Ei näin kesällä jaksa niin paljoa täällä riehua, mutta vaihteeksi vähän kommenttia.
Fernando
"pankkituella voittoon!" Alonso sitten voitti. Kuten olen toisaalla todennut, ajaa Alonso uransa parasta kautta ja vihdoinkin tasolla joka edes puolittain vastaa hypetyksen tasoa. Hieno ajo kyllä, ei siinä mitään. Nooh, jos nyt vielä sen verran sanon, että Alonso jatkaa hienoa tuurivoittotilastoaan. Tällä kaudella 50% voitoista lahjana, 2010 oli 60%. Koko urallaan kaveri on voittanut noin puolet, ehkä ylikin, muiden lahjana. Taisipa tokaista 2005 Nyrren jälkeen että se on paras tapa voittaa... :nope: Eipä taida historiasta löytyä toista kuljettajaa joka on menestynyt yhtä paljon lahjoitusten kautta, eli ei itse ajamalla muita paremmin vaan toisten kärsiessä teknisistä tai muista ongelmista. Ansio tietysti sekin, että on valmiina ottamaan lahjat vastaan, olisihan siellä monta muutakin joka voisi voittaa samalla tavalla. Lisäksi on jo puhtaasti tilastomatemaattisesti odotettavissa että joillekin kertyy enemmän tuurivoittoja (tai muita tuloksia) ja toisille taas päinvastoin.
Vaikka Demonicali nyt yrittääkin urputtaa että Red Bullilla olisi nopein auto ja että he ovat perässä, niin kyllä yleiskuva viimeisten kisojen perustella on, että McLaren ja Ferrari ovat nopeimmat, jonka jälkeen tulee Red Bullit, Mersu, Lotus, Sauber ja Williams, järjestyksen ollessa vaikea hahmottaa.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/06/1570774/ferrari-pomo-tiukkana-ei-saa-nousta-paahan
Joka tapauksessa erot tällä kaudella ovat pienet tallien välillä ja renkaat aiheuttavat suurta heiluntaa kisojen välillä, jonka vuoksi jokainen talli voisi halutessaan väittää olevansa keskikastia ja muiden ollessa kaukan edellä. Tallien työskentely ja kuljettajien taidot korostuvat. Alonson ykköskuljettajan asema on myös muita kausia arvokkaampi näissä olosuhteissa.
Tapaus Maldonado. Katsoin heti lähdössä että Grosjean ottaa ison ja turhan riskin kun ohitti Maldonadon 1. kierroksella. Tällä kertaa se onnistui mutta tuloksena olisi voinut yhtä hyvin olla jälleen 1. kierroksen keskeytys Grosjeanille. Vastaavasti Kimi ei ottanut turhia riskejä kuten ei hänellä ole yleensäkään tapana. Hamilton taas törttöili kun luuli että Maldonadoa vastaan voi ajaa kuin vaikkapa Kimiä vastaan. Maldonadon paikalla olisi voinut kyllä olla vaikka Kobayashi tai Grosjeankin ja tulos olisi luultavasti ollut sama, eli keskeytys Hamiltonille tms. Hamiltonilla ei tilannetaju riitä välttämään näitä turhia kolareita. Kimi on tässä hommassa paras. Alonso sijoittuu Kimin ja Hamiltonin välimaastoon, ei ota kovin suuria riskejä mutta selviä riskejä kuitenkin.
Harmittaa että en ehtinyt kommentoida tätä Maldonadon juttua ennen kuin Whitmarsh avasi suunsa. Ajatukset kyllä olivat selkeinä jo heti kisan jälkeen. Olisi ollut mukava päteä ennen Martinia.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/06/1571520/tallipaallikko-hamiltonille-maldonadon-kanssa-toimittava-eri-lailla
Kimi ja Schumi saivat hyvän lopputuloksen, mutta ajo ei kyllä päätä huimannut. Kimi on nyt Barcelonan jälkeen ajanut alle odotusten. Syytä en ala arvailemaan, mutta luulisin että kaveri vielä piristyy. Varsinkin Kimillä vaikutti olevan vaikeuksia ohituksissa vaikka muut niitä tekivätkin. Oliko kyseessä suoranopeuden puute, kiihdytys mutkista ulos vai mikä, en tiedä. Schumi vaikuttaa jatkavan samalla tavalla kuin on tehnyt jo yli kaksi vuotta, tuskin se tästä enää juurikaan muuttuu. Kiva sinänsä että Schumi pääsi pallille pitkästä aikaa.
Lotuksella ei kyllä näytä enää olevan mitään etua kuumasta kelistä tai mistään muustakaan, ainakaan niin että olisivat muita parempia absoluuttisesti. Suhteellisesti saattavat toki edelleen saada etua kuumasta kelistä, karkeasta asfaltista joka syö renkaita (tai yleisemmin renkaiden kestävyydestä), tai nopeista mutkista, mutta kyllä absoluuttisesti muut ovat kaikessa jo tasalla näillä Lotuksen vahvuusalueilla ja muilla osa-alueilla edellä.
Lopuksi, Vettel kyllä osoitti olevansa edelleen paras kuljettaja mutta eipä siitä nyt ollut hyötyä. Turva-auton tulo oli kyllä hieman kyseenalainen, kuten Vettel on itsekin puhunut. Myöhemmin, kun Alonso oli kärjessä ei sitten otettu turva-autoa radalle vaikka ratavirkailijat olivat todella vaarallisesti lähellä kovaa kisaavia F1-autoja kun siirsivät autoa pois radalta. Ilmeisesti ei haluttu sotkea Alonson kisaa enää siinä vaiheessa...