Moottoriratakeskustelu

rallinen

Active member
Liittynyt
6.8.2018
Viestit
41
Johonkin Kymiringiin verrattuna tuo on käytännössä valmis. Aika saattaa silti loppua kesken.
Kymiringin radassahan on tuohon Zandvoortiin nähden melko vähän tehtävää. Katsomot on varmaan ainoa rakenne, jota Zandvoortiin ei tarvitse uusia. On usein helpompaa rakentaa uutta kuin korjailla vanhaa. Zandvoort tarvitsee uuden pinnan, kallistuksia ja parempia turva-alueita. Kymissä taas nämä kaikki on jo tehty ja merkittävimmät puutteet motogp:n testejä varten ovat kaiteet ja asvaltointi.

Hyvä, että ilmeisesti Barcelona lähtee kalenterista mutta valitettavasti tilalle tulevan Zandvoortin ei luulisi tarjoavan Unkaria tai Monacoa parempaa kilvanajoa. Oranssi merikin on nähty jo Red Bull Ringillä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Jaa.

Vai on sitten jo Zandvoortkin palaamassa kalenteriin?

Nykypäivän muodossa pelkään kyllä pahaa, että tulee tosiaan vain hieman Monacoa ja Hungaroringia parempi rata ajaa kilpaa. Ja tietenkin näillä näkymin nyt kaiketi poistuvaa Barcelonaa?

Samoin tiedä oikein tuosta Rio de Janeironkaan mahdollisesta uudesta ratahankkeesta. Etenkin kun oli jo yksi hyvä rata mikä sekin pilattiin vain siksi, että Rioon haluttiin Kesäolympialaiset.:frank:
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9536
Sijainti
Helsinki
Jaa.

Vai on sitten jo Zandvoortkin palaamassa kalenteriin?

Nykypäivän muodossa pelkään kyllä pahaa, että tulee tosiaan vain hieman Monacoa ja Hungaroringia parempi rata ajaa kilpaa. Ja tietenkin näillä näkymin nyt kaiketi poistuvaa Barcelonaa?

Samoin tiedä oikein tuosta Rio de Janeironkaan mahdollisesta uudesta ratahankkeesta. Etenkin kun oli jo yksi hyvä rata mikä sekin pilattiin vain siksi, että Rioon haluttiin Kesäolympialaiset.:frank:
Mikä teki Audodromo Nelson Piquet'sta eli Jacarepaguasta hyvän radan, sehän oli täysin tasainen ja sisälsi pitkän takasuoran ja keskinopeita kaarteita?
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Mikä teki Audodromo Nelson Piquet'sta eli Jacarepaguasta hyvän radan, sehän oli täysin tasainen ja siälsi pitkän takasuoran ja keskinopeita kaarteita?
Jacarepaguan rata oli oikeastaan tasainen lähinnä nimellisesti kun oikeasti rata oli aika helkkarin pomppuinen, kuoppainen ja muhkurainen rata.

Ja milloin ei ollut niin se oli vanhan ajan Paul Ricardin mukaisesti pettävän sileä joka oikeasti söi äärettömän paljon renkaita, jousitusta, ripustuksia ja myös jarruja.

Ja milloin ei itse radan pinta ollut riittävän aggressiivinen niin viimeistään Rion hirvittävä kuumuus söi renkaat rakoille, tuotti varikkokäyntejä ja ennen kaikkea useimmissa Rion kohdissa ja myös muuallakin kuin legendaarisessa Sulin mutkassa nähtiin ohituksia vuosien varrella.

Tähän alle voisin laittaa aikaisemmin Vuoden 1984 eli Alpun Vuoden toikkiin kirjoittamani rataesittelyn jossa kuvailin noita Jacarepaguan radan ominaisuuksia mutkineen ja se on kirjoitettu 18.5.2014 eli kolme vuorokautta yli 5 vuotta sitten näinä päivinä ja perässä voivat näkyä tietenkin tekstin mukaiset lainausmerkit:

Brasilian Grand Prix Rio de Janeiro

Päivämäärä: 25.3.1984

Rata: Jacarepagua

Radan pituus: 5,031 kilometriä

Kilpailun pituus: 61 kierrosta tai 306,891 kilometriä 2 tunnin sisään.

Sää: Erittäin kuuma ja aurinkoisen kostea.

Yleisöä: 62 000-85 000 ihmistä odotetaan paikan päälle.

´´Rio de Janeiron Jacarepaguan moottorirata on MM-sarjan toiseksi kuumin rata. Vain Dallasissa heinäkuussa ajetaan tiettävästi tuskaisemmassa helteessä. Auringossa lämmöt voivat parhaimmillaan olla 45 astetta ja radan pinnasta lämpöä tulee jopa 65 asteen verran. Tunnin ja 45 minuutin keskimäärin kestävän ajon jälkeen kuljettajat ovat yleensä kuin saunasta tulleita.

Tämän vuoden kilpailussa lämpöä oli Raimo Häyrisenkin sanojen mukaan enemmän kuin 40 astetta ilman suhteen ja radan pinnassa lämpöä olikin 50 asteen verran.

Rion rata on kuitenkin ilmava läheisten ilmavirtojen ansioista mitä tulee radan kovista vauhdeista. Ajajat pyrkivätkin ajamaan mahdollisimman kovaa jopa hitaimmatkin mutkat jotta kabiineihin tulisi viilennystä mahdollisimman paljon. Rata on nopea, mutta epätasainen. Jousitukset eivät anna periksi ja kuopissa ja muhkuroissa autot ovat kuin jättimäisiä tehosekoittimia.

Brasiliassa niin Riossa kokemus, päättäväisyys, rohkea taktikointi, mekaaninen ja fyysinen kestävyys ovat avainasemassa. Erityisesti fyysisyys on erittäin tärkeää. Ilman hyvää fyysistä kuntoa Rion rata on heikkokuntoiselle Ison Kieron Majatalo.

Ajajille niskalihasten kipeys on tuttua Riosta sillä rata kierretään vastapäivään. 180 kilometrin keskituntinopeudella keskipakoisvoima painaa kypärää ja niskaa sivuun enemmän kuin tavallisesti.

Erityisen tuskallinen mutka on radan pitkän takasuoran jälkeinen pitkä vasen joka nopeudestaan huolimatta on ajettava varovasti kaasu pohjassa. Muita fyysisiä tuskia voi olla jalkojen ja käsien kivut valtavan tärinän vuoksi.

Riossa mutkat ovat leikkaukseltaan loivia ja ne ajetaan lujaa. Kuumuus on yleinen seuralainen. Kauden 1981 sadekisa tarjosi hieman helpotusta yleiseen kuumuuteen, mutta viimeisenä parina kautena ja tällä kaudella luvattiin hienoa keliä ja se näkyi.

Kovimmatkin renkaat ovat kärsineet radan pompuista. Koko radan ajaminen on kuin suurta kuntotestiä sillä niin kiduttava rata on kyseessä. Siten varikkopysähdyksiä viikonlopun aikana nähdään taatusti.

Rio on monen mielestä mukava rata, mutta ei erityisemmin herätä tunteita joidenkin vaikeiden osuuksien lisäksi.

Rio kun on hieman tylsä, mutta kiinnostavuutta lisäävät Rion omalaatuisia korkean kääntösäteen mutkat. Ne riittävät tuomaan haastavuutta kisoihin.

Pitkiä kääntösäteen mutkia rata kyllä sisältää ja keskinopeudet nousevat korkealle osin siksi, että mutkat ajetaan usein kolmosella tai nelosella ja pitkässä Sulin mutkassa vaihdetaan pykälää harkiten. Siinä erottuu myös radan ironinen puoli. Mutkan alku on vaikeaa ja vetoista touhua, mutta mutkan loppuosa ennen nopeaa oikeaa ja lyhyttä suoraa on terävä. Mutkaan täytyy jarruttaa heti tai seinä kutsuu. Niin tiukka se on.

