Lentomatkailua - kokemuksia ja suosituksia kanssavoorumisteille

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kone on useimmiten ollut ATR-potkurikone, muistaakseni.
Se on Fokker F50.


Riiasta eteenpäin potkurikoneena voi olla myös Dash 8 Q400, joista on laskutelineitä joskus katkeillut.
 
Viimeksi muokattu:

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Onko tolla Air Balticilla muuten joku läsnäoleva jo uskaltanut lentää?

Pakko myöntää, että takaraivossa kytkee edelleenkin lievä ennakkoluulo kaikkia ex-itäblokin lentoyhtiöitä kohtaan :eek:

Käsittääkseni Air Baltic oli hyvin lähellä konkurssia vuosi sitten, kunnes Latvian valtio sitten osti sen omakseen.

Kyeelen vaan, kun olis tuokin periaatteessa yksi tapa lentää Wien-Helsinki -väliä, mutta tuppas ainakin viimeksi katsoessani olemana niin, että ainakin jompaan kumpaan joutuis melkeinpä yöpymään paikanpäällä, mikä jo sekin sitten eliminoi kaikki mahdolliset säästöt.
Omien kokemusten perusteella ihan OK. Niihin lentohintoihin vaan joutuu lisäämään myös matkatavaramaksut, koska ne eivät sisälly hintaan. Myös ruuat ja juomat maksavat, jos sillä on jotain merkitystä. Tosin kaljan hinta on esim. Puluun ihan kohtuullinen (muistaakseni ½ lirtan tölkki 3 EUR). Voisin lentää edelleenkin, jos hinta ja vaihtoaika ovat kohtuullisia.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Meillä on kyllä merkittynä koko matkaksi (molemmille pätkille) "BOMBARDIER Q400 TURBOPROP-2 ENGINES".
Aha. Ei kai ole mitään syytä miksei voisi olla. En vaan ole koskaan tuosta nähnyt ylilentävän sellaista.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Joulukuussa lähdin eräs ilta Pietarista helvetinmoisella kiireellä kohti Helsinkiä. Aamupäivällä tulkki "oli ottanut selvää", että Rossija lentää Helsinkiin Pulkovo 1:ltä. Ei lennä. Se on vaan snadisti ikävää, että terminaalit 1 ja 2 sijaitsevat kilometrikaupalla erillään. Meinasi tulla taksikuskille kiire, ja joutui siinä itsekin joitain oikoteitä ottamaan ennen kuin ehti portille viime tipassa.

Pulkovoa en voi suositella kenellekään vaikka olenkin kokeillut. Tuntee olevansa Venäjällä ja muistaa yhä vahvemmin, miksi sieltä on lähdössä pois.

Rossijalla tarjottiin sentään yhden desin pillimehu ja vohvelimakeinen. Lipussa luki "dinner included". Penkit oli sen verran väljästi aseteltu että piti istua kankku menosuuntaan mahtuakseen siihen lipussa ilmoitettuun välikköön, jota istumapaikaksi kutsuttiin. Varttahan on kaikki 181 senttiä.

Mutta noissa Venäjän jutuissa on se hyvä, että kaikki tulee otettua ihan luonnostaan huumorilla. Ei siinä valtiossa oikein muuten voine ulkopaikkakuntalainen toimia.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Itsehän lennän vain Executive -luokassa.
 

Thyella

þýðingafræðingur
Liittynyt
28.3.2004
Viestit
3500
Sijainti
Ciutat Comtal
Onko tolla Air Balticilla muuten joku läsnäoleva jo uskaltanut lentää?
Mä lensin Rooma-Riika-Turku. Hengissä ollaan.

Paras lento millä oon ollu oli Kööpenhamina-Washington DC, toukokuussa 2007. Paljon tilaa, iso kone, suuri leffa- ja ruokavalikoima (saatiin kaks ruokaa) ja ystävällinen henkilökunta. :thumbup: Tais olla SASsin kone.
 

Örfil

Guest
Tais olla SASsin kone.
Olen kerran lentänyt Köpikseen lomalennolle silloisen naisystävän kanssa SAS:illa ja oli eka ja vika kerta: paluulento oli koettelemus. Ilmoitin jo toisen lentoonlähdön jälkeen että haluan ulos koneesta. Luotto meni kun näin lentoemäntien huolestuneet kasvot. Yritettiin ilmaan yhden generaattorin kanssa eli jos se olis feilannut vielä, koneessa ei olisi ollut sähköjä ja ei koneita käynnissä.

Loppujen lopuksi meidät siirrettiin uuteen koneeseen. Vittu, että pelkäsin!

Muutenkin pelkään lentämistä, älkää muuten katsoko sarjaa "Flight Crash Investigation" - sen jälkeen et halua enää koneesen laisinkaan.

Ps. syyskuussa tarttis taas lentää viikoksi etelään, vietän jo nyt unettomia öitä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mullehan kävi kerran Sandefjord (NOR) - Kööpenhamina (DEN) SAS:n lennolla, että sekä kippari että peräs'mies' oli naisia ja vielä kolmaskin, joku lento-opiskelija oli nainen. Olivat lähteneet tyttöporukalla liikenteeseen. Hyvin pärjäsivät, vaikka keli oli aika tuulinen. Saabin potkurikone?:doubtful:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mä lensin Rooma-Riika-Turku. Hengissä ollaan.
Mä lensin kerran Rooma-Vantaa Finnairin A320:ymppisellä. Koneesta tuli paljon kalpeita naamoja ulos, mutta hengissä kuitenkin. Ykkösmyrsky vähän riepotteli ja vapaa pudotus jänskätti.

Jännin laskeutuminen oli Vantaalle SAS:ssin A321:kkösellä sivutuuleen. Pikkusiipinen raskas kone täyteen kuormattuna, tuntui aika heikölta ohjattavuus, muttei kuitenkaan mitään paskat housuun tasoa.

Paras nousukokemus on Blue1:ykkösen MD-90 Fiumincinosta. Kone oli olemattomassa 20% kuormassa ja nousukulma oli melkoisen jyrkkä :eek: Ei taida nykyiset DC-9:t olla yhtä ärhäköitä?
 

Örfil

Guest
Ei DC-9:ä taida olla liikenteessä kuin jossain perähikiän Afrikassa?!
Onhan niistä jo tunnit lennetty täyteen ajat sitten.

Itse lensin viimeisen DC lennon Oulusta Kemin kautta Helsinkiin v. 2000.
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Ei ole niilläkään enää.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Melko "hieno" yhdistelmä tuo DC-9 sarjalainen ja jyrkkä nousukulma... :eek:
Noi Blue 1:sen nykyset 717:t on samaa settiä modernimpina. Ja MD-90:ymppistä lyhempinä ja mopompina sanon niitä leikillisesti DC-9:seiksi.
MD-90 on mielenkiintoinen muinaisjäänne, Euroopassa niitä ei taida olla kenelläkään muulla kuin SAS/Blue1:lla.
En kyllä sanoisi 90-luvun puolivälissä tuotantoon tullutta konetta (siis MD-90:stä) muinaisjäänteeksi. Vanhempia MD-80:ymppisiä kyl tais tulla tonttiin aika lailla (missä SASilla oli ongelmia ja Finnair hankkiutui eroon hyvissä ajoin)? Ja Nigeriassa taas äskettäin.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37046
Sijainti
Helsinki
Onko tolla Air Balticilla muuten joku läsnäoleva jo uskaltanut lentää?
Vuonna 2008 lensin Milano->Vilna->Helsinki välillä Air Balticilla.

Milano->Vilna oli ihan hyvä normaali suihkari. Vilna-Helsinki meni tolla F50:llä ja se kyllä pelotti kovasti. Perille silti pääsi hengissä.
 
Ylös