Ei jumalauta. Siis mitäs väliä säännöillä on? OK, ymmärrän pointtisi, en ihan tyhmä ole vaikka aika tyhmä olenkin, mutta silti. Siis jos jokin on säännöissä kiellelty, se on. Sillä selvä. Sen mukaan mennään. Ei kai säännöt ole vain huvin vuoksi olemassa? Kuka päättää mitä sääntöjä noudatetaan ja mitä ei? Eli, jos tallimääräykset ovat kiellettyjä, tulee rankaista sen mukaisesti jos sääntöjä rikotaan. Silloin kun ne eivät ole kiellettyjä tehdään toisin. Eikö?
Vaikuttaisi vähän, ettet ymmärrä. Minusta Ferrari olisi ansainnut Hockenheimin tekosistaan tuntuvamman rangaistuksen, koska talli rikkoi sääntöjä hyvin räikeästi. Se ei ole millään lailla ristiriidassa sen kanssa, että tallimääräyksiä ei pitäisi minusta kieltää, koska sääntöjen toivottu muoto ja niiden kunnioittaminen ovat kaksi täysin eri asiaa. Näkemys täydellisestä sääntökirjasta on mitä suurimmassa määrin mielipidekysymys, kulloistenkin sääntöjen kunnioittaminen taas välttämättömyys lajin toiminnan kannalta. On minusta hyvin omituista, ettet kykene näkemään eroa näiden kahden asian välillä.
P.S. Inhimillinen näkökanta: säännöt tai lait ovat turhan jäykkiä. Miksi ihmisten pitäisi elää jäykkien säädösten mukaan joita laatiessa ei ole osattu ottaa huomioon kaikkia skenaarioita? Ei pitäisikään. Mutta toisaalta urheilu on olevinaan idealisoitu skenaario ja "reilu" peli.
En miellä omaa näkemystäni lainkaan reilun pelin vastaiseksi. Sinä ja monet muut näkevät F1:n puhtaana yksilölajina, minä en. Niin kauan kuin tallit ajattavat useampaa kuin yhtä autoa, on asetelma aina vino johonkin suuntaan. Minusta tallilla, joukkueella, pitäisi olla vapaat kädet päättää, miten sen kuskit toisiaan vastaan kisaavat. Tallimääräykset ovat melko lailla yhtä vanhaa perua kuin ensimmäinen ammattimainen kilpatalli, ja minusta ne ovat osa moottoriurheilun ydintä. Ei maantiepyöräilyssäkään taivastella sitä, että apuajajat tekevät töitä joukkueen kapteenin eteen sen sijaan, että kaikki polkisivat toisiaan vastaan.
Tallimääräyskeskusteluissa tuodaan monesti esiin se, kuinka Carlos Reutemann jätti tottelematta sopimuksessaan ollutta tallimääräyspykälää Brasiliassa 1981. Asetelma nähdään puhtaasti niin, että Reutemann on tarinan sankari, Alan Jones ja Williams taas roistoja. Minusta on kuitenkin huomattavasti raskauttavampaa, että Reutemann toimi aikaisemmin sopimaansa vastaan, kuin että Williams tällaista sopimuksessa vaati. Minulle kakkoskuskin roolin omaksuva ja sen taidolla toteuttava kuljettaja, kuten Tony Brooks Stirling Mossin kanssa Vanwallilla tai Ronnie Peterson Mario Andrettin kanssa Lotuksella, on huomattavasti arvostettavampi urheilija kuin ennalta sovitusta laistaneet Reutemann ja Rene Arnoux.