Calvin
Well-known member
- Liittynyt
- 5.12.2002
- Viestit
- 3560
Kyllä tässä vuosien varrella on nähty, että yleensä parempaan tulokseen pääsee kun aika-ajoissa pyritään mahdollisimman korkealle ja sitten vaan sinnitellään kisassa. Kun taas useimmiten nämä erikoisemmat taktiikat, jotka paperilla näyttävät hyviltä, kusevat tosi koitoksessa. Esim. aikoinaan kun aika-ajoissa pelattiin bensoilla varsinkin Renault taktikoi autonsa korkeammalle ruudukossa kuin niiden raaka nopeus olisi edellyttänyt. Ja se melkein aina kannatti. Harvoin tuli kisassa takkiin tämän vuoksi, useimmiten oltiin lopussakin korkeammalla kuin olisi muuten oltu. Harvemmassa on ne tapaukset joissa lähdettiin aika-ajoihin raskaalla bensalla ja sitten juhlittiin kisassa.
Analogisesti tämä rengastaktikointi. Tässä taktikoinnissa olisi järkeä jos kisat ajettaisiin tyhjällä radalla, mutta kun ei ajeta. Kimi jos jää sijalle 11 lähdön jälkeen häviää kärjelle heti parissa kierroksessa 5-10 sekuntia pelkästään jonoefektin takia, ja lisää sitten kun tuskin pääsee ajamaan omaa vauhtiaan. Sekin on tyypillinen efekti, että kun lähdet taaempaa vaikka ihan kärkiautolla, et vain pääse ajamaan omalla rytmillä ja vauhdilla vaikka suoraan edessä ei kukaan hidastaisikaan. Tässä voi olla psykologistakin efektiä, kun kuski näkee että kärki ajaa paljon edempänä, vauhti usein kärsii. Vastaavasti on nähty monet kerrat kun kuski pääsee vähän keskinkertaisemmallakin autolla ajamaan lähellä kärkeä, on vauhti yllättävän hyvää.
Toivottavasti Kimi juhlii huomenna ja taktiikka toimii. Mutta kyllä mielestäni tämä on selkeästi riskitaktiikka, kuten oli Kiinassakin (siis stinttien pituuksien valitseminen oli riski). Miksi aina pitää ottaa tällä tavalla riskiä? Pitkässä juoksussa kannattaisi pelata todennäköisyyksien mukaan, eikä historiallinen data osoita todennäköisimmäksi menestystaktiikaksi tätä Kimin tämänpäiväistä rengassäästelytaktiikkaa. Onko heittää kehiin hyviä esimerkkejä siitä että näin todella kannattaa tehdä? Itselle ei tule nyt heti yhtään mieleen.
Analogisesti tämä rengastaktikointi. Tässä taktikoinnissa olisi järkeä jos kisat ajettaisiin tyhjällä radalla, mutta kun ei ajeta. Kimi jos jää sijalle 11 lähdön jälkeen häviää kärjelle heti parissa kierroksessa 5-10 sekuntia pelkästään jonoefektin takia, ja lisää sitten kun tuskin pääsee ajamaan omaa vauhtiaan. Sekin on tyypillinen efekti, että kun lähdet taaempaa vaikka ihan kärkiautolla, et vain pääse ajamaan omalla rytmillä ja vauhdilla vaikka suoraan edessä ei kukaan hidastaisikaan. Tässä voi olla psykologistakin efektiä, kun kuski näkee että kärki ajaa paljon edempänä, vauhti usein kärsii. Vastaavasti on nähty monet kerrat kun kuski pääsee vähän keskinkertaisemmallakin autolla ajamaan lähellä kärkeä, on vauhti yllättävän hyvää.
Toivottavasti Kimi juhlii huomenna ja taktiikka toimii. Mutta kyllä mielestäni tämä on selkeästi riskitaktiikka, kuten oli Kiinassakin (siis stinttien pituuksien valitseminen oli riski). Miksi aina pitää ottaa tällä tavalla riskiä? Pitkässä juoksussa kannattaisi pelata todennäköisyyksien mukaan, eikä historiallinen data osoita todennäköisimmäksi menestystaktiikaksi tätä Kimin tämänpäiväistä rengassäästelytaktiikkaa. Onko heittää kehiin hyviä esimerkkejä siitä että näin todella kannattaa tehdä? Itselle ei tule nyt heti yhtään mieleen.