Moottoriratakeskustelu

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki
Korvaako Zandvoort Barcelonan 2020?

Zandvoort is being lined up by Liberty to replace Barcelona as the first non-flyaway race of the 2020 Formula 1 season, Motorsport.com has learned.
In the wake of Max Verstappen’s success momentum has been building for the World Championship to return to the Netherlands for the first time since the 1985 event. Assen had also been in the frame to host a Dutch Grand Prix.

A senior source told Motorsport.com in Baku last weekend that a contract has been now agreed between the F1 organisation and the Zandvoort promoter, but it has not yet been signed, as final details are still to be sorted out.

If as expected Spain drops off the 2020 calendar it would allow Liberty to put Zandvoort into the early May slot, ahead of the Monaco GP.
https://www.motorsport.com/f1/news/zandvoort-replace-barcelona-2020-schedule/4378916/

Jos sopimus tehdään, rata kokee aikamoisen modifioinnin. ("Tilkeröinti")

Bakun kisatoikissa tuli pohdittua radan muutostarpeita, kun 8. mutka on liian ahdas formuloille. Onko tarvetta?
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Rata on noin 7 metriä leveä kasimutkassa. Kyllä siihen formula sopii jos osuu mutkaan sopivalla nopeudella.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Rata on noin 7 metriä leveä kasimutkassa. Kyllä siihen formula sopii jos osuu mutkaan sopivalla nopeudella.
Eikös se ole jokin sääntöihin kirjattu vaatimus, että radalla täytyy jokaisessa kohdassa mahtua kolme formula-autoa rinnakkain? Bakussahan tämä toteutuu myöskin vain muodollisesti, joten ei se sinällään mikään este ole.
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Niin kyllähän nyt oikeasti haluan Bakun kasimutkan pitää entisellään. Ikoninen mutka ja radan hienoin kohta. Asfalttialueita vihaan eniten ja olen sitä mieltä, että hiekkaesteet on saatava takaisin.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki
Niin kyllähän nyt oikeasti haluan Bakun kasimutkan pitää entisellään. Ikoninen mutka ja radan hienoin kohta. Asfalttialueita vihaan eniten ja olen sitä mieltä, että hiekkaesteet on saatava takaisin.
Samaa mieltä, mut hiekkaesteet eivät taida palata. FIA Grade 1-luokitus on niin tiukka, että asvalttialueet ovat pakolliset.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
No ei varmasti palaa kun täälläkin huudetaan heti turvallisuuden perään kun pari playstation kuskia ei ole sisäistänyt radalla pysymisen merkitystä.
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Jos hiekka mukamas on liian vaarallista niin sitten nurmikkoa tai jotain renkaita tuhoavaa materiaalia, esim piikkimatot. Esimerkiksi viime kauden startti Ranskassa oli täysin naurettava kun puoli gridiä oikoo ensimmäisen mutkan ja voittaa näin ollen sijoituksia... Sinne saisi oikeasti laittaa jonkun seinän tai hiekkaa, ettei sama toistu. :wall:
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tämä buumi viime vuosilta että saa ajaa missä/mistä huvittaa on aika pitkälti pilannut lukuisia sarjoja. Ei liity ykkösiin mutta Nascarissakin aivan älytöntä
kun approjen asfaltoimisen myötä ei ovaaleilla ole reunaviivalla enää mitään merkitystä. Eipä oiottu nurmikon/hiekan aikaan.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Korvaako Zandvoort Barcelonan 2020?



https://www.motorsport.com/f1/news/zandvoort-replace-barcelona-2020-schedule/4378916/

Jos sopimus tehdään, rata kokee aikamoisen modifioinnin. ("Tilkeröinti")
Tosin tämän huhun mukaan siellä ajettaisiin siis jo tasan vuoden päästä. Aika kiire tulisi varsinaisen radan konfiguraation täystilkelöinnille, joten ainakaan koko konfiguraation muuttaminen ei voi olla suunnitelmissa.

Nykyisellään rata on 4.2km ja aika ahdas ja vaikea ohittaa muillakin luokilla. Turva-alueet eikä ei ole kovin suuria joten hiekka ehkä parempi ja toisaalta ei ole myöskään nopeudet niin suuria.

Onhan tuossa tilaa jatkaa, mutta edelleen: vuosi ja kohta alle aikaa.

 
Viimeksi muokattu:

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Johonkin Kymiringiin verrattuna tuo on käytännössä valmis. Aika saattaa silti loppua kesken.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Jos hiekka mukamas on liian vaarallista niin sitten nurmikkoa tai jotain renkaita tuhoavaa materiaalia, esim piikkimatot. Esimerkiksi viime kauden startti Ranskassa oli täysin naurettava kun puoli gridiä oikoo ensimmäisen mutkan ja voittaa näin ollen sijoituksia... Sinne saisi oikeasti laittaa jonkun seinän tai hiekkaa, ettei sama toistu. :wall:
Nurmikon ongelma on se, että sateella se ei pidä ollenkaan.

Toinen ongelma nurmikossa on se, että palatessaan radalle mutkan leveäksi ajanut kuljettaja saattaa tuoda mukanaan ison kasan nurmikkoa ja sitten on pakko lähettää turva-auto radalle siivoamisen ajaksi.

Mitä taas tulee hiekkaan, niin Melbourne paljasti vuoden 2017 kisassa hyvin hiekkapintaisen turva-alueen suurimman ongelman, kun Alonson auto kolarin jälkeen meni kylki edellä hiekkapintaiselle turva-alueelle ja lensi sen seurauksena katon kautta ympäri suoraan turva-aitaa päin renkaiden tökättyä hiekkaan.

Kylmä tosiasia on se, että varsinkin pitkien suorien päihin ja nopeisiin mutkiin asfaltti on ainoa vaihtoehto turva-alueen pinnaksi.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
https://www.formula1.com/en/latest/article.dutch-grand-prix-what-you-need-to-know-about-f1's-spectacular-new-beachside.dARjdEQAynJHm1kyoipVx.html

What happens next?

Although a race date has not yet been formally confirmed, work will quickly get underway at Zandvoort. “There is now a lot of preparation needed to bring the circuit up to the required safety standards to host a Formula 1 race,” said FIA President Jean Todt, “and we will work towards this together with Formula 1, KNAF – the Dutch ASN – and the circuit organisation.”

“The circuit and infrastructure will be modernized within a few areas, with the work completed well ahead of the race in 2020,” added Jan Lammers, a veteran of 23 Grand Prix starts and now Dutch Grand Prix Sporting Director. “In addition, the municipality of Zandvoort has recently invested heavily to improve access to the municipality and the circuit.”
Missään ei ole vielä tarkennettu mitäköhän nämä suunnitelmat pitävät sisällään?

Ainakin nyt voisi olettaa, että profiili pysyy suht samana, kun aikaa ei ole paljon.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Tässä Lammers kommentoi joitain muutoksia:

https://www.racefans.net/2019/05/14/how-zandvoort-will-change-to-host-its-first-f1-race-for-35-years/

- The start/finish line will be brought forward a little bit towards Tarzan to ensure that the grid is clearly visible from the main grandstand
- The exit of Gerlachtbocht will be widened for safety reasons, and the Hugenholtzbocht will be widened on the inside to allow more space and allow higher speeds going towards Scheivlak.
- Then we get to the Hans ErnstBocht, of which the second part will be shortened and widened to improve flow through the corner and reduce its stop-start character and increase speeds.
- The Arie Luyendijkbocht, formerly known as Bosuit, that will be modified and slightly banked to permit full-throttle through there. This will make it similar to the final part of Brazil, where you can through with open DRS. It won’t be easy, but possible, I think.
 
Ylös