Tallimääräyskeskustelu /Eriytetty Kimi Räikkösen topikista

pikkupetteri

Well-known member
Liittynyt
8.10.2011
Viestit
195
No näinpä juurikin. En usko Lotuksella olevan mitään nokkimisjärjestystä vaan kullakin kerralla nopeampi kuski saa tietä tarvittaessa. Sama voi koitua jossain kisassa Kimin "kohtaloksi". Kyllähän Kimi ohituksen tehdessään huomasi - kuten jopa katsojatkin, että ohitusta tuli helposti ja Roman ei tapellut vastaan vaan käytännössä päästi Kimin ohi mutta Romanin radio-keskusteluja hän ei takuulla ollut kuullut kun sanoi, ettei tallimääräyksiä ole.

Kyllä tässä oli kyse vain täysin pragmaattisesta case-by-case -tyyppisestä tapauksesta, jota on hyvin vaikea kyseenalaistaa muuten kun pahansuopaisuuttaan.
Nojaa. Kovasti sitä on mollattu Ferraria ja Alonsoa tasan saman asian tekemisestä. Sillä erolla tosin että Ferrarin tilanne tapahtui loppukaudesta jolloin Massa oli kerta toisensa jälkeen osoittanut ettei vauhti riitä. Alkukaudesta 2010 Alonso ajeli Massan perässä maaliin pariinkin kertaan ilman tallimääräystä, joten tavallaan Lotuksen tilanne on paljon härskimpi, kun tallimääräys otettiin käyttöön tasan ensimmäisellä kerralla kun kuskit olivat lähellä toisiaan radalla ja oli mahdollisuus ajaa kilpaa. Romain muuten otti asian paljon paremmin kuin Heikki Saksassa 2008, tai ainakin piti mölyt mahassaan. Liekö selvää jo sopimuksessa että Kimi on ykköskuski joten asia ei tullut yllätyksenä?

Kimillehän homma oli täysin selvä, hän ilmoitti radioon että ohi tarttis päästä, tilaa tuli ja kiitti mennessään. Kauneusvirheenä taisi tosin luulla että tallimääräykset ovat edelleen kiellettyjä kun piti pressissä kommentoidan että eihän meille sellaisia. :D

Eihän tossa toimintamallissa mitään vikaa ole, ainahan noin on toimittu ja niin pitääkin. Säälittävää lähinnä että joillekin se on pahin mahdollinen synti, ellei hyötyjänä ole se oma suosikki...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kukaan ei ole vielä tuonut esiin sitä aiemmissa tallimääräyskeskusteluissa sanottua mielipidettä, että tallimääräys on OK vasta sitten kun toinen kuski on matemaattisesti ulkona MM-taistelusta. Eikö kukaan tuota mieltä ollut enää kirjoittele tänne?

Itsehän hyväksyn tallimääräykset ja pidin niiden kieltoa vääränä päätöksenä (koska asiaa ei voitu valvoa eikä edes yritettykään valvoa paitsi tasan yhden kerran - mikä käytännössä myös saman tien johti kiellon purkuun).
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18208
Tiedä sitten missä vaiheessa toi radiokeskustelu on käyty, mutta ei Grosjean sitä ainakaan kovin tehokkaasti totellut. Kimihän oli useamman kierroksen jumissa. Liekkö edes nostanut Romain silloin kun Kimi meni ohi?

Kantani tallimääräyksiin on, että neovat aivan normaaleja ja järkeviä toimenpiteitä oikeissa tilanteissa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tarkemmin ajatellen Räikkösen tallimääräys osoittaa, että Räikkönen nauttii foorumilla hyvin halveksuttua ykköskuljettajan asemaa. Itseäni se ei haittaa, koska kimi on paras, mutta haittaako teitä? ;)
Eihän tuo sitä vielä osoita, koska ratkaisulle on nähtävissä muitakin perusteita kuin Kimin mahdollinen ykköskuskistatus. Ja kyllä minua harmittaisi, jos Kimi ei tallikaverilleen pärjäisi vaan saisi jatkuvasti sijoja tallimääräyksillä niin kuin joku Schumi tai Loeb.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Jotenkin veikkaan että muissa maissa ei niin itketä oman kuskin eduksi tulleita talli(tai muita)määräyksiä...
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Kukaan ei ole vielä tuonut esiin sitä aiemmissa tallimääräyskeskusteluissa sanottua mielipidettä, että tallimääräys on OK vasta sitten kun toinen kuski on matemaattisesti ulkona MM-taistelusta. Eikö kukaan tuota mieltä ollut enää kirjoittele tänne?
Muistaakseni olin silloinkin sitä mieltä, että "päästä ohi" -kehotus on ok, jos tallikavereilla on erilaisista taktiikoista johtuen sillä hetkellä merkittävä nopeusero.

