Ford Escort RS

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ymmärsinkö oikein, vaikka luokkarissa olisi jokin vaihteisto, ei se tarkoita että, sitä voisi silti käyttää? Harmi kun ei noista teksteistä saa mitään selvää. Kuka sen sitten kilpailussa päättää mitä osia saa käyttää ja millä perusteella, jos ei kuvista eikä tekstistä saa kilpailija eikä kukaan muukaan selvää?
Sanoisinko jotta aika arpomista. Ei tämä olekkaan ihan helppoa :nope:
Vastaan itse itselleni, että vaihteisto 1. on 2000E ja alkuperäis vaihteisto alkaen 3.-70 (workshop manualin mukaan)
2. on ZF ja luokittelu päivämäärä 1.11.-70
4. on joku vaihteisto ja luokittelu päivämäärä 1.1-71 tai 1.4.-71
3. vaihteistosta en luokitus päivämäärää löytänyt sen enempää kuin malliakaan joten se ilmeisesti on sitten luokiteltu samalla kuin koko auto?
Mikäli käyttää vaihteistoa 4. pitää auto katsastaa silloin ikäluokkaan-71 kö?
Nuo aimmin liittämäni kuvat ovat kaikki samasta 1605 luokkarista.
Kyllä luokitustodistuksessa olevaa vaihteistoa voi käyttää, tottakai. Se vaan vaikuttaa siihen, mihin luokkaan Historicissa autosi kuuluu. Suomessa hisset jaetaan ennen -69 ja 70-81 vuosiin kahteen eri sarjaan, lisäksi 82-85 autoille on luokka HRT-kisoissa. Viritetyt autot on jaettu kuutiotilavuuden lisäksi omiin luokkiin, vuodet 70-75 ja 76-81. Tärkeitä päivämääriä ovat siis BDA:lle 31.12.1975 ja 31.12.1981.

Viime kädessä auton osien sopivuuden päättää katsastusmies jälkitarkastuksessa. Escort on sen verran yleinen aihio historicissa, että katsastusmiehelle voi olla hivenen turhaa yrittää valehdella.

Yritän tässä tehdä sääntöjä selkämmäksi puuttumatta varsinaisesti Escortin tekniikkaan, kun en siitä mitään tiedä. Jos haluat vähentää arpomista juuri Escortin kohdalla, niin parempaa tietoa löytyy historicharrastajilta, historicin lajiryhmältä ja sivustolta historicralli.net. Ensi hätään suosittelen kuitenkin avaamaan http://www.autourheilu.fi/attachements/2011-12-13T14-32-43175.pdf linkin takaa Autourheilun sääntökirjan tekniikkaosion ja tavaamaan sivulta 371 alkavan osion "HISTORIC-AUTOJEN MÄÄRÄYKSET".
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Ymmärsinkö oikein, vaikka luokkarissa olisi jokin vaihteisto, ei se tarkoita että, sitä voisi silti käyttää? Harmi kun ei noista teksteistä saa mitään selvää. Kuka sen sitten kilpailussa päättää mitä osia saa käyttää ja millä perusteella, jos ei kuvista eikä tekstistä saa kilpailija eikä kukaan muukaan selvää?
Sanoisinko jotta aika arpomista. Ei tämä olekkaan ihan helppoa :nope:
Vastaan itse itselleni, että vaihteisto 1. on 2000E ja alkuperäis vaihteisto alkaen 3.-70 (workshop manualin mukaan)
2. on ZF ja luokittelu päivämäärä 1.11.-70
4. on joku vaihteisto ja luokittelu päivämäärä 1.1-71 tai 1.4.-71
3. vaihteistosta en luokitus päivämäärää löytänyt sen enempää kuin malliakaan joten se ilmeisesti on sitten luokiteltu samalla kuin koko auto?
Mikäli käyttää vaihteistoa 4. pitää auto katsastaa silloin ikäluokkaan-71 kö?
Nuo aimmin liittämäni kuvat ovat kaikki samasta 1605 luokkarista.
Kaikkia noita laatikoita voi käyttää ikäryhmässä -70-75.
Jos esimerkiksi laitat laatikkoon sivulla 68 mainitut välitykset 1. 2,05 ja 3. 1,21, jotka on luokiteltu tammikuussa 1977, niin auton luokitus siirtyy ikäluokkaan -76-81.
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Asiat aukee, mitä tahansa luokkarin vaihteistoa voi siis käyttää. Sitten taka-akseli. Tiedän Escortissa olleen saksalaista, englantilaista ja Atlasta. Luokkarin sivulla 2 kuva E on ilmeisesti se alkuperäinen. Onko se juurikin tuo enkkuperä?


