Ensi kauden tallipaikat
Julkaistu 18.7.2012
Tämä on se aika vuodesta, kun aloitetaan huhuja kuljettajasiirroista, että saataisiin itselle vähän parempaa hintaa, kun jokin muukin olisi kiinnostunut kuin oma tiimi. Kuljettajien managerit ovat yksi merkittävä tekijä huhumyllyn käynnistäjänä ja pyörittäjänä.
Kaikki hakevat aina parempaa paikkaa, mutta pitää olla hienovarainen. Jos on paikka yhdessä tiimissä, niin ei voi avoimesti mennä neuvottelemaan toisen tiimin kanssa tai muuten polttaa sillat siihen tiimiin, jossa on sillä hetkellä töissä. Ja sitten voikin jäädä ilman paikkaa.
Ensi kauden kuljettajamarkkinoilla saatiin ensimmäinen liike, kun Mark Webber jatkoi Red Bull -sopimustaan. Minun käsitykseni mukaan Michael Schumacher on nyt avainasemassa kuljettajamarkkinoilla. Kun hän päättää, mitä tekee ensi vuonna, niin tilanne alkaa aueta ja paikat vaihtua. Itse en usko, että Schumi menisi enää takaisin Ferrarille. Kyllä se on hänen osaltaan nähty.
Jos Schumi ei jatka Mersulla, niin palapeli lähtee pyörimään. Paul di Resta voisi olla yksi hyvä vaihtoehto Mersulle, mutta se paikka voi olla avoin mihin suuntaan vaan. Minun nähdäkseni Kimillä on Lotuksella asiat niin hyvin, ettei hän vaihda mihinkään suuntaan, mutta jos Kimi vaihtaa, niin hän menee Mersulle. Mielestäni Kimin ei kuitenkaan kannata lähteä mihinkään. Hänellä on hyvä auto, tiimin tuki takanaan ja vapaat kädet Lotuksella.
Ferrarilta väitetään, että Massa voisi vielä jatkaa tallissa ensi vuonna, mutta minä en jaksa uskoa siihen. Kyllä ne tarvitsevat sinne paremman kakkosen Alonson tueksi. On vaikea sanoa, kuka se voisi olla. Haluaisin nähdä sen niin, että Heikki Kovalaisella olisi hyvä mahdollisuus sinne. Heikki tarvitsee tosi nopeasti paremman tiimin.
Sauberista on myös puhuttu Heikin kohdalla. Sekin voisi olla hänelle ihan hyvä paikka, mutta se on vähän riski Heikille, koska ei Sauber ole mikään huipputiimi vieläkään. Heidän autonsa ei välttämättä ole enää ensi vuonna hyvä. Nyt se sattui olemaan hyvä. Tiedän omasta kokemuksestani sen, ettei Peter Sauberin kanssa ole maailman helpointa tehdä työtä. Ehkä sekin muuttuu, kun Monisha Kaltenborn on siellä pomona, mutta miten paljon Peter Sauber pystyy olemaan erossa sen tiimin pyörittämisestä…
Williamsilla Pastor Maldonado taisi saada liikaa itseluottamusta yhdestä voitostaan, kun hänellä ei tunnu sujuvan ajaminen enää ollenkaan. Hän on nopea jatkuvasti, mutta sitten tulee hirveää sähläämistä. Maldonado on maksukuski, mutta kyllä se aika kalliiksi tulee Williamsille ajattaa tuollaista kaveria, joka kolaroi jatkuvasti. Niiden pitää kohta ruveta laskemaan, mikä on halvin keino. Mielestäni Williamsilla valmistellaan koko ajan sitä, että Valtteri Bottas nostetaan kisakuskiksi. Nykypäivän formula ykkösissä on ihan uskomatonta, että Valtteri pääsee ajamaan noin paljon testiä. Muut nuoret kuskit eivät testaa juuri ollenkaan, kun taas Valtteri ajaa koko ajan. Se on hänelle ensi kaudella iso etu, mutta tuskin Valtterikaan saa tallipaikkaa ihan ilmaiseksi, vaan hänen pitää ainakin ensimmäisenä vuonna maksaa siitä.