Ford Escort RS

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Ei suoranaisesti liity tähän, mutta mainitaan tuossa Ford.



Mikäli tämä on liiaksi OT. niin poistan.
 
Viimeksi muokattu:

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Täytyykö tuollaisen hisse kilpurin olla pelti levityksillä vai saako käyttää lasikuituisia?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Täytyykö tuollaisen hisse kilpurin olla pelti levityksillä vai saako käyttää lasikuituisia?
Siis jos tarkoitat noita mk1 perus pullistettuja pyöräkaaria, niin nehän taitaa olla peltiä. Jos luokkarissa lukee, että ne on peltiä niin silloin niiden täytyy olla peltiä.
Jossain vaiheessa 2- ja 4-ryhmäläisissä sai olla luokittelemattomia lasikuitu levikkeitä (tyyliin kakkosryhmän Ladat).
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Näitä isoja tarkoitin.
 
Viimeksi muokattu:

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Lasikuituisia on käytetty myös historikeissa.
Niitä sai aikoinaan käyttää kakkosryhmässä, ja vaikka uskomattomalle vaikuttaa, oikein asennettuna ne eivät levitä autoa kuin sen 5 cm / puoli. On tullut asennettua sekä kuituisia että peltisiä vähintään yht. 15 autoon :ahem: (en koskaan ruuvi-pinta-asennuksena vaan kuituiset on laminoitu suoraan peltiin kiinni). Muutoskatsastanut myös lähes kaikki; aina 5 cm / puoli.

2-ryhmässä sai käyttää myös luokittelemattomia levikkeitä, sama max. 5 cm / puoli joten jo se sallii nuo lasikuituiset.

Kannattaa varmistaa säännöistä ja-tai Rafulta.

Alunperin nuo on luokiteltu ainakin peltisinä ja alumiinisina. Täytyykin kts noista luokkareista vielä :)
Semmoisia ovat kuitenkin olleet, ja suosittelen peltisiä.
Saa moldattua alkuperäistyyppisesti saumattomasti koriin, ja ennenkaikkea kun osuu, selviää usein oikomalla mutta kuituinen repeää irti, kauhea duuni laminoida takaisin kiinni, ja pintaruuviasenteiset ovat puolestaan ovat jotenkin..... rumat. Eivätkä aina aidon näköisiäkään vaan kuluneita kopion kopion kopioita. Suomessa valmistetut ovat ilmeisesti kaikki toistensa kopioita; vasen takalevike aina montulla sisäänpäin kun pitäisi olla hieman ulospäin kaareutuva.

JK: Tämä voisi olla tietovisapuolella, mutta taitaa olla siellä hoppakiintiö täynnä :D :Kuka kuuluisa urheiluautoguru suunnitteli nämä klassiset "pattiposket" tai "sammakolevikkeet"?
Vastaus tässä valkoisella: Len Bailey
 
Viimeksi muokattu:

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Huomenna 15.9 taitaa olla keravalla tuo talotekniikkaralli. Missäpäin keravaa on katsastus ja mihin aikaan? Ajatuksena on mennä kuskeilta kyselemään ja tietty kuvaamaan. Voisihan sitä vaikka käydä kuuntelemassakin jollain pätkällä. Mihin siis suuntaan?
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Huomenna 15.9 taitaa olla keravalla tuo talotekniikkaralli. Missäpäin keravaa on katsastus ja mihin aikaan? Ajatuksena on mennä kuskeilta kyselemään ja tietty kuvaamaan. Voisihan sitä vaikka käydä kuuntelemassakin jollain pätkällä. Mihin siis suuntaan?
Katsastus tais olla jo perjantaina Autosalpan tiloissa. Kisakeskus on Saviolla. välitankkaus ainakin Monninkylän Seolla. Reitti kiertelee Askolan ympäristössä (ja asvalttipätkä Saviolla).

On tuolla muutama RS, mutta paremmin ko. kalustoa olis viikon päästä Teijo-Talo-rallissa.
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Kisoissa on nyt käyty, en vielä oikein rohjennut juttusille vaan tyydyin ihailemaan kauempaa. Tuota valkoista rohkaistuin hiukan enemmänkin kuvaamaan, toki luvanperästä. Poikani kuvasi sitten ajoja videolle ja laitan tänne linkin, mikäli hän niitä suostuu juutuupiin pistämään.



 
Viimeksi muokattu:

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Tuli vaan noista monivenamoottoreista mieleen et selvittäkääpäs piruuttaan et mistä moottorista se 4-AGE on käytännössä täysin apinoitu :)
Toijotia niin tunne, mutta olisiko 152E koneesta.



Liittyy RS Escoihin senverran ja samalla tähän keskusteluun, että pitäähän jonkun saada ne loput pokaalit.:rolleyes: En millään malttanut olla piruilematta toijota miehille. Hienoja ne ovat nekin.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Kun Toyota mainittiin, niin pistetään nyt yksi omasta mielestäni hyvä kuva Escortin haastajasta:



Olen luullut, että Toyotan koneet oli 16 venttiilisiä, mutta kakkosryhmän luokituksessa en 16 venttiilistä kantta nähnyt. Miten sitten myöhemmät nelosryhmäläiset, eikö kuitenkin 18RG koneeseen ollut 16v kansi?
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Mitenkäs sitten syyläri, onko RS1600 mallissa käytettyä syyläriä mahdollista löytää muista autoista? Kuulin että Cortinassa olisi sama, mutta mikä Cortina malli?
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Et löydä, korkeintaan RS1800:sta mutta ei taida lohduttaa...

Yläsäiliö on sama kuin osassa mk2 Cortinoita, mutta BD:n kisajäähdytin on teetetty.
Olen teettänyt vm. 66-67 1600 GT Cortinan isosäiliöisestä jäähdyttimestä jäähdytinhuollossa tiuhan 4-rivisen replikajäähdyttimen BD:n 2 ryhmän mittoihin
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Et löydä, korkeintaan RS1800:sta mutta ei taida lohduttaa...

Yläsäiliö on sama kuin osassa mk2 Cortinoita, mutta BD:n kisajäähdytin on teetetty.
Olen teettänyt vm. 66-67 1600 GT Cortinan isosäiliöisestä jäähdyttimestä jäähdytinhuollossa tiuhan 4-rivisen replikajäähdyttimen BD:n 2 ryhmän mittoihin
Eipä niitä GT Cortinoitakaan enää ihan joka nurkan takana lymyä jotta saisi tuollaisen syylärin evakuoitua. Parempi ja helpompi lienee teettää sellainen replika ihan alusta alkaen.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Äh. Täällä pitää olla koko ajan "hereillä"... :)
-> Taitaa olla kaikissa mk2 Cortinoissa isolla yläsäiliöllä, kennon korkeus ja rivimäärä (yleensä 2) lähinnä vaihtelee.
Omani vaan satuin teetättämään GT:n aihiosta.

Ja mitat sain siihen kätevästi ex-Kyöstin jäähdyttimestä mikä oli siviiliautoni keulilla sen koneen kanssa. Teetätin F-ryhmän RS2000:ni.


Ei säännöt muistaakseni kiellä käyttämästä nykyaikaista alujäähdytintäkään.
 
Viimeksi muokattu:

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Taka-akseli, kori, levitykset, jarrut, etutolpat, vaihteisto ja syyläri on selvitetty. Mitä vielä pitäisi tietää kun alkaa osia metsästämään? :confused: Moottorin osalta taitaa olla vain isoraha ainoa mahdollisuus, niitä ei taida löytyä "metsälöydöistä" ja muista harrastajien myyntiosastoista.
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Itse itselleni vastaten, etupalkki. Sekinkö on virtuaali Sportissa erilainen kuin RS1600 mallissa? Mikäli näin on, lienee helpoin tapa ratkaista ongelma WC-palkilla?
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Ensimmäisten TC:n, Mexicojen ja RS1600:n etupalkki on sama kuin tavallisten HD/Export -koristen. Eli Suomessa kaikki olivat siihen saakka samalla palkilla. Ihan sataprosenttista takuuta väitteelle en anna, koska loogisesti eroa oli ainakin alatukivarsien reikien paikoissa em. urheiluversioissa; niissä on "isot tolpat".
8/-71 eteenpäin niissä ja -73-> -74 RS2000, näissä kaikissa oli sitten RS-palkki joka on vahvistettu vakio. Tornien sisällä ylimääräiset laput (2 per puoli), poikkipalkin katto nostettu tornin alareunaan kiinni ja kolmiovahvikkeet tornien juuressa + alatukiv. reiät hieman eri paikoissa.

Jos kilpaa ajaa, näillä ei ole käyttöä vaan pitää siirtyä ns. World Cup -palkkiin. Sitä löytyy jos jonkunnäköistä väärennöstä, mutta alunperin sitä on kahta perustyyppiä, vakio ja lasketulla hammastangon asetuksella.
 
Ylös