Formula 1 – 2012 – Valencia: Kisan jälihöpinät

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Jotenkin Red Bullin meno vituttaa jatkuvasti entistä enemmän..

-Webber vaati ilman syytä rankkua Schumille.

-Vettel puolestaan taas vaihteeksi vainoharhaisella päällä ja väittää ettei turva-autoa olisi tarvittu ja että se laitettiin radalle vain ja ainoastaan lopettamaan hänen ylivoimansa. :wall:

Ai niin ja tokihan Vettel syytti turva-autoa myös keskeytyksestään:



http://www.f1zone.net/news/vettel-criticises-safety-car-call-after-failure/14651/
Webber kitisee, mutta turva-auto otettiin radalle kummin palojen ja muun roskan takia. Kun Vettel sitten keskeytti niin oli kyllä helvetin vaarallisen näköistä, kun autoa työnnettiin radalla. Jos ensimmäisen tilanteen takia otettiin turva-auto radalle (mielestäni turhaan) niin vettelin auto jäi sellaiseen paikkaan, että turva-auto olisi pitänyt ottaa ehdottomasti radalle, mutta tässä vaiheessa erään espanjalaisen osakkeet oli jo nousseet sen verta sopivasti. Kun päätökset eivät ole johdonmukaisia niin saattaa se jollain aiheuttaa ihan syystä vähän vainoharhaa..

Oliko vettelillä ja grosjeanilla sama vika?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Eli tulkinta taitaa mennä jotakuinkin niin, että se joka osuu toisen sivuponttooniin on syypää. Veikkaan siis että jos Grosjean ja Hamilton olisivat törmänneet, Lewisin piikkiin olisi laitettu.
Lewis olisi törmäyshetkellä ollut jo edellä (jos siis ulostulossa menee vasempaan reunaan). Ja tuossa Vettel osuu Kubicaan about apexissa eikä ulostulossa. Siihen verrattuna sitten linjattomuutta Schumi-Monty -tilanteessa Malesiassa 2002...
Mutta, täällä vain arvellaan tulkintoja eikä aina niin selkeää ole se sitten. Varmaan kuskeillekaan?
 

Iso Paha

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
130
Tapahtui eri mutkassa. Lisäksi Maldonado antaa Kimille tilaa palata radalle toisin kuin Hamilton.
Tämä olisi mielenkiintoinen tilanne nähdä jostain uusiksi, vielä ei ole tullut vastaan missään koosteessa, hieman kyseenalaistaisin muistin perusteella tuon tilan jättämisen. Kai Räikkönenkin olisi voinut tuolta palata radalle kaasu pohjassa Maldonanon kylkeen ja väittää, ettei hänelle jätetty tilaa. Järkevämpää varmaan oli kuitenkin väistää päälle tulevaa edellisessä mutkassa ja palata radan ulkopuolelta kyljen sijaan Maldonanon perään?

Samoin nyt kun katsoin lähdön uusiksi niin huomaa, kuinka holtittomasti Maldonano ajaa siinä. Ensin lähtee ohittamaan Hamiltonia vasemmalta ja sitten päättääkin palata oikeaan reunaan, ei tosin huomioi, että Räikkönen on jo siinä ihan hänen rinnallaan. Tuossa ei ollut puhettakaan siitä, että olisi jätetty auton mentävä tila siihen vierelle, autot menevät käytännössä rinnakkain ensimmäiseen mutkaan, jossa Maldonano vain ajaa kuin Räikköstä ei olisi vierellä olemassakaan ja kiilaa Kimin radalta. Ilman Kimin nostoa tuossa olisi varmasti kolissut.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Maldonadolla on vähän samaa vikaa kuin Ayrton Sennalla ja Schumi 1.0:lla ... kahelisti rakentaa muuria ympärilleen, ettei kukaan uskalla tulla enää vaistomaisesti ohitustilanteeseen. Tämän tapaisia kuskeja pitäisi olla useampi, jotta saisivat ajella toisiaan rauhassa.

edit: kisasta vielä
Hami yritti tosissaan pitää sijoituksensa viimeisellä kierroksella, ja veti Heikki @ Monaco -moodissa. Maldo otti ehkä liian naiivisti+optimistisesti mutta silti viihdyttävän nälkäisellä asenteella. Tykkäsin kovasti kattella kisaa. Ja Mangelo ymmärsin hyvin sun kannan.
 
Viimeksi muokattu:

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Tapahtui eri mutkassa. Lisäksi Maldonado antaa Kimille tilaa palata radalle toisin kuin Hamilton.
Joo, mutka tosiaan oli eri, mutta antoiko Maldonado Kimille tilaa palata? Väittäisin pikemminkin, että Maldonado haki loivempaa kulmaa seuraavaan käännökseen vasempaan, kiinnittämättä Räikköseen sen kummemmin huomiota. Pastor käänsi sitten kyseisessä loivasti vasemmalle kääntyvässä mutkassa surutta vierellään (vasemmalla) olevan Räikkösen ajolinjalle, pakottaen Kimin uudestaan pois ajoradalta.

Nyt vasta huomasin, että Kobayashi meni edellisellä kierroksella samassa paikassa Maldonadosta ohi. Olisko Pastori tuosta sitten ottanut opikseen.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Puhutaanko me samasta asiasta? Tuossa on ainakin neljä asiaa eri tavalla. Etiketin mukainen tulkinta on kuitenkin että Maldonado ajoi Hamiltonia päin ja Vergne Kovalaista.
En ymmärrä, miten se, että Maldonado on "rinnalla perässä" tekisi hänestä yksiselitteisesti väistämisvelvollisen. Vergne demonstroi oikein hyvin, miksi rinnalla oleva täytyy huomioida vaikka itse olisikin edellä.

Joo, mutka tosiaan oli eri, mutta antoiko Maldonado Kimille tilaa palata? Väittäisin pikemminkin, että Maldonado haki loivempaa kulmaa seuraavaan käännökseen vasempaan, kiinnittämättä Räikköseen sen kummemmin huomiota.
Loppuviimeeksi melko toissijaista, miksi Maldonadolta tilaa jäi, Räikkönen kuitenkin pystyi palaamaan radalle Maldonadon rinnalle. Ero Hamiltonin tilanteeseen on joka tapauksessa se, että siinäkin ajolinja menee jossain ihan muualla, mutta Maldonadolla ei ollut tilaa radalle paluuseen. Samaten eri kohta radalla tekee merkittävän eron, Kimi pystyi jatkamaan rataa pitkin, Maldonadon ainoat vaihtoehdot olivat lyödä jarrut pohjaan tai oikaista mutka.

Selvennetään nyt, ettei tarkoitukseni ole puolustella Maldonadon ajamista ohitustilanteissa, se kun on todella arvaamatonta. Pastorin historia ei vaan muuta sitä, että myös Lewis ajaa typerästi asettaessaan toisen kuljettajan tilanteeseen, jossa kolarin estäminen olisi vaatinut varsin rajua väistöliikettä.
 
Viimeksi muokattu:

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Normaalin mutkan ulostulossa tila loppuu ulkopuolelta lähes aina jos ei heti perään ole tulossa toisenlaista ajolinjaa vaativaa mutkaa.

Kysytäänpä mielipidettä:
kuinka pitkällä rinnalla pitää takaa tulevan olla, jotta hän on voittanut oikeuden reilun auton levyiseen ajolinjaan mutkan ulostulon ulkoreunassa? Oikeuden siis siihen linjaan, jota edellä menevä ulostulossa normaalisti käyttäisi, mutta nyt joutuisi luopumaan, koska "pitää jättää tila"? Missä menee mielestänne raja?

Tästähän tässä on kysymys. Se, että edellä menevä ajaa ulostulossa leveälle aiemmin kuin optimaalisella linjalla, on paikasta ajamista ja sillä varmistetaan parempi ulostulo kuin kaverilla takana. Jossain vaiheessa se menee killaamiseksi ja ulos ajattamiseksi. Mutta missä?
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Jossain vaiheessa se menee killaamiseksi ja ulos ajattamiseksi. Mutta missä?
Entäpä kun ohitettavan sisääntulonopeus mutkaan on sellainen, ettei mutkasta läpi ajaminen onnistu kun siinä optimilla ja nopeimmalla linjalla, jonka on etukäteen valinnut.

Pitäisikö edessä ajavan kuljettajan sovittaa sisääntulonopeus ennakoiden takanatulijan mahdollista syöksyä varten ja varautua väistämään?:D

Vai pitäisikö ohitusta yrittävän takaatulijan arvioida ennen yritystä, onko radan sisällä tehty ohitus ylipäätään mahdollinen ilman kontaktia. Ohitettavan ajoon kuitenkin vaikuttaa kuorma, renkaat, jarrutuspaikka, sisääntulonopeus, jne...


edit:
Mehe Rienarsuon mielipidekysymykseen vastaan yksinkertaisesti, että se väistää joka on mutkaan tultaessa jäljessä. Edessä ajalla on velvollisuus pitää linjansa, jota saa keran vaihtaa, mutta ei velvollisuutta väistää. Eli ei millään jarrutuksessa rinnalle hivuttamisellä mitään ovia auota. Mutta jos keula on käännettäessä edellä, niin olet edellä.

Ei suorallakaan tapahtuvassa ohituksessa ohitettava/ohittaja status ja linjanpitovelvollisuus vaihdu autosta toiselle, vaikka keulaa näyttäisikin. Edellä ajava pysyy edellä ajavana.

edit2:
Mites muuten tuo linjanpitovelvollisuus on voimassa mutkissa. Jos ohitusyritys alkaa apexissa ja ohitattava siirtyy mutkan edetessä radan ulkoreunaan, niin onko ohitettava silloin käyttänyt yhden linjanvaihdon oikeutensa? Saako sen jälkeen enää edes siirtyä pois ulkoreunasta ja antaa tilaa takaa ohi pyrkivälle. Siinähän tulee toinen linjan vaihto.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Kysytäänpä mielipidettä:
kuinka pitkällä rinnalla pitää takaa tulevan olla, jotta hän on voittanut oikeuden reilun auton levyiseen ajolinjaan mutkan ulostulon ulkoreunassa? Oikeuden siis siihen linjaan, jota edellä menevä ulostulossa normaalisti käyttäisi, mutta nyt joutuisi luopumaan, koska "pitää jättää tila"? Missä menee mielestänne raja?

Tästähän tässä on kysymys. Se, että edellä menevä ajaa ulostulossa leveälle aiemmin kuin optimaalisella linjalla, on paikasta ajamista ja sillä varmistetaan parempi ulostulo kuin kaverilla takana. Jossain vaiheessa se menee killaamiseksi ja ulos ajattamiseksi. Mutta missä?
Tätä voisi puolustaja jo mutkaan tullessa miettiä, tuleeko sisä-, vai ulkolinjaa jossa tapauksessa hänellä olisi mutkan ulostulossa tuo tila radalla kun sisäpuolen kaveri ei voisikaan loiventaa omaa ulostuloaan välittämättä rinnallaan (vaikka 3 metrin matkalta) olevasta autosta. Jos siis tuomaristo pitäisi näitä tilanteita kiilajaisten sijaan rataa pitkin mentävänä etenemiskilpailuna.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kysytäänpä mielipidettä:
kuinka pitkällä rinnalla pitää takaa tulevan olla, jotta hän on voittanut oikeuden reilun auton levyiseen ajolinjaan mutkan ulostulon ulkoreunassa? Oikeuden siis siihen linjaan, jota edellä menevä ulostulossa normaalisti käyttäisi, mutta nyt joutuisi luopumaan, koska "pitää jättää tila"? Missä menee mielestänne raja?
Minun näkemykseni on, että tila pitää jättää, jos ulkokaarteessa mutkaan taittavalla on järkevä mahdollisuus olla rinnalla myös kaarteen ulostulossa. Jos seuraa Kimin tai Alonson ajamista tämänkaltaisissa tilanteissa, niin melko johdonmukaisesti pakottavat ulkokaarteessa ajavan kanttikivelle asti ja mahdollistavat radalle paluun.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Jos seuraa Kimin tai Alonson ajamista tämänkaltaisissa tilanteissa, niin melko johdonmukaisesti pakottavat ulkokaarteessa ajavan kanttikivelle asti ja mahdollistavat radalle paluun.
Tämä on tyyli, mitä itsekin enempi arvostan. Onhan se shownkin kannalta hienompaa. Alonsokin on niitä harvoja lämpimien maiden kuskeja, jolla äly riittää tämänkaltaiseen ajoon. It's not so ridiculous at all.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Kimin ajosta huomasi hyvin kuinka Lotarin huippunopeus ei jostain syystä tahtonut riittää siipi paikassa ohittamiseen. Kimi ajoikin sen kohdan ihan eri tavalla kuin muut ja yritti vaan päästä siinä mahdollisimman hyvään asemaan loppukierrokselle. Ohittikin sitten sen jälkeen useamman auton todella hienosti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pirellin varikkostoppiyhteenveto. Alonsolla pelkkiä uusia settejä (koska lähti Top10:n ulkopuolelta). Petrov ja Massa tekivät neljä stoppia ja Heikilläkin oli Q2:een pääsystä huolimatta vielä kaksi settiä pehmeämpiä käyttämättä. Joten pelkillä uusilla meni hänkin.

Koodi:
Pit stop summary – 2012 Grand Prix of Europe

Alonso:      SN   SN (15)  MN (28)                    2
Räikkönen:   SU   SU (14)  MN (28)                    2
Schumacher:  MN   SN (19)  SU (41)                    2
Webber:      MN   SN (19)  SN (38)                    2
Hülkenberg:  SU   MN (14)  MN (28)                    2
Rosberg:     SU   MN (20)  SU (46)                    2
Di Resta:    SU   MN (23)                             1
Button:      SU   MN (10)  MN (26)                    2
Perez:       MN   SU (10)  SN (25)                    2
Maldonado:   SU   MN (14)  MN (28)                    2
Senna:       SU   MN (20)  DT (24)                    2
Ricciardo:   SN   SN (14)  MN (37)                    2
Petrov:      SN   SN (13)  SU (25)  MN (28)  MN (47)  4
Kovalainen:  SN   SN (12)  MN (27)                    2
Pic:         MN   SN (11)  MN (28)                    2
Massa:       SN   MN (11)  SN (27)  MU (34)  SU (53)  4
De La Rosa:  SN   SU (14)  MN (28)                    2
Kartikeyan:  SN   SU (15)  MN (29)  DT (39)           3
Hamilton:    SU   MN (13)  MN (28)                    2
						
Grosjean:    SU   SU (16)  MU (28)                    2 NC
Vettel:      SU   SU (16)  MN (29)                    2 NC
Kobayashi:   SU   SU (14)  MN (20)                    2 NC
Vergne:      MN   SU (17)                             1 NC

The first column denotes the tyres the driver
started the race on.

S = Soft compound    M = Medium compound
N = New compound     U = Used compound

NC = Not classified  DT = Drive Through

The last column gives the total amount of pit stops.
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Grosjeanilla käytetyt mediumit viimeiselle vedolle, näinköhän olisi tullut ongelmia loppuvaiheessa kun muilla samaan aikaan vaihtaneilla oli uudet. Osaako joku kertoa miksei Grosjeanilla uusia ollut laittaa, ei itse tullut juhannuksen vuoksi seurattua kun loppuosa kisasta.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ei näin kesällä jaksa niin paljoa täällä riehua, mutta vaihteeksi vähän kommenttia.

Fernando "pankkituella voittoon!" Alonso sitten voitti. Kuten olen toisaalla todennut, ajaa Alonso uransa parasta kautta ja vihdoinkin tasolla joka edes puolittain vastaa hypetyksen tasoa. Hieno ajo kyllä, ei siinä mitään. Nooh, jos nyt vielä sen verran sanon, että Alonso jatkaa hienoa tuurivoittotilastoaan. Tällä kaudella 50% voitoista lahjana, 2010 oli 60%. Koko urallaan kaveri on voittanut noin puolet, ehkä ylikin, muiden lahjana. Taisipa tokaista 2005 Nyrren jälkeen että se on paras tapa voittaa... :nope: Eipä taida historiasta löytyä toista kuljettajaa joka on menestynyt yhtä paljon lahjoitusten kautta, eli ei itse ajamalla muita paremmin vaan toisten kärsiessä teknisistä tai muista ongelmista. Ansio tietysti sekin, että on valmiina ottamaan lahjat vastaan, olisihan siellä monta muutakin joka voisi voittaa samalla tavalla. Lisäksi on jo puhtaasti tilastomatemaattisesti odotettavissa että joillekin kertyy enemmän tuurivoittoja (tai muita tuloksia) ja toisille taas päinvastoin.

Vaikka Demonicali nyt yrittääkin urputtaa että Red Bullilla olisi nopein auto ja että he ovat perässä, niin kyllä yleiskuva viimeisten kisojen perustella on, että McLaren ja Ferrari ovat nopeimmat, jonka jälkeen tulee Red Bullit, Mersu, Lotus, Sauber ja Williams, järjestyksen ollessa vaikea hahmottaa.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/06/1570774/ferrari-pomo-tiukkana-ei-saa-nousta-paahan

Joka tapauksessa erot tällä kaudella ovat pienet tallien välillä ja renkaat aiheuttavat suurta heiluntaa kisojen välillä, jonka vuoksi jokainen talli voisi halutessaan väittää olevansa keskikastia ja muiden ollessa kaukan edellä. Tallien työskentely ja kuljettajien taidot korostuvat. Alonson ykköskuljettajan asema on myös muita kausia arvokkaampi näissä olosuhteissa.

Tapaus Maldonado. Katsoin heti lähdössä että Grosjean ottaa ison ja turhan riskin kun ohitti Maldonadon 1. kierroksella. Tällä kertaa se onnistui mutta tuloksena olisi voinut yhtä hyvin olla jälleen 1. kierroksen keskeytys Grosjeanille. Vastaavasti Kimi ei ottanut turhia riskejä kuten ei hänellä ole yleensäkään tapana. Hamilton taas törttöili kun luuli että Maldonadoa vastaan voi ajaa kuin vaikkapa Kimiä vastaan. Maldonadon paikalla olisi voinut kyllä olla vaikka Kobayashi tai Grosjeankin ja tulos olisi luultavasti ollut sama, eli keskeytys Hamiltonille tms. Hamiltonilla ei tilannetaju riitä välttämään näitä turhia kolareita. Kimi on tässä hommassa paras. Alonso sijoittuu Kimin ja Hamiltonin välimaastoon, ei ota kovin suuria riskejä mutta selviä riskejä kuitenkin.

Harmittaa että en ehtinyt kommentoida tätä Maldonadon juttua ennen kuin Whitmarsh avasi suunsa. Ajatukset kyllä olivat selkeinä jo heti kisan jälkeen. Olisi ollut mukava päteä ennen Martinia. :p http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/06/1571520/tallipaallikko-hamiltonille-maldonadon-kanssa-toimittava-eri-lailla

Kimi ja Schumi saivat hyvän lopputuloksen, mutta ajo ei kyllä päätä huimannut. Kimi on nyt Barcelonan jälkeen ajanut alle odotusten. Syytä en ala arvailemaan, mutta luulisin että kaveri vielä piristyy. Varsinkin Kimillä vaikutti olevan vaikeuksia ohituksissa vaikka muut niitä tekivätkin. Oliko kyseessä suoranopeuden puute, kiihdytys mutkista ulos vai mikä, en tiedä. Schumi vaikuttaa jatkavan samalla tavalla kuin on tehnyt jo yli kaksi vuotta, tuskin se tästä enää juurikaan muuttuu. Kiva sinänsä että Schumi pääsi pallille pitkästä aikaa.

Lotuksella ei kyllä näytä enää olevan mitään etua kuumasta kelistä tai mistään muustakaan, ainakaan niin että olisivat muita parempia absoluuttisesti. Suhteellisesti saattavat toki edelleen saada etua kuumasta kelistä, karkeasta asfaltista joka syö renkaita (tai yleisemmin renkaiden kestävyydestä), tai nopeista mutkista, mutta kyllä absoluuttisesti muut ovat kaikessa jo tasalla näillä Lotuksen vahvuusalueilla ja muilla osa-alueilla edellä.

Lopuksi, Vettel kyllä osoitti olevansa edelleen paras kuljettaja mutta eipä siitä nyt ollut hyötyä. Turva-auton tulo oli kyllä hieman kyseenalainen, kuten Vettel on itsekin puhunut. Myöhemmin, kun Alonso oli kärjessä ei sitten otettu turva-autoa radalle vaikka ratavirkailijat olivat todella vaarallisesti lähellä kovaa kisaavia F1-autoja kun siirsivät autoa pois radalta. Ilmeisesti ei haluttu sotkea Alonson kisaa enää siinä vaiheessa...
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tuosta rengashommasta vielä sen verran, että Nicon mummoilu johtui juuri väärästä rengastaktiikasta.
 
Ylös