Ford Escort RS

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Akseli on kuvassa Timken eli ns. brittiperä.
(Auto lienee mk1 Capri päätellen Capri/Cortina -tyypin käsijarruvivustosta)

Etutolpat erottaa seuraavasti

mk1 pikkutolppa rummuilla (mk1 1,1-1,3) :
kääntövarsi kiinni pulteilla, raidepää pikkukartiolla, rumpujarru

mk1 pikkutolppa pienellä levyllä (mk1 Sport ja GT) :
kuten yllä mutta 215 mm levyllä

mk2 pikkutolppa (mk2 1,1, 1,3, 1,6-kent) :
kääntövarsi kiinteävaluinen, raidepää isolla kartiolla, 244 mm levy (osa 1,1 -malleista rummuilla)

mk1/mk2 isotolppa:
kääntövarsi kiinni pulteilla (isompi kuin pikkutolpassa), raidepää pikkukartiolla (myös mk2), 244 mm levyllä

Kuvassa näyttäisi olevan ns. isotolppa. Mallia Capri iskaritolpan upotussyvyydestä päätellen
 
Viimeksi muokattu:

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Auto on Capri kuten tunnistitkin. Ovatko nuo osat sellaisia joita voisi RS Escortissa käyttää vai pitääkö osien olla alunperin Escortissa olleita ja ilmeisen vaikeasti löydettäviä?
Tunnistatteko vaihteiston, kepin kierre M40x1.5 Irroitettava kytkinkoppa ja alumiini häntä?
 
Viimeksi muokattu:

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
No, ehkä vaikea tunnistaa noilla tiedoilla,:) mutta kyseessä on vaihteisto joka esiintyy luokkarin sivulla 12. Harmikseni en saa mitään selvää sen(kään)sivun teksteistä joten en tiedä tiedä mitä siitä vaihteistosta kerrotaan. Sattuisiko jollakulla olemaan selvempää sivua ja vielä viitsisi sen tiedon jakaa?
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Taka-akseli on mahdollinen aihiona, mutta periaatteessa liian leveä käytettäväksi escossa, brittiperää ei käytetty/luokiteltu leveänä.
Jos takajarrut ovat 1,6 GT -> 2,6 GT:n 9" (oletan etujarrujen perusteella että ovat), ovat ne teoriassa käyttökelpoiset edellyttäen että ovat 2-mäntäiset ja rummussa "peltikeskiö" ja ulkoreunassa kantti, ei viiste.

Vaihteisto lienee keskikokoinen ns. 1,6 taunus -tyyppinen (jos Capri on 1,6 GT) ; siinä on samat spoorit kuin 2000E:ssä, eli pieni kytkinspoori ja keskikokoinen kardaanispoori, laatikon pituus on sama kuin 2000E ja RS2000:n isossa laatikossa.
Rattaat ovat samat kuin 2000E:ssä, 1,6 Taunuksessa / 1,3-1,6 Sierrassa.
Tämä lodju ei ole Escortiin luokiteltu näillä kuorilla/vaihteensiirrolla.

Jos teet oikeaa ralliautoa, et saa Caprista kuin etutolppien olka-akselit (hitsattu kiinni putkiin) ja pyörien navat.
Brittiperän "murikan" saat myös. Siitäkin jää jäljelle vain valuosat ja ehkä kardaanin laippa.

Ei kannattane uhrata Capria noiden vuoksi? Kun nuo osat ovat muutenkin satkulla kahdella saatavissa valmiiksi "irroitettuina"...
 
Liittynyt
18.8.2009
Viestit
73
Sijainti
Jyväskylä


Tuli käytyä tänään Jämsänkoskella FinnMETKO konemessuilla ja paikalla näkyi Ford ukkoja. Ari Vatanen,Jari-Matti Latvala,Miikka Anttila,Esa-Pekka Lappi ja
Hirvosen BDA ja EP:n S2000 Fiesta.
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Taka-akseli on mahdollinen aihiona, mutta periaatteessa liian leveä käytettäväksi escossa, brittiperää ei käytetty/luokiteltu leveänä.
Jos takajarrut ovat 1,6 GT -> 2,6 GT:n 9" (oletan etujarrujen perusteella että ovat), ovat ne teoriassa käyttökelpoiset edellyttäen että ovat 2-mäntäiset ja rummussa "peltikeskiö" ja ulkoreunassa kantti, ei viiste.

Vaihteisto lienee keskikokoinen ns. 1,6 taunus -tyyppinen (jos Capri on 1,6 GT) ; siinä on samat spoorit kuin 2000E:ssä, eli pieni kytkinspoori ja keskikokoinen kardaanispoori, laatikon pituus on sama kuin 2000E ja RS2000:n isossa laatikossa.
Rattaat ovat samat kuin 2000E:ssä, 1,6 Taunuksessa / 1,3-1,6 Sierrassa.
Tämä lodju ei ole Escortiin luokiteltu näillä kuorilla/vaihteensiirrolla.

Jos teet oikeaa ralliautoa, et saa Caprista kuin etutolppien olka-akselit (hitsattu kiinni putkiin) ja pyörien navat.
Brittiperän "murikan" saat myös. Siitäkin jää jäljelle vain valuosat ja ehkä kardaanin laippa.

Ei kannattane uhrata Capria noiden vuoksi? Kun nuo osat ovat muutenkin satkulla kahdella saatavissa valmiiksi "irroitettuina"...

Tuota vaihteisto asiaa en vieläkään ymmärtänyt, kuva siitä on sivulla 12. Tarkoittaako sivu 12 sitä että, tuollaisesta vaihteistosta voi ottaa sisuskalut vai mitä siinä tarkoitetaan?
Taka-akseli siis periaatteessa kävisi, mikäli kaventaisi sitä. Onko se sitten hyväksytty jos sitä itse rakentelee ja muokkaa vastaavan levyiseksi kuin Escortin perä? Välitykseksi sitten sivulla 11 mainittu 3,7:1 tai 4,44:1.
Onko tässä rummussa viiste vai kantti?


Mikä saa aikaan sen ettei etutolpat käy sellaisenaan?
 
Viimeksi muokattu:

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Rummussa näyttää olevan kantti. Jos työsylinterit ovat 2-mäntäiset (eikä 1-mänt.), voi harkita käyttävänsä, mutta jos ajatuksena on tehdä vanhan ilkeän kakkosryhmän laite, taakse tulee toki levyt, ja brittiperä on liian kesy bda-rallikäyttöön; vetarit katkeavat laakerin juuresta, sekä se ei yksinkertaisesti kestä vääntöä. Vanha nyrkkisääntö brittiperän tehonsiedosta on "vain alle 180 hv".
Ei tuota "banjoa" kannata lyhentää, escortin omaa on kyllä tarjolla.

Vaihteisto:
Jos kyseessä on mk1 Capri 1600 GT tai vast., sen laatikon kuva ei ole Escortin luokkareissa. Luokkareissa on RS2000 -mallin laatikko. Näyttää samalle, mutta on järeämpi.
Et ole sanonut mistä autosta laatikkosi on, oletus on ollut että tuosta Caprista, mutta antamasi data sopii ainakin neljään eri laatikkoon...

Etutolpat:
Jos teet ralliauton, oletettavaa on että siihen halutaan alusta. Caprin tolppaan ei saa järkevää iskaria tositoimiin, eikä RS-escojen vastaavaankaan. Erona niissä keskenään että iskariputki on syvemmällä napavalun reiässä, vrt. etäisyys kääntövarren ja putken pohjan välissä.
Kisahommiin vanhan liiton ratkaisu on ostaa Bilsteinin tolpat; tulevat olka-akselin kera ilman kääntövarsia ja napaa.
Toinen vaihtoehto on vaivalla irroittaa olka-akselit putkista ja ostaa pelkät putket, Bilstein tai vast.
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Omat tietoni eivät asiasta ole riittävät ja uskon kyllä kun sanotaan, mutta jotain ristiriitaa nyt on. Tämä on selvä asia 2000E luokkari sivu2
ja linkki parempaan kuvaan.
http://www.burtonpower.com/tuning-guides/tuning-guide-pages/ford-2000e-bullet-gearbox-guide.html



Sitten se ristiriita, sivu12
ja linkki.
http://www.burtonpower.com/tuning-guides/tuning-guide-pages/ford-type-3-gearbox-guide.html

Tässä laatikossa on se M40X1.5 kierre kepille. Sen sain selville kun tuossa romuauto Caprissa sellainen kierre on ja kaikki löytämäni kepit olivat M42X1.5 kierteellä. Siis isompia. Tässä laatikkomallissa on myös nuo Burtonin kuvissa näkyvät "kylkiluut" valussa ja kansi kiinni 4 ruuvilla. Hännässä 3 reikää.


Kun taas tässä ei "kylkiluita" ole ja kansikin on kiinni useammalla ruuvilla, hännässäkin vain yksi reikä. Sivu28
ja linkki.
http://www.burtonpower.com/tuning-guides/tuning-guide-pages/ford-type-e-gearbox-guide.html



Sitten on se neljäs vaihtoehto eli ZF 5v. Tämä myös on selvä asia sivu13



Tosiaan tietoa aiheesta vasta keräilen jotta tietäisin mitä alan ostamaan. Vielä hetki sitten minulle olisi voinut myidä vaikka Ladan alumiini rummut erikos kevyinä r5 rumpuina Escorttiin, ei enää. :thumbup: Minkään osan kestävyys ongelmia tuskin ajotaidoillani tulee, kunhan pääsisin tekemään ja ajamaan. Unelma on sellainen mk1 jossa ne pyöreät pikku mittarit, isot levitykset ja bda moottori. Se ryhmä ja ikäkausi määräytyy sitten sen suhteen mitä osia sattuu löytymään. Pääasia että pääsee mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Vaihdekepin kierteen koko muuttuu osassa laatikoita 8/70. Vanhempi on pienempi. Vanhemmassa usein kepin kierreosa messinkiä tai vast, uudemmissa yleensä muovia.

Yritän kaivaa jostain tuon sivun 12 kuvan järkevässä koossa niin palataan astialle... :)
Voi toki olla niin että 2000E lootaan on luokiteltu nuo uudemmat kuoret (1:llä siirtäjätangolla)
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Täällä yksi tosinörtti opettelee tietokoneen käyttöä.

Tämä linkki vie taas suurempaan kuvaan ko. vaihteistosta.
http://vaajatoukat.kuvat.fi/kuvat/0-skannaaminen0002.jpg

Harmi etten osaa liittää kuvaa tähän keskusteluun suurempana. Mielestäni olisi selvempi seurata keskustelua jos kuvat näkyisivät mukana, eikä tarvitsisi hyppiä linkkien perässä.

http://vaajatoukat.kuvat.fi/kuvat/Fordismia/vahvist.jpg Tämä linkki taas johtaa samaan kuvaan. Tähän olen itse kynällä yrittänyt vahvistaa tekstiä. Menikö arvaukseni sinne päinkään?
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Minkään osan kestävyys ongelmia tuskin ajotaidoillani tulee, kunhan pääsisin tekemään ja ajamaan. Unelma on sellainen mk1 jossa ne pyöreät pikku mittarit, isot levitykset ja bda moottori. Se ryhmä ja ikäkausi määräytyy sitten sen suhteen mitä osia sattuu löytymään. Pääasia että pääsee mukaan.
Tuo on ihailtavaa asennetta.
Minusta rallista ja urheilusta yleensä puuttuu nykyään rakkaudesta lajiin harrastajat.

Kannattaa muuten muistaa, että nuo iskutilavuudetkin määrää ikäkauden. 1,8 litrainen lienee maksimi ennen vuotta -76.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Auttaisiko jos laitan sinulle vaikka YV:nä luokkarin tulemaan? (Mikäli onnistun:))
Pistä tulemaan, vaimokaan ei löytänyt tähän hätään rakasta luokkaripaperipaaliani laatikoista :)
Mutta 2wd Cossut, RS500 ja WRC- Esco löytyivät. Rakenna sittenkin tulevaisuuden hisse WRC-esco? :ahem:

Vastoin muistikuvaani laatikkoon on luokiteltu nuo Taunus -tyypin kuoret.
Välitykset samat. Näyttää olevan "evolution in production" -tyyppinen lisäys (tuotantohihnalta escoa ei ole tullut kuin alkuperäisellä 2000E koteloinnilla)

Ei muuta kuin noihin sinun caprikuoriin bullit-välityssarja sisälle. Olen joskus -95 paikkeilla rakentanutkin 2000E romppeet Taunuksen 1,6 -kuoriin (samat kuin capri). Olihan kova kina ennakkoon osien sopimisesta ristiin talliporukalla :)

Audi_sport_uk vei jalat suusta. Juuri tuota henkeä kaivataan.
Omatkin ajot tapahtuvat nykyään kalustolla millä ei oikeastaan voi pärjätä, mutta tyyli ja henki, ne riittävät palkinnoksi :)
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Pistä tulemaan, vaimokaan ei löytänyt tähän hätään rakasta luokkaripaperipaaliani laatikoista :)
Mutta 2wd Cossut, RS500 ja WRC- Esco löytyivät. Rakenna sittenkin tulevaisuuden hisse WRC-esco? :ahem:

Vastoin muistikuvaani laatikkoon on luokiteltu nuo Taunus -tyypin kuoret.
Välitykset samat. Näyttää olevan "evolution in production" -tyyppinen lisäys (tuotantohihnalta escoa ei ole tullut kuin alkuperäisellä 2000E koteloinnilla)

Ei muuta kuin noihin sinun caprikuoriin bullit-välityssarja sisälle. Olen joskus -95 paikkeilla rakentanutkin 2000E romppeet Taunuksen 1,6 -kuoriin (samat kuin capri). Olihan kova kina ennakkoon osien sopimisesta ristiin talliporukalla :)

Audi_sport_uk vei jalat suusta. Juuri tuota henkeä kaivataan.
Omatkin ajot tapahtuvat nykyään kalustolla millä ei oikeastaan voi pärjätä, mutta tyyli ja henki, ne riittävät palkinnoksi :)
En onnistunut liittämään tiedostoa, mutta laitoin kysymyksen.
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Ei muuta kuin noihin sinun caprikuoriin bullit-välityssarja sisälle. Olen joskus -95 paikkeilla rakentanutkin 2000E romppeet Taunuksen 1,6 -kuoriin (samat kuin capri). Olihan kova kina ennakkoon osien sopimisesta ristiin talliporukalla :)
Olisiko tässä sarjassa oikeat välitykset ja ko. laatikkoon sopivat osat?


http://www.burtonpower.com/tuning-guides/tuning-guide-pages/ford-2000e-bullet-gearbox-guide/tran-x-4-speed-kit-bullet-synchro-early-type-trxgk1e.html

Onko muita vaihtoehtoja, esim Suomesta saatavilla?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös