Le Mans 2012

Makkonen

Guest
Ei nämä hybridit ja dieselit kuuluis tänne.
Niille voisi perustaa oman sarjan jos jotakuta kiinnostaa kumbaya-kilpailut.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ei nämä hybridit ja dieselit kuuluis tänne.
Niille voisi perustaa oman sarjan jos jotakuta kiinnostaa kumbaya-kilpailut.
Se on kyllä jännää, miten myös bensamoottorillinen kilpa-auto lakkaa olemasta kilpa-auto kun siihen lisätään sähkömoottori. Anteeksi, jos on uusi tieto: KERSillinen F1 on hybrid. Ainoa ero on että markkinoinnissa "hybrid" sana on sivuutettu.

Itse asiassa ärsyttää nämä sentimentaaliset syyt vastustukseen, koska siinä samalla sivuutetaan suurempi ongelma eli tiettyä teknologiaa suosivat säännöt eikä aito "unfair advantage". Diesel-dominointi on ollut enemmän markkinointia kuin mitään innovaatiota.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Itse asiassa ärsyttää nämä sentimentaaliset syyt vastustukseen, koska siinä samalla sivuutetaan suurempi ongelma eli tiettyä teknologiaa suosivat säännöt eikä aito "unfair advantage". Diesel-dominointi on ollut enemmän markkinointia kuin mitään innovaatiota.
Jos useita eri konsepteja nyt pitää jossain sallia, niin Le Mans lienee kuitenkin vähiten huono vaihtoehto. Täydellistä tasavertaisuuttahan noissa ei saavuteta millään, mutta kestävyyskisa avaa hitusen enemmän mahdollisuuksia oman ratkaisun vahvuuksille rakentamiseen. Samoin valmistajat näyttävät löytäneen tästä syyn tulla mukaan - piti dieseleistä ja hybrideistä tai ei, on niihin panostamisella ollut minun nähdäkseni ollut melko suuri merkitys siihen, etteivät kestävyyskisat ole enää ihan täysin yhdentekeviä.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Hienoa, että vielä jossain luokassa sallitaan erilaisia voimanlähteitä jo erilaisten äänienkin vuoksi ja niitä saa jopa kehittää. Kunpa Porschen boxeri-6 saataisiin takaisin kuninkuusluokkaankin (LMP-1).
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Ei nämä hybridit ja dieselit kuuluis tänne.
Niille voisi perustaa oman sarjan jos jotakuta kiinnostaa kumbaya-kilpailut.
No, kai tuollainen mielipide pitää hyväksyä, kun vapaassa maassa asutaan :doubtful:
Itse olen innoissani, kun mitä erilaisimpia konstrutioita kokeillaan ja vieläpä onnistutaankin.
Ja, ihan turha mollata Audia "unfair advantagesta". Ihan kaikki maailman moottorivalmistajat saavat osallistua LeMans:iin ja voittaa siellä omilla kehitelmillään. Melkein odottaisin seuraavaksi toista Baijerilaismerkkiä sinne, BMW:tä.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Eikös Group C:n nimikin viitannut aikoinaan sanaan consumption = kulutus, joka oli muistaakseni kisan aikana rajoitettu? On se vaan kumma, kun joillekin tuo sana hybridi tuntuu olevan miltei kirosana joka luokassa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Niin, esim. rivi-6 diesel + hybridi olisi eräs mielenkiintoinen voimanlähdeyhdistelmä. :)
Tuohan on nyt ihan järjettömästi sanottu :rolleyes: Hybrid ei ole voimanlähde. Hybrid on kulkuneuvo jota käyttää kahta tai useampaa voimanlähdettä.

Ja, ihan turha mollata Audia "unfair advantagesta". Ihan kaikki maailman moottorivalmistajat saavat osallistua LeMans:iin ja voittaa siellä omilla kehitelmillään. Melkein odottaisin seuraavaksi toista Baijerilaismerkkiä sinne, BMW:tä.
"Oma kehitelmä" on vahvasti pakottanut dieseliin edellisvuodet, ja on varmasti realistinen vaihtoehto monelle performance/urheiluautovalmistajalle... Asia olisi tavallaan ok, jos diesel olisi ainoa sallittu tyyppi, mutta kun ei ole ja on ollut näennäisesti valinnanvapaus. Ja itsehän sanoin että nimenomaan ei ole aitoa tekniikan paremmuutta, advantage by rulebook enemmänkin.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tuohan on nyt ihan järjettömästi sanottu :rolleyes: Hybrid ei ole voimanlähde. Hybrid on kulkuneuvo jota käyttää kahta tai useampaa voimanlähdettä.
-No tuo oli kieltämättä hätäisesti muotoiltu. Sanotaan nyt sitten vaikka näin:
BMW voisi tehdä hybridikilpurin Le Mansiin yhdistämällä rivi-6 dieselin generaattori-sähkömoottoriin ja akustoon.
Juttua Toyotan TS030:sta suomeksi Toyotan verkkolehdessä:
http://www.toyota.fi/images/ToyotaPlus01_2012.pdf (s. 24)
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Minkäs verran LM:ssä on LMP1/2-tiimin budjetti, jos vaikka 2 autoa.

