Calvin
Well-known member
- Liittynyt
- 5.12.2002
- Viestit
- 3560
Eihän ne ole samoja. Ferrarin tapauksessa voitto oli tulossa joka tapauksessa, piti vain järjestellä kuskit oikeaan järjestykseen. Lotuksen tapauksessa vain Kimillä oli riittävä vauhti taistella voitosta eikä voitto ollut tulossa kuin maksimisuorituksella jos silläkään (ei tullut). Eri asia olisi ollut, jos Lotus olisi järjestänyt Kimin Romainin edelle kun tallin autot olisivat olleet jo valmiiksi sijoilla 1 ja 2, tai vaikkapa 2 ja 3. Näin ei kuitenkaan ollut.Ihan samat ajatukset, kuin Alonsollakin silloin, kun sanoi että "jos haluamme taistella voitosta, minun pitää päästä Romainin edelle". Yhtä paljon tai vähän ne oli suoraa itkemistä jos joku sillä nimellä haluaa niitä kutsua. Minä en. Ihan ymmärrettävät tapaukset.
Tämä "tallimääräys" oli sikälikin erilainen, että Hockenheimissa kaikki buuasivat Ferrarille välittömästi, tietäen tilanteen, kun taas Bahrainissa kisan jälkeen kukaan ei puhunut tallimääräyksestä ja Boullierilta kyseltiin että miksi ette käyttäneet tallimääräystä jotta Kimi olisi päässyt nopeammin edelle.
Näistä seikoista johtuen itse en näe tätä tapausta täysiverisenä tallimääräyksenä kuten Hockenheimissa 2010 tai vaikkapa Itävallassa 2002. Sen verran kuin homma haiskahtaa, täytyy sanoa että en pidä siitä. Vihaan tallimääräyksiä ellei kyseessä ole mestaruustaistelun loppuvaiheet joissa toinen kuljettaja on matemaattisesti ulkona tai itse suostuu apukuskiksi. Mielestäni tallimääräykset alentavat niiden saajan arvoa.
Tässä aika pitkälti haiskahtaa se, että Alonson ja muiden tallimääräyssankareiden (tai siis fanien) toimesta yritetään pistää samaa haisevaa ykköskuljettajan viittaa Kimin ylle, mikä ei kuitenkaan rehellisellä pelillä onnistu. Mustamaalausta, poliittista peliä tavallaan.
Jokainen voi mielessään miettiä miten Lotus todella toimisi jos Kimi olisi selkeä ykköskuski. Miten toimittaisiin aika-ajoissa ja kisataktiikoissa? Väittäisin että evidenssi ei tue väittämää että Kimillä olisi vahva ykköskuskin asema. Uskon kyllä että Kimin puolta saatetaan hieman painottaa joissakin tallin ratkaisuissa, jo siksikin että Kimillä on enemmän kokemusta hyvistä F1-autoista ja -talleista kuin Grosjeanilla, mutta jotta puhuttaisiin todellisesta ykköskuskin asemasta pitäisi tallin päätösten olla paljon johdonmukaisempia. Se nähtäisiin jo harjoituksissakin, eikä vain aika-ajoissa ja kisoissa. Mutta kun ei edes kisojen (tällä kaudella on ajettu muitakin kisoja kuin Bahrain) tai aika-ajojen evidenssi oikein tue väittämää, saati sitten sekundaarinen evidenssi eli harjoitukset ja muu kisojen ulkopuolinen aktiviteetti.