Formula 1 – 2012 – Valencia: Kisan jälihöpinät

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Itse taas en pidä tippaakaan siitä, että kilpa-autoilussa edellä JA optimaalisella ajolinjalla ajava ei saisi jatkaa linjallaan.
Ei ole olemassa virallista ajolinjaa, jota pitäis kunnioittaa erikseen :]

En kai sellaista väittänytkään? Minä kritisoin sitä (väärää) tulkintaa, jossa takanatulevalle pitää antaa/jättää tilaa jopa siirtymällä pois ajolinjalta, jos tämä onnistuu työntämään keulansa rinnalle. Ei vittu todellakaan.

Cmoney tuskin sitä tarkoittaakaan, mutta täällä alkaa olla vähän liikaa tuota "olisi pitänyt jättää tilaa" -höpöä tilanteissa, joissa sillä ei ole mitään tekemistä.

Sitä tilaa, mitä ei ole, ei edes voi jättää. Eikä sinne kenenkään pitäisi ajaa.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
En kai sellaista väittänytkään? Minä kritisoin sitä (väärää) tulkintaa, jossa takanatulevalle pitää antaa/jättää tilaa jopa siirtymällä pois ajolinjalta, jos tämä onnistuu työntämään keulansa rinnalle. Ei vittu todellakaan.

Cmoney tuskin sitä tarkoittaakaan, mutta täällä alkaa olla vähän liikaa tuota "olisi pitänyt jättää tilaa" -höpöä tilanteissa, joissa sillä ei ole mitään tekemistä.

Sitä tilaa, mitä ei ole, ei edes voi jättää. Eikä sinne kenenkään pitäisi ajaa.
Ajattelutapaasi jos harrastaa käytännössä saa vaihdella etusiipeä varsin tiuhaan. Ei rinnalle ajanutta, eikä ketään muutakaan saa ajaa päin vaikka kuinka ihanteellista ajolinjaa kulkee. Rata-autoilussa otetaan huomioon tällaiset seikat. Rallissa ei.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Katso Grosjeanin ohitus Hamiltonista samassa paikassa. Muuten identtinen, mutta kummasti sinne Lewisin vasemmalle puolelle jäi siinä tilanteessa auton verran lääniä. Jos toinen on rinnalla, niin se on tasan kuskin tehtävä jättää sinne tila.


Pötyä. Säännöissä lukee, että toista kuljettajaa ei saa painostaa radan reunan yli, minkä Lewis teki vailla mitään epäilystä. Rinnalla olemalla ansaitsee auton verran tilaa rinnalle, Maldonado ei sitä saanut.

Maldonadon rangaistus meni mielestäni melko lailla oikein. Silti Lewis voi syyttää lähinnä itseään siitä, että McLarenia kaavittiin seinästä.
Mielestäni edellä ajavan jatkaminen omalla ajolinjallaan ei ole radalta pakottamista. Samaa mieltä ovat tuomaritkin.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Vittu hehheh.

http://www.youtube.com/watch?v=v8ap0mM19n8
http://www.youtube.com/watch?v=z2p3h9HvwAw

Ero on tasan siinä, että toisessa tilanteessa Hamilton jättää tilaa ja toisessa blokkaa. Tai sitten Grosjean ajoi sinne, minne kenenkään ei pitäisi.
Toi on ihan selkeä homma. Maldo oli shikaanin toisessa mutkassa jo ulkona. Ei ulkona olevalle pidä jättää tilaa.

Se on eri juttu, olisiko Hamiltonin sitten pitänyt saada ekan mutkan blokista läpiajorangaistus tms.

Mutta Hamiltonin ei olisi missään nimessä tarvinnut jättää Maldonadolle tilaa shikaanin toiseen mutkaan ja radalle palannut Maldonado aiheutti kolarin.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mielestäni edellä ajavan jatkaminen omalla ajolinjallaan ei ole radalta pakottamista. Samaa mieltä ovat tuomaritkin.
Hamilton ei jatka millään "omalla ajolinjalla", vaan valitsee sen ajattaakseen Maldonadon ulos radalta. Normaali linja on huomattavasti keskemmällä. Samaten autojen ollessa rinnan molemmilla on sääntöjen mukaan vastuu huomioida toinen kuljettaja ihan riippumatta siitä, kumpi on etummaisena. Tuomarien kantaa taas tuskin voi päätellä siitä, että rengasvalliin päätynyttä kuskia ei rangaista enää enempää.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Vittu hehheh.

http://www.youtube.com/watch?v=v8ap0mM19n8
http://www.youtube.com/watch?v=z2p3h9HvwAw

Ero on tasan siinä, että toisessa tilanteessa Hamilton jättää tilaa ja toisessa blokkaa. Tai sitten Grosjean ajoi sinne, minne kenenkään ei pitäisi.
Kuskit ajavat miten ajavat eri syistä eri tilanteissa. Varmasti jokaisen tilanteen jälkeen jokainen kuljettaja on sitä mieltä, että paras tapa toimia tilanteessa olisi ollut se, millä ajo olisi jatkunut ilman haaveria.

En puolustele mitään ulos ajattamisia. Puolustelen kilpa-autoilua ja sitä, että pelkällä nokan tuikkaamisella takapään rinnalle pitäisi joidenkin nykytulkitsijoiden mukaan olla voitettu vapaa ohituskaista, koska "pitää jättää tilaa".
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En puolustele mitään ulos ajattamisia. Puolustelen kilpa-autoilua ja sitä, että pelkällä nokan tuikkaamisella takapään rinnalle pitäisi joidenkin nykytulkitsijoiden mukaan olla voitettu vapaa ohituskaista, koska "pitää jättää tilaa".
En ihan tajua, puhutaanko tässä nyt yleisellä tasolla vai em. tilanteeseen liittyen. Olen samaa mieltä kaikesta, mitä kirjoitit, mutta tässä ei ole kyse mistään nokan tuikkaamisesta takapään rinnalle. Maldonado on mutkaan käännettäessä renkaanmitan edellä.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Liekö muuten jossain tilastoa Valencian GP:n huippunopeuksista? Olis kiinnostavaa nähdä millainen ero Kimin Lotuksen ja Alonson Ferrarin lukemissa oli ja mahtoiko sillä olla vaikutusta ohituksiin.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Hamilton ei jatka millään "omalla ajolinjalla", vaan valitsee sen ajattaakseen Maldonadon ulos radalta. Normaali linja on huomattavasti keskemmällä. Samaten autojen ollessa rinnan molemmilla on sääntöjen mukaan vastuu huomioida toinen kuljettaja ihan riippumatta siitä, kumpi on etummaisena. Tuomarien kantaa taas tuskin voi päätellä siitä, että rengasvalliin päätynyttä kuskia ei rangaista enää enempää.
Itse olen puhunut koko ajan enemmänkin yleisellä tasolla tästä "pitää jättää tilaa"-aiheesta, enkä PM - LH tilanteesta. Keskustelu on kyllä siitä lähtenyt.

On selvää, että Hamilton ajaa härskisti. Juuri niin härskisti kuin rata-autoilussa on tuossa tilanteessa vuosikymmeniä ajettu. On myös selvää, että ei ketään pidä ulos ajattaa. Vielä lisäksi on selvää, että ajaminen tilanteeseen, jossa joutuu ulos jos kaveri ei anna suosiolla tietä, on riski. Sitä riskiä otetaan koko ajan. Joskus onnistuen, koska kaveri antaa tilan, joskus epäonnistuen, koska ymmärtää ajoissa himmata. Toisinaan epäonnistuminen tulee sitä kautta, että tilaa ei tule, eikä itse ymmärrä ajoissa himmata.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vittu hehheh.

http://www.youtube.com/watch?v=v8ap0mM19n8
http://www.youtube.com/watch?v=z2p3h9HvwAw

Ero on tasan siinä, että toisessa tilanteessa Hamilton jättää tilaa ja toisessa blokkaa. Tai sitten Grosjean ajoi sinne, minne kenenkään ei pitäisi.
Sen tilan jättäminen on toki sallittua, mutta sen jättämättömyys ei ole rangaistavaa.

Voi olla, että Grosjeanin yritys tuli Hamiltonille niin yllätyksenä, ettei Hamilton ehtinyt reagoida. Tai Grosjean oli sen verran enemmän edellä, että mikään ulospakotus ei enää onnistunut. Grosjeanhan pikemmin pakotti Hamiltonin sisälinjalle kääntämällä edellä mutkaan.

Tai sitten Hamilton otti opikseen. Tai teossa ei ollut mitään tahallisuutta, ja auto ei yksinkertaisesti taittunut mutkaan niin kuluneilla renkailla.
 

Hmmp

CEO
Liittynyt
26.6.2006
Viestit
361
Mitenkäs oli sen auton parkkeeraamisen kanssa kisan ja aika-ajon jälkeen? Alonson autosta ilmeisesti löytyi bensaa vielä yhden kierroksen + bensanäytteen verran? En ole nähnyt juttua siitä pysäyttämisen syystä, muuta kuin eettä talli käski. Mutta niin käski McLarenkin aiemmin tänä vuonna...
Tätä mietin minäkin, mutta kaipa sitä bensaa sitten oli tarpeeksi, kun ei ole muuta kerrottu julkisuuteen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vittu hehheh.

http://www.youtube.com/watch?v=v8ap0mM19n8
http://www.youtube.com/watch?v=z2p3h9HvwAw

Ero on tasan siinä, että toisessa tilanteessa Hamilton jättää tilaa ja toisessa blokkaa. Tai sitten Grosjean ajoi sinne, minne kenenkään ei pitäisi.
Onko kuljettajan ajettava samalla lailla joka kerta? Niitä ajolinjavalintoja tehdään millisekunneissa, eikä jarrupaikatkaan välttämättä osu ihan sentilleen. Mielestäni huvittavaa tehdä tuosta Hamiltonin vika sillä verukkeella, että joku muu pääsi hänen ohitseen toisessa tilanteessa. Puolustusajon tiukkuus on strateginen valinta, ja kun kierroksia on yksi jäljellä ei ajeta enää kelloa vastaan ainoastaan sijasta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sen tilan jättäminen on toki sallittua, mutta sen jättämättömyys ei ole rangaistavaa.
Sääntöhän menee yhä näin:

20.4 Manoeuvres liable to hinder other drivers, such as deliberate crowding of a car beyond the edge of the track or any other abnormal change of direction, are not permitted.
FIA tulkitsee sääntöä tosi tiukasti, mutta hankala nähdä, etteikö se tuossa täyttyisi.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Katso Grosjeanin ohitus Hamiltonista samassa paikassa. Muuten identtinen, mutta kummasti sinne Lewisin vasemmalle puolelle jäi siinä tilanteessa auton verran lääniä. Jos toinen on rinnalla, niin se on tasan kuskin tehtävä jättää sinne tila.
Lewisillä oli renkaat tuolloin vielä kunnossa, jolloin jyrkempikin ajolinja onnistui. Aikamoista yksinkertaistamista, jollei tuota huomioi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sääntöhän menee yhä näin:



FIA tulkitsee sääntöä tosi tiukasti, mutta hankala nähdä, etteikö se tuossa täyttyisi.
Mutkaan sisäpuolella jarruttavaa ei ole muistaakseni koskaan rankaistu siitä että jarrutus menee pitkäksi. Ulompaa linjaa tuleva väistää, jos on perässä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lewisillä oli renkaat tuolloin vielä kunnossa, jolloin jyrkempikin ajolinja onnistui. Aikamoista yksinkertaistamista, jollei tuota huomioi.
Olisi jos ei huomioisi. Ongelma Pirelleillä on kuitenkin takarenkaiden loppuminen, eikä mutkaan kääntäminen ole yleensä se pitotapahtuma, jossa ne sortuvat. Samoin näyttää, että Lewis loiventaa linjaansa, mutta pitäisi nähdä onboard jotta voisi sanoa, kuvittelenko vaan.
Mutkaan sisäpuolella jarruttavaa ei ole muistaakseni koskaan rankaistu siitä että jarrutus menee pitkäksi. Ulompaa linjaa tuleva väistää, jos on perässä.
Me ei vissiin puhuta samasta tilanteesta.
 
Ylös