Mietin että olisiko Suomessa mahdollisuutta moisiin summiin, kuskejahan kyllä löytyisi vaikka kymmenen tiimin tarpeisiin. Niin ja voiko auton ostaa toiselta tiimilta, vai pitääkö aina olla itse tehty?
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Voitaisiinhan täällä väsätä jokin hybrid raceabout Sisu Powerin dieselillä yhdistettynä sähköhybridilaitteistoon. Nyt vaan hahmotelmia kehiin! :)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Minkäs verran LM:ssä on LMP1/2-tiimin budjetti, jos vaikka 2 autoa.

Mietin että olisiko Suomessa mahdollisuutta moisiin summiin, kuskejahan kyllä löytyisi vaikka kymmenen tiimin tarpeisiin. Niin ja voiko auton ostaa toiselta tiimilta, vai pitääkö aina olla itse tehty?
Ei suomalainen prototiimi minun ymmärtääkseni mikään täysi mahdottomuus olisi, joskin vaatisi toki vähän muutakin kuin sisua. Suurin kynnys on siinä, että kolehdin kerääminen Le Mansiin ei riitä, sillä kisaan on enemmän halukkaita kuin ruudukossa on tilaa. Toisin sanoen paikka on ansaittava muiden kisojen kautta.

Sekä LMP1:een että LMP2:een on mahdollista ostaa kalusto. Runkoja myyvät tai ovat myyneet ainakin Lola, Oak, Zytek, HPD ja ORECA, moottorin taas voi ostaa ainakin Nissanilta, Juddilta tai Hondalta. LMP2:ssa auton hinnalle on nykyään katto, runko saa maksaa korkeintaan 325 000 € ja moottori 75 000 €. Foorumilla tiuhaan vieraileva herrasmieskuljettaja M. Palttala tietänee asiasta huomattavasti enemmän.

Lisätääs nyt ainaskin se, että HPD on siis yhtä kuin Honda, eli yhtä ei saa ilman toista.
 
Viimeksi muokattu:

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Le Mans 2012 suomalaiset:



Toni Vilander





Luokka: LM GTE Pro
Talli: AF Corse, Italia
Auto: Ferrari 458, numero 51
Renkaat: Michelin
Tallin muut kuljettajat: Giancarlo Fisichella ja Gianmaria Bruni


Suurinpiirtein tämännäköisellä autolla liikenteessä:





Satunnaisia faktoja:
- Toista kertaa putkeen sama kuskikolmikko, ja jopa auto (Ferrari 458)
- Kolmas kerta putkeen Fisicon tallikaverina
- Neljäs kerta Le Mansissa (2009 jäi välistä)


__________________________________________________



Markus Palttala





Luokka: LM GTE Am
Talli: JWA-Avila, Iso-Britannia
Auto: PORSCHE 911 RSR (997), numero 55
Renkaat: Dunlop
Tallin muut kuljettajat: Paul Daniels ja Joël Camathias


Suurinpiirtein tämännäköisellä autolla liikenteessä:



Satunnaisia faktoja:
- Rekisteröitynyt F1-Forumille 25.8.2004
- 290 viestiä F1-Forumille
- Tajuton määrä faktaa ja "taagii settii" F1-Forumille
- Hieno mies
- Eurosportin Le Mans24- selostajana ainaskin viime vuonna
- yms
- jne
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Ei osallistu. Ovatten kuitenkin mukana testipäivänä tänä viikonloppuna.
Samanlainen visiitin tekee myös Lotus LMP2 tiimin toinen auto jossa puikoissa mm Vitantonio Liuzzi.
Eurosportihan on tämän näyttänyt aiempina vuosina. En kyllä muista, että pääkanavaltako vai 2:lta.
Viime vuonna muistaakseen Eurosport 1 näytti putkeen 21 tuntia ja loput kakkoskanavalta. Toivottavasti suomalaisselostuksella menevät tänäkin vuonna, Virtanen ei ollut tuosta vielä varma toukokuun alussa.

Muutama keikka kuski käy tänään tuolla testeissä ajamassa mm Jan Charouz korvaa ADR/Delta-tiimissä Robbie Kerrin ja Pescarolo-tiimissä Stuart Hall on paikkaamassa Julien Joussenia.
 
Ylös