Formula 1 – 2012 – Bahrain: Aika-ajot

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kyllä tässä vuosien varrella on nähty, että yleensä parempaan tulokseen pääsee kun aika-ajoissa pyritään mahdollisimman korkealle ja sitten vaan sinnitellään kisassa. Kun taas useimmiten nämä erikoisemmat taktiikat, jotka paperilla näyttävät hyviltä, kusevat tosi koitoksessa. Esim. aikoinaan kun aika-ajoissa pelattiin bensoilla varsinkin Renault taktikoi autonsa korkeammalle ruudukossa kuin niiden raaka nopeus olisi edellyttänyt. Ja se melkein aina kannatti. Harvoin tuli kisassa takkiin tämän vuoksi, useimmiten oltiin lopussakin korkeammalla kuin olisi muuten oltu. Harvemmassa on ne tapaukset joissa lähdettiin aika-ajoihin raskaalla bensalla ja sitten juhlittiin kisassa.

Analogisesti tämä rengastaktikointi. Tässä taktikoinnissa olisi järkeä jos kisat ajettaisiin tyhjällä radalla, mutta kun ei ajeta. Kimi jos jää sijalle 11 lähdön jälkeen häviää kärjelle heti parissa kierroksessa 5-10 sekuntia pelkästään jonoefektin takia, ja lisää sitten kun tuskin pääsee ajamaan omaa vauhtiaan. Sekin on tyypillinen efekti, että kun lähdet taaempaa vaikka ihan kärkiautolla, et vain pääse ajamaan omalla rytmillä ja vauhdilla vaikka suoraan edessä ei kukaan hidastaisikaan. Tässä voi olla psykologistakin efektiä, kun kuski näkee että kärki ajaa paljon edempänä, vauhti usein kärsii. Vastaavasti on nähty monet kerrat kun kuski pääsee vähän keskinkertaisemmallakin autolla ajamaan lähellä kärkeä, on vauhti yllättävän hyvää.

Toivottavasti Kimi juhlii huomenna ja taktiikka toimii. Mutta kyllä mielestäni tämä on selkeästi riskitaktiikka, kuten oli Kiinassakin (siis stinttien pituuksien valitseminen oli riski). Miksi aina pitää ottaa tällä tavalla riskiä? Pitkässä juoksussa kannattaisi pelata todennäköisyyksien mukaan, eikä historiallinen data osoita todennäköisimmäksi menestystaktiikaksi tätä Kimin tämänpäiväistä rengassäästelytaktiikkaa. Onko heittää kehiin hyviä esimerkkejä siitä että näin todella kannattaa tehdä? Itselle ei tule nyt heti yhtään mieleen.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Sen kyllä vielä haluaisin kuulla joltain fiksulta, miksi tätä loistavaa Kimin rengastaktiikkaa ei käytetty Grosjeanille eikä oikein kellekään muullekaan? Jos kerran uudet renkaat ovat arvokkaammat kuin parempi lähtöruutu, niin miksi Grosjean lähetettiin radalle uudelleen Q2:ssa ja ylipäätään ajoi kierroksia Q3:ssa? Pyrittiinkö näin kenties aktiivisesti pilaamaan Grosjeanin mahdollisuuksia kisassa?
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Mitä suurimmalla todennäköisyydellä nyt on viimeinen mahdollisuus ottaa palkintopallipaikka Lotukselle, joten parempi yrittää ykköskuskin kanssa riskillä sitä, kuin ajattaa molemmat varmoille pistesijoille 5-8 ? Renkaiden kesto ei taida kuitenkaan olla vielä täysin selvää tässä vaiheessa kautta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Nyt tekis mieli quotata tämän toikin kolmen ensimmäisen sivun noitumiset tallin taktiikkamokasta ja sitten perään quotata Kimin kommentit aika-ajoista. Ja sitten vielä oma kommentti siitä, miten foorumilaiset paljasti tyhmyytensä.

Minusta aika noloa tuo haukkuminen, ite kuitenkin nauretaan muille kuinka tekevät "nopeasti pitkälle meneviä johtopäätöksiä ja hätiköityjä johtopäätöksiä ja omia johtopäätöksiä ja niin edelleen".. Ite sitten ollaan siinä niin maan mestareita. Noloa foorumistit, noloa.

