Moottoriratakeskustelu

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Onhan se nyt pitkä suora shikaaniinkin asti ja vielä DRS-alue. Jos tuo suoraa edeltävä vasen menee täysiä, niin tuossa ajetaan karkeasti 1,3 km kaasu pohjassa.
Suoraa edeltävä vasen? Suoraa edeltää 2 oikeaa joista jälkimmäiseen pitää jarruttuuaa hieman, teoriassa virheen mahdollisuus ja ohituspaikka shikaanin jarrutukseen jos takana oleva saa paremman ulostulon mutta mutka on niin nopea että lähellä seuraaminen on mahdottomuus.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Suoraa edeltävä vasen? Suoraa edeltää 2 oikeaa joista jälkimmäiseen pitää jarruttuuaa hieman, teoriassa virheen mahdollisuus ja ohituspaikka shikaanin jarrutukseen jos takana oleva saa paremman ulostulon mutta mutka on niin nopea että lähellä seuraaminen on mahdottomuus.
Onhan siinä vasen, mutta taitaa olla sen verran loiva että voi laskea suoraksi.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Käytännössä nykyformuloilla vaaditaan pitkiä suoria ja (DRS-alueita) ohittamiseen. Kun se suora katkaistaan keskeltä shikaanilla niin ohittaminen vaikeutuu satavarmasti. Jos esim Bakussa laitettaisiin ylimääräinen shikaani keskelle pitkää suoraa niin ohitusmäärät ja kisan viihdyttävyys droppaisi täydellisesti.
Kanadassa edes DRS-alueella varustettu pitkä suora ei riittänyt ohittamiseen, eli nykyisillä autoilla ohittaminen on lähes mahdotonta radasta riippumatta.


Mistral-suora loppuu radan nopeimpaan mutkaan, joten shikaanin avulla ohittaminen on itseasiassa helpompaa, koska harvat tällä kaudella nähdyt ohitukset ovat lähes poikkeuksetta tehty sukeltamalla jarrutuksessa edessä olleen auton rinnalle ja mutka johon Mistral-suora loppuu on mahdollista vetää läpi ilman jarruttamista.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Mistral-suora loppuu radan nopeimpaan mutkaan, joten shikaanin avulla ohittaminen on itseasiassa helpompaa, koska harvat tällä kaudella nähdyt ohitukset ovat lähes poikkeuksetta tehty sukeltamalla jarrutuksessa edessä olleen auton rinnalle ja mutka johon Mistral-suora loppuu on mahdollista vetää läpi ilman jarruttamista.
Nykyautoille parhaan ohitusmahdollisuuden näyttäisi tarjoavan sellainen yhdistelmä jossa pitkän suoran päässä on neulansilmä tai hidas ysikymppinen, kunhan siinä mutkassa vaan on riittävästi tilaa. Jos Signes olisi merkittävästi hitaampi että siihen pitäisi jarruttaa ihan täysillä, niin sitten tuo pitkä suora ilman shikaania voisi tarjota hyvän ohitusmahdollisuuden. Mutta kun Signes ajetaan nyt melkeinpä täysillä niin en minä tuossa oikein kummoisia ohitusmahdollisuuksia näe, ja käytännössä asia on juuri noin kuten sanot että tuo shikaani tarjoaa edes jonkinlaisen mahdollisuuden ohitukseen. Vaikka en tiedä että onko tuo shikaani profiililtaan sellainen että siinäkään nykyautoilla olisi helppo yrittää ohitusta, joten pahoin pelkään että taas nähdään aika tylsä kisa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Signesissähän on myös tiukempi profiilivaihtoehto (aika loiva toki sekin), jota julkaistun ratapiirroksen perusteella F1 ei kuitenkaan käytä. Tiukempi versio voisi tuoda muutaman ohituksen suoran päähän.

 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Tylsääkin tylsempi kisa tulossa jos olosuhteet ei muutu, tosin voimasuhteet voi hieman tallien välillä vaihdella "vakioista" koska rata on uusi kisakelenterissa.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
900
Normaalioloissa tällaisen "uuden" radan paluun missaaminen ainakin livenä töiden takia harmittaisi, mutta nyt näyttää radan puolesta pelottavasti taas siltä, että voi olla melkoista jonoajelua taas luvassa. Ja nuo asfaltoidut turva-alueet on jo suorastaan koomiset.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
PR:n vanha layout oli ihan hieno ja radassa oli sielua, ennenkuin siitä tehtiin tämä nykyinen tasaisen tappava ja ilmeetön(muuten kuin sen räikeän värityksen suhteen).
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15007
Niin, mutta eikös tuo värillinen pinnoite ole ollut tuolla ulkoalueella volframia jonka pitäisi syödä renkaita mikäli autot ajavat ulos radalta?

Lisäksi Paul Ricard on näinä vuosina eli aikavälillä 1991-2017 ennen paluutaan täksi vuodeksi ihan kisaksikin ollut vain testikäytössä tai korkeintaan varakilpailun lisenssillä mukana kalenterissa jolloin muutokset ovat sitten viime kisan vuonna 1990 olleet dramaattisia tavallaan joten sinänsä tiedä vielä tuosta pettymyksestä tai kisan olemisesta niin ihan välttämättä tylsä.

Ilman shikaania Mistral olisi kuitenkin MM-kalenterin toiseksi pisin suora joten kyllä pitäisi ohituksia nähdä vaikkakin shikaani pilaa siitä mahdollisuudesta osan. Tietenkin ohituksia voi hyvin tulla senkin kanssa.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Niin, mutta eikös tuo värillinen pinnoite ole ollut tuolla ulkoalueella volframia jonka pitäisi syödä renkaita mikäli autot ajavat ulos radalta?
Minä muistelen niin että vain nuo punaiset raidat on sitä renkaita syövää volframia, siniset on käytännössä pelkkää maalia (on kai näissäkin sen verran volframia seassa että hidastaa vähän tehokkaammin kuin asfaltti, mutta ei varsinaisesti syö vielä renkaita). Ja kun nuo punaiset on aika kaukana varsinaisesta radasta niin aika rajusti pystyy silti oikomaan ennen kuin joutuu tuonne renkaat pilaavalle osalle.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Vaikka noista värikkäistä asfalttiturva-alueista voikin olla monta mieltä, niin vielä kamalammalta se näytti kun turva-alueet olivat sitä radalle levinnyttä puoliaavikkoa mitä tuo ympäristökin on.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Niin, eipähän tuo Paul Ricard ole koskaan mikään kaunis rata ollut. Lähtee jo siitä että on rakennettu tasangolle ja on siksi ihan tasainen lättänä ilman mitään merkittäviä korkeuseroja. Ja tuo että turva-alueet ovat pelkkää asfalttia vielä korostaa tuota radan tasaisuutta. Mieluusti olisin kyllä nähnyt että Ranskan GP olisi tehnyt paluun kalenteriin Magny-Coursissa joka on minusta ratana parempi ja mukavamman näköinenkin, mutta ymmärrän kyllä että tuo sijainti "mörön persiissä" on syynä sille miksi F1 ei halua Magny-Coursiin enää palata.

Sitä minä ihmettelin kun katselin tuota Hamiltonin onboard-kierrosta Paul Ricardin radalla, että miten pirun vaikea tuo Mistralin shikaani on hahmottaa matalasta autosta. Siinähän lähtee niitä ratavaihtoehtoja moneen suuntaan jotka aika hyvin sotkee, ja kun tuo rata on kauttaaltaan niin muodoton lättänä niin aika vaikeasti hahmotettavissa tuo oikea reitti on. Jännä nähdä tuleeko tuossa jarruvirheitä kun sattuu sopivasti aurinko paistamaan (en tiedä mistä suunnasta aurinko paistaa tuossa kisan aikana).
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9310
Mistral-suoraa mennään itäkaakkoon, eli ei auringon pitäisi silmiin paistaa. Pahimmillaan varmasti varhaisella aamulla.
 

Fastlane

Well-known member
Liittynyt
1.2.2011
Viestit
141
Minä muistelen niin että vain nuo punaiset raidat on sitä renkaita syövää volframia, siniset on käytännössä pelkkää maalia (on kai näissäkin sen verran volframia seassa että hidastaa vähän tehokkaammin kuin asfaltti, mutta ei varsinaisesti syö vielä renkaita). Ja kun nuo punaiset on aika kaukana varsinaisesta radasta niin aika rajusti pystyy silti oikomaan ennen kuin joutuu tuonne renkaat pilaavalle osalle.
Molemmat ovat volframia, eri seoksia. Molemmat kuitenkin syövät renkaita maalia tai asfalttia enemmän, sininen kuitenkin selvästi lievemmin kuin punainen.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Minä muistelen niin että vain nuo punaiset raidat on sitä renkaita syövää volframia, siniset on käytännössä pelkkää maalia (on kai näissäkin sen verran volframia seassa että hidastaa vähän tehokkaammin kuin asfaltti, mutta ei varsinaisesti syö vielä renkaita). Ja kun nuo punaiset on aika kaukana varsinaisesta radasta niin aika rajusti pystyy silti oikomaan ennen kuin joutuu tuonne renkaat pilaavalle osalle.
Jos haluaa saivarrella niin pelkkää maalia nuo molemmat värit on. Erot on asvaltin seoksessa. :alppu:
 

F1 God

Well-known member
Liittynyt
30.4.2018
Viestit
226
Kanadassa edes DRS-alueella varustettu pitkä suora ei riittänyt ohittamiseen, eli nykyisillä autoilla ohittaminen on lähes mahdotonta radasta riippumatta.


Mistral-suora loppuu radan nopeimpaan mutkaan, joten shikaanin avulla ohittaminen on itseasiassa helpompaa, koska harvat tällä kaudella nähdyt ohitukset ovat lähes poikkeuksetta tehty sukeltamalla jarrutuksessa edessä olleen auton rinnalle ja mutka johon Mistral-suora loppuu on mahdollista vetää läpi ilman jarruttamista.
Kuljettajat eivät ainakaan näe sinun näkemystäsi asiasta: https://www.autosport.com/f1/news/136930/drivers-asked-for-chicane-to-be-removed

Pysyn edelleen alkuperäisessä mielipiteessäni. Niiden tyyppien, jotka päättää näistä asioista, pitäisi vähentää reippaasti juomistaan.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
mutta ymmärrän kyllä että tuo sijainti "mörön persiissä" on syynä sille miksi F1 ei halua Magny-Coursiin enää palata.
Näyttää vähän muutenkin pudonneen kansainvälisten sarjojen kartalta. Kansallisia auto- ja moottoripyöräsarjoja vain kalenterissa kun nettisivulla kävin just.
 
Viimeksi muokattu:

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Näyttää vähän muutenkin pudonneen kansainvälisten sarjojen kartalta. Kansallisia auto- ja moottoripyöräsarjoja vain kalenterissa kun nettisivulla kävin just.
Se on varmaan juuri tuo sijainti, kun on huonojen kulkuyhteyksien päässä keskellä ei-mitään, ja lähialueilla käsittääkseni olemattoman vähän majoituskapasiteettia. Kv-sarjoille etsitään mieluummin toinen vaihtoehto vaikka se olisi ratana huonompi. Harmi, koska Magny-Cours on kuitenkin ihan OK rata ja tämä Paul Ricard vaikuttaa minusta kaikin puolin tympeältä. Ei ole tainnut kuljettajiltakaan juuri ylistystä tulla Paul Ricardista.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ensi vuonna kannattaisi Paul Ricardiin ottaa shikaani pois Mistralista ja ulompi Signes.
 
Ylös