Abu Dhabi on niin tyypillinen Tilke rata, painopisto jo suunnittelussa oli radan hienoakin hienommat fasiliteetit (varikko, satama, hotelli) ja rata piirrettiin näiden asettamien vaatimusten perusteella.Itseäni muutenkin ärsyttää koko Abu Dhabin rata. Niin muovinen lopetus kaudella kuin voi vain olla ja kaiken kukkuraksi sitten vielä yleensä aika heikkoja kilpailuita.
Kaiholla tässä Brasiliaa kaipaa kauden lopetukseksi, mutta tuskin tarvitsee siitä ainakaan haaveilla. Eiköhän arabit ole laittaneet rahaa sen verran siihen, että saavat olla päätöskilpailu.
Kohta varmaan joku Baku on sitten kauden aloitus...
Tedin Notebookissa kisan jälkeen haastateltiin pikaisesti Hermann Tilkeä, joka sanoi että suunnittelevat pientä muutosta rataan ensi vuodeksi. Todennäköisesti tarkoittaa yhtä mutkaa, kenties shikaani pois suorien välistä? Ei siis virallista tietoa, mutta suunnitelmia tällaiseen. Pidempi suora toisi kyllä lisää ohituksia.Abu Dhabi on niin tyypillinen Tilke rata, painopisto jo suunnittelussa oli radan hienoakin hienommat fasiliteetit (varikko, satama, hotelli) ja rata piirrettiin näiden asettamien vaatimusten perusteella.
Kilpailun kannalta tuo olisi hyvä muutos, mutta riittääkö turva-alue kun neulansilmään tullaan kovaa ja katsomo on aika lähellä?Mä arvaan että ottavat sen shikaanin pois ykkössektorin lopusta. Tai no siinä taitaa kyllä jo mennä valmis pätkä rataa muutenkin, eli ei olis suuri muutos.
Pannaan siihen kaide, kuten Monacossa ja Singaporessa.Kilpailun kannalta tuo olisi hyvä muutos, mutta riittääkö turva-alue kun neulansilmään tullaan kovaa ja katsomo on aika lähellä?
Tämä palvelisi hyvin kilvanajoa, kova jarrutus jossa on helppo tehdä virhe joka kostautuu sitten seuraavalla suoralla ohituksen muodossa. Nythän juuri tuon shikaanin takia kaikki menevät kuin "pässit narussa" etkä voi saavuttaa juurikaan etua edellä olevaan nähden shikaanin jälkeisellä "suoran tyngällä".Mä arvaan että ottavat sen shikaanin pois ykkössektorin lopusta. Tai no siinä taitaa kyllä jo mennä valmis pätkä rataa muutenkin, eli ei olis suuri muutos.
Tuo shikaanin poisto kyllä parantaisi rataa jo paljon. Tosiaan virheiden mahdollisuus tuollaisessa kovassa jarrussa on aina suurempi, ja toisaalta esim. Ricciardon kaltaiset taitavat jarruttajat voisivat saavuttaa tuossa etua. Mutta minusta tuon Yas Marinan suurin ongelma on tuo viimeinen sektori, ja sitä ei ikävä kyllä taida pystyä oikein muuttamaan kun se kiertelee siellä jossain hotellien välissä.Tämä palvelisi hyvin kilvanajoa, kova jarrutus jossa on helppo tehdä virhe joka kostautuu sitten seuraavalla suoralla ohituksen muodossa. Nythän juuri tuon shikaanin takia kaikki menevät kuin "pässit narussa" etkä voi saavuttaa juurikaan etua edellä olevaan nähden shikaanin jälkeisellä "suoran tyngällä".
Millä tahansa radalla ohittaminen mahdotonta jos mutkat on samaan suuntaan eikä suunnan muutoksia synny. Yas Marinassa on 2. takasuoran shikaanin jälkeen, 2 mutkaa vasemmalle, 3 oikealle, 2 vasemmalle ja 2 oikealle. Ei tuosta lopusta saa millään järkevää muutenkuin jättämällä hotellinlenkki kokonaan pois ja se taas ei ole layoutin ja hotellin takia mahdollista. Yksi vaihtoehto voisi olla jatkaa 1. takasuoraan katsomon ali (nyt tämä on huomioitu jo turva-alueena joka jatkuu katsomon ali) ja käyttää vapatuva tila rakentamalla toisenlainen profiili loppuun, hotellilta voitaisiin tulla kääntymään takaisin takasuoran katsomon eteen josta maaliviivaa kohti.Tuo shikaanin poisto kyllä parantaisi rataa jo paljon. Tosiaan virheiden mahdollisuus tuollaisessa kovassa jarrussa on aina suurempi, ja toisaalta esim. Ricciardon kaltaiset taitavat jarruttajat voisivat saavuttaa tuossa etua. Mutta minusta tuon Yas Marinan suurin ongelma on tuo viimeinen sektori, ja sitä ei ikävä kyllä taida pystyä oikein muuttamaan kun se kiertelee siellä jossain hotellien välissä.
Linkki juttuun: Vietnam saamassa F1-kisan - vahvistus odotettavissa lähiviikkoinaMTV3 sanoi:Lukuisten lähteiden mukaan Vietnamista on tulossa F1-kisaisäntä lähiviikkoina. Vietnamin GP olisi tarkoitus ajaa maan pääkaupungissa Hanoissa sijaitsevalla katuradalla.
Asiasta käytiin eilen kokous Lontoossa F1-sarjan promoottoreiden yhdistyksen toimesta.
Viime lokakuussa ilmoitettiin keskusteluiden mahdollisesta kilpailusta olleen jo käynnissä. Jopa F1-sarjan entinen omistaja Bernie Ecclestone kävi keskusteluja Vietnamin GP:stä ja hänen mukaansa sopimus oli allekirjoitusta vaille valmis. Ecclestonen mukaan fakta, että Vietnamilla ei ole juurikaan F1-historiaa, vaikutti negatiivisesti hänen päätökseensä Vietnamin kisan järjestämisestä.
Ensi kaudella F1:ssä ajetaan 21 kilpailua. F1-sarjan kaupalliset oikeudet nykyisin omistavan Liberty Median kirjoittamattoman sopimuksen mukaan F1:ssä voi olla kauden aikana maksimissaan 25 kilpailua.
Katuradat kelpaavat aina. Kilpailut ovat yllätyksellisempiä, kun kuljettajien täytyy osata pysyä radalla.Uusimpien huhujen mukaan suunnitteilla olisi Vietnamin GP Hanoin katuradalla. Siitä vaan sitten kaupungin tuntevat hahmottelemaan rataa Hanoin kaduille . Vai lieneekö tuosta jollakin sivuilla jo ollut jonkinlaista tietoakin mihin sitä rataa on suunniteltu?
Linkki juttuun: Vietnam saamassa F1-kisan - vahvistus odotettavissa lähiviikkoina
Katuradoilla ohittaminen monesti vähän hankalaa, mutta koska niin iso osa perinteisistä moottoriradoista on tässä asfaltointivimmassa pilattu niin alan olla hyvin pitkälti samaa mieltä että parasta viihdettä tarjoaa nimen omaan katuradat. Kyllä se vaan nimittäin tarjoaa sen tietyn lisäjännityksen kisaan kun virhe kostautuu heti ja pienet tai jopa olemattomat turva-alueet luovat kisoihin sen yllätysmahdollisuuden kuten Bakussa nähtiin viime kaudella. Eli jos tätä moottoriratojen pilaamista jatketaan niin minäkin alan kannattaa sitä että mahdollisimman suuri osa kisoista siirretään katuradoille.Katuradat kelpaavat aina. Kilpailut ovat yllätyksellisempiä, kun kuljettajien täytyy osata pysyä radalla.
Iso plussa tälle! :thumbup: Tuo shikaani pois vielä tuolta suoran päästä...Argentiinan GP on tekemässä paluuta F1 kalenteriin jopa jo ensi vuodeksi. Buenos Airesissa olisi tarkoitus ajaa ja näyttäisi onneksi siltä, ettei viimeksi käytettyllä mikroautoradalla ajettaisi vaan vanhalla pitkällä versiolla...toki hieman muokattuna.
Tällaisen versio radasta oli yhden uutisen perässä, tiedä sitten onko lopullinen suunnitelma, kaksi DRS aluetta pitkien suorien päässä. Ja tietenkin syheröosuus näyttäisi olevan asfaltoitu ympäriinsä, mutta kokonaisuus menee nostalgiaboostilla plussan puolelle.
Ei taida Buenos Airesin rata kelvata F1-sarjaan ilman tuota kyseistä shikaania, koska sitä seuraavaan pitkään nopeaan mutkaan tullessa on tavalla tai toisella otettava vauhti pois ja parhaiten se onnistuu juuri shikaanin avulla.Iso plussa tälle! :thumbup: Tuo shikaani pois vielä tuolta suoran päästä...
Eikä taitais to DRS alue toimia ilman sitä (tosin, jos sitä shikaania ei tossa olisi, niin sitten se DRS alue olisi varmaan lähtösuoralla) senkin tosin näkee vasta sitten, kun tuo rata on uudistettu tuohon uuteen muotoon ja siellä ajetaan. Näyttäis vahvasti olevan asfaltoidut turva-alueet, suurilta osin. Vaikka osa noista kokonaan asfalttisista turva-alueista olisi voinut toteuttaa (ainakin osin) soralla.Ei taida Buenos Airesin rata kelvata F1-sarjaan ilman tuota kyseistä shikaania, koska sitä seuraavaan pitkään nopeaan mutkaan tullessa on tavalla tai toisella otettava vauhti pois ja parhaiten se onnistuu juuri shikaanin avulla.