Moderaattorit
Super Moderator
- Liittynyt
- 30.3.1999
- Viestit
- 1391
Ja sitten liveseurantaan --->
Minulle Imolan mustasta viikonlopusta on jäänyt pysyvästi mieleen se, kun heti turva-auton radalta poistumisen jälkeen totesin äidilleni, että seuraavana ulos ajaa Senna ja kuinka ollakkaan vain muutamaa kierrosta myöhemmin Senna ajoikin ulos kohtalokkain seurauksin.Oli muuten suhteellisen surkea viikonloppu ylipäätään.
Ei. Etu on jokseenkin poikkeuksetta (lähinnä ruuhkaan juuttuminen voisi olla sellainen) sillä, joka hakee ensin uudet renkaat. Ovat suorituskyvyltään heti niin paljon paremmat.Olisko Kimi päässyt viimiseltä stopilta Vettelin eteen, jos olisi tullut vasta kierrosta myöhemmin varikolle? Olisin katsonut ennemmin sen kortin, kuin ottanut Kimin samalla kierroksella varikolle, Grosjeankin oli kuitenkin niin kaukana.
Fernandes twiittasi, notta Heikillä olisi ollut mahdollisuudet viimeiseen pistesijaan ilman alun ongelmaa. En noin optimistinen olisi, mutta Petrovin sijaan kilpakumppanit olisivat Heikin vauhdilla olleet pikemminkin Toro Rossot sekä Kobayashi ja Hülkenberg.Kovalaisen kilpailu meni pilalle jo ensimmäisellä kierroksella. Ilman tuota ylimääräistä varikkostoppia hänellä olisi ollut hyvät mahdollisuudet sijoittua Petrovin edelle. Myönteistä kilpailussa oli se, että Kovalaisen kierrosajat olivat erityisesti kilpailun alkupuolella varsin kilpailukykyisiä keskiryhmän talleihin verrattuna.
Sanoisin, että olet väärässä. Pirelleissä ei ole samanlaista pudotusta suorituskyvyssä parin kierroksen kohdalla kuin Bridgestoneissa oli, vaan suorituskyky tippuu melko lineaarisesti. Täten uusien renkaiden etu ei näy hyppäyksenä alussa, vaan se tulee ilmi koko stintin ajalla. Vettel näytti olevan kanssasi eri mieltä myös.Sanoisin että Lotuksen menestys perustui lähinnä talleista kenties parhaaseen raakaan kisanopeuteen. Vaikka Kimillä olikin pelkkiä uusia renkaita, ei se näkynyt mitenkään erityisesti varikkopysähdysten jälkeen ja taktiikan takia piti ajaa mm. Massaa vastaan kilpaa alussa. Grosjeanilla oli mielestäni paremmat edellytykset ajaa parempi sijoitus kisasta, mutta Kimi nyt (tunnetusti) on parempi kisamatkalla. Pysähdykset osuivat kyllä ihan hyvin kohdalleen tällä kertaa, mitä nyt olisi varmaan ollut syytä tulla ennen Vetteliä viimeiselle pysähdykselle. Loistava tulos kuitenkin Lotukselle kokonaisuutena.
Toisaalla ku miettii, että eipä näyttäny Grosjeania haittaaavan "kuluneet" renkaat. Kolmanneksi pikkaisen kimistä jääneenä. Onnistunut eka kierros pelasti Kimin kisan. ~10 kohdilta on kuite paljon enemmän riskiä startissa. Se ei edelleenkään ollut paras "taktiikka", imo. Kämmi se oli, josta nyt onneksi selvittiin kunnialla.Kimi on ilmiselvästi lukenut foorumia ja pisti kuitin tietäjille.
Haittaakse?Se ei edelleenkään ollut paras "taktiikka", imo. Kämmi se oli, josta nyt onneksi selvittiin kunnialla.
Ei, mutta ko ollaan niin nokkelaa miestä jälkikäteen.Haittaakse?
Miten niiden pehmeiden renkaiden säästäminen aika-ajossa näkyi konkreettisesti kisassa? Kovemmat renkaat olivat käytännössä aivan yhtä kilpailukykyiset nopeudeltaan, ja niillä ajettiin aivan samanpituisia stinttejä kuin pehmeämmilläkin. Toisin sanoen kisassa kaikilla oli hyvin samanlaiset taktiikat, mutta alle heiteltiin mitä renkaita kenellekin eri pysähdyksillä.Sanoisin, että olet väärässä. Pirelleissä ei ole samanlaista pudotusta suorituskyvyssä parin kierroksen kohdalla kuin Bridgestoneissa oli, vaan suorituskyky tippuu melko lineaarisesti. Täten uusien renkaiden etu ei näy hyppäyksenä alussa, vaan se tulee ilmi koko stintin ajalla. Vettel näytti olevan kanssasi eri mieltä myös.
Kerrotko muuten miten on mahdollista että myös Grosjean jätti kisassa Webberin, Alonson ja McLarenit keskimäärin yli puolen minuutin päähän taakseen? Aika-ajoissa suurin osa näistä oli myös Grosjeanin edellä. Johtuiko tämäkin renkaiden säästämisestä?Sanoisin, että olet väärässä. Pirelleissä ei ole samanlaista pudotusta suorituskyvyssä parin kierroksen kohdalla kuin Bridgestoneissa oli, vaan suorituskyky tippuu melko lineaarisesti. Täten uusien renkaiden etu ei näy hyppäyksenä alussa, vaan se tulee ilmi koko stintin ajalla. Vettel näytti olevan kanssasi eri mieltä myös.
Ei, mutta ko ollaan niin nokkelaa miestä jälkikäteen.
tä? mistäs me puhutaan?Pitäiskö tehdä sääntömuutos: "munaa aika-ajoissa ja kisasuoritus hyvätään. Ellet sitten heittäydy selällesi selittelevien itkupotkuraivareiden kera"
Musta ne oli "nokkelaa" heti munauksensa jälkeen? Hä?