FW08
Registered User of Talent
Siis tiedehän perustuu hypoteeseihin joita pyritään verifioimaan ja kumoamaan. "Faktat" astuvat tieteeseen vasta popularisointivaiheessa.
Lähtökohtaisesti ei. Se, että hypoteesit liittyvät tieteeseen on aivan eri asia.Siis tiedehän perustuu hypoteeseihin joita pyritään verifioimaan ja kumoamaan.
Taivaankappaleiden liikkeitä on mielestäni tutkittu / tulkittu monien ei-uskonnollisten (siis tarkoitit mikä tahansa uskonta) tarpeiden , kuten "sopiva aika viljellä/metsästää/kalastaa", "alkeellinen navigointi"...em. asiat olivat tärkeitä ihmiskunnan kehittymisen ja yhteiskuntien muodostumisissa.Ainakin tähtitiede on syntynyt käytännössä yksinomaan uskonnollisista tarpeista lukea ja ennustaa taivaankappaleiden liikkeitä. Alkuaikoina astrologia ja astronomia olivat yksi ja sama tieteenala.
Kakkosmiehen lisäksi nauroin tolle samalle asialle.On aivan saatanan hauskaa, että Galileo Galilei otettiin esimerkkinä uskonnon puolesta, kun varmaan jokainen hyvän yleissivistyksen omaava tietää, että Galilei joutui kuseen aurinkokeskisen maailmankuvan puolustamisesta vastoin kirkon näkemyksiä.
Ajatus siitä, että uskonto on ollut tähtitieteen kehityksessä merkittävässä asemassa on monella tavalla outo.Taivaankappaleiden liikkeitä on mielestäni tutkittu / tulkittu monien ei-uskonnollisten (siis tarkoitit mikä tahansa uskonta) tarpeiden , kuten "sopiva aika viljellä/metsästää/kalastaa", "alkeellinen navigointi"...em. asiat olivat tärkeitä ihmiskunnan kehittymisen ja yhteiskuntien muodostumisissa.
Sikäli hiukan yllätyin kommentistasi....![]()
On. Eipä tuo muuten varmaan olisi puheeksi tullutkaan.Onko joku väittänyt täällä niin?
Toki, mutta voidaanko asiaa, johon kykenee kuka tahansa maallikko pitää tieteenä? Se mikä tähtien tutkimisessa vietiin tieteen asteelle tapahtui uskonnollisista syistä (tai uskonnon varjolla vallakäytöksellisistä syistä) - kirkolla(/valtiolla) oli tiedemonopoli.Taivaankappaleiden liikkeitä on mielestäni tutkittu / tulkittu monien ei-uskonnollisten (siis tarkoitit mikä tahansa uskonta) tarpeiden , kuten "sopiva aika viljellä/metsästää/kalastaa", "alkeellinen navigointi"...em. asiat olivat tärkeitä ihmiskunnan kehittymisen ja yhteiskuntien muodostumisissa.
Kännykkäsi GPS-laite ei toimisi ellei yleinen suhteellisuusteoria olisi totta joten uskon varassa ei sinun markoj tämän asian suhteen tarvitse mennä.Selitätkö mulle yleisen suhteellisuusteorian, kun en oikein tajua sitä. Uskon varassa joudun menemään muutoin.
Mitäs jos jumala laittaa GPS:n toimimaan tieteestä huolimatta?Kännykkäsi GPS-laite ei toimisi ellei yleinen suhteellisuusteoria olisi totta joten uskon varassa ei sinun markoj tämän asian suhteen tarvitse mennä.
Minusta voidaan eli mitään estettä ei ole sille, että Matti Meikäläinen tekee johonkin tieteenhaaraan liittyviä oivalluksia. Nykypäivänä vaaditaan vain tulosten validointiin tai ylipäätään "tieteenharjoittamiseen" huomattavasti enemmän, kuin muinaisina aikoina. Ja tietenkin myös ne oivallukset esim. tähtitieteessä tai ihmisten hoitamisessa (lääketieteessä) olivat eri asteella. Nykypäivänä ihmisillä on huomattavasti enemmän tietoja ja taitoja, joihin perustuen ennen vanhaan oivalletut asiat tuntuvat yksinkertaisilta. Mutta nämä nyt yksinkertaisina pidetyt asiat saattoivat olla aikaan suuria edistysaskelia jollakin tieteen alueella. (ja ehkä perusteita myöhemmille tieteenharjoittamiselle). Huomattavaa on myös se, että jos ajatellaan tieteenharjoittamisen välineitä (muistiinpanoista laskentaan, menetelmiin) niin myös nämä ovat ajansaatossa kehittyneet.Toki, mutta voidaanko asiaa, johon kykenee kuka tahansa maallikko pitää tieteenä?Se mikä tähtien tutkimisessa vietiin tieteen asteelle tapahtui uskonnollisista syistä (tai uskonnon varjolla vallakäytöksellisistä syistä) - kirkolla(/valtiolla) oli tiedemonopoli..
No, tietysti mihin sen rajan vetää. Itse en pelkkää arkipäiväisten ilmiöiden havainnoimista vielä pitäisi tieteenä. Vertauksena siis se, että jokainen omenan puusta putoamisen näkeminen olisi tiedettä, koska sehän liittyy Newtonin painovoimalakiin. Tällaiseen ilmiöiden havainnointiin maanviljelijöiden ja suunnistajien "taivaantietous" perustui.Minusta voidaan eli mitään estettä ei ole sille, että Matti Meikäläinen tekee johonkin tieteenhaaraan liittyviä oivalluksia. [--]
Minusta tiedettä tehtiin jo siitä asti, kun keksittiin tulen käyttäminen ruuan kypsymisessä/lämmittämisessä/villieläinten karkoittamisessa. [--]
Ei kai se mikään mielipidekysymys ole. Tiede on sitä, että näistä empiirisistä havainnoista tehdään hypoteesejä, jotka todentuvat tai kumoutuvat tutkimuksen edetessä. Määrittelynsä puolesta tiede vaatii järjestelmällistä lähestymistapaa havainnointiin ja kyseenalaistamiseen.No, tietysti mihin sen rajan vetää. Itse en pelkkää arkipäiväisten ilmiöiden havainnoimista vielä pitäisi tieteenä.
Eli luottaminen on kuitenki johonkin korkeampaan auktoriteettiin, kun en tajua GPS:n toimintaakaan.Kännykkäsi GPS-laite ei toimisi ellei yleinen suhteellisuusteoria olisi totta joten uskon varassa ei sinun markoj tämän asian suhteen tarvitse mennä.
No minusta niitä aikaisempia keksintöjä/tiedettä ("sen ajan merkityksessä") ei pitäisi sulkea pois laskuista, jos verrataan uskontoja ja tiedettä. Myös esim. kristinusko on kehittynyt ajan myötä, aivan kuten tiede ja sen harjoittaminen.No, tietysti mihin sen rajan vetää. Itse en pelkkää arkipäiväisten ilmiöiden havainnoimista vielä pitäisi tieteenä. Vertauksena siis se, että jokainen omenan puusta putoamisen näkeminen olisi tiedettä, koska sehän liittyy Newtonin painovoimalakiin. Tällaiseen ilmiöiden havainnointiin maanviljelijöiden ja suunnistajien "taivaantietous" perustui.
Tulen sytyttämistaidon keksimistä toki voidaan jonkinlaisena tieteenä pitää, vähintäänkin keksintönä. Tulen hyödyntäminen toki alkoi paljon aiemmin, eikä eroa olennaisesti muiden käsillä olleiden luonnonilmiöiden ja -antimien hyödyntämisestä.
En ole oikein perillä mistä sinä itse asiassa keskustelet, mutta kaikesta päätellen et ainakaan samasta asiasta kuin minä. Minä en ole verrannut uskontoa ja tiedettä, yrittänyt vain antaa esimerkin Törnin pyytämään asiaan.No minusta niitä aikaisempia keksintöjä/tiedettä ("sen ajan merkityksessä") ei pitäisi sulkea pois laskuista, jos verrataan uskontoja ja tiedettä. Myös esim. kristinusko on kehittynyt ajan myötä, aivan kuten tiede ja sen harjoittaminen.
Ei minuakaan kiinnosta keskustella Bobakin kanssa.En ole oikein perillä mistä sinä itse asiassa keskustelet, mutta kaikesta päätellen et ainakaan samasta asiasta kuin minä. Minä en ole verrannut uskontoa ja tiedettä, yrittänyt vain antaa esimerkin Törnin pyytämään asiaan.
Se mikä voidaan laskea tieteeksi aikana, jolloin tiedettä ei käsitteenä ollut olemassa on rajanvetokysymys. Voit jatkaa tuosta havainnonnin ja keksimisen tieteellisyydestä vaikka Bobakin kanssa, minua se ei juuri nyt tämän enempää kiinnosta. Koska vastaukseni liittyi tieteen saavutuksiin "kirkonisien ansiosta", lähtökohtaisesti kyse on instituutiosta ja sen toimeksiannosta tai alaisuudessa tapahtuvasta tieteenteosta.
No tiedettä on tehty jo paljon ennen kirkkoa ja kirkonisiä. Siihenhän tämä liittyi...nämä ns. kirkonmiehet eivät todellakaan voi omia tähtitiedettä.Koska vastaukseni liittyi tieteen saavutuksiin "kirkonisien ansiosta", lähtökohtaisesti kyse on instituutiosta ja sen toimeksiannosta tai alaisuudessa tapahtuvasta tieteenteosta.
Dear markoj: Good and Bad Reasons for BelievingEli luottaminen on kuitenki johonkin korkeampaan auktoriteettiin, kun en tajua GPS:n toimintaakaan.
Näinpä.Aikamoista uskontoa tuntuu tiedekin olevan..
Joku fyysikkohan kerran todistikin että gravitaatio on vain kulttuurillista habitusta, vähän niin kuin sukupuolierotkin.Olen pikku hiljaa luopumassa uskostani gravitaatioon. Lähinnä enää vain tavan vuoksi noudatan tuon uskomuksen riittejä.
Tutkimattomat ovat Herran tiet.Mitäs jos jumala laittaa GPS:n toimimaan tieteestä huolimatta?