Eikös Kimi ollut ohituksen hetkellä pehmeillä ja Romain kovilla?
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Itseäni huvittaa tietyt käyttäjät foorumilla, jotka kovasti haukkuivat Alonsoa tallimääräyksistä. Nyt on taas samoilta tahoilta kauhea puolustelu, että tallimääräys oli oikein, koska Räikkönen ajoi voitosta, Grosjean ei. Alonson tallimääräyksessä oli samat elkeet, joskin Alonsolle haluttiin varmistaa parhaimmat pisteet mestaruustaistoa ajatellen eikä niinkään taata yksittäisen kisan voittoa.

Tarkemmin ajatellen Räikkösen tallimääräys osoittaa, että Räikkönen nauttii foorumilla hyvin halveksuttua ykköskuljettajan asemaa. Itseäni se ei haittaa, koska kimi on paras, mutta haittaako teitä? ;)
Totta kai pitää puolustella Kimi-lasien takaa, jos Alonso olisi ollut Kimin tilalla, niin olisi hirveä paskamyrsky ollut valmis. Ferrarilla pitäisi olla todella tyhmää porukkaa, jos antaisivat Massan olla tulppana, oli se sitten sallittua tai ei, Massa ei enään koskaan kärkeä pysty haastamaan.
 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Totta kai pitää puolustella Kimi-lasien takaa, jos Alonso olisi ollut Kimin tilalla, niin olisi hirveä paskamyrsky ollut valmis.
Ei ainakaan Kiinan GP:n jälkeen ollut muistaakseni paskamyskyä, kun Alonso päästettiin Massan edelle erilaisen taktiikan vuoksi. Mielestäni se olikin fiksu tallimääräys, kuten myös Lotuksen tallimääräys viime kisassa. Kun ajetaan eri taktiikoilla, niin tallimääräykset ovat mielestäni hyvä ratkaisu.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Minä ymmärsin sen Kimin kommentin lähinnä kysymyksenä tallin johdolle, onko tarkoitus yrittää voittaa kisa vai ajetaanko varman päälle maaliin sijoilla 2 ja 3. Talli teki sitten päätöksen, että yritetään voittaa kisa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Minä ymmärsin sen Kimin kommentin lähinnä kysymyksenä tallin johdolle, onko tarkoitus yrittää voittaa kisa vai ajetaanko varman päälle maaliin sijoilla 2 ja 3. Talli teki sitten päätöksen, että yritetään voittaa kisa.
Ok.

(yleisesti: Eräs saksalainen, radioon itse vinkumatta, määrättiin edelle päästettäväksi = kamalaa. Espanjalainen omalla tavallaan vinkuu edellepääsyn puolesta = kamalaa. Suomalaisen kohdalla täällä keksitään kaikki syyt että se oli ihan hyväksyttävää.)
 
Viimeksi muokattu:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Mistä tässä nyt on oikein kysymys? Onko joku syönyt Bouillabaissea? Mitä juot tai olet jättänyt juomatta. Paska toikki, tallit tekee mitä niitä huvittaa tai on huvittamatta.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7203
Tuplavastaus poistettu.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7203
Minä en koskaan ole pitänyt tallimääräyksistä, koska haluan voittojen ja mestaruuksien ratkeavan rehellisellä kilvanajolla enkä sillä, että talli päättää voittajan.

Tallimääräyksien käytön kauden lopussa ymmärtää silloin kun toinen kuljettajista tarvitsee mahdollisimman paljon pisteitä taistellessaan tosissaan maailmanmestaruudesta ja toinen kuljettaja on jo menettänyt mahdollisuudet mestaruuteen.

Tallimääräyksistä tulee mieleen se, kun Itävallan GP:ssä Barrichello protestoi talliltaan saamaa käskyä päästää Schumi ohitseen tekemällä sen viimeisellä kierroksella maalisuoralla, minkä seurauksena yleisö buuasi ferrarille ja kaikki Schumi mukaanlukien olivat sitä mieltä, että voitto olisi kuulunut Barrichellolle.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ne on sallittuja joten entä sitten? Lotus kyllä hoiti asian huonosti kisan jälkeisillä selityksillään. Ei ole mitään tarvetta selitellä.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Ok.

(yleisesti: Eräs saksalainen, radioon itse vinkumatta, määrättiin edelle päästettäväksi = kamalaa. Espanjalainen omalla tavallaan vinkuu edellepääsyn puolesta = kamalaa. Suomalaisen kohdalla täällä keksitään kaikki syyt että se oli ihan hyväksyttävää.)
Kimi ei käsittääkseni huudellu mitään ridiculousia radioon, jos en ihan väärässä ole.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tallimääräyksistä tulee mieleen se, kun Itävallan GP:ssä Barrichello protestoi talliltaan saamaa käskyä päästää Schumi ohitseen tekemällä sen viimeisellä kierroksella maalisuoralla, minkä seurauksena yleisö buuasi ferrarille ja kaikki Schumi mukaanlukien olivat sitä mieltä, että voitto olisi kuulunut Barrichellolle.
Mulle tulee mieleen Häkkisen kaksi ekaa voittoa. Eikös tuosta toisesta tämä "tallimääräykset on pahasta" alkanutkin, kun Coulthard hidasteli antaakseen Mikan ottaa kiinni ja mennä ohi? Ja kyseessä oli kauden ensimmäinen kilpailu. Toisaalta tässä näkyy myös hyvin Coulthardin ja Barrichellon ero: David nöyrtyi tallin pyynnöstä, kun taas Rubens sai itkupotkuraivarit.

En tykkää tallimääräyksistä, mutta olen toisaalta aina ymmärtänyt niitä. Tallit tuo isolla rahalla pari autoa radalle pyörimään, ja mun mielestä ovat silloin oikeutettuja päättämään autojensa välisistä asioista. Välillä tuntuu siltä, että kuljettajat mielletään jotenkin erillisiksi muusta tiimistä, ja ikäänkuin he olisivat jotenkin muun henkilökunnan yläpuolella, eikä talli saisi tällöin mukamas vaikuttaa kuljettajiensa toimiin radalla. Paskapuhetta. Kuskit on tallien työntekijöitä siinä missä mekaanikotkin, ja tekevät niinkuin talli määrää. Se että välillä joku primadonna kuvittelee jotain muuta ei poista tätä faktaa. Kyllä Rubens, tarkoitan juuri sinua.

Tallimääräyksistä jää tietenkin päälimmäisenä mieleen se, miten kyseinen performanssi toteutetaan. Coulthard hidastelee sekuntitolkulla, Barrichello melkein pysähtyy ruutulipun jo näkyessä, Massa hellittää kaasusta kiihdytyksessä. Kaikista jäi paskanmaku suuhun ja jokaiselle kisaa katsovalle oli selvää, että kyseessä oli tallimääräys. Nää hommat voisi hoitaa hienovaraisemminkin, jolloin kaikki osapuolet pääsisi helpommalla. Esimerkkinä hienosti lavastetusta tallimääräyksestä voisi olla vaikkapa viime vuoden Brasilian kilpailu (eiks Webberin voitto ollut tallimääräys?).
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Tässä aiheessa mun mielestä on kaks aivan eri tasoa. Schumacherin taso ja sitten muiden "normaalien" ykköskuskien taso. Kertokaan mulle edes yksi kerta, kun Schumi on menettänyt sijoituksen tai pisteen tallikaverin toiminnan takia. Ei mitään lahjoja tai vahinkoja lasketa. Puhutaan siis vuosista 1994-2006.

Häkkinen, Kimi ja Alonso on menettänyt paljon pisteitä ja sijoituksia tallikaverin toiminnan johdosta tai oltuaan hitaampia. Esimerkiksi Coulthard kolaroi useamman (ainakin kaks) kerran Mikan kans MM-taistelun ollessa menossa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tallimääräyksistä jää tietenkin päälimmäisenä mieleen se, miten kyseinen performanssi toteutetaan. Coulthard hidastelee sekuntitolkulla, Barrichello melkein pysähtyy ruutulipun jo näkyessä, Massa hellittää kaasusta kiihdytyksessä. Kaikista jäi paskanmaku suuhun ja jokaiselle kisaa katsovalle oli selvää, että kyseessä oli tallimääräys. Nää hommat voisi hoitaa hienovaraisemminkin, jolloin kaikki osapuolet pääsisi helpommalla. Esimerkkinä hienosti lavastetusta tallimääräyksestä voisi olla vaikkapa viime vuoden Brasilian kilpailu (eiks Webberin voitto ollut tallimääräys?).
Kyllä minusta nuo vanhemmat esimerkit oli hienotunteisemmin toteutettuja. Ei jäänyt kenellekään epäselväksi, miksi sijat vaihtuivat. Noin se pitää hoitaa, jos tallikaverille tilaa tehdään :)
 
Ylös