Moottoriratakeskustelu

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Mihinhän tuonne mahtuu edes varikkopilttuut?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4363
Viimeksi muokannut moderaattori:

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Mihinhän tuonne mahtuu edes varikkopilttuut?
Tuo pitkä suora näyttäisi menevän Amager Boulevardia pitkin joka on kyllä ihan kunnollinen leveä baana, olikohan 6 vai peräti 8 kaistaa. Siihen kyllä varmasti saa mahtumaan varikon, veikkaisin että paremmin kuin Monacoon. Jännän näköinen rata, taitaa mennä peräti kolmen sillan yli ja käy pyörähtämässä Christiansborgin linnan nurkallakin. Köpis on kyllä muutenkin hieno kaupunki jonne voisi mennä aina uudelleen, joten jos tuo toteutuu niin voi olla että joutuu vakavasti harkitsemaan.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Millä Tanska, tuo F1:sten suurmaa, oman kisan ansaitsee, kysyn ma? Kyllä kisat pitäisi jakaa F1-maailmanmestarien kansallisuuksien mukaan ;)

Toisekseen, F1:t ovat parhaimmillaan Span tai Suzukan kaltaisella kunnon moottoriradalla. Jostain syystä nykyään kisat halutaan pääkaupunkien keskelle, kenties mahdollisimman parhaan turistikuvan luomiseksi ("Katsokaa kuinka hieno pääkaupunkimme on, etenkin iltavalaistuksessa"). En pidä tästä markkinavetoisesta kehityksestä. Parhaat radat rakennetaan metsäin ja vuorten keskelle, vaikka se sijaitsisi 100km päässä asutuksesta.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Mikähän mahtaa olla todellisuuspohja tolla Kööpenhaminan kisalle? En oikein jaksa uskoa, että toi olisi Kööpenhaminassakaan läpihuutojuttu tuo kisa. Saattaa ehkä Formula E:kin sopia paremmin Kööpenhaminan imagoon, kuin F1.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Oon joskus yrittänyt selvittää onko Saksassa muita kilpailukäytössä olevia asfalttiratoja kuin Hockenheim, Nürburgring, Sachsenring, Oschersleben ja tuo Lausitzring enkä löytänyt muita. On kai niin väkirikkaassa maassa jotain pienempiäkin ratoja? Espanjastakin niitä tuntuu löytyvän useita jo pelkästään Kataloniasta ja Andalusiasta.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Oon joskus yrittänyt selvittää onko Saksassa muita kilpailukäytössä olevia asfalttiratoja kuin Hockenheim, Nürburgring, Sachsenring, Oschersleben ja tuo Lausitzring enkä löytänyt muita. On kai niin väkirikkaassa maassa jotain pienempiäkin ratoja? Espanjastakin niitä tuntuu löytyvän useita jo pelkästään Kataloniasta ja Andalusiasta.
Saksassa on Bilster-Berg, joka on tosin yksityinen rata ja Meppenissä taitaa olla 2 km syherö.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Meppenissä taitaa olla 2 km syherö.
Tyhjältä näytti tuonkin radan kalenteri. Ei taida olla kilpailutoimintaa kummassakaan. Eikö Baijerissakaan ole yhtään rataa vai onko meillä Suomessa kohta enemmän kilparatoja kuin Saksassa?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
onko meillä Suomessa kohta enemmän kilparatoja kuin Saksassa?
On, varsinkin, sellaisia, jotka ihan alunperinkin on moottoriradaksi rakennettu. Hocke, Ring ja Sachsenring aloittivat maantieradoista ja vasta myöhemin pyhitettiin (ja rakennettiin) moottoriurheilulle. Öscherslebenistä (engl.) Wikipedia kertoo sen valmistuneen 1997 "Saksan neljänneksi pysyväksi kilparadaksi"). Ja viidentenä sitten Eurospeedway.

Yksi syy on II maailmansodan jälkeiset lentokentät. Niitä oli kuin sieniä sateella, eikä kaikille ollut siviilikäyttöä. Niinpä vielä 80-luvullakin saksalaisia ratasarjoja ajettiin Diephotzin, Wunsdorfin, Kaufbeurenin ja Mainz-Finthenin lentokenttäradoilla. Englannissa tilanne on pitkälti samantapainen, mutta siellä on sittemmin oltu vähän aktiivisempia uusien ratojen toteuttamisessa.

-Edit- Vilkaisin vielä ADACin sarjojen kilpailukalentereita. Kyllä se niin on, että noiden viiden lisäksi kilpaillaan sitten lähinaapureiden radoilla (Red Bull Ring & Zandvoort etupäässä).
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
-Edit- Vilkaisin vielä ADACin sarjojen kilpailukalentereita. Kyllä se niin on, että noiden viiden lisäksi kilpaillaan sitten lähinaapureiden radoilla (Red Bull Ring & Zandvoort etupäässä).
Niitä mäkin katsoin. Espanjan tapauksessa niitä ratoja löytyi alueellisten liittojen kalentereista, mut ei esim. tuolta Baijerin kalenterista asvalttiratoja löydy. Slalomia ajavat jossain lentokentällä. Englannista oon ajatellut että siellä olis reilusti ratoja, kun Palmerin firmallakin on jo kuusi rataa.

Moottoripyörien puolella Saksassa taitaa olla useampia Imatran kaltaisia katuratoja. https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Stra%C3%9Fenrennen_(Motorrad)
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Englannista oon ajatellut että siellä olis reilusti ratoja, kun Palmerin firmallakin on jo kuusi rataa.
Kyllä kyllä. Valtaosa toki on aika kapeita ja lyhyitä, mutta on siellä isompiakin.

Saksan tapaan 50-luvulla Englannissa otettiin useita lentokenttiä kilpa-autokäyttöön. Mikojen aikaan ja varmaan vieläkin niistä käytössä ovat Castle Combe, Croft, Snetterton ja Thruxton (ainakin minulle tunnetummista) - ja tietysti Silverstone. Muistelin, että useampikin olisi ollut. Saksasta poiketen Englannissa ei kuitenkaan oltu tylsiä ja ajeltu kiitoratoja muutamin shikaanein höystettynä, vaan hyödynnetttiin aluetta monipuolisemmin. Silverstonessakin se legendaarinen profiili muodostui kenttää kiertävistä huoltoteistä (samoin Thruxtonissa).
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Sääli, että Malesian tarina F1-näyttämönä tulee päätökseen. Muistan vielä kun radalla ajettiin ensimmäistä kertaa. Komeat puitteet ja profiililtaan jotain ihan erilaista, mihin siihen aikaan oli totuttu. Vertailukohtina moderneista radoista oli kuitenkin Barcelonan ja Magny Coursin kaltaisia ratoja. Ensimmäinen todellinen Tilkering, ja silloin vielä varsin virkistävä kokonaisuus. Sitten niitä alkoikin tupsahdella kuin sieniä sateella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Sääli, että Malesian tarina F1-näyttämönä tulee päätökseen. Muistan vielä kun radalla ajettiin ensimmäistä kertaa. Komeat puitteet ja profiililtaan jotain ihan erilaista, mihin siihen aikaan oli totuttu. Vertailukohtina moderneista radoista oli kuitenkin Barcelonan ja Magny Coursin kaltaisia ratoja. Ensimmäinen todellinen Tilkering, ja silloin vielä varsin virkistävä kokonaisuus. Sitten niitä alkoikin tupsahdella kuin sieniä sateella.
Näinhän se aikanaan oli ja yhtä aikanaan tuo ensimmäinen Malesian Grand Prix olisi voitu ajaa jo aivan vuoden 1998 lopussa mikäli jostakin syystä siihen olisi suostuttu, mutta tuolloin vielä päätettiin odottaa ja välillä se olisi sinä vuonna voitu ajaa ennen Japanin Suzukan osakilpailuakin ja siihenkään aikanaan ei suostuttu minkä jälkeen se sitten ensi kerran ajettiin vuonna 1999.

Tosin mielenkiintoista olisi ollut myös se, että millainen olisi ollut aikanaan Malesian Grand Prixin pitopaikkana Sepangin sijaan Johor tai Shah Alam jotka olivat aikanaan moottoripyörien RR-kisojen ratoja? Nuokin kun aikanaan ehdolla olivat tuon kisan pitopaikaksi ja ennen Malesiaa yleensäkin Kaakkois-Aasian F1-kisaa kaavailtiin Indonesian Sentuliin tai saman maan Jaavan katuradalle.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Sepang oli kyllä yksi parhaista Tilken radoista, jos ei jopa kokonaisuutena paras.

Lähinnä profiilin tasapaino suorat vs mutka osiot. Mahdollisti erilaisten säätöjen hyödyntämisen, sekä erityyppisten teknisten konfikuraatioiden hyödyntämisen. Korkeuserojen puute toki iso miinus. Varmaan paikalla olijoiden kannalta myös sijainti heikko, mutta televisiosta seuraten se tuskin hirveästi haittaa.

Jään suuresti kaipaamaan tätä upeaa rataa.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Sepang on ehdottomasti Tilken parhaimmistoa, mutta kyllä Turkin rata menee omasta mielestäni vielä edelle. Eihän sekään mikään oikea kilparata ole asfaltoituine turva-alueineen, mutta profiili on hyvä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4363
Turkki on tarjonnut Sepangia merkittävästi tapahtumarikkaampia kisoja joten menee edelle. Turkin paluuta sarjakalenteriin toivoen...
 
Ylös