Formula 1 – 2012 – Bahrain: Kilpailu

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Oli muuten suhteellisen surkea viikonloppu ylipäätään.
Minulle Imolan mustasta viikonlopusta on jäänyt pysyvästi mieleen se, kun heti turva-auton radalta poistumisen jälkeen totesin äidilleni, että seuraavana ulos ajaa Senna ja kuinka ollakkaan vain muutamaa kierrosta myöhemmin Senna ajoikin ulos kohtalokkain seurauksin.

En vielä tänäkään päivänä osaa sanoa miten osasin ennustaa Sennan ulosajon, mutta valitettavasti ennustukseni osui kuitenkin oikeaan.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Kimi on ilmiselvästi lukenut foorumia ja pisti kuitin tietäjille. ;)
 

Teemu.I

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
448
Tällä kertaa Lotuksen laskutoimitus osui kohdilleen. Pieni kömmähdys tuo Q3:sta putoaminen, mutta Kimi paikkasi hanskalla.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Olisko Kimi päässyt viimiseltä stopilta Vettelin eteen, jos olisi tullut vasta kierrosta myöhemmin varikolle? Olisin katsonut ennemmin sen kortin, kuin ottanut Kimin samalla kierroksella varikolle, Grosjeankin oli kuitenkin niin kaukana.

E: Hitaampien taakse jumiutumista juuri ajattelinkin, TV-kuvassa näkyi ainakin Kovalainen olevan juuri kohdillaan, kyllä siinäkin se ~puoli sekuntia olisi mennyt hukkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Olisko Kimi päässyt viimiseltä stopilta Vettelin eteen, jos olisi tullut vasta kierrosta myöhemmin varikolle? Olisin katsonut ennemmin sen kortin, kuin ottanut Kimin samalla kierroksella varikolle, Grosjeankin oli kuitenkin niin kaukana.
Ei. Etu on jokseenkin poikkeuksetta (lähinnä ruuhkaan juuttuminen voisi olla sellainen) sillä, joka hakee ensin uudet renkaat. Ovat suorituskyvyltään heti niin paljon paremmat.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Oli kyllä loistava kilpailu. Lotuksen taktiikka toimi loistavasti ja kuljettajat olivat vireessä. Räikkönen pääsi yhden kerran haastamaan Vetteliä mutta sen jälkeen ei enää vauhti riittänyt. Tässä on vähän vaikeata sanoa oliko se lopulta Lotus vai Red Bull, joka kilpailussa onnistui. Lotus keräsi 33 pistettä ja Red Bull 37 pistettä. Toisaalta Lotuksen lähtökohdat kilpailuun olivat paljon heikommat ja Lotuksen taktiikan voi sanoa onnistuneen liki täydellisesti.

Di Resta oli lopulta ainoa 2 stopin taktiikalla. Kuudes tila on hyvä sijoitus. Vaikka di Restan renkaat olivat kuluneet pystyi hän hyvin pitämään puoliaan kierrosajoissa. Hän oli myös ainoa isojen tallien ulkopuolelta pisteille yltänyt kuljettaja.

Rosbergin viides tila on ennakko-odotuksiin nähden lievä pettymys. Paremmin Mersun kisavauhti kuitenkin kesti kuin McLarenilla, joka joutui antautumaan lopulta myös Ferrarille. Schumacher onnistui nostamaan itsensä viimeiselle pistesijalle.

Kovalaisen kilpailu meni pilalle jo ensimmäisellä kierroksella. Ilman tuota ylimääräistä varikkostoppia hänellä olisi ollut hyvät mahdollisuudet sijoittua Petrovin edelle. Myönteistä kilpailussa oli se, että Kovalaisen kierrosajat olivat erityisesti kilpailun alkupuolella varsin kilpailukykyisiä keskiryhmän talleihin verrattuna.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kovalaisen kilpailu meni pilalle jo ensimmäisellä kierroksella. Ilman tuota ylimääräistä varikkostoppia hänellä olisi ollut hyvät mahdollisuudet sijoittua Petrovin edelle. Myönteistä kilpailussa oli se, että Kovalaisen kierrosajat olivat erityisesti kilpailun alkupuolella varsin kilpailukykyisiä keskiryhmän talleihin verrattuna.
Fernandes twiittasi, notta Heikillä olisi ollut mahdollisuudet viimeiseen pistesijaan ilman alun ongelmaa. En noin optimistinen olisi, mutta Petrovin sijaan kilpakumppanit olisivat Heikin vauhdilla olleet pikemminkin Toro Rossot sekä Kobayashi ja Hülkenberg.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Sanoisin että Lotuksen menestys perustui lähinnä talleista kenties parhaaseen raakaan kisanopeuteen. Vaikka Kimillä olikin pelkkiä uusia renkaita, ei se näkynyt mitenkään erityisesti varikkopysähdysten jälkeen ja taktiikan takia piti ajaa mm. Massaa vastaan kilpaa alussa. Grosjeanilla oli mielestäni paremmat edellytykset ajaa parempi sijoitus kisasta, mutta Kimi nyt (tunnetusti) on parempi kisamatkalla. Pysähdykset osuivat kyllä ihan hyvin kohdalleen tällä kertaa, mitä nyt olisi varmaan ollut syytä tulla ennen Vetteliä viimeiselle pysähdykselle. Loistava tulos kuitenkin Lotukselle kokonaisuutena.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sanoisin että Lotuksen menestys perustui lähinnä talleista kenties parhaaseen raakaan kisanopeuteen. Vaikka Kimillä olikin pelkkiä uusia renkaita, ei se näkynyt mitenkään erityisesti varikkopysähdysten jälkeen ja taktiikan takia piti ajaa mm. Massaa vastaan kilpaa alussa. Grosjeanilla oli mielestäni paremmat edellytykset ajaa parempi sijoitus kisasta, mutta Kimi nyt (tunnetusti) on parempi kisamatkalla. Pysähdykset osuivat kyllä ihan hyvin kohdalleen tällä kertaa, mitä nyt olisi varmaan ollut syytä tulla ennen Vetteliä viimeiselle pysähdykselle. Loistava tulos kuitenkin Lotukselle kokonaisuutena.
Sanoisin, että olet väärässä. Pirelleissä ei ole samanlaista pudotusta suorituskyvyssä parin kierroksen kohdalla kuin Bridgestoneissa oli, vaan suorituskyky tippuu melko lineaarisesti. Täten uusien renkaiden etu ei näy hyppäyksenä alussa, vaan se tulee ilmi koko stintin ajalla. Vettel näytti olevan kanssasi eri mieltä myös.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Kimi on ilmiselvästi lukenut foorumia ja pisti kuitin tietäjille. ;)
Toisaalla ku miettii, että eipä näyttäny Grosjeania haittaaavan "kuluneet" renkaat. Kolmanneksi pikkaisen kimistä jääneenä. Onnistunut eka kierros pelasti Kimin kisan. ~10 kohdilta on kuite paljon enemmän riskiä startissa. Se ei edelleenkään ollut paras "taktiikka", imo. Kämmi se oli, josta nyt onneksi selvittiin kunnialla.

edit: mitä nuo jantterit vielä live-topicissa jauhaa?
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9310
Kovalaisen nopeudesta sen verran, että noin puolenvälin jälkeen ajoi aika lähelle samaa tahtia kuin kisan neljännestä sijasta ajanut iso joukko. Muutamien kymmenyksien eroa sinne tänne.

Nopeimpien kierrosten listaa kun katsoo niin sijoitus oli normaali 19. (tosin Petrov edellä ja Maldonado takana), mutta vähintään sekunnin nopeampia olivat vain Red Bullit, Lotukset, Vergne ja Kobayashi.

Jos ekan kierroksen varikkopysäys otetaan pois laskuista, niin varikkotaktiikka oli aika lähellä kärkinimiä.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Sanoisin, että olet väärässä. Pirelleissä ei ole samanlaista pudotusta suorituskyvyssä parin kierroksen kohdalla kuin Bridgestoneissa oli, vaan suorituskyky tippuu melko lineaarisesti. Täten uusien renkaiden etu ei näy hyppäyksenä alussa, vaan se tulee ilmi koko stintin ajalla. Vettel näytti olevan kanssasi eri mieltä myös.
Miten niiden pehmeiden renkaiden säästäminen aika-ajossa näkyi konkreettisesti kisassa? Kovemmat renkaat olivat käytännössä aivan yhtä kilpailukykyiset nopeudeltaan, ja niillä ajettiin aivan samanpituisia stinttejä kuin pehmeämmilläkin. Toisin sanoen kisassa kaikilla oli hyvin samanlaiset taktiikat, mutta alle heiteltiin mitä renkaita kenellekin eri pysähdyksillä.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Sanoisin, että olet väärässä. Pirelleissä ei ole samanlaista pudotusta suorituskyvyssä parin kierroksen kohdalla kuin Bridgestoneissa oli, vaan suorituskyky tippuu melko lineaarisesti. Täten uusien renkaiden etu ei näy hyppäyksenä alussa, vaan se tulee ilmi koko stintin ajalla. Vettel näytti olevan kanssasi eri mieltä myös.
Kerrotko muuten miten on mahdollista että myös Grosjean jätti kisassa Webberin, Alonson ja McLarenit keskimäärin yli puolen minuutin päähän taakseen? Aika-ajoissa suurin osa näistä oli myös Grosjeanin edellä. Johtuiko tämäkin renkaiden säästämisestä?
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Ei, mutta ko ollaan niin nokkelaa miestä jälkikäteen. :rolleyes:


Pitäiskö tehdä sääntömuutos: "munaa aika-ajoissa ja kisasuoritus hyvätään. Ellet sitten heittäydy selällesi selittelevien itkupotkuraivareiden kera"

Musta ne oli "nokkelaa" heti munauksensa jälkeen? Hä?
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Oli kyllä huikee kisa, mutta jäi vähän spekuloitavaa olisiko Kimi voittanut kisan jos aika ajoissa olisi tullut parempi sijoitus.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Kierrosaikoja tutkaillessa huomaa, että Vettel ajoi kyllä uskomattoman nopean kierroksen heti varikolta tultuaan: 1:36,379. Kimillä melkein 0,8 sekuntia hitaampi. Seuraavilla kierroksilla Vettel tippuikin sitten heti päälle 37:ään. Varikolla Kimi hävisi 0,4+0,4+0,8 sekuntia Vettelille.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Pitäiskö tehdä sääntömuutos: "munaa aika-ajoissa ja kisasuoritus hyvätään. Ellet sitten heittäydy selällesi selittelevien itkupotkuraivareiden kera"

Musta ne oli "nokkelaa" heti munauksensa jälkeen? Hä?
tä? mistäs me puhutaan?

vastasin vain eräälle henkilölle, että mielestäni hyvästä kisasta huolimatta Kimi olis voinu vetää paremmanki kisan. Startinki olis voinu aloittaa pienemmällä riskillä. Lisäksi Grosjean näytti, että niitä renkaita tarvinu aika-ajossa säästellä. Ylivoimaisia silti oltiin. Vettel poikkeuksena. Ilman aika-ajojen kämmiä, kisa olis voinu olla helpompikin. Nyt loistava eka kierros paikkas virheet ja ei jääty kenenkää taakse eikä kolaroitu ekassa mutkassa. HYVÄ SIIS. on se ny **tu ku ei saa kritisoida/spekuuleerata, ilman että joku vetää herneet nokkaan.

ps. ja selvitä pääs, saa jutuistas sit ehkä paremmin selkoa :)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös