Kuljettajien siirtohuhuilut ja siirrot kaudelle 2013

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Kuinka pitkään Romainia pitää paapoa ja antaa tilaisuus toisensa kerran? Mies on jo ajanut 31 F1-kisaa eikä vieläkään ole vakuuttanut ihmisiä siitä että kykenisi tasaiseen tahtiin vetämään kisat läpi ja edes jossakin määrin välttelemään kolaroimasta muihin. Siinä Hamiltonin ja Grosjeanin ero.
Kyllä Grosjean pystyy vetämään kisat tasaiseen tahtiin läpi, jos/kun oppii jättämään höntyilyn vähemmälle kisojen alussa. Joillain se oppimisprosessi kestää pidempään kuin toisilla, ja itse kyllä haluan edelleen nähdä Grosjeanin kisakuskina.

Ja mitä Hamiltoniin tulee, niin ei kannata unohtaa kautta 2011. Silloin Lewis kolaroi suurin piirtein joka toisessa kisassa, ja kisoja oli takana jo useita kymmeniä.
 

Lycanthrope

Well-known member
Liittynyt
18.2.2012
Viestit
154
Kyllä Grosjean pystyy vetämään kisat tasaiseen tahtiin läpi, jos/kun oppii jättämään höntyilyn vähemmälle kisojen alussa. Joillain se oppimisprosessi kestää pidempään kuin toisilla, ja itse kyllä haluan edelleen nähdä Grosjeanin kisakuskina.

Ja mitä Hamiltoniin tulee, niin ei kannata unohtaa kautta 2011. Silloin Lewis kolaroi suurin piirtein joka toisessa kisassa, ja kisoja oli takana jo useita kymmeniä.
Toivotaan että olet oikeassa :thumbup:

Räikkönen sai aikoinaan kisata neljän kisan erikoislisenssillä ja sekin oli vaivan takana saada. Mosley pauhasi miten hän ei voi ottaa kontolleen sitä että hän päästää kokemattoman kuskin radalle joka törmäilee muihin. Kauden lopussa hän ohjeisti muita kuskeja ottamaan oppia Räikkösen ajotavasta.

Kyseessä on kuitenkin ylin luokka, pitääkö Romainin vielä ensi vuonna olla siellä "opettelemassa"? Nostaako se formula ykkösten tasoa?

Jos olisi kyse muutamasta huonosti menneestä kisasta niin kaikki olisi ookoo. Mutta kundi törmäili vielä kilpailukiellon jälkeen radalla, siksi hänen palkkaamisensa ei kuulostanut hyvältä idealta.

Lotuksella on omat rahat pelissä joten jos menee pieleen vielä ensi vuonna voivat syyttää vain itseään. Ikävintä olisi jos FIA joutuisi taas puuttumaan peliin pistääkseen Romainin kuriin kun Lotuksella sitä ei raaskita tehdä.

Gravity-ohjelmassa olisi muitakin kuskeja jotka ansaitsisivat mahdollisuuden. Davide Valsecchi esim.

Mutta toivottavasti olet oikeassa ja Romain ihan oikeasti kehittyy.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kyseessä on kuitenkin ylin luokka, pitääkö Romainin vielä ensi vuonna olla siellä "opettelemassa"? Nostaako se formula ykkösten tasoa?
Nostaa, koska Grosjean on sarjan nopeimpia kuljettajia. Jos näin ei olisi, asia olisi ihan toinen.

Valsecchi ei muuten ole Gravityn kuskeja, eikä Grosjean ole mitenkään ajanut yli 30:a F1-kisaa.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Kyllä Grosjean pystyy vetämään kisat tasaiseen tahtiin läpi, jos/kun oppii jättämään höntyilyn vähemmälle kisojen alussa. Joillain se oppimisprosessi kestää pidempään kuin toisilla, ja itse kyllä haluan edelleen nähdä Grosjeanin kisakuskina.
Romainilla se oppimisprosessi on jatkunut uran alusta näihin päiviin asti. Vaikka tapana onkin nollata tilastot ykkösiin siirtyessä ja puhua vain F1-saavutuksista, niin "tilanteita" Grosjeanin uralle on mahtunut vuodesta toiseen. Joten jos se oli tilanneherkkä 10 vuotta sitten, 5 vuotta sitten, vuosi sitten, voin vain uskoa että on sitä ensi vuonnakin. Uran jatkuvuuden ja teamin pistesaldon kannalta toivottavasti ei, mutta uskoo kun näkee...
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Romainilla se oppimisprosessi on jatkunut uran alusta näihin päiviin asti. Vaikka tapana onkin nollata tilastot ykkösiin siirtyessä ja puhua vain F1-saavutuksista, niin "tilanteita" Grosjeanin uralle on mahtunut vuodesta toiseen. Joten jos se oli tilanneherkkä 10 vuotta sitten, 5 vuotta sitten, vuosi sitten, voin vain uskoa että on sitä ensi vuonnakin. Uran jatkuvuuden ja teamin pistesaldon kannalta toivottavasti ei, mutta uskoo kun näkee...
En kyllä itsekään oikein usko, että Romain tulee koskaan saavuttamaan samanlaista varmuutta kuin vaikkapa Kimi, mutta melko varmasti jonkinasteista kehittymistä tapahtuu. Joskohan jatkosopimus vähän avaisi miehen päätä, nähtäväksi jää.
 

Lycanthrope

Well-known member
Liittynyt
18.2.2012
Viestit
154
Nostaa, koska Grosjean on sarjan nopeimpia kuljettajia. Jos näin ei olisi, asia olisi ihan toinen.

Valsecchi ei muuten ole Gravityn kuskeja, eikä Grosjean ole mitenkään ajanut yli 30:a F1-kisaa.
27 kisaa, tuli moka lukiessa taulukkoa: http://en.wikipedia.org/wiki/Romain_Grosjean

Mutta kundi ei ole revitty mistään pystymetsästä, sen näkee katsomalla taulukkoa kundin urasta.

Sarjan nopeimpia kuljettajia? Entä jos RG olisi ajanut Marussialla? Kyllä pitääkin olla nopea jos on nopea auto alla.

Jos itse vedät tuhatta ja sataa autojen seassa niin mitä tapahtuu? Muut hidastaa ja väistää estääksen kolarin. Sinä olet silloin nopea muiden kustannuksella, eikö?

Tarpeeksi kauan kun hoetaan että Romain on sarjan nopeimpia kuskeja niin eiköhän muutkin ala uskomaan hokemaan.

Tosiasia on se että nopeus menettää arvonsa koska sillä ei makseta tiimin kuluja jos 'nopea' kuski vetää auton mutkalle miltei joka kisassa. Täysin merkityksetöntä.
 

Lycanthrope

Well-known member
Liittynyt
18.2.2012
Viestit
154
En kyllä itsekään oikein usko, että Romain tulee koskaan saavuttamaan samanlaista varmuutta kuin vaikkapa Kimi, mutta melko varmasti jonkinasteista kehittymistä tapahtuu. Joskohan jatkosopimus vähän avaisi miehen päätä, nähtäväksi jää.
Toivottavasti jatkosopimus avasi pään, kisakielto ei sitä tehnyt.

RG on kuulemma joutunut perustelemaan tarkasti kaikki liikkeet jotka johti kolareihin kun sopimuksesta neuvoteltiin. Ehkä se on auttanut.

Tosin kun lukee miten kundi on alkanut perustelemaan kolareitaan jetlagilla niin alkaa ihmetyttämään eikö kaikilla kuskeilla ole ihan sama jetlag-väsymys?

Kauden alkaessa sen sitten näkee.
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
Toivottavasti jatkosopimus avasi pään, kisakielto ei sitä tehnyt.



Tosin kun lukee miten kundi on alkanut perustelemaan kolareitaan jetlagilla niin alkaa ihmetyttämään eikö kaikilla kuskeilla ole ihan sama jetlag-väsymys?

Kauden alkaessa sen sitten näkee.
Selittelyn maku jää RG:n "selvityksestä". Ens kaudella tullaan näkemään saman suuntaista ajamista, toivottavasti olen väärässä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13738
Selittelyn maku jää RG:n "selvityksestä". Ens kaudella tullaan näkemään saman suuntaista ajamista, toivottavasti olen väärässä.
Mulla on ainakin ihan positiivinen mielenkiinto seurata niin kolarikallejen, kuin varmojenkin kuskien edesottamuksia ja haastatteluja. Ei kaikki samasta muotista vaan \o/
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Selittelyn maku jää RG:n "selvityksestä". Ens kaudella tullaan näkemään saman suuntaista ajamista, toivottavasti olen väärässä.
RG:tä vois auttaa jos menis vaan nukkumaan pöydän alle, eikä kuluttaisi energiaansa toimittajien mielistelyyn. Se kaikki on kisasuorituksesta pois, ainakin jos joutuu puolustelemaan itseään ikäviltä kysymyskiltä.
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Jos itse vedät tuhatta ja sataa autojen seassa niin mitä tapahtuu? Muut hidastaa ja väistää estääksen kolarin. Sinä olet silloin nopea muiden kustannuksella, eikö?

Tosiasia on se että nopeus menettää arvonsa koska sillä ei makseta tiimin kuluja jos 'nopea' kuski vetää auton mutkalle miltei joka kisassa. Täysin merkityksetöntä.
Erittäin hyvin sanottu.

Kuinka "nopea" esim. Kimi olisi suhteessa Grosjeaniin, jos nostaisi ajamisen riskitasonsa samalle tasolla, että vähintään joka toisessa kisassa rytisee. Ja toisin päin: jotta Grosjean optimoisi tuloksensa, eli tallille tuomansa pisteet, kuinka paljon hänen keskimääräinen kierroksensa tulisi hidastua, jotta ne riskit otettaisiin sieltä pois ja auto tulisi maaliin joka kisassa.

Mäkin olisin muuten tosi "nopea" mutkaan tullessa jos jättäisin vaan jarruttamisen ja kääntämisen pois. Olisin muuten nopeempi kuin kukaan muu. Sen jälkeisiä tapahtumiahan tarkastellaan aina tyypillisesti jotenkin irrallisina tästä "nopeudesta"; eli olisin ihan helvetin nopea mutta mulle vaan sattuisi paljon mokia (huonoa tuuria ja epävarmuutta), kun romuttaisin auton aina joka mutkan jälkeen. :D
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Erittäin hyvin sanottu.

Kuinka "nopea" esim. Kimi olisi suhteessa Grosjeaniin, jos nostaisi ajamisen riskitasonsa samalle tasolla, että vähintään joka toisessa kisassa rytisee. Ja toisin päin: jotta Grosjean optimoisi tuloksensa, eli tallille tuomansa pisteet, kuinka paljon hänen keskimääräinen kierroksensa tulisi hidastua, jotta ne riskit otettaisiin sieltä pois ja auto tulisi maaliin joka kisassa.

Mäkin olisin muuten tosi "nopea" mutkaan tullessa jos jättäisin vaan jarruttamisen ja kääntämisen pois. Olisin muuten nopeempi kuin kukaan muu. Sen jälkeisiä tapahtumiahan tarkastellaan aina tyypillisesti jotenkin irrallisina tästä "nopeudesta"; eli olisin ihan helvetin nopea mutta mulle vaan sattuisi paljon mokia (huonoa tuuria ja epävarmuutta), kun romuttaisin auton aina joka mutkan jälkeen. :D
Ei Grosjean ajele liian lujaa ts. pysyy kyllä radalla ihan hyvin. Kisoissa vain ei oikee osaa hahmottaa/ennakoida tilanteita ja omaa tilaa. Kaksintaistelutilanteissa siinä ja siinä ettei rytise.. vähintää kaks autoa ympärillä ja ollaan jo onnekkaita, jos ei rytiste.

Sitte vastakohtana voidaan tältä kaudelta napsia useampiakin Kimi-hetkiä, sielä on yleensä just ja just ja vain ja ainoastaan sen verra tilaa, että vielä mahtuu. Joskus vähä liianki reilu (ainakin Hamiltoneja vastaan, voi rytistä muuten) ja välillä vähemmän (esim Kimi-Grosjean tilanne tällä kaudella, kun Kimi tuli varikolta. Toinen sitte Alonso-Kimi startissa). Aggressio-tasot vastustajasta riippuen? :)

Ei tuo "nopeasta saa varman, mut ei päinvastoin" toimi edelleenkää Grosjeanin kohdalla. Muista ongelmista kyse.
 
Viimeksi muokattu:

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Ai miksikö Grosjeania pidetään nopeana? No koska parhaimillaan se haastoi Kimin ja oli välillä nopeampi.

Totta kai Lotus ottaa todella ison riskin, kun ton nopeuden lisäksi sitä romua syntyi aivan järjetön määrä. Eiköhän suunta tosta ole kuitenkin vain ylöspäin.

Loppukauden vauhdin sulaminen tietysti vähän huolestuttavaa, mutta Lotus ei ilmeisesti siitä lähtenyt liian jyrkkiä johtopäätöksiä vetämään.

Lotuksella ei mitään hätää niin kauan kun Kimi ajaa niillä. Hyvässä tapauksessa Kimin lopettaessa tai vaihtaessa tallia Grosjean on täyttänyt odotuksensa jolloin tallilta löytyy nopea ykköstykki.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8548
Sijainti
Vantaa
Erittäin hyvin sanottu.

Kuinka "nopea" esim. Kimi olisi suhteessa Grosjeaniin, jos nostaisi ajamisen riskitasonsa samalle tasolla, että vähintään joka toisessa kisassa rytisee. Ja toisin päin: jotta Grosjean optimoisi tuloksensa, eli tallille tuomansa pisteet, kuinka paljon hänen keskimääräinen kierroksensa tulisi hidastua, jotta ne riskit otettaisiin sieltä pois ja auto tulisi maaliin joka kisassa.

Mäkin olisin muuten tosi "nopea" mutkaan tullessa jos jättäisin vaan jarruttamisen ja kääntämisen pois. Olisin muuten nopeempi kuin kukaan muu. Sen jälkeisiä tapahtumiahan tarkastellaan aina tyypillisesti jotenkin irrallisina tästä "nopeudesta"; eli olisin ihan helvetin nopea mutta mulle vaan sattuisi paljon mokia (huonoa tuuria ja epävarmuutta), kun romuttaisin auton aina joka mutkan jälkeen. :D
Tuskin yhtään nopeampi. Kimi ja Grosjean hanskaa limiitillä ajon... Grosjeanin ongelmat ei ole ongelmia kun hän ajaa yksin radalla. Ongelmaksi muodostuu kilvanajo muiden kanssa.
 

CrouchingTiger

Well-known member
Liittynyt
2.4.2009
Viestit
233
Tuskin yhtään nopeampi. Kimi ja Grosjean hanskaa limiitillä ajon... Grosjeanin ongelmat ei ole ongelmia kun hän ajaa yksin radalla. Ongelmaksi muodostuu kilvanajo muiden kanssa.
Ainakin Austinissa ja Interlagosissa kaveri sai ajaa ihan rauhassa ja silti lähti auto käsistä.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Milloin Kimi spinnas kauden aikana kisoissa? Itselleni muistuu mieleen vain Japanin aika-ajojen spinni. Ehkäpä mul on vaan valikoiva muisti :eek:
ja Braziliassa kävi maisema-ajelulla. Kaipa näitä löytyy. Romainillakin nuo virheet pieni osa siitä määrästä mitä teki kilpakumppaneiden kans.
 

CrouchingTiger

Well-known member
Liittynyt
2.4.2009
Viestit
233
ja Braziliassa kävi maisema-ajelulla. Kaipa näitä löytyy. Romainillakin nuo virheet pieni osa siitä määrästä mitä teki kilpakumppaneiden kans.
Mut se tapa miten Romainilla lähti auto lapasesta oli aika ihmeellinen, selvää yliyrittämistä havaittavissa. Brasiliassa nyt todella usealla kuljettajalle meni jarrutus pitkäksi.

Mulle jäi tällä kaudella Romainista semmoinen kuva,että vauhtia on (Valenciassa ajoi tosi hyvin), mutta että pystyisi ajamaan koko ajan limitillä puuttuu, herkästi tulee virheitä, kuten Austinissa. Brasilia voidaan laittaa sulkeihin kun siellä aika moni sortui virheisiin vaikeiden olosuhteiden takia.

Kimi taas pystyy ajamaan limitillä niin ettei virheitä tule.(Japanissa tietty tapahtui virhe, mut nyt verrataankin kisanopeutta)
 
Ylös