Sivulla 17 on taas kuva taka-akselista,luokittelu päivältään 1.10.-70 mutta sitä en näöltään tunnista enkä tekstistä saa selvää. Mikä perä se on?


Tämähän alkaa sujua.:ahem:
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Kuten audi-sport-uk totesi, 70-luvun alkupuolella voitiin luokitella hurjia kamppeita; omasta rakkaasta(?) merkistä esimerkkinä RS2000 mk1 Esco (2,0 8v OHC) johon oli luokiteltu Holbayn 16v kansi, 4-pulttinen lohko, muovi-ikkunat, kuitu-/aluluukut jne. (Huhut väittivät kovinta hoppa-asiantuntijaa myöden että ko. Holbay-konetta ei ollut kuin luokkareissa, mutta voin vahvistaa että on. Tuossa vieressä tutun tallissa :) )
Onko noita muovi ikkunoita ja kuitu-/aluluukkuja muka luokiteltu RS2000? Itse en löytänyt mainintaa.

Onkohan tuo Holbay kannella varustettu RS2000 ollut sitten aikanaan halvempi vaihtoehto kuin RS1600? Mikähän lienee teho-/painosuhde verraten BDA:han?

 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Holbay 16v:
Ei ollut halvempi silloin(kaan) verrattuna BD. Nyt sen ääriharvinaisuus nostaa hintaa.
Ei kannata sotkea ns. Holbay-Warrioriin. Connaugh myi paljon Warriorin 80-luvun 16v-kantta Holbay -venttiilikopalla historiceihin. Nyt vihdoin ymmärtääkseni kielletty.

Muka muovi-ikkunat:
Ei ole itsellä nyt esillä Escon luokkareita; muuton jäljiltä (yli vuosi sitten) kateissa.
Muistaisin että on sivut jossa on muovi-ikkuna ja alu-ja/tai muoviluukut.
Ruksit päällä ja teksti "not valid in group 2", aivan kuten tuossa Holbay:n konepaketissa. Eli luokkarit -78 tai uudemmat.
On myös mahdollista että sotken ne osittain tai kokonaan Caprin luokkareihin...

Taka-akseli:
Se vähä mitä noista kuvista näkyy;
ylemmässä tosiaan ns. brittiakseli, Timken -tyyppi, alemmassa Atlas.
Atlasta oli 3 eri leveyttä Capri-Escort -malleissa, Narrow Atlas = Escortin oma- käytettiin ykkösryhmässä, Caprin (mk1, huom) joka on tietolähteestä riippuen 4-6 cm leveämpi kuin Escon. Tätä käytettiin gr2/4 tehdasescoissa, kelluvilla vetareilla ja ei mahdu alle ilman levikkeitä.
Mk2(3) Capreissa on 9 cm leveämpi kuin Escoissa. Käytin tätä F-ryhmässä, se tosin vaatii etupään leventämistä aliohjautuvuuden välttämiseksi.
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Taka-akseliksi kävisi siis tuo Timken=Englantilainen eli se eteenpäin aukeava ja sitten tämä Atlas.

Tässä Atlas yksilössä on sitten lisätty niitä luokiteltuja erikois osia ja ilmeisesti ne kelluvat vetarit?

Kumpikaan kuvista ei ole luokkarista vaan Ford kirjasta.

Saksalaista on siis turha metsästää. Mikä akseli siinä virtuaali sportissa on?
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Holbay 16v:
Ei ollut halvempi silloin(kaan) verrattuna BD. Nyt sen ääriharvinaisuus nostaa hintaa.
Ei kannata sotkea ns. Holbay-Warrioriin. Connaugh myi paljon Warriorin 80-luvun 16v-kantta Holbay -venttiilikopalla historiceihin. Nyt vihdoin ymmärtääkseni kielletty.

Muka muovi-ikkunat:
Ei ole itsellä nyt esillä Escon luokkareita; muuton jäljiltä (yli vuosi sitten) kateissa.
Muistaisin että on sivut jossa on muovi-ikkuna ja alu-ja/tai muoviluukut.
Ruksit päällä ja teksti "not valid in group 2", aivan kuten tuossa Holbay:n konepaketissa. Eli luokkarit -78 tai uudemmat.
On myös mahdollista että sotken ne osittain tai kokonaan Caprin luokkareihin...
Se on ollut aikanaan siinnä ja siinnä kannattaako rakentaa RS2000 kakkosryhmään. On joutunut kilpailemaan kevyempiä RS1600 vastaan. Pinton 2 litraisella iskutilavuudella on tietysti saanut etua vs. BDA:n 1,6 litraa.

Ainakin Escort TC:ssä ja RS1600 näkyy nuo kuituluukut ja RS1600 lisäksi alumiini ovet.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Se on ollut aikanaan siinnä ja siinnä kannattaako rakentaa RS2000 kakkosryhmään. On joutunut kilpailemaan kevyempiä RS1600 vastaan. Pinton 2 litraisella iskutilavuudella on tietysti saanut etua vs. BDA:n 1,6 litraa.

Ainakin Escort TC:ssä ja RS1600 näkyy nuo kuituluukut ja RS1600 lisäksi alumiini ovet.
Ymmärtääkseni Pinto SOCH-pohjainen RS2000 häviää sekä tehossa että massassa DOCH-koneiselle RS1600:lle. Ainoa puoltava seikka on tuo budjetti. RS1600:n hinnalla rakentaa aika monta RS2000:a etenkin tänä päivänä.
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Erinomaista. Ei vaan huonoilla silmillä saa selvää että onko nuo 2- vai 3-siipset nuo mutterit.
TC luokkari kertoisi niiden olleen tuollaiset. Mukana myös keskimutteri.


RS luokkarissa parempi kuva keskimutterista.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Mahtaa muuten olla 5-ryhmäläinen tuo Korsikan Escort TC. Näköjään noi 5-ryhmän säännöt on mahdollistaneet tuohon aikaan myös rallin ajamisen. Saiskohan tuollaisen rakentaa historickiin?
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Nyt kun vaihteisto ja perä asia on selvinnyt on etutolppien vuoro. Ainut kuva minkä luokkarista löysin.


Onko nuo nyt sitten ne "pikkutolpat vai "isot"? Ovatko nämä ainoat mitä voi käyttää vai onko muita vaihtoehtoja?
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nyt kun vaihteisto ja perä asia on selvinnyt on etutolppien vuoro. Ainut kuva minkä luokkarista löysin.


Onko nuo nyt sitten ne "pikkutolpat vai "isot"? Ovatko nämä ainoat mitä voi käyttää vai onko muita vaihtoehtoja?
Isot ilman muuta. Ns. pikkutolppia ei ollut kuin 1100 ja 1300 karvalakkimalleissa. 1300 GT:n ja Sportin osalta en ole ihan varma, mutta olen ymmärtänyt että niissäkin olis ollu isot.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Asiaan väljästi liittyen: Jo 90-luvun alussa oli tallilla juttua ettei Mk. ykköseen olisi enää saanut lupia tekniikan konversioon s.e. alunperin 1100 tai 1300 koneella valmistettuun hylsyyn olisi vaihtanu 1600:n koneen. Ajoneuvohallinnosta olisi annettu määräys katsastusasemille, että kaikkinaiset yritelmätkin tuli kategorisesti hylätä.
Millainen mahtaa olla tämän päivän tilanne. Alunperin "isotekniikkaiset" Mk.1 korit kun on harvinaisia kuin kanan hampaat.
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Tehdäänpäs pieni yhteenveto tässävaiheessa.
Koriksi siis kelpaa kaikki Mk1 2d.
Vaihteistoksi mikä tahansa yksilö kunhan välitykset täsmää. 2000E, ZF 5v. tai 2 muuta joita en ole tunnistanut.
Taka-akseliksi mikätahansa Enkku tai Atlas.
Etutolpiksi kaikki "isot"
Menikö oikein?:confused:
 
Liittynyt
18.8.2009
Viestit
73
Sijainti
Jyväskylä
linkkejä

Hyvä Escort linkki, pääasiassa mk 1 ja sivun vasemmassa laidassa luokitustodistuksia ja paljon muutakin tietoa vanhoista tehdas autoista ym ym. Ranskankielinen, mutta haittaakse.

http://rcma.free.fr/escort/


Englantilaisia rallipajoja jotka huoltaa ja rakentaa historic Escortteja, paljon kuvia projekteista ja osista.

http://www.historicmotorsport.net/

http://www.historicrallysport.co.uk/

http://www.grp4fabrications.com

Ja ralli Escortin rakennusohjeet.

http://www.doublegmotorsport.com/rsprep/prepindex.html
 
Viimeksi muokattu:

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Isot ilman muuta. Ns. pikkutolppia ei ollut kuin 1100 ja 1300 karvalakkimalleissa. 1300 GT:n ja Sportin osalta en ole ihan varma, mutta olen ymmärtänyt että niissäkin olis ollu isot.
Isot tolpat:
- mk1: TC, Mexico, RS1600, RS2000
- mk2: RS Mexico, RS1800, RS2000

Ns. pienet tolpat on kaikissa muissa. Voidaan sanoa että jos on kent-koneinen, on siinä pikkutolpat, vain mk1 Mexico poikkeuksena.
Sportit,geeteet jne jne = pikkutolpat.


Muutoskatsastuksista:
Käytäntö vaihteli, suurin syy isompien koneiden kieltoon mk1 -korissa oli se että maahantuoja keksi että korikehikko olisi erilainen mexico, tc jne. kuin pikkukoneisissa.
Tämä pitääkin paikkansa euroopassa, ruotsissa saakka mutta ei Suomessa. Suomeen tuodut autot ovat ns. export (heavy duty) -malleja, eli niissä on kaikissa ns. RS-vahvikkeet (korityyppi 49) vakiona.
Tämä muuten myös selittää osittain mm. kreikkalaisten intoa ostaa suomesta escoja, niitä lähti jokunen rekkakuorma pari v. sitten etelään.

Kyseinen väärä info kummitteli pitkään maahantuojalla ja katsastusasemilla. Omakohtaista kokemusta on :wall:
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Erittäin hyviä linkkejä Motorcraftilla. :thumbup:

Sitä kun joskus löytäisi halvan MK1 aihion, niin voisi rakentaa replikan Harri Uotilan RS2000 Mintex rallin autosta (aika komee väritys):


Perhanan kreikkalaiset! Ehkä ne voisi lyhentää velkojaan lähettämällä noita Escortteja takaisin.
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Tässä erään romuauton alta kuvattuna.
Miten erotan "ison" ja pikkutolpan toisistaan? Kumpi on kuvassa?


Onko tämä Timken vai enkku vai ovatko ne sama asia?
 
Ylös