Moottoriratakeskustelu

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Se on varmaan juuri tuo sijainti, kun on huonojen kulkuyhteyksien päässä keskellä ei-mitään, ja lähialueilla käsittääkseni olemattoman vähän majoituskapasiteettia. Kv-sarjoille etsitään mieluummin toinen vaihtoehto vaikka se olisi ratana huonompi. Harmi, koska Magny-Cours on kuitenkin ihan OK rata ja tämä Paul Ricard vaikuttaa minusta kaikin puolin tympeältä. Ei ole tainnut kuljettajiltakaan juuri ylistystä tulla Paul Ricardista.
Miksiköhän sinne ei ole ikinä rakennettu mitään lähemmäs? Monta vuotta siellä formulaakin ajettiin ja eihän sitä tiedä olisiko se ikinä edes tippunut kalenterista pois jos nämä asiat olisivat olleet kunnossa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4183
Kuljettajat tiedustelivat jo perjantaina Charlielta että josko shikaanin voisi poistaa jo tänä viikonloppuna. Ei kuulemma onnistu koska rata on sertifioitu nykyprofiilille ja FIAn pitäisi tehdä ensin turvasimulaatioita radasta ilman shikaania... :thumbdown

Sinällänsä rata tarjoaisi merkittävästi paremman areenan kilvanajolle ilman shinaalia, autoissa olisi erittäin pienet siivet ja loppuosa kuitenkin on erittäin tekninen. Pieniä virheitä tulisi paljon koska matala downforce.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Katsojankin kannalta tämä Paul Ricard on vähän hankala. Nuo tataa reunustavat raidat on niin voimakkaat että imevät jotenkin kaiken huomion ja autoja on vaikea seurata. Ja nopeissa kamera-ajoissa alkaa käydäsilmiin tuo raidoitus. Epileptikot ei varmaan pysty edes katsomaan.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Paul Ricard toimii kilvanajon osalta yllättävän hyvin.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
688
Epätyypillinen kilpailu, jonka alussa osa kärkiautoista jää muiden taakse, ei kertone koko totuutta Paul Ricardin radan 2018 tarjoamasta luonteesta.

Toisaalta poikkeuksellisesti kilpailussa nähdyt, suuresti toisistaan poikkeavat rengastaktiikat, olivat omalta osaltaan isossa roolissa kilpailun aikaisten ohitusten edesauttajina. Herääkin kysymys olisiko kauden aiemmissakin, rataprofiilin takia tylsiksi leimatuissa kilpailuissa, sittenkin ollut mahdollista ohittaa, mikäli tallien keskinäiset rengastaktiikat olisivat poikenneet toisistaan enemmän?

Kyllä varmaan kauden kalenteriin sopii myös muutama kilpailu, jossa ulosajo alueet ovat nyt nähdyn kaltaisia (enkä tarkoita epileptisiä raitoja). Kyllähän nytkin nähtiin pyörähdyksiä ja ulosajoja ihan viihdyttävä määrä. Muutama jopa vaarallisen näköinenkin. Ainoastaan shikaanit ja mutkien selvästi läpiajaminen tulisi saada estetyksi tehokkaasti.

Katsottuani pikkuformulaluokkien kilpailut, odotin jonossa ajelua startista maaliin, mutta yllätyin positiivisesti Paul Ricardista isoilla formuloilla. Eiköhän rata ole ansainnut myös ensivuoden kilpailunsakin. Shikaanista keskellä suoraa voidaan sitten keskustella vielä, kokonaisuutena mielestäni se on huono idea.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8361
Sijainti
Helsinki
Katsojankin kannalta tämä Paul Ricard on vähän hankala. Nuo tataa reunustavat raidat on niin voimakkaat että imevät jotenkin kaiken huomion ja autoja on vaikea seurata. Ja nopeissa kamera-ajoissa alkaa käydäsilmiin tuo raidoitus. Epileptikot ei varmaan pysty edes katsomaan.
Raidoitus tekee kyllä radasta mauttoman näköisen, parempi ois pistää maalarit hommiin ja lisätä sinistä ja punaista.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7503
Red Bull Ringillekin lisätään kolmas DRS-alue ykkösmutkan jälkeiselle suoralle.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Olikos Assenissa se aikas häijy mäki? Voisi olla komea näky kun F1:t posottaisi.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8361
Sijainti
Helsinki
Assenin rataa pitäisi leventää ohitusten mahdollistamiseksi. Monien mielestä legendaarinen rata pilattiin vuonna 2006 rakennetulla stadioalueella, jolloin luovuttiin kuuden kilometrin lenkistä 4,5 kilometriin. Rataa ei kannattaisi enempää muokata etenkään viimeisen sektorin osalta.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Joo se oli tuo, tuonne pitäisi ykköset saada. Ja tosiaan Assenissa taisi olla(mitä nyt sitä simussa ajaneena muistaa) sellainen typerä
mutkahässäkkä tehty, keinotekoisen oloinen.
Sachsenring on ykkösille liian pieni ja syheröinen, prätkäratana se on toki erinomainen. Assen on alkuosansa pilaamisen jälkeenkin ihan kelpo rata, taitaa vain vaatia jonkin verran muutoksia jos siellä F1:llä joskus aiotaan ajaa. Alussa ja lopussa on tylsät mikkihiiripätkät, mutta muuten rata on mukavan vauhdikas ja jouheva.
 

rallinen

Active member
Liittynyt
6.8.2018
Viestit
41
Saisko tosta Singaporen radasta modattua jotenkin paremman version vai pitääkö odottaa uusia autoja? Koko gp oli kärjen osalta pelkkää jonoajelua sopivilla turvaväleillä.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Saisko tosta Singaporen radasta modattua jotenkin paremman version vai pitääkö odottaa uusia autoja? Koko gp oli kärjen osalta pelkkää jonoajelua sopivilla turvaväleillä.
Paras keino olisi ehkä jatkaa seiskamutkaa seuraavaan risteykseen asti.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Saisko tosta Singaporen radasta modattua jotenkin paremman version vai pitääkö odottaa uusia autoja? Koko gp oli kärjen osalta pelkkää jonoajelua sopivilla turvaväleillä.
Ei nyt ihan noin vaikea ole ollut päästä toista lähelle, mitä nyt on.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4183
Saisko tosta Singaporen radasta modattua jotenkin paremman version vai pitääkö odottaa uusia autoja? Koko gp oli kärjen osalta pelkkää jonoajelua sopivilla turvaväleillä.
Olishan tuossa paljonkin mahdollisuuksia,

-jatkaa rataa 13 mutkan jälkeen oikealle ja tehdä pidempi takasuora takaisin tultaisiin toista kaistaa käyttäen, ja iso katsomo nykyiselle kaistalle.
-Joskus oli suunnitelma "stadion osuuden" ohittamisesta eli rata jatkuisi suoraan mutkasta 15 mutkaan 20 saakka.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ylös