja 2 oikealle. Ei tuosta lopusta saa millään järkevää muutenkuin jättämällä hotellinlenkki kokonaan pois ja se taas ei ole layoutin ja hotellin takia mahdollista. Yksi vaihtoehto voisi olla jatkaa 1. takasuoraan katsomon ali (nyt tämä on huomioitu jo turva-alueena joka jatkuu katsomon ali) ja käyttää vapatuva tila rakentamalla toisenlainen profiili loppuun, hotellilta voitaisiin tulla kääntymään takaisin takasuoran katsomon eteen josta maaliviivaa kohti.

Siinä olisi elämystä katsojille jota mikään muu rata ei F1-sarjassa pystyisi tarjoamaan, formulat menisi katsojien ali 350km/h lasissa...

 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Uusimpien huhujen mukaan suunnitteilla olisi Vietnamin GP Hanoin katuradalla. Siitä vaan sitten kaupungin tuntevat hahmottelemaan rataa Hanoin kaduille :). Vai lieneekö tuosta jollakin sivuilla jo ollut jonkinlaista tietoakin mihin sitä rataa on suunniteltu?

MTV3 sanoi:
Lukuisten lähteiden mukaan Vietnamista on tulossa F1-kisaisäntä lähiviikkoina. Vietnamin GP olisi tarkoitus ajaa maan pääkaupungissa Hanoissa sijaitsevalla katuradalla.

Asiasta käytiin eilen kokous Lontoossa F1-sarjan promoottoreiden yhdistyksen toimesta.

Viime lokakuussa ilmoitettiin keskusteluiden mahdollisesta kilpailusta olleen jo käynnissä. Jopa F1-sarjan entinen omistaja Bernie Ecclestone kävi keskusteluja Vietnamin GP:stä ja hänen mukaansa sopimus oli allekirjoitusta vaille valmis. Ecclestonen mukaan fakta, että Vietnamilla ei ole juurikaan F1-historiaa, vaikutti negatiivisesti hänen päätökseensä Vietnamin kisan järjestämisestä.

Ensi kaudella F1:ssä ajetaan 21 kilpailua. F1-sarjan kaupalliset oikeudet nykyisin omistavan Liberty Median kirjoittamattoman sopimuksen mukaan F1:ssä voi olla kauden aikana maksimissaan 25 kilpailua.
Linkki juttuun: Vietnam saamassa F1-kisan - vahvistus odotettavissa lähiviikkoina
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Katuradat kelpaavat aina. Kilpailut ovat yllätyksellisempiä, kun kuljettajien täytyy osata pysyä radalla.
Katuradoilla ohittaminen monesti vähän hankalaa, mutta koska niin iso osa perinteisistä moottoriradoista on tässä asfaltointivimmassa pilattu niin alan olla hyvin pitkälti samaa mieltä että parasta viihdettä tarjoaa nimen omaan katuradat. Kyllä se vaan nimittäin tarjoaa sen tietyn lisäjännityksen kisaan kun virhe kostautuu heti ja pienet tai jopa olemattomat turva-alueet luovat kisoihin sen yllätysmahdollisuuden kuten Bakussa nähtiin viime kaudella. Eli jos tätä moottoriratojen pilaamista jatketaan niin minäkin alan kannattaa sitä että mahdollisimman suuri osa kisoista siirretään katuradoille.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Argentiinan GP on tekemässä paluuta F1 kalenteriin jopa jo ensi vuodeksi. Buenos Airesissa olisi tarkoitus ajaa ja näyttäisi onneksi siltä, ettei viimeksi käytettyllä mikroautoradalla ajettaisi vaan vanhalla pitkällä versiolla...toki hieman muokattuna.
Tällaisen versio radasta oli yhden uutisen perässä, tiedä sitten onko lopullinen suunnitelma, kaksi DRS aluetta pitkien suorien päässä. Ja tietenkin syheröosuus näyttäisi olevan asfaltoitu ympäriinsä, mutta kokonaisuus menee nostalgiaboostilla plussan puolelle.

 
Viimeksi muokattu:

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Argentiinan GP on tekemässä paluuta F1 kalenteriin jopa jo ensi vuodeksi. Buenos Airesissa olisi tarkoitus ajaa ja näyttäisi onneksi siltä, ettei viimeksi käytettyllä mikroautoradalla ajettaisi vaan vanhalla pitkällä versiolla...toki hieman muokattuna.
Tällaisen versio radasta oli yhden uutisen perässä, tiedä sitten onko lopullinen suunnitelma, kaksi DRS aluetta pitkien suorien päässä. Ja tietenkin syheröosuus näyttäisi olevan asfaltoitu ympäriinsä, mutta kokonaisuus menee nostalgiaboostilla plussan puolelle.
Iso plussa tälle! :thumbup: Tuo shikaani pois vielä tuolta suoran päästä...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Iso plussa tälle! :thumbup: Tuo shikaani pois vielä tuolta suoran päästä...
Ei taida Buenos Airesin rata kelvata F1-sarjaan ilman tuota kyseistä shikaania, koska sitä seuraavaan pitkään nopeaan mutkaan tullessa on tavalla tai toisella otettava vauhti pois ja parhaiten se onnistuu juuri shikaanin avulla.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Ei taida Buenos Airesin rata kelvata F1-sarjaan ilman tuota kyseistä shikaania, koska sitä seuraavaan pitkään nopeaan mutkaan tullessa on tavalla tai toisella otettava vauhti pois ja parhaiten se onnistuu juuri shikaanin avulla.
Eikä taitais to DRS alue toimia ilman sitä (tosin, jos sitä shikaania ei tossa olisi, niin sitten se DRS alue olisi varmaan lähtösuoralla) senkin tosin näkee vasta sitten, kun tuo rata on uudistettu tuohon uuteen muotoon ja siellä ajetaan. Näyttäis vahvasti olevan asfaltoidut turva-alueet, suurilta osin. Vaikka osa noista kokonaan asfalttisista turva-alueista olisi voinut toteuttaa (ainakin osin) soralla.
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Kuwait Motor Town ilmeisesti havittelee kaikkia mahdollisia kilpasarjoja. F1, MotoGP, Motocross jne.




Vaihteluna sopisi hyvin F1-kalenteriin. Korkeuserot taitaa olla valitettavan pieniä, mutta ihan mukavan näköisiä mutkia. Tilke kaivanut Istanbulin papereista esiin vanhan kasimutkan, nyt vaan toiseen suuntaan.

Rakennustyöt alkoi joku puolisen vuotta Kymiringiä myöhemmin, mutta ilmeisesti ihan hyvässä vauhdissa. Ainakin verrattuna viime aikaisiin joissa sopparit on ennen rataa. :rolleyes:

Pääkatsomo näyttäisi olevan pystyssä.
https://goo.gl/maps/5Hp2F6xWecm
 
Ylös