Ohituspaikkoja rata kyllä tarjoaa taitavalle kuljettajalle ja ohituksia nähdään viimeistään pitkän takasuoran päässä. Muutamasta aiemmin vaikeasta paikasta ohittaa on tullut nykyään hieman helpompia. Muihin ratoihin verrattuna Rio ainakin toistaiseksi tarjoaa riittävän hyvää kilvanajoa.

Monien mielestä Rio de Janeiron rata Brasiliassa ollut kauan oikea paikka aloittaa kerrankin samalta viivalta.

Radan mutkista erityisesti Sulin mutka rankaisee kuitenkin huonon ajolinjan valitsevaa kuljettajaa rankasti. Takasuoralla vauhtia kuitenkin riittää.

Kaikissa muissa mutkissa keskituntinopeudet mahdollistavat ohitusyritykset rohkeille kuljettajille. Radan muita mutkia ovat Molykote, Carlos Pace, Tres, Nonato, Norte, takasuora Juncao, Sul, Girao, Morette, Lagoa, Box ja Vitoria joka nimensä mukaisesti avaa tien kohti ruutulippua. Muita huomionarvoisia mutkia ovat radalla ainakin Tres, Norte, Sulin loppuosa ja Box.

Seuraavaksi kiinnitän näihin tiettyihin mutkiin/radan erikoiskohteisiin erityistä huomiota:

Tres on radan kolmantena mutkana vaikea terävyytensä ja vetoisuutensa takia. Välittömästi mutkan päättyessä ja pidon lisääntyessä vauhtia kannattaa pudottaa 160:stä kilometristä 100:n kilometriin tunnissa. Syy johtuu Nonaton kallistavuudesta ja erityisesti Norten terävyydestä. Hiusneulan haastavuutta korostaa se, että siinä missä Nonatoon tultaessa vauhtia voi olla vielä paljonkin niin Norteen tultaessa huippunopeus ei saa mielellään olla enää lainkaan 160 kilometrin yläpuolella. Mutkan aloitus voidaan vielä viedä läpi kevyellä kaasulla, mutta sitten pitää jarruttaa terävästi ja ohjatusti. Mutkanopeus on Nortessa vain harvoin yli 100 kilometrin tuntinopeutta ylittävää. Sen jälkeen aukeaakin jo legendaarinen Juncaon pitkä takasuora.

Suliin tultaessa radan mutkan voi ajaa normaalisti jarruttamalla vähemmän ja kääntämällä rattia tiukasti vasempaan. Mutkan alku olisi normaalilla ajotavalla vaikeaa ja vetoista touhua joka päättyisi helpompaan ajolinjan valintaan lyhyelle suoralle ja jarrutuksen tultaessa äkkijarrutus olisi normaalisti paras keino. Toinenkin tapa ajaa mutka on olemassa. Sulin luonnollisen kallistavuuden takia rata on tällöinkin tiukka, mutta taitava kuljettaja hyötyy hidastelusta sen verran että tavalla voi löytää oikean ajolinjan ajaa mutka hillitymmin läpi.

Yksinkertaisesti Sulin mutkasta selviää pudottamalla vaihdetta pykälän tai parin verran ja sitten kiihdyttämällä vasempaan radan linjaa myötäillen ja kanttareita varoen kohti lyhyttä suoraa. Hitaammassa vauhdissa auton downforcen ollessa kohdallaan auto pysyttelee paremmin linjassa kiinni kuin että se lentäisi läpi mutkan heiluen levottomasti valmiina pyörähdykseen. Samalla pelottavankin terävästä Giraosta selviää huomattavasti helpomalla ilman jarrujen turhaa rasittamista. Ohjausliikkeen on mutkaan sisääntulossa ja ulostulossa oltava myös rauhallinen.