(tämä teksti niille, jotka luuli tallin ratkaisseen Kimin ajamisen/ajamattomuuden)
 

Teemu.I

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
448
Puhdas suoritus meni jo aika-ajossa. En kyllä täysin osta tota Lotuksen selitystä renkaiden säästämisestä ottamalla tahallaan sen 11. sijan. Silti tuntuu että vähän liikaa yrittävät kikkailla.
Eiköhän heillä ole ollut tarkoitus saada hyvä aika, pienellä riskillä ja renkaita säästämällä. Tämä saatin Q2:n alussa, kun radalla oli hiljaisempaa. Sitten mahdollisesti ovat tehneet päätöksen, että radalle ei enää mennä, ellei sijoitus putoa radikaalisti. Ja kyllähän sen näki jo 3 min. ennen Q2:n loppua, että Räikkönen saattaa nippa nappa pudota pois Q3:sta. Jatkoon päästäkseen Kimin olisi pitänyt uhrata uusi sarja pehmeitä millä olisi päässyt jatkoon ja sitten vielä toinen sarja yhteen hyvään aikaan Q3:ssa. Tuolloinkin nappisuoritus olisi parhaimmillaan tuonut vain sijan 5-6. Kyllä tiimi on varmasti laskenut, että muutaman sijan tappio aika-ajossa on helpompi korjata kisassa uusilla renkailla. Mielenkiintoinen taktiikka ja innolla odotan miten tulee käymään.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Tulee mieleen, ettette pidä Räikköstä erityisen älykkäänä. Eiköhän Kimillä ole melkoisen hyvä tieto siitä, kuinka kriittinen rengastilanne on tai ei ole.

Minä näkisin niin, että talli yrittää Kimin kanssa riskillä huipputulosta, koska hällä sellaiseen on kykyjä. Grosjeanin kanssa pelataan varman päälle ja yritetään, josko se ei tällä kertaa heittäisikään kalustoaan päin muita.
Ei se Räikkönen aina mikään välkyin ole. Esim. äskeinen aika-ajo. Kyllä olisi taas jossain vaiheessa pitänyt jokin palikka loksahtaa kohdilleen.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ja kyllähän sen näki jo 3 min. ennen Q2:n loppua, että Räikkönen saattaa nippa nappa pudota pois Q3:sta. Jatkoon päästäkseen Kimin olisi pitänyt uhrata uusi sarja pehmeitä millä olisi päässyt jatkoon ja sitten vielä toinen sarja yhteen hyvään aikaan Q3:ssa. Tuolloinkin nappisuoritus olisi parhaimmillaan tuonut vain sijan 5-6. Kyllä tiimi on varmasti laskenut, että muutaman sijan tappio aika-ajossa on helpompi korjata kisassa uusilla renkailla. Mielenkiintoinen taktiikka ja innolla odotan miten tulee käymään.
Hyvä pointti kyllä.
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Nyt tekis mieli quotata tämän toikin kolmen ensimmäisen sivun noitumiset tallin taktiikkamokasta ja sitten perään quotata Kimin kommentit aika-ajoista. Ja sitten vielä oma kommentti siitä, miten foorumilaiset paljasti tyhmyytensä.

Minusta aika noloa tuo haukkuminen, ite kuitenkin nauretaan muille kuinka tekevät "nopeasti pitkälle meneviä johtopäätöksiä ja hätiköityjä johtopäätöksiä ja omia johtopäätöksiä ja niin edelleen".. Ite sitten ollaan siinä niin maan mestareita. Noloa foorumistit, noloa.

(tämä teksti niille, jotka luuli tallin ratkaisseen Kimin ajamisen/ajamattomuuden)
Tulen quottaamaan tämän tekstin kisan jälkeen tai siinä kohtaa kun peli on menetetty.
(olen toki mielelläni täysin väärässä tässä tapauksessa)
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Startin pitää ainakin onnistua 100%, että taktiikka voi yleensä toimia normaali olosuhteissa. Melkoista riskipeliä joka tapauksessa. Massa tai joku muu kun pääsee alussa eteen niin muut karkaa nopeasti 10 sek päähän.

Helvetisti kyllä epäilyttää, mutta katsotaan.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Nyt tekis mieli quotata tämän toikin kolmen ensimmäisen sivun noitumiset tallin taktiikkamokasta ja sitten perään quotata Kimin kommentit aika-ajoista. Ja sitten vielä oma kommentti siitä, miten foorumilaiset paljasti tyhmyytensä.

Minusta aika noloa tuo haukkuminen, ite kuitenkin nauretaan muille kuinka tekevät "nopeasti pitkälle meneviä johtopäätöksiä ja hätiköityjä johtopäätöksiä ja omia johtopäätöksiä ja niin edelleen".. Ite sitten ollaan siinä niin maan mestareita. Noloa foorumistit, noloa.

(tämä teksti niille, jotka luuli tallin ratkaisseen Kimin ajamisen/ajamattomuuden)
Hoho, aika ylimielistä. Oma arvioni ei ainakaan muuttunut Kimin kommenttien myötä.

Voitkin fiksuna sitten vastata miksi tätä Kimin rengastaktiikkaa ei sovellettu Grosjeanille eikä ilmeisesti muillekaan.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Startin pitää ainakin onnistua 100%, että taktiikka voi yleensä toimia normaali olosuhteissa. Melkoista riskipeliä joka tapauksessa. Massa tai joku muu kun pääsee alussa eteen niin muut karkaa nopeasti 10 sek päähän.

Helvetisti kyllä epäilyttää, mutta katsotaan.
Uskon että Lotuksen kisanopeus on hyvää mutta on siinä potentiaalinen diResta/ Alonso/ Perez/ Ricciardo -juna, jonka taakse juuttua ja jäädä se 15-30 sekkaa kärjen taakse ennen 1. pysähdystä... Pahimmassa tapauksessa joku Koba pääsee kuittaamaan heti lähdössä... Lähdön pitää onnistua ja mieluiten pari sijaa pitäisi niistää jos siinä vaiheessa.

Toivottavasti onnaa mutta kieltämättä aika riski-taktiikka. Huomenna taas menee purkki nitroja tai sitten saa alkaa vetää masennuslääkkeitä jo kisan puoli välissä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Toivottavasti Kimi juhlii huomenna ja taktiikka toimii. Mutta kyllä mielestäni tämä on selkeästi riskitaktiikka, kuten oli Kiinassakin (siis stinttien pituuksien valitseminen oli riski). Miksi aina pitää ottaa tällä tavalla riskiä? Pitkässä juoksussa kannattaisi pelata todennäköisyyksien mukaan, eikä historiallinen data osoita todennäköisimmäksi menestystaktiikaksi tätä Kimin tämänpäiväistä rengassäästelytaktiikkaa. Onko heittää kehiin hyviä esimerkkejä siitä että näin todella kannattaa tehdä? Itselle ei tule nyt heti yhtään mieleen.
Jos kaivat historiallisen datan ja esimerkit välitankkausten ja edellisen rengasvalmistajan ajalta, niin se ei varmasti tue Kimin valitsemaa taktiikkaa. Kilpailujen luonne on kuitenkin muuttunut tyystin Pirellien ja DRS:n myötä, koska aggressiivinen ja ohituksiin perustuva kisataktiikka on jälleen mahdollinen.

Kärki oli viime vuonna sen verran erossa muusta porukasta, ettei aivan kärkipäässä juurikaan nähty Räikkösen valitseman kaltaisia taktiikoita. Webber joutui jokusen kerran sellaisen käytännössä toteuttamaan tössittyään, ja yleensä onnistui. Kannattaa kuitenkin perehtyä siihen, kuinka monta kertaa 18. ruudusta noustiin viime vuonna pisteille nimenomaan siksi, että uusia renkaita oli tiukasti kilpaillussa keskiryhmässä käytössä muita enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Sen kyllä vielä haluaisin kuulla joltain fiksulta, miksi tätä loistavaa Kimin rengastaktiikkaa ei käytetty Grosjeanille eikä oikein kellekään muullekaan? Jos kerran uudet renkaat ovat arvokkaammat kuin parempi lähtöruutu, niin miksi Grosjean lähetettiin radalle uudelleen Q2:ssa ja ylipäätään ajoi kierroksia Q3:ssa? Pyrittiinkö näin kenties aktiivisesti pilaamaan Grosjeanin mahdollisuuksia kisassa?
Grosjean mokasi ensimmäisen vetonsa Q2 totaalisesti ja ilman uutta yritystä olisi ollut 15. Q3 autossa oli potentiaalia TOP5 toisin kuin Alonsolla.

Mutta eihän Kimi taktiikoiden osalta ole lähelläkään Alonson tasoa ja jopa luuli että aika riittää. Joten tuskin oli alkuperäinen tarkoitus olla menemättä tietoisesti Q3 renkaiden takia
http://www.lotusf1team.com/Kimi-Raikkonen-I-Think-We-re-in-a.html?lang=en

" We were fairly certain that we would make it"
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Ja kyllähän sen näki jo 3 min. ennen Q2:n loppua, että Räikkönen saattaa nippa nappa pudota pois Q3:sta.
Joo 3 min kohdalla huomasi vaaran että Kimin aika on pari kymppää liian hidas mennäkseen jatkoon Q3:seen. Mun mielestä Kimi teki pari mokaa ekalla vedollaa Q2 kun kamera yritystä näytti, toiseksi viimeinen mutka meni aavistuksen leveäksi ja viimeisessä leikkasi liikaa sisäkanttarin päältä ja tästä johtuen valui tässäkin hieman liian ulos. Koska parannettavaa jäi niin Kimin olisi ehdottomasti pitänyt mennä yrittämään uudelleen.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Hoho, aika ylimielistä. Oma arvioni ei ainakaan muuttunut Kimin kommenttien myötä.
Niin siis voihan taktiikka pitää huonona, mutta älkää tallia syyttäkö. (minä en sitten tiedä oletko juuri sinä syyttänytkään, niille se minun viestini kohdistui).

Taktiikan hyvyyttä minä en sen koomin tässä arvioi, sen on sitten eri asia.

Voitkin fiksuna sitten vastata miksi tätä Kimin rengastaktiikkaa ei sovellettu Grosjeanille eikä ilmeisesti muillekaan.
Siksi kun Kimi on tunnetusti erilainen ihminen.
Molemmat kuskit tod näk sai sellaiset taktiikat kuin halusivat.
Kimin taktiikka arvioidessa voi yhtä hyvin puhua Kimin taktiikasta kuin tallin taktiikka.
(Grosjeanin taktiikka osoittaa ettei talli pidä Kimin taktiikka itsestään selvästi parempana, mutta Kimi pitää)

Niin ja pitää sekin muistaa, että Kimin taktiikka piti sisällään mahdollisuuden päästä Q3:seen joka ei kuitenkaan toteunut. Eli sen taktiikan ensimmäisen erän hävisivät, mutta peli voi kääntyä vielä.
 
Viimeksi muokattu:

Teemu.I

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
448
Koska parannettavaa jäi niin Kimin olisi ehdottomasti pitänyt mennä yrittämään uudelleen.
Tässä kohdassa Kimin tiimi joutui punnitsemaan renkaiden ja lähtöruudun merkityksen. Uhratako 2 sarjaa uusia renkaita paremman lähtöruudun toivossa vai uhrata muutama lähtöruutu käyttämättömien rengassarjojen säästämiseksi.
Nyt valittiin jälkimmäinen ja aika näyttää miten tuo toimii.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Noh kait ne siellä lotarilla tietää mitä ne tekee :D ainaki toivottavasti. JOtenki vain kakspiippusta se että kun puhutaan että pitää säästää renkaita ja se voittaa kuka säästää. Ja sitten kimillä on tuommonen taktiikka johon pitää ajaa kuin hullu jos sitä meinaa hyödyntää. Heh. Noh peukut pystyyn.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Noh kait ne siellä lotarilla tietää mitä ne tekee :D ainaki toivottavasti. JOtenki vain kakspiippusta se että kun puhutaan että pitää säästää renkaita ja se voittaa kuka säästää. Ja sitten kimillä on tuommonen taktiikka johon pitää ajaa kuin hullu jos sitä meinaa hyödyntää. Heh. Noh peukut pystyyn.
Toivotaan parasta. Vähintään yhtä erikoinen oli mun mielestä Alonson taktiikka, jossa mentiin hirveellä hiellä Q3:n, jossa ei sitten kuitenkaan haluttu ajaa. Tosiaan ihmetyttää, että millä ilveellä se edes sai 9. sijan jos se ei käynyt edes radalla.

Joka tapauksessa mielenkiintoisia rengastaktiikoita itse kullakin.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Toivotaan parasta. Vähintään yhtä erikoinen oli mun mielestä Alonson taktiikka, jossa mentiin hirveellä hiellä Q3:n, jossa ei sitten kuitenkaan haluttu ajaa. Tosiaan ihmetyttää, että millä ilveellä se edes sai 9. sijan jos se ei käynyt edes radalla.

Joka tapauksessa mielenkiintoisia rengastaktiikoita itse kullakin.
Alonso on kato jumala. siittä se johtuu :D Noh ei vais. Vai oisko tuo joku ihme reikäpää yritys että kun on 4 käyttämätöntä settiä niin veetään iha maksimilla kokoajan ja toivotaan että päästään ohi mahdollisimma monesta ja saadaan eroa ko muut ajaa vähä rennommi ettei renkaat kulu ja käydää sitte 3-4 kertaa varikolla.. Mene ja tiedä. Huomenna se selviää :D
 
Ylös