Kuljettajien siirtohuhuilut ja siirrot kaudelle 2013

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Kuten sanottua, aika näyttää, mutta minusta Perez ei vaan ole Kimin kaltainen lahjakkuus jos Hamiltoninkaan.

Muutenkin ensikausi alkaa näyttämään mielenkiintoisimmalta kuskien osalta sitten vuoden 2007. Vielä kun saataisiin Valelle ylennys ja Heikille Ferrari.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Perezin siirtyminen McLarenille oli minulle yllätys, koska oletin hänen menevän Ferrarille, mutta sen sijaan Hamiltonin siirtyminen Mercedekselle ei ollut yllätys, koska viime viikkojen uutiset olivat jo antaneet Hamiltonin siirrosta vahvoja vihjeitä.

Perezin ja Hamiltonin siirtojen myötä on mielestäni varmaa se, että Kimi ajaa ensi kaudella Lotuksella, koska Alonso ei varmasti halua Kimiä tallikaverikseen ja muut tallit joissa on vapaita paikkoja eivät Kimille kelpaa.

Alkaa myös vahvasti näyttää siltä, että Heikki Kovalainen ajaa ensi kaudella Sauberilla, mikä olisi Heikin kannalta paljon parempi ratkaisu kuin Caterhamille jääminen, koska Caterham ei tunnu osaavan tehdä nopeampaa autoa ja kaiken lisäksi Marussia on ohittamassa Caterhamin.

Heikki Kovalaisen tilanne on tosin pitkälti kiinni siitä, että mitä Michael Schumacher tekee, koska Sauber on kiinnostunut palkkaamaan Schumin kuljettajakseen.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Heikki Kovalaisen tilanne on tosin pitkälti kiinni siitä, että mitä Michael Schumacher tekee, koska Sauber on kiinnostunut palkkaamaan Schumin kuljettajakseen.
Voishan siellä ajaa molemmat ensi kaudella. Schumi lopettaisi ensi kauden jälkeen ja sitten se toinen Meksikon kaveri pääsisi ajamaan kisaa. Ties, vaikka Heikkikin hyötyisi jotain Schumista, kuitenkin moninkertainen mestari ja kokenut.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7566
Voishan siellä ajaa molemmat ensi kaudella. Schumi lopettaisi ensi kauden jälkeen ja sitten se toinen Meksikon kaveri pääsisi ajamaan kisaa. Ties, vaikka Heikkikin hyötyisi jotain Schumista, kuitenkin moninkertainen mestari ja kokenut.
No itse olen ihan Salon linjoilla siinä, että Schumi tuskin tekee Barrichelloja ja roikkuu mukana oli talli mikä tahansa. Eiköhän Schumi pysy Brawnin leivissä.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Minusta McLaren hieman haukkasi paskaa tässä kuskiruletissa. Vaikka Perez hyvä kuski onkin, niin pari väläytystä on aika heppoinen näyttö huipputalliin.
Näin kävi ja vähän oudosti. Oliko Perez ihan todella paras saatavilla oleva kuljettaja? Jos oli, se selittäisi tämän. Harvemmin on huipputalliin ihan noilla ansioilla päästy. Esimerkiksi, mielestäni Heikki Kovalainen esitti 2007 parempia otteita Renaultilla kun kautta tarkastellaan kokonaisuutena ja kun Alonso lähti Mäkiltä aika äkkiä, oli Heikin siirto McLarenille ihan perusteltavissa. Mutta tämä Perezin siirto Mäkille, jotenkin tuntuu että texmex-rahat painoivat jonkin verran vaa'assa. Tai jotain muuta tässä nyt on kuin vain ne muutamat Perezin väläytykset. Ei Mäkillä ollut edes kiire vielä Hamiltonin korvaajan palkkaamisessa.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Harvemmin on huipputalliin ihan noilla ansioilla päästy..
Tulee mieleen eräs McLarenin palkkaama kuski vuosituhannen alussa...

En millään jaksa uskoa Schumin jatkavan ajamista enää formula ykkösissä, mutta toivottavasti hän ei ainakaan DTM:än siirry. Olisi mielenkiintoista nähdä hänet vaikkapa kestävyyskilpailuissa.
 

80CC

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
298
Tulee mieleen eräs McLarenin palkkaama kuski vuosituhannen alussa...
Ja eikös sieltä tultu myös Sauberin riveistä, joten ehkä Ron luottaa Peterin valintoihin ja todennut että niistä saa isommassa tiimissä myös irti hyvää jälkeä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Ja eikös sieltä tultu myös Sauberin riveistä, joten ehkä Ron luottaa Peterin valintoihin ja todennut että niistä saa isommassa tiimissä myös irti hyvää jälkeä.
Ei siellä Ron taida päättää paljon mistään enää, Martin hoitaa nykyisin hommia.

Ihan hirveetä kun sarjan kärkipäässä tapahtuu kuljettaja muutoksia, sarjahan menee ihan pilalle jos sinne kärkeen tulee uusia kuljettajia. Jos multa kysytään niin parempi että tulee uusia kuin kierrätetään niitä vanhoja sotaratsuja edestakaisin eri talleissa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8725
Sijainti
Vantaa
Näin kävi ja vähän oudosti. Oliko Perez ihan todella paras saatavilla oleva kuljettaja? Jos oli, se selittäisi tämän. Harvemmin on huipputalliin ihan noilla ansioilla päästy. Esimerkiksi, mielestäni Heikki Kovalainen esitti 2007 parempia otteita Renaultilla kun kautta tarkastellaan kokonaisuutena ja kun Alonso lähti Mäkiltä aika äkkiä, oli Heikin siirto McLarenille ihan perusteltavissa. Mutta tämä Perezin siirto Mäkille, jotenkin tuntuu että texmex-rahat painoivat jonkin verran vaa'assa. Tai jotain muuta tässä nyt on kuin vain ne muutamat Perezin väläytykset. Ei Mäkillä ollut edes kiire vielä Hamiltonin korvaajan palkkaamisessa.
Itsekin epäröin siirtoa, mutta tänään mietittynä vähän uusin silmin. Olisiko ollut ketään parempaakaan saatavilla, joka voisi sitoutua McLarenille esim. kolme vuotisella sopimuksella, jonka jälkeenkin jatko olisi mahdollista? Eipä ole juurikaan näkyvissä. Ainut potentiaalinen kuljettaja olisi ollut Vettel, mutta sopimus RB:lle. di Resta ja Hulkenberg olisivat olleet lisäksi, mutta eipä nekään juuri parempaa ole väläyttäneet kuin Perez. Kovalaisen palkkaaminen uudelleen olisi ollut riski, koska eipä tiedä kuinka hyvin Heikki suoriutuu McLarenilla... Räikkönen ei ole enää mikään juniori.

Toivon, ettei tästäkin ala ikuisia Tolmex/Telmex-puheita....
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
Eipä Perezin ja Buttonin piste-erokaan hirveän suuri ole... Ottaen toki huomioon, että Mclarenilla tapeltu kisasta toisee pistesijoista, mutta esim Singaporessa kummatkin Sauberit jäi aika-ajoissaki kauaksi taakse mikä kerto vain auton huonoudesta.

Veikkaan, että Perez tulee keräämään enemmän pisteitä ensi kaudella kuin Massa (jos jatkaa) vaikka kolaroisi puolet kisoista.
 

Mestarismies

Well-known member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
208
Pidän jo lähes varmana asiaa että ferrari ei vaihda kuskikaksikkoaan mihinkään. Mclaren on tietysti nyt selvä. Redbull taitaa myös olla selvä. Mersu on selvä. Lotus on vielä kysymysmerkki mutta Kimin uskoisin pysyvän tallissa. Sitten Sauber ynm onkin aika epäselviä. Williams on mielenkiintoinen koska vauhti alkaa autolla olla jo hyvää. Hyvä kuski sinne niin taistelevat vielä mestaruudesta.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tulee mieleen eräs McLarenin palkkaama kuski vuosituhannen alussa...
Viittaat kai Kimiin? Kyllä Kimi oli selvästi pienempi riski kuin Perez nyt ja paremmin kyvyt tiedossa. Oikeastaan Kimin kyvyt oli tiedossa ensimmäisten Sauber-testien jälkeen ja F1-kisat lähinnä varmistivat että pystyy ajamaan kilpaa, eikä vain tyhjällä radalla. Schumikin noteerasi Kimin heti ekoissa testeissä, kuten teki myös Sauberin väki. Käsittääkseni Perezistä ei oikein voi sanoa samaa, vaikka onhan kaveri erittäin nopea kun kaikki natsaa.

Vielä tarkemmin voidaan sanoa että McLaren tunsi Nick Heidfeldin hyvin, ja siten Kimi oli suhteellisen helppo verrata Nickiin 2001 Sauberilla. Perez taas on vaikeampi arvioida kun tallikaverina on ollut Kobayashi. Olisi kiva tietää McLarenin analyysi Perezin kohdalla.

Jo talven testit kyllä kertovat Perezin ja McLarenin suhteesta paljon, kuinka toimii insinöörien kanssa.

Tämä kriittisyys voi tietysti kuulostaa siltä, että en pidä Perezistä tms. mutta asia ei ole niin. Vaikka en varsinaisesti fani olekaan, arvostan kyllä Pereziä ja onhan tämä ihan mielenkiintoinen kuvio sinänsä. Lähinnä kuitenkin herättää kysymyksiä.

Vertailun vuoksi ihan vastaavalla tavalla kyllä ihmettelin aikoinaan sitäkin että Massa palkattin Ferrarille. Muistetaan, että Massahan sai lähtöpassit Sauberilta kun homma ei oikein ollut hanskassa. Sai sitten uuden zäänsin, mutta eipä olisi uskonut että yksikään huipputalli kaveria koskaan palkkaa niillä näytöillä. Eikä muuten oikein ole vaikuttanut siltä että Massalla olisi ollut kysyntää muissa huipputalleissa kuin Ferrarilla. Joten haiskahtaa siltä, että Massa-Ferrari kytköksessä on aina ollut kysymys aika paljon muustakin kuin ajotaidoista.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Suosittelen lukaisemaan Bobakin ansiokkaan blogikirjoituksen aiheesta.

Massa on mainettaan ja tuloksiaan parempi kuski, mutta Ferrari ei ole kyennyt antamaan autoa, jolla Felipe kykenee kunnon tuloksiin, eikä Felipe puolestaan ole kyennyt sopeutumaan autoon. Pari viime kisaahan nyt taas on kuitenkin mennyt ihan kelvollisesti.

Ei ole mitenkään itsestäänselvää, että korvaaja sopeutuisi autoon Massaa paremmin.
Joo luinkin, ja muutinkin melkein mieltäni. :)

itse en kuitenkaan usko, että "Massa olisi mainettaan parempi" - ellei halua nähdä Felipeä todella surkeassa valossa. Massa on juuri niin kova kuin kaksi viimeistä kauttaan. Ferrari aloitti kauden -12 surkealla autolla juu ja loppukautta on varjostanut taktikointi (en pidä neljättä ja viidettä sijaa mitenkään sensaatiomaisina suorituksina), mutta pelkästään ero Fernandoon aika-ajoissa, harjoituksissa, yksittäisillä kierroksilla tai vaikkapa yksittäisillä sektoreilla puhuu sen puolesta, että kyllä joku jo Massan paikan ansaitsisi. Mielestäni tämä paikka olisi kuulunut Perezille. Harmillista, että Alonsoa pitää niin paapoa.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Jo talven testit kyllä kertovat Perezin ja McLarenin suhteesta paljon, kuinka toimii insinöörien kanssa.

Tämä kriittisyys voi tietysti kuulostaa siltä, että en pidä Perezistä tms. mutta asia ei ole niin. Vaikka en varsinaisesti fani olekaan, arvostan kyllä Pereziä ja onhan tämä ihan mielenkiintoinen kuvio sinänsä. Lähinnä kuitenkin herättää kysymyksiä.

Vertailun vuoksi ihan vastaavalla tavalla kyllä ihmettelin aikoinaan sitäkin että Massa palkattin Ferrarille. Muistetaan, että Massahan sai lähtöpassit Sauberilta kun homma ei oikein ollut hanskassa. Sai sitten uuden zäänsin, mutta eipä olisi uskonut että yksikään huipputalli kaveria koskaan palkkaa niillä näytöillä. Eikä muuten oikein ole vaikuttanut siltä että Massalla olisi ollut kysyntää muissa huipputalleissa kuin Ferrarilla. Joten haiskahtaa siltä, että Massa-Ferrari kytköksessä on aina ollut kysymys aika paljon muustakin kuin ajotaidoista.

Kun en muista, niin teroittaisitko mun päätäni noiden paksunnoksien osalta? Mitä McLarenin ja Perezin väleistä? Enkä muistanutkaan, että Felipe sai lähtöpassit Sauberilta. Muistelen itse myhäilleeni Peter Sauberin myyjäinlahjoja, kun olisi saanut rahaa sekä Massasta että Räikkösestä...


Ah! Sehän olikin hautausurakoitsija Frentzen, joka sen Massan pestin sieppasi itselleen loppukaudeksi. Täysin potkuiksi en niitä laske.

Miten voi nuori mieli olla näin unohtelevainen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Massa on juuri niin kova kuin kaksi viimeistä kauttaan.
Millä perusteella jätät suoritukset Kimiä ja Schumacheria vastaan huomiotta?
Enkä muistanutkaan, että Felipe sai lähtöpassit Sauberilta. Muistelen itse myhäilleeni Peter Sauberin myyjäinlahjoja, kun olisi saanut rahaa sekä Massasta että Räikkösestä...

Ah! Sehän olikin hautausurakoitsija Frentzen, joka sen Massan pestin sieppasi itselleen loppukaudeksi. Täysin potkuiksi en niitä laske.
Ei ne olleet potkut. Massa sai ajokiellon ja Frentzen korvasi hänet yhdessä kisassa. Massa jatkoi sitten taas kauden loppuun. Sopimusta ei jatkettu, mutta ei Felipelle siis varsinaisesti potkuja annettu.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Millä perusteella jätät suoritukset Kimiä ja Schumacheria vastaan huomiotta?

Ei ne olleet potkut. Massa sai ajokiellon ja Frentzen korvasi hänet yhdessä kisassa. Massa jatkoi sitten taas kauden loppuun. Sopimusta ei jatkettu, mutta ei Felipelle siis varsinaisesti potkuja annettu.
Okei, nyt täytyi avata Wikipedia ja tarkistaa faktat. Frentzen siis tuli Massan tilalle kaudeksi 2003, ei loppukaudeksi, jolta korvasi vain sen yhden penaltti-GP:n.

en näe mitä järkeä on perustella jonkun kuljettajan taidot vuosien takaisilla onnistumisilla. Se, miksi Massa, joka on ollut kova paalumies, on nyt niin hirvittävän hidas, on mulle mysteeri.
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Okei, nyt täytyi avata Wikipedia ja tarkistaa faktat. Frentzen siis tuli Massan tilalle kaudeksi 2003, ei loppukaudeksi, jolta korvasi vain sen yhden penaltti-GP:n.

