Tallimääräyskeskustelu /Eriytetty Kimi Räikkösen topikista

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
:D Harvinainen myöntö. Business is business. Sitä vaan toivoisi että kyse olisi urheilusta.

Sinällään kommenttisi tarkoittaa sitä, että myönnät itsekin että kuljettajien tuloksia järjestellään muista kuin urheilullisista syistä. Eli on turha väittää että tulokset olisivat urheilullisia. Ne ovat taloudellisia, eli bisneslähtöisiä.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467

Jos tuon allekirjoittaa tämän foorumin ylläpito, niin sitten se kaiketi siirtää koko F1-keskustelun johonkin muuhun kategoriaan kuin missä se tällähetkellä on: Moottoriurheilu.

Kiitän.


Tallimääräyshässäkästä olen samoilla linjoilla Calvinin kanssa. Hänen näppikseltään tuli viimein asiaa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24213
Sijainti
lappeen Ranta
Niin, olisi hauska nähdä kuinka Alonso ja Schumi pärjäisivät ilman ykköskuskin asemaa. Schumi on nähty, ei kovin hyvin. Alonsoa ei olla nähty.
Ei ole tullut asiaa tähän malliin ajateltua, mutta noinhan se on. Tulipahan taas mieleen miten Massa ajoi Kimin tallikaverina jokseenkin yhtä hyville sijoille kuin Alonso Massan tallikaverina.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei jumalauta. Siis mitäs väliä säännöillä on? OK, ymmärrän pointtisi, en ihan tyhmä ole vaikka aika tyhmä olenkin, mutta silti. Siis jos jokin on säännöissä kiellelty, se on. Sillä selvä. Sen mukaan mennään. Ei kai säännöt ole vain huvin vuoksi olemassa? Kuka päättää mitä sääntöjä noudatetaan ja mitä ei? Eli, jos tallimääräykset ovat kiellettyjä, tulee rankaista sen mukaisesti jos sääntöjä rikotaan. Silloin kun ne eivät ole kiellettyjä tehdään toisin. Eikö?
Vaikuttaisi vähän, ettet ymmärrä. Minusta Ferrari olisi ansainnut Hockenheimin tekosistaan tuntuvamman rangaistuksen, koska talli rikkoi sääntöjä hyvin räikeästi. Se ei ole millään lailla ristiriidassa sen kanssa, että tallimääräyksiä ei pitäisi minusta kieltää, koska sääntöjen toivottu muoto ja niiden kunnioittaminen ovat kaksi täysin eri asiaa. Näkemys täydellisestä sääntökirjasta on mitä suurimmassa määrin mielipidekysymys, kulloistenkin sääntöjen kunnioittaminen taas välttämättömyys lajin toiminnan kannalta. On minusta hyvin omituista, ettet kykene näkemään eroa näiden kahden asian välillä.

P.S. Inhimillinen näkökanta: säännöt tai lait ovat turhan jäykkiä. Miksi ihmisten pitäisi elää jäykkien säädösten mukaan joita laatiessa ei ole osattu ottaa huomioon kaikkia skenaarioita? Ei pitäisikään. Mutta toisaalta urheilu on olevinaan idealisoitu skenaario ja "reilu" peli.
En miellä omaa näkemystäni lainkaan reilun pelin vastaiseksi. Sinä ja monet muut näkevät F1:n puhtaana yksilölajina, minä en. Niin kauan kuin tallit ajattavat useampaa kuin yhtä autoa, on asetelma aina vino johonkin suuntaan. Minusta tallilla, joukkueella, pitäisi olla vapaat kädet päättää, miten sen kuskit toisiaan vastaan kisaavat. Tallimääräykset ovat melko lailla yhtä vanhaa perua kuin ensimmäinen ammattimainen kilpatalli, ja minusta ne ovat osa moottoriurheilun ydintä. Ei maantiepyöräilyssäkään taivastella sitä, että apuajajat tekevät töitä joukkueen kapteenin eteen sen sijaan, että kaikki polkisivat toisiaan vastaan.

Tallimääräyskeskusteluissa tuodaan monesti esiin se, kuinka Carlos Reutemann jätti tottelematta sopimuksessaan ollutta tallimääräyspykälää Brasiliassa 1981. Asetelma nähdään puhtaasti niin, että Reutemann on tarinan sankari, Alan Jones ja Williams taas roistoja. Minusta on kuitenkin huomattavasti raskauttavampaa, että Reutemann toimi aikaisemmin sopimaansa vastaan, kuin että Williams tällaista sopimuksessa vaati. Minulle kakkoskuskin roolin omaksuva ja sen taidolla toteuttava kuljettaja, kuten Tony Brooks Stirling Mossin kanssa Vanwallilla tai Ronnie Peterson Mario Andrettin kanssa Lotuksella, on huomattavasti arvostettavampi urheilija kuin ennalta sovitusta laistaneet Reutemann ja Rene Arnoux.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Olen kyllä vahvasti eri linjoilla Bobbiksen kanssa tässä. Mulle tuo Petersonin vapaaehtoinen kyykistyminen on Mario Andrettin legendaarisen uran suuri häpeäpilkku.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Olen kyllä vahvasti eri linjoilla Bobbiksen kanssa tässä. Mulle tuo Petersonin vapaaehtoinen kyykistyminen on Mario Andrettin legendaarisen uran suuri häpeäpilkku.
Mario teki kaksi edellistä vuotta väsymättä töitä sen eteen, että tuo vuoden 1978 Lotus olisi mestaruuden arvoinen auto. Chapmankin tunnusti, ettei koko koslaa olisi ollut ilman Andrettia, enkä osaa nähdä hitustakaan väärää siinä, että tiimin selkeä johtohahmo ja motivaattori sai tuon aseman.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mario teki kaksi edellistä vuotta väsymättä töitä sen eteen, että tuo vuoden 1978 Lotus olisi mestaruuden arvoinen auto. Chapmankin tunnusti, ettei koko koslaa olisi ollut ilman Andrettia, enkä osaa nähdä hitustakaan väärää siinä, että tiimin selkeä johtohahmo ja motivaattori sai tuon aseman.
No, minä näen siinä, että nopeampi kaveri ei saanut mahdollisuutta ajaa kilpaa. Ei tämän mikään motivointikisa kai kuulu olla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No, minä näen siinä, että nopeampi kaveri ei saanut mahdollisuutta ajaa kilpaa. Ei tämän mikään motivointikisa kai kuulu olla.
Nähdäkseni paremmuutta ei ratkottu, koska mahdollisesti nopeampi kaveri luopui itse mahdollisuudesta ajaa kilpaa. Gilles teki saman Scheckteriä vastaan seuraavalla kaudella, ja esimerkkejä on kosolti enemmänkin jos tahtoo etsiä.

Ongelma on siinä, että F1 ei koskaan ole tasaväkisistä lähtökohdista tapahtuva mies miestä vastaan -kilpailu, vaan kuljettajia täytyy aina arvottaa suhteessa kalustoon. En suurimmassa osassa tapauksista osaa nähdä ykköskuskin kohtelua mitenkään häpeällisenä, kun paremmuus on jo lähtökohtaisesti arvotus- ja mielipidekysymys. Se on vain yksi huomioon otettava seikka muiden joukossa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
:D Harvinainen myöntö.
Ei minulta. Olen monta kertaa aiemminkin todennut, että kyse on "moottoriurheiluviihteestä". Tuloksia on järjestelty 50-luvulta asti ja Bernien tuotua busineksen lajiin asia on vain tullut entistä ilmiselvemmäksi, mm. Ferrarin ylimääräisten bonusten muodossa.
Sinällään kommenttisi tarkoittaa sitä, että myönnät itsekin että kuljettajien tuloksia järjestellään muista kuin urheilullisista syistä. Eli on turha väittää että tulokset olisivat urheilullisia. Ne ovat taloudellisia, eli bisneslähtöisiä.
No totta hemmetissä myönnän. Minähän hyväksyn tallimääräykset osaksi lajia. Seuraan F1:ä sellaisena kuin se on, enkä haihattele että se olisi millään tavalla "reilua" (ainakaan kuskien kannalta). Todellisuus on hyväksyttävä.

Brasilian 2007 tapaukseen lähteisiin saatan palata myöhemmin, mutta jo kisan lehdistötilaisuus on varsin paljastavaa luettavaa (kun muistaa, ettei siinä vaiheessa enää puhuttu tallimestaruudesta, joka oli jo selvä). Sekä Massa että Kimi ovat kuitenkin myöntäneet Massan avunannon myöhemminkin muissa yhteyksissä.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Brasilian 2007 tapaukseen lähteisiin saatan palata myöhemmin, mutta jo kisan lehdistötilaisuus on varsin paljastavaa luettavaa (kun muistaa, ettei siinä vaiheessa enää puhuttu tallimestaruudesta, joka oli jo selvä). Sekä Massa että Kimi ovat kuitenkin myöntäneet Massan avunannon myöhemminkin muissa yhteyksissä.
Massa auttoi Kimiä tulemalla toiseksi, siitä Kimi häntä on kiittänyt. Kokonaan toinen asia on, luovuttiko Massa johtopaikan tahallaan vai vahingossa. Muistaakseni noita lausuntoja on luettu täikammalla moneen kertaan ja voidaan tulkita yhtä yksiselitteisesti kuin Raamattua tavataan tehdä.
 
Ylös