Muussa tapauksessa voi käydä hyvinkin huonosti. Aliohjautuvalla autolla mutka on jostain syystä hitaammalla vauhdilla suoriutuessa yleensä hieman helpompi ajaa kuin yliohjaavalla autolla. Täysin 100 % oikeaa tapaa ajaa Sulin kaltaista mutkaa ei kuitenkaan ole ja se jos mikä on erittäin hienoa ja haastavaa. Hitaammalla vauhdilla tultaessa Sulin loppuosan voi ajaa vaihdetta nostaen jo täysillä. McLarenin arvion mukaan kierrosluvut Sulin ulostulossa Niki Laudan ja Alain Prostin kesken vaihtelivat 8000-10 000 kierroksen väliltä.

Niki Lauda suosi terävää nopeaa kiihdytystä ja yhtä äkkinäistä jarrutusta kun taas Alain Prost ylitti vain harvoin 8000 kierroksen rajan moottoristaan ja suosi hidasta, rauhallista ja ennen kaikkea muuta tarkkaa ulostuloa. Siten Giraon mutkaan tultaessa Prostilla oli Sulin loppuosalla Laudaan nähden pieni suoranopeus etunaan. Box on taas vuorostaan varsin erikoinen mutka. Sen voi tarvittaessa ajaa hitaasti tai nopeasti. Ohjaus mutkassa on kuitenkin erittäin jyrkkä ja ajolinja voi kostautua helpostikin. Sen mahdollinen huonous kostautuu viimeistään Vitoriassa.

Toisaalta Boxin mutka on sentään hieman nopeampi hitaimmillaankin kuin Norte ja mikäli jostakin syystä kuljettaja ei halua siihen hidastaa niin viimeistään radan viimeiseen mutkaan eli Vitoriaan tultaessa on hidastettava. Vitoria ja Box ovat molemmat myös varsin teräviä mutkia ja aliohjautuvalle autolle nämä mutkat ovat myrkkyä nieltäväksi.

Kauden 1984 Brasilian Grand Prix oli varsin mielenkiintoinen avauskilpailu ja Keke Rosbergkin sai pitää ajamansa toisen sijan tällä kertaa.´´
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Aiemmista uutisista poiketen, Monza ei aio säilyttää vanhaa Curva Grandea muuttaessaan rataa paremmin pyörille soveltuvaksi.

http://www.f1fanatic.co.uk/2016/05/24/monza-planning-tear-first-chicane/



Harmi, että perinteistä rataa ollan sorkkimassa.
Tämä tuli mieleen ja etsin aiemmilta sivuilta... uutinen on keväältä 2016, ja muutokset piti vissiin valmistua tuolloin seuraavalle vuodelle (2017). No selvästikään ei ole valmistunut, mutta onko tämä unohdettu kokonaan?

Monza tuntuu nykymittapuulla aika sairaalta radalta moottoripyörille, mutta on siellä vielä 2010-luvulla World Superbikes ainakin ajanut ja loput varmaan kansallisia sarjoja. Viimeksi WorldSBK piti ajaa 2016, mutta kisa peruttiin ratatöiden valmistumattomuuden takia. Tuskin tosin samoista kyse, koska tuo perumisuutinen on samalta kuukaudelta kuin lainauksen linkki.
 
Viimeksi muokattu:

rallinen

Active member
Liittynyt
6.8.2018
Viestit
41
https://www.motorsportweek.com/news/id/22347

Monessa paikassa puhutaan, että Monza suunnittelisi päivitystä vuodelle 2022. En tiedä liittyykö Jarno Zaffellin suunnitelmat näihin, mutta kuulemma yksi shikaani lähtisi pois ja Lesmo2:sta tehtäisiin nopeampi. Rahaa tuollainen vaatisi aivan perkeleesti, sillä radan leventäminen vastaisi työmäärältään varmaankin kokonaan uuden radan rakentamista.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Melbourneen rataan muutoksia?

https://www.motorsport.com/f1/news/melbourne-australia-track-changes-reconsidered/4499776/

Hankalaa, sillä rata koostuu osittain yleisistä teistä.
Hyvinkin helppoa mutta älkää nyt menkö muuttamaan radan makeinta (ja vaikeinta) mutkaa vaan pidentäkään mutkan 11 jälkeistä suoraa reilusti jotta mutkan virheet rankaisee maximaalisesti ohituksen muodossa ja DRS:stä apua.

Tähän malliin...

Näytä liitetiedosto 26511

Tilaa puisto-alueella tälle muutokselle on enemmän kuin tarpeeksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Ensi vuonna näyttää ainakin näillä näkymin olevan kuin olevankin 22 F1-kisaa ja se olisi uusi lajiennätys kun nyt ajettaisiin Hollannin Grand Prixin paluu Zandvoortissa ja kokonaan uutena kisana Vietnamin Grand Prix joka ajettaisiin Hanoi Street Circuitilla 5.4.2020.

Aiemmin kaavailun Barcelonan kisan putoamisen sijaan ainoa kalenterista putoaja ensi vuonna ilman ainakaan ihmeitä tai vielä kenties sittenkin tapahtuvaa Barcelonan putoamista ja vain jälleen 21 kisan ajamista ensi vuonna olisi Saksan Grand Prix Hockenheimin radalla ajettavan kisan suhteen.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Ensi vuonna näyttää ainakin näillä näkymin olevan kuin olevankin 22 F1-kisaa ja se olisi uusi lajiennätys kun nyt ajettaisiin Hollannin Grand Prixin paluu Zandvoortissa ja kokonaan uutena kisana Vietnamin Grand Prix joka ajettaisiin Hanoi Street Circuitilla 5.4.2020.

Aiemmin kaavailun Barcelonan kisan putoamisen sijaan ainoa kalenterista putoaja ensi vuonna ilman ainakaan ihmeitä tai vielä kenties sittenkin tapahtuvaa Barcelonan putoamista ja vain jälleen 21 kisan ajamista ensi vuonna olisi Saksan Grand Prix Hockenheimin radalla ajettavan kisan suhteen.
Zandvoortin rata-alueen laajennustöihin tosin ovat aiheuttaneet ongelmia kapuloita rattaisiin heittelevät sikäläiset luonnonsuojelujärjestöt, joten jos radan omistajat eivät ole onnistuneet pääsemään sopuun kyseisten luonnonsuojelujärjestöjen kanssa Zandvoortin paluu ei välttämättä toteudu ensi vuonna.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Zandvoortin rata-alueen laajennustöihin tosin ovat aiheuttaneet ongelmia kapuloita rattaisiin heittelevät sikäläiset luonnonsuojelujärjestöt, joten jos radan omistajat eivät ole onnistuneet pääsemään sopuun kyseisten luonnonsuojelujärjestöjen kanssa Zandvoortin paluu ei välttämättä toteudu ensi vuonna.
Mielenkiintoista mikäli näin on.

Vaikka varmaan lähivuosina sitten kisa kyllä tulisi, mutta mikäli nyt peruuntuisi niin tulisikohan sitten Hockenheim vielä kuitenkin takaisin vaikka myös jättäytymisestä ulos ollaankin puhuttu?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Zandvoortissa tosiaan on mielenkiintoista tuon luonnonsuojelutilanteen lisäksi se seikka, että aikanaankin aina vuoteen 1977 asti Hollannin Grand Prixillä oli paikallisten melurajasäännöstenkin mukaan kisat sunnuntaina tai kulloinkin pidettävänä muuna päivänä eli tuohon vuoteen mennessä vain sunnuntaina tai lauantaina aloitettava hieman eri aikaan ja kun milloin kisa saatiin ajaa kuin ajettiin niin itse kisalämmittelyä ei ollut tai se ajettiin eri aikaan tai lyhennetyssä muodossa maan melulakeja rikkomatta siihen aikaan.

Sittemmin kun Pierre Ugeux lähti lajin kaupallisen päättäjän virasta ja Kreivi von Metternich myös yleni Kunniapuheenjohtajaksi jolloin kaupallispoliittinen ympäristö ja lajin johtajuus siirtyivät käytännössä Bernie-Balestre-kaksikon haltuun vuodesta 1978 eteenpäin niin siitä lähtien kisat ajettiinkin muunkin viikonlopun osalta ihan aikaisemmassakin aikataulussa muidenkin kisojen tapaan.

Eli ei Zandvoortin ongelmat tosiaan ainutkertaisia ole ja tiedä sitten, että mitä tosiaan tuostakin kaikesta tulee kun historiallistakin temppuilua kisanpidon kanssa on ollut muulloinkin kuin vain rahojen takia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Kuluneen kauden kisoista Austinin kisasta on toisinaan näinä vuosina ehdoteltu sen siirtämistä hieman aikaisemmalle puolelle vuotta tai jopa päätöskisaksi kaudella pitkälti lähinnä Yhdysvaltain, Kanadan tai Meksikon vastaavilla F1-forumeilla tai maan F1-kisojen selostusten lomassa.

Tosin jos Austin olisi aiemmin ajettu tänä vuonna aikaisemmin niin kaikkien yksi kaikkien aikojen lämpöpätsejä siellä olisi ajankohdasta riippuen kärsitty.

Kulunut kesä Teksasissa totisesti oli suurin piirtein Las Vegasin 1981 tai 1982 ja Dallasin 1984 kisaa vastannut kuumuushelvetin kesä.

Teksasissa on kyllä totuttu kuumiin kesiin, mutta ei niin kuumiin kuin mitä on ollut.

Alle 19 asteen lämpöpäivä Teksasissa esimerkiksi elokuussa tuntui olevan suorastaan juhlallinen suurharvinaisuus todistaa tänä kesänä paitsi silloin kun oltiin ihan alkukuusta, päivän viileimpään aikaan tai juuri ennen auringon nousemista tai laskemista.

Teksasissa oli tämän kesän alku kesäkuussa tosin yksi kaikkein aikojen kylmimpiä ja sateisimpia minkä jälkeen tuota epätavallista viileyttä jatkui aina heinäkuun toiselle viikolle asti.

Siitä eteenpäin hieman lähteestä riippuen normaalia Austinin kesäsäätä oli 1-3 päivää, mutta enintään 5 päivää heinäkuussa jonka jälkeen täysi lämpöhelvetti pääsi valloilleen.

Heinäkuun 15:sta päivästä lähtien lämpötilat olivat 60 vuorokautta putkeen päivisin ja kuumimpaan aikaan 100-105 paikallista Fahrenheitia hyvinkin helposti mikä varsinkin noin monen peräkkäisen huippulämpöpäivän osalta tietää toiseksi eniten tuollaisia päiviä sitten vuoden 1897 samoille seuduille.

Kiitos kesän alun sateisuuden ja heinäkuunkin lämmön kerääntymisen alueelle tämän vuoden heinäkuu oli Austinissa 19:sta lämpimin koskaan, mutta elokuu oli jo toiseksi lämpimin koskaan kun viimeksi tuolla seudulla on ollut niin lämmintä myöskin elokuussa vuonna 1897.

Normaalisti Austinissa tai Teksasin alueella kesän päätös helteiden suhteen nähdään ihan syyskuun alussa ja useimmiten kolmen ensimmäisen päivän kohdalla. Ja toisinaan huomattavasti aiemminkin useimmiten elokuussa tai jopa heinäkuussakin. Tänä vuonna syyskuussa Austinin kesän päätös nähtiin paljon, paljon tavallista myöhemmin kun vielä 18 päivän ajan syyskuussakin nähtiin enemmän kuin 100 paikallisen Fahrenheitin lukemia tai sen yli.

Noin monta päivää hellettä putkeen syyskuussa edes yhtäjaksoisesti on ollut Yhdysvaltain 100-vuotisjuhlien aikaan 1876 samalla seudulla ja tätä enemmän eli arviolta 20-25 päivää ja enintään melkein kuukauden verran eli sen 28 päivää oli samalla seudulla 150 vuotta sitten vuonna 1869.

Syyskuun ihan lopulla ihan kaikkein kuumin kesä tuntui olevan ohi, mutta järkyttävän kuumaa Austinissa oli myös syyskuun lopulla tai lokakuussa.

Esimerkiksi syyskuun lopussa Austinissa oli helposti viikon verran putkeen 96 paikallista Fahrenheitia ja 4.10 lokakuun puolella oli 95 Fahrenheitia lukemat ja siitä vielä 5.10-6.10 lokakuussa oli 98 Fahrenheitia lämmöt jonka jälkeen vihdoin ja viimein lämmöt todella alkoivat pudota ja ihan lopullisesti kesä oli Austinissakin ohi.

Tosin lokakuu oli silti Austinissa lämpimin 200 vuoteen eli sitten vuoden 1819 milloin tosiaan kesä venyi Austinissa tai Teksasin alueella ennätykselliseen 20.10 asti vaikka joskus myös päivämäärät 19.10 tai 21.10 on mainittu kesän loppumisena silloin siellä.

Eli toisin sanottuna Austinissa olisi ollut äärimmäisen kuumat ajokelit aikaisemmin tänä vuonna tai sitten tosiaan kesäkuussa ajettaessa vuoden 2015 kilpailuviikonlopun kaltainen märkä keli luvassa päiväkaupalla tai viikkokaupalla ja ilman sadetta tavallista kylmempää.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Yhdysvaltoihin tosiaan on puuhattu New Jerseyn tai New Yorkin menetettyä jälleen vanhempien aikojen Meadowlandsin F1-kisan tapaan paikkansa saada kisa sinne niin mahdollista korvaavaa kisaa mikäli Austin ei joskus enää järjestäisi F1-kisaa niin Floridan Key Westiin tai muualle Etelä-Floridaan tai Miamiin.

Korvaavan kisan tavoitteen lisäksi on tietenkin ihan toinenkin Yhdysvalloissa ajettava normaalimpikin kisa jolle ajankohta olisi toukokuu tai aikaisempi kuukausi vuodesta kuin vuoden loppu tai lokakuu.

Valitettavasti ei taida toteutua ja jos toteutuu niin taitaa mennä enemmän vuosille 2025-2030 kuin mitä jopa nopeimmillaan pidettävään vuoteen 2021 mennessä.

Ja kun Yhdysvalloilla on muun muassa lähivuosina jopa Kesäolympialaisetkin tiedossa niin rahaa kuluu varmasti niihinkin melkoinen summa mikä entisestään rajoittaa tuota toisen F1-kisan pitämistä.

Toukokuu esimerkiksi tuolla Key Westin, Etelä-Floridan tai Miamin suunnalla on myös ihan viimeinen mahdollisuus pitää F1-kisa ennen mahdollista hurrikaanikautta siellä päin ja silloin kun hurrikaanit eivät vielä olisi ongelma niin kesän ukkoskausi kyllä olisi rankkasateineen.

Ja tänä vuonna ukkoskausi tuli myös noille seuduille tavallista aikaisemmin joskin monien pelkäämiä ukonilmavahinkoja ei tullut samoissa määrin kuin mitä ennakoitiin.

Valitettavasti siirtynyt hurrikaanikausi on edelleen pelottanut paikallisia ihmisiä kun niiden voimakkuus on jäänyt yllättävänkin pieneksi tänä vuonna ja vielä loppuvuodestakin pahimpien pelätään vielä tulevan.

Juurikin tuon mahdollisen asian tiedostaen olisi helpompaa siirtää nykykisoista tai Yhdysvaltain Grand Prixistä puhuttaessa Austin toukokuulle mikäli ei kerran syksy miellytä kun juuri olisi mukavasti ennen paikallista Teksasin kesäkauttakin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Kun vielä tosiaan tuota Miamin Key Westin, Etelä-Miamin tai Floridan hyvin teoreettista toista Yhdysvaltain F1-kisaa tässä vaiheessa miettisi niin vaikka Tilke tietysti osaisi varmasti jonkinlaisen radan suunnitella tuttuun tyyliin niin muutoin varmaan tuo rata olisi aika lähellä Hard Rock-stadionin, Hard Rockin Kasinoa ja Lomakeskusta Celderin Kasinoa ja Lockan Kansainvälistä Lentoasemaa.

Eli sitten olisi jonkinlainen lentokenttärata, Mexico Cityn tyyppinen stadionia hyödyntävä rata tai lomakeskuksen ympäristöä mukaileva kasinon parkkipaikkarata tiedossa joskin mahdollisessa huonoudessaan ei ihan varmaan niin mallia Las Vegas kuitenkaan.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Floridan Key Westin, Etelä-Floridan tai Miami Grand Prixin tapauksessa ongelmaksi voisi tulla tietenkin myös sen kuuluminen Yhdysvaltain eläkeläisväestön perinteisiin asuinpaikkojen alueisiin ja siitäkin voisi sanomista kenties tulla.

Tosin olihan 1970-luvulla kaatua Long Beachin F1-kisakin siihen, että paikalliset asukkaat ja ennen kaikkea eläkeläiset eivät halunneet F1-kisoja sinne.

Tosin sehän loppui melko lyhyeen vastustuksen osalta kun ilmaiset matkustuskulut ratatoimiston linja-autokyydein tai taksikyydein ja lentäen yhtä ilmaisine lentolippuineen mihin tahansa alueen asukkaiden haluamiin hotelleihin ympäri Yhdysvaltoja luvattiin järjestää.

Joista useimmiten lähialueille tai enintään Las Vegasiin asti kerran vuodessa F1-viikonlopun ajaksi riitti saamaan sitten sinne Long Beachiin ensin testikisan vuodeksi 1975 F5000-kisan muodossa ja sitten itse F1-kisan vuosille 1976-1983 saakka.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Mahdollisen teoreettisen Floridan Key Westin, Etelä-Floridan tai Miamin kisan pohdinnan lisäksi Yhdysvaltain Grand Prixin kannalta on keskusteltu viime päivinä satunnaisesti tietenkin myös siitä, että Austinin joskus jättäessä kisaisännöinnin tehtävät voisi jälleen kisa tulla ajettavaksi Indianapolisissakin.

Tiedä sitten tosin, että miten pitkään Roger Penskekään johtajuudestaan huolimatta on radan omistaja kun miehellä alkaa olla ikää verraten paljon.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Viisi viestiä aiemmin mietin tosiaan Austinissa ajamista ja tämän vuoden erittäin pitkää lämpökautta Texasissa.

Tällä hetkellä ainakin YLE Uutisten pitäessä paikkansa Texasin alueella onkin sitten ollut aika kylmä ja siten ainakin marraskuun formulakisa olisi saattanut jäädä ajamatta mikäli se olisi ajettu tosiaan niinkin myöhään:

https://yle.fi/uutiset/3-11065533
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
https://www.pitpass.com/66292/Banked-corner-at-Zandvoort-to-be-steeper-than-Indianapolis

Indeed, Zandvoort CEO, Robert van Overdijk has revealed that the banked final corner will be steeper than the turns at Indianapolis.

"That corner will for sure be the most spectacular part of our renewed circuit," he told Dutch station BNR Nieuwsradio. "The corner will be banked 32 percent, so the difference in height from the bottom of the corner to the top will be around 4.5 metres. That's considerable.

"We are in fact making an American corner on an otherwise European circuit," he added. "That is absolutely unique.

"The third corner of the track will be banked as well for the F1 race," he revealed. "It will be made parabolic, so that two cars can get through the corner next to each other and more importantly at the same speed. The banking will vary between 8 and 18 percent for that purpose."
 
Ylös