en näe mitä järkeä on perustella jonkun kuljettajan taidot vuosien takaisilla onnistumisilla. Se, miksi Massa, joka on ollut kova paalumies, on nyt niin hirvittävän hidas, on mulle mysteeri.
Ei siinä mun mielestä mitään ihmeellistä ole. Ferrari on pistänyt kaikki munat Fernandon koriin, josta Massa kärsii. Mies ei käsittääkseni ole kauhean hyvä ajamaan ns. auton ehdoilla, vaan vaatii ajotyyliinsä sopivat olosuhteet ollakseen paaluvauhtia ja kun auto ei tällaiseen ole fiksattu niin johtaa näennäiseen hitauteen.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Kovalaisen tai Räikkösen ekat kaudet vakuuttavampia kuin Perezin? Aika vahvojen värilasien takaa saa katsella mun mielestä jos Kovalaisen 'kautta kokonaisuutena tarkasteltaessa' saadaan siitä yhtään sen vakuuttavamman kuin Checon vastaavasta huomioiden sen alkukauden kauhean säheltämisen ja vaikka Kimi silloin kovin lahjakkaaksi tiedettiinkin niin tosi tosi kaukana 'selkeästi pienemmästä riskistä' se silti oli.

Kobayashinkin taidoista tiedetään oikein hyvin sen verran että de la Rosa ja Heidfeld molemmat jäivät jalkoihin herran depyyttikaudella, että ei sekään ole paras argumentti 'kun ei tiedetä varmaksi' porukalle.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Niinhän ne Ferrarin tyypitkin sanoi, että Kimi pärjää vielä suht hyvin Massalle räätälöidyllä autolla, mutta Massa ei Kimille räätälöidyllä. Tokihan Kimikään ei saanut kaikkea irti siitä Massalle räätälöidystä autosta kaudella 2009, mutta pystyi kuitenkin lähes samoihin tuloksiin kuin Massa.

Oikeastaan uskon, että Massa on pysynyt näin pitkään Ferrarilla ainoastaan siksi, että se on osa Ferrarin "perhettä" ja jotenkin voin kuvitella vaikeaksi potkia pois kuskia joka on hengenvaarallisesti loukkaantunut Ferrarin ratissa ja tullut takaisin. Vaikka eihän Ferrarilla tuossa mitään syyllisyyden tuntoa tulisi ollakkaan, voi asia olla myös näin. Osittain taas tuntuu, että Ferrarilla on päätetty ettei Alonson rinnalle voi ottaa liian nopeaa kuskia. Aika kova päätös kyllä jos ajatellaan valmistajien mestaruutta.

Mitenkähän ne on laskenu, että Alonso ja Vettel tulisi toimeen keskenään. Vai onko Alonso jäämässä ennen sitä eläkkeelle? :doubtful:
Jos ei niin siitä tulee hauskaa :D
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8725
Sijainti
Vantaa
Kovalaisen tai Räikkösen ekat kaudet vakuuttavampia kuin Perezin? Aika vahvojen värilasien takaa saa katsella mun mielestä jos Kovalaisen 'kautta kokonaisuutena tarkasteltaessa' saadaan siitä yhtään sen vakuuttavamman kuin Checon vastaavasta huomioiden sen alkukauden kauhean säheltämisen ja vaikka Kimi silloin kovin lahjakkaaksi tiedettiinkin niin tosi tosi kaukana 'selkeästi pienemmästä riskistä' se silti oli.

Kobayashinkin taidoista tiedetään oikein hyvin sen verran että de la Rosa ja Heidfeld molemmat jäivät jalkoihin herran depyyttikaudella, että ei sekään ole paras argumentti 'kun ei tiedetä varmaksi' porukalle.
Kovalaisen kausi 2007 oli varsin kaksijakoinen. Alkupuolisko oli heikko, mutta Kanadan osakilpailun jälkeen nosti tasoaan varsin selvästi. Fisichellan päihittäminen on jo sinäänsä kova juttu tulokaskaudellaan. Mutta eipä Perezin kausia voi pitää huonompina kuin suomalaisten tulokastalleissaan. Kun katsoo tuloksellisesti, ei Kiminkään kausi mikään "superloistelias" ollut. Täällä on kommentoitu, että Schumilla oli tiedossaan Kimin kyvyt jne. Mistäs te tiedätte, mitäs tietoa Sergiosta on McLarenilla, jota me emme vaan tiedä. Voi ollakin, että mies on joillain mittareilla kovatasoinen. Whitmarshan totesi, että Perezin kehittymis-/oppimiskyky on erinomainen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös