Formula 1 – 2012 – Bahrain: Kilpailu

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Kisan jälkeen kun haastateltiin Lotuksen Buillabaissea, se sanoi että heillä oli 30 sekuntia aikaa päättää laitetaanko Kimi Q2:lla radalle vai ei. Pelattiin mielestäni oikein, heillä oli varmasti tarve näyttää nopeutensa ja se haluttiin tehdä riskillä. Tämän päivän tuloshan oli kuitenkin tallille loistava. Turha sinänsä jossitella, mutta ainahan voi. Lähtö oli loistava ja siinä paikattiin käytännössä tuo aika-ajo. Toisaalta jo alussa olisi päässyt ajamaan muutaman pykälän korkeammalla, olisi säästynyt renkaita ja toisaalta oltaisiin ehkä päästy aikaisemmin sille paikalle, mistä oltais taisteltu kisan voitosta.
 

Funktio

Well-known member
Liittynyt
23.2.2001
Viestit
313
Sijainti
Sonkajärvi
Minusta Grosjean näytti siksi paremmalta kun McLaren tupelsi, etenkin Hamiltonin suorituksen.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Minusta Grosjean näytti siksi paremmalta kun McLaren tupelsi, etenkin Hamiltonin suorituksen.
Buttonilla oli kakkos- ja kolmosstinteillä tyhjää edessä, mutta ei pysynyt ollenkaan Grosjeanin ja muun kärjen vauhdissa. Hamiltonin vauhti on tietysti vähän enempi kysymysmerkki. Ajoi kakkosstintin Buttonin takana alle 2s päässä ja kolmannella ei päässyt Alonsosta ohi. Vähän skeptinen olen, että Alonson taakse juuttuneella autolla olisi haastettu kärkeä.
 

iceman1988

Well-known member
Liittynyt
1.7.2008
Viestit
1418
Joo ja kokoajan yritän hankkia lisää nimmareita. Maikkarin F1-team lupasi auttaa mua hankkimaan Schumin aidon nimmarin, joka olisi mun kokoelmien ehdoton helmi. Ecclestonen ja Todtin nimmaritkin jo löytyy. Jos jollain on jotain nimmareita, joita haluaa myydä/lahjoittaa tai kontakteja kuskeihin, tiimeihin yms. niin voi ilmoitella yksityisviestillä.

En tiedä onko tämä nyt oikea topic tähän, mutta tarvittaessa nämä jutut voi siirtää muualle sopivampaan topiciin.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kun kerran edelleen täällä on kaksi leiriä siitä, oliko Kimin renkaiden säästely aika-ajoissa se parempi vaiko huonompi ratkaisu, niin mielestäni tähän on yksi hyvä lisäkysymys niille jotka ovat sitä mieltä että Kimille valittiin oikea taktiikka.

Kysymys: jos kerran uudet renkaat ovat arvokkaammat kuin parempi lähtöruutu, miksi käytännössä vain Kimin kohdalla renkaita säästeltiin niin innokkasti? Miksei saman tallin Grosjeanin kohdalla säästelty? Miksei kukaan muu tehnyt niin kuin Kimi teki? Mielestäni tähän täytyy löytyä hyvä vastaust jos haluaa edelleen väittää että Kimin nähty taktiikka oli se parempi tapa. Oma selitykseni kylläkin on, että Kimin taktiikka oli se huonompi tapa ja vahinko joka sitten selitettiin parhain päin jälkikäteen, varsinkin kun Kiinan kisan jälkeen tuli taktisista kömmähdyksistä jo paljon lunta tupaan.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Kun kerran edelleen täällä on kaksi leiriä siitä, oliko Kimin renkaiden säästely aika-ajoissa se parempi vaiko huonompi ratkaisu, niin mielestäni tähän on yksi hyvä lisäkysymys niille jotka ovat sitä mieltä että Kimille valittiin oikea taktiikka.

Kysymys: jos kerran uudet renkaat ovat arvokkaammat kuin parempi lähtöruutu, miksi käytännössä vain Kimin kohdalla renkaita säästeltiin niin innokkasti? Miksei saman tallin Grosjeanin kohdalla säästelty? Miksei kukaan muu tehnyt niin kuin Kimi teki? Mielestäni tähän täytyy löytyä hyvä vastaust jos haluaa edelleen väittää että Kimin nähty taktiikka oli se parempi tapa. Oma selitykseni kylläkin on, että Kimin taktiikka oli se huonompi tapa ja vahinko joka sitten selitettiin parhain päin jälkikäteen, varsinkin kun Kiinan kisan jälkeen tuli taktisista kömmähdyksistä jo paljon lunta tupaan.
Alonsohan pohti Stellan kanssa tiimiradiossa jonkin aikaa, että onko parempi lähteä ruudusta 12 uusilla renkailla kuin tuhlata yksi sarja renkaita ja lähteä ruuduista 8-10. Tulivat ilmeisesti siihen tulokseen, että kannattaa puskea Q3:seen. Jos Lotus olisi ollut varma, että vauhti riittää aika-ajossa top 5:n niin varmasti olisivat tehneet kuten esimerkiksi Rosberg teki eli yksi veto Q3:ssa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Ja Lotus kulki kisassa molempien autojen voimin (tätä oli vaikea etukäteen arvata) niin ylivoimaista (Vetteliä lukuunottamatta) vauhtia muihin verraten että Räikkösen vahvuus Grosjeania vastaan kielii renkaiden säästämisen kannattaneen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jos Lotus olisi ollut varma, että vauhti riittää aika-ajossa top 5:n niin varmasti olisivat tehneet kuten esimerkiksi Rosberg teki eli yksi veto Q3:ssa.
Rosberg itse asiassa toteutti Lotuksen Kimille valitseman aika-ajotaktiikan menestyksekkäästi, eli pääsi Q3:een niin, että yksi uusi pehmeä setti jäi kisaan. Ei siitä ole minusta epäselvyyttä, etteikö Lotuksen aika-ajotaktiikka olisi epäonnistunut (tosin siinäkin oli tradeoff hiljaisena hetkenä ajettavan kierroksen ja mahdollisen ruuhkan välillä). Valinta, joka tehtiin tapahtui kömmähdyksen jälkeen ja koski kisaan valitun strategian pitämistä tai siitä luopumista aika-ajon kustannuksella.

...Räikkösen vahvuus Grosjeania vastaan kielii renkaiden säästämisen kannattaneen.
Tästä sellainen huomio, että kun Räikkönen ja Grosjean olivat samalla renkaalla (kaksi viimeistä stinttiä), olivat vauhtinsa täysin yhtenevät.

On omituinen ajatus, että Räikkösen taktiikka olisi ollut väärä, koska muut eivät sitä valinneet. Taktiikka nyt kuitenkin kannattaisi valita sillä perusteella, mitkä ovat omat vahvuudet, ei muita apinoimalla. Kun ottaa huomioon Kimin vauhdin Grosjeaniin verrattuna samalla renkaalla, niin melkein väittäisin voittotaistoon pääsyn olleen taktiikan ansiota. Muuten seurauksena olisi hyvinkin todennäköisesti ollut kahden Lotuksen juna mahdollisesti jopa niin, että Kimi olisi ollut perävaunu.

Ja miksei Grosjeanille samaa taktiikkaa? Calvin nosti itse esiin sen, että porukan keskeltä lähtemiseen liittyy kolaririski. Lotus-kuljettajista toinen on selvittänyt nuo tilanteet tällä kaudella liki virheettömästi, toisen kisa taas on päättynyt niihin kahdesti. Kumpi kannattaa laittaa joukon keskelle kera valtin, jota muilla ei ole?
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Kysymys: jos kerran uudet renkaat ovat arvokkaammat kuin parempi lähtöruutu, miksi käytännössä vain Kimin kohdalla renkaita säästeltiin niin innokkasti? Miksei saman tallin Grosjeanin kohdalla säästelty? Miksei kukaan muu tehnyt niin kuin Kimi teki? Mielestäni tähän täytyy löytyä hyvä vastaust jos haluaa edelleen väittää että Kimin nähty taktiikka oli se parempi tapa. Oma selitykseni kylläkin on, että Kimin taktiikka oli se huonompi tapa ja vahinko joka sitten selitettiin parhain päin jälkikäteen, varsinkin kun Kiinan kisan jälkeen tuli taktisista kömmähdyksistä jo paljon lunta tupaan.
Kimillä oli mahdollisuus päästä Q3:een ilman toista kierrosta ja huonoimmassakin tapauksessa olisi ollut ehkä 11-12 (mikä sitten tapahtui). Grosjeanilla ei ollut mahdollisuuksia ja ilman kierrosta olisi ollut ehkä 15. Joten Kimin tapauksessa ajamatta jättäminen oli kannattavampaa kuin Grosjeanin tapauksessa. Oliko se silti sitten tarpeeksi kannattavaa on eri asia.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Siihen puolen minuutin aikaikkunaan nähden valinta oli aivan oikea. Ei mitään valittamista. Muutenkin olen Bobakin linjoilla tässä. Tietenkään tarkoitus ei ollut jäädä sijalle 11, mutta ei kannattanut uhrata kaksia renkaita muutaman sijan parannukseen.
 
Ylös