Tulokset ja lehdistötilaisuus: KKWCS 2012, 8. kisa, Hanko

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
860
Ensiksi täytyy sanoa, että aivan huippukutkuttava finaali!!

pre-harkat
#10:llä ja auto on sekunnin muita nopeampi. Helppo ajaa lujaa. Ja kun rata oli vielä kostea, niin ääärimmäisen hauska ajettava

Harkat
sama kuin pre-harkat, mutta auto eri.

Aika-ajot:
Totke spinnasi edestä ja valui perä edellä eteenpäin, väistin mutta takarengashan oli karting autossa leveämmällä kuin eturengas ja siitä lähti pieneen ilmalentoon. Onneksi ei tullut 360:stä, joten vain akseli hajosi. Ainekset pahempaan, mutta ensi kerralla väistän reilummin! lupaan:) Nytkin nurmikolla olisi ollut reilusti tilaa..

Kisa:
Vettä alkoi tihuttaa. Minulla alla yksi nopeimmista autoista viivalla (#70) ja edessä kovia nimiä ja takaa dw ja cm. Mahtava asetelma! Ja niinhän kisasta tulkin jännitysnäytelmä. Lähdössä nasty jäi sutimaan ja siitä porukka lappasi ohi. Sitten olikin ohitussumaa jacques, 4stroke?, pp?. Onnistuin välttämään muutamat ruuhkatilanteet ja nousin sijoja ylöspäin, mutta sitten jossain ohitustilanteessa ajauduin leveäksi-->putosin 2-4 sijaa. Onneksi kuitenkin muillakin oli omat tilanteensa ja nousin yllättäen kolmanneksi välttäen ryhmä-spinnit ym. happeningit. Haikin haastoin, mutta taas parin kierroksen päästä mies löysi lisää vauhtia. CM alkoi lähestyä mutta marginaali vielä riittävä. Keltaisten lippujen aikana cm sai kiinni, mutta ei lähtenyt ohitukseen. CM oli hieman nopeampi, joten seuraavalla kierroksella pääsi jo konttiin kiinni ja maalissa katsoin olevani muutaman sentin takana maaliviivan kohdalla, mutta onneksi kello oli toista mieltä! Tämä 3. sija tuntuu jopa paremmalta kuin Forssan 2. sija. Forssassa autotuuri vaikutti niin paljon enemmän sijoitukseeni. Tämän eteen sai vääntää enemmän.

Onnittelut kärkikolmikolle:D
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kisarapsan tynkää

Ennakko:

Aamukuudelta ylös ja samantien liikenteeseen -> Muutaman tunnin yöunilla mukava ajaa. Follo kyytiin mansesterista ja Hyvinkäällä hypättiin Scyberin Bemmin kyytiin.


Harkat:

Auto #70 alle ja katselemaan pikkuhiljaa kuivuvan, vielä kostean radan tilannetta. Tilannehan oli sitten itselleni optimaalinen: autoa #70 sai paiskoa rallityyliin vastaheitoilla ja mutkat sivuluisussa ajaen ja silti porukkaa tuli selkä edellä vastaan. Like a Glove meikäläiselle.


Aika-ajot:

Alle auto #313 jonka Haikki haukkui oman harkkasettinsä perusteella. Haukut eivät tulleet tyhjästä: jarrut vaativat todella veitsenterävää ajamista jotta olisi saanut edes jonkin(heh)laisia kierroksia kasaan. Sellainen ei tällaiselta amatööriltä onnistu ja tuloksena olikin pari spinniä lukuisten lukkojarru-poikittain-pitkäksimenojen ohella. Kertaalleen olin jo varma että seinään menee kun lähti täydestä vauhtista käsistä shikaanin jälkeisessä jarrutuksessa. Tuloslappu ei hivellyt silmiä eikä itsetuntoa.


B-finaali:

Sain kuitenkin jollain ihmeellä niinkin hyvän kuin 5 ruudun B-finaaliin. Ja alle auton #2 jota Jacques kehui toimivaksi laitteeksi aika-ajoissa ja tämän tuloksistakin sen näki. Odotukset olivat katossa: startissa Jonkin ja Totken piekseminen ja Cmoneyn ja DW:n kimppuun.

Todellisuus ei mennyt ihan näin. Startti oli loistava, mutta ekan mutkan otin liian varovaisesti ja Jonkki+Scyber+Totke(?) kyykyttivät. Hetken kuluttua edessä tapahtui kummia ja nousin kolmanneksi kun ensin osa porukasta spinnailee ja ohitan osan muuten vaan.

Yhtäkkiä takana ei näykään enää ketään hiillostajia lähituntumassa ja kiinnitän huomion siihen, etteivät Cmoney ja DW olekaan tähtitieteellisen kaukana karussa. Odotin lähinnä josko tekniikka porsisi näillä ja olisin näin nousupaikalla vähintään toisena. Tuollaista kun pääsin ajattelemasta, pilkka sattui omaan nilkkaan: auto hyytyi ensin hetkeksi ykköskurvissa ja puolta kierrosta myöhemmin kokonaan shikaanin jälkeen: Kaasarin kiinnitysruuvit olivat katkenneet.


Loppusanat:

Oma ajo oli lähinnä harkoissa reuhaamista, aika-ajoissa kärsimistä ja kisassa kohtuu pistepotin sijaan yksi vaivainen piste kotiinviemisinä. Eurohinta tuolle pisteelle oli kova Jämsästä asti ajelleena. :eek:


Plussat:
+++ Hyvinkään ABC:n aamuvirkku kassan myyjätär levitti hyväntuulisuutta muihinkin, se ei koskaan ole haitaksi
++ Renngeistin vauhti paikoin jäätävää luokkaa kokemukseen nähden
+ Hangon ilmapiiri mahtava jo toista vuotta peräjälkeen

Miinukset:
--- Auto #313:n kaameat jarrut, ei tuollaisella voi ajaa :yuck:
-- Auto #2 sai tarpeekseen ajeluistani turhan varhain
- Olisi saanut olla kostea rata koko ajan :tongue:


Kiitokset Hangon loistavalle tapahtumalle puuhamiehineen ja KKWCS järkkäreille asian tiimoilta. Ja kiitokset jännittävistä kilpailuista myös kilpakumppaneille, oli tapahtumarikkain kisa missä olen ollut mukana.

Kiitokset myös kyytiporukalle, matka Tampere-Hanko-Tampere sujui mukavasti.
 
Viimeksi muokattu:

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
860
Oisko Jacquesin velvollisuus ollut sun pitkäksimenon myötä jarruttaa, ja pudota stroken perään 3nneksi?
Ei palata tähän turun tapahtumiin, mutta viittasin tällä lähinnä siihen, että hyvin samankaltainen tilanne. Olet sellaisessa paikassa, että edellä oleva oikein näe, mutta molempien tulisi mahtua ajamaan. Ei ole ehkä "oikeaa" vastausta. Mun mielestä ohituspaikka on täysin ok, mutta ymmärrän myös ettei PP tuossa kohtaa oikein näe taakseen. Nyt osui, mutta 50-50 mahdollisuudet onnistua.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Ei palata tähän turun tapahtumiin, mutta viittasin tällä lähinnä siihen, että hyvin samankaltainen tilanne. Olet sellaisessa paikassa, että edellä oleva oikein näe, mutta molempien tulisi mahtua ajamaan. Ei ole ehkä "oikeaa" vastausta. Mun mielestä ohituspaikka on täysin ok, mutta ymmärrän myös ettei PP tuossa kohtaa oikein näe taakseen.
Näinhän se on, tiedän nyt itsekin ettei huomannut minua. Kokemuksesta myös tiedän että monet kerrat olen tehnyt noin ja on mahduttu etenemään.
Meilläkin on nyt hyvä vääntö loppukaudelle, mulla pieni piste-etu. Vantaalle kylmiltään, toivottavasti ei liian erikoinen sisämesta ole, että opin sen.
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
860
Meilläkin on nyt hyvä vääntö loppukaudelle, mulla pieni piste-etu. Vantaalle kylmiltään, toivottavasti ei liian erikoinen sisämesta ole, että opin sen.
Tähän sanoisin, että tarvin vähän autoapuja, jotta sut voisin haastaa. Sun perusnopeus on sen 2-5 kymppää nopeampi.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Tähän sanoisin, että tarvin vähän autoapuja, jotta sut voisin haastaa. Sun perusnopeus on sen 2-5 kymppää nopeampi.
Ei ainakaan KiCllä ja joissain muissakin (muistaakseni Hyvinkää) mestoissa olen kattonu sun aikoja että tiukkaa ois.
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Kisarapoa tarkemmin jahka jaksaa. Juutuubin lataussysteemit ei mulla eilentänään toimineet, joten Jacquesin kypärästä kuvattu video jää odottelemaan. Bemarin kanssa kolistelun katselin videolta (jossa ei tarkasti näy mitään koska nostan käden linssin eteen varoituken merkiksi), ja vähän vaikuttais siltä että harkinta-aikaa nyt ei juurikaan jäänyt, vaikka rattimies olis pari tuumaa kauempaa kiertänytkin. :p

PeePee:n tilanteisiin palatakseni:

Tapaus BMW:
-Röyhkeä ohitus joka yllätti PeePeen, mutta siellä taisi olla edeltävän ohituksen jälkeen tila, joten laskisin kilpailutilanteeksi. Radan sivusta katsottuna näytti kevyeltä osumaltakin, mutta tilaa ei viety kokonaan pois.

Tapaus Cmoney:
-Karkea arviointivirhe yleensä suhteellisen siististi ajavalta C:ltä. PeePee ajaa normaalia ajolinjaa ja tuossa paikassa ei kyllä ilman rinnallaoloa ohiteta ilman että kaveri ajaa kunnolla leveäksi. PeePee jäi suuresti kärsijän rooliin tässä. Ohitukset on tässä lajissa kuitenkin ohittajan vastuulla. "Pitolinjalla" ei selvästikään pito riittänyt, kun kaverin kylkeen ajaudutaan. Haittanäkökulmaltansa mun mielestä ihan rangaistuksen arvoinen virhe, mutta tämän arvioinnin jätän hallituksen puntariin. (Heh, Sue! :idea:)
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
En vaan "ajaudu kylkeen" kun ihan pidolla menen sisälinjaa.
Ohitukset on tässä lajissa kuitenkin ohittajan vastuulla. "Pitolinjalla" ei selvästikään pito riittänyt, kun kaverin kylkeen ajaudutaan. Haittanäkökulmaltansa mun mielestä ihan rangaistuksen arvoinen virhe, mutta tämän arvioinnin jätän hallituksen puntariin. (Heh, Sue! :idea:)
Mitä-tarkoittaa-ei-pito-riittänyt- jollen ole missään sivusladissa edes? Pito todellakin riittää. Jonkki tulee itse kauempaa Andyn rinnalle samassa paikkaa, ja vähän pito irrotenkin. Ei vaan satu käymään mitään.
Olen ihan sivusilmän näköpiirissä kymmenyksiä ennen osumaa, se ei ole vastuullani jollei satuta huomaamaan. Tavallisesti tuolta etäisyydeltä huomataan ja yllätti kovin, ettei nyt. Eikä PP itse ole syyttänytkään mua (ainakaan vielä), harmitellut vaan tapahtunutta. Pudotti se minuakin.

Minusta on selvää kyllä ettei PP nähnyt minua, muuten olisi tullut automaattinen väistöreaktio. Minut olisi silti ollut mahdollista nähdä kypärävideon perusteella. Myös monesti tuollaisessa autojen kyljet vähän hieraisevat toisiaan, ja matka jatkuu. Nyt oli huonoa säkää että molemmilta pito irtosi osumassa, ja pyörähdettiin.

Ihan samoin tässä toisinpäin, jos puoli autonmittaa edellä vaan kääntäisin apexiin sisälinjalle.
Tässä huomataan sivusilmällä puoli autonmittaa perässä oleva.
Kuin myös tässä. Selvästi olen taaempana.
Ja tässä.
Ja tässä.
Ei voi penaltti tulla sen mukaan jos ulkokaarteessa oleva ei kerrankin satu huomaamaan rattinsa tasolla vierellä olevaa toisen auton keulaa. Tulin mahdollisimman varoen tuohon mutkaan siinä vielä PP:n edelläkin olevan auton takia enkä toisaalta halunnut itse joutua hyökätyksi kunnei varmuutta, kuinka liki takana on toinen auto. Ajolinjavalintaani helpotti myös, kun PP itse ottaa DW:tä vielä ulomman linjan jarrutuksen alkajaisiksi.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
PeePee ajaa normaalia ajolinjaa ja tuossa paikassa ei kyllä ilman rinnallaoloa ohiteta ilman että kaveri ajaa kunnolla leveäksi.
Peepeen videolta selvästi näkyy että oli närkästynyt jo BMW:n ohituksesta, ja että shikaanien jälkeen ovi "sisällä" oli aika paljon auki.

Olisiko voinut käydä niinkin että PeePee sisuuntuneena 4s:n, DW:n ja BMW:n ohituksista ei itsekään kiinnittänyt enää huomiota takana oleviin käytännössä ollenkaan, eli niiden sijaintiin suhteessa omaansa lähinnä?
(harvoinhan kierroksella tulee ajamalla kumminkaan kolmea ohitse)
Ja tuosta syystä sitten ovikin olisi jäänyt avoimemmaksi?

Hieman samahan kävi 4s:lle viimeisellä kierroksella, huomio keltaisissa lipuissa eikä tiedostanut missä kohtaa DW on tulossa = ovi auki viimeiseen mutkaan ja kuittaus DW:ltä samantien.

Mutta eräiden tapahtumien johdosta sarjassa on hyväksytty linjaus että edellä menevän täytyy huomioida ohittavakin, jotenka siihen linjaukseen vedoten en näe mitään syytä miksi pitäisi rankaista Cmoneyta.
(Kaikki tietää mitä mieltä minä olen ohittajan vastuusta, eli jos oltaisiin pelkästään meikäläisen omien pelisääntöjen mukaan menossa, niin rankku heilahtaisi.)

Ei palata tähän turun tapahtumiin, mutta viittasin tällä lähinnä siihen, että hyvin samankaltainen tilanne. Olet sellaisessa paikassa, että edellä oleva oikein näe, mutta molempien tulisi mahtua ajamaan. Ei ole ehkä "oikeaa" vastausta. Mun mielestä ohituspaikka on täysin ok, mutta ymmärrän myös ettei PP tuossa kohtaa oikein näe taakseen. Nyt osui, mutta 50-50 mahdollisuudet onnistua.
Samaa mieltä.
Ja joku linjaus täytyy tilanteisiin kuitenkin olla, ei aina voi kisakohtaisesti katsoa mitä milloinkin tapahtuu.
Kuitenkin samassa kohdassa tuli eilen useampi ohitus vastaavalla tavalla mutta aika vähän niistä kolhuja tuli.

Kysykääpä muuten Wopelta näkyykö sen footagesta tilanne eri kuvakulmasta?
(kuvauspaikkaan näkyi tuo monttu ihan hyvin, kyse on vain siitä onnistuinko juuri tuolla hetkellä kuvaamaan sitä tilannetta :D)
 
Viimeksi muokattu:

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Tulimme Hankoon sen verran ajoissa, että yhden ylimääräisen harkkasetin ehti ajamaan. Auto oli muistaakseni #5. Rata oli vielä varsin kostea, ajaminen tuollaisella pitotasolla on oikein nautittavaa ja hauskaa. Kierrosaika oli varsin lupaava, varsin vähän samassa setissä ajaneen Cmoneyn perässä.

Virallisiin harkkoihin tuli auto #6. Itse en huomannut autossa mitään suurempia ongelmia, tosin en ihan täysillä puristanutkaan yhä aika kostealla radalla. Kohtalaisen turvallinen sijoitus kympin sakissa.

Aika-ajot ajoin autolla #7. Peli kulki oikein hyvin, mutta noin suuripenkkisellä autolla ajaminen on mulle silkkaa kärsimystä, vaikka olenkin kohtalaisen isokokoinen kuskiksi. Yksi spinni mahtui mukaan kun hain rajoja alamäkijarrutuksessa. En tainnut saada yhtään kierrosta osumaan kunnolla kohdilleen sopimattoman auton takia, joten suora A-finaalipaikka oli positiivinen yllätys. Noin hyvällä autolla olisi kuitenkin mielestäni pitänyt pystyä parempaankin.

A-finaalin ajoin muistaakseni autolla #9. Turun veljekset tulivat heti lähtökiihdytyksessä ohi ja jäin letkan viimeiseksi tarkkailuasetelmiin. Päästin eron muuhun porukkaan tosin vähän liian suureksi otettuani alun turhan varovaisesti. Vauhdillisesti pysyin kuitenkin letkan mukana ja sainkin edelläajaneita kiinni, osin tietysti taisteluiden vuoksi. Keltaisten lippujen tilanteet otin ihan liian varovaisesti, edelläajanut porukka karkasi aina sekunnin verran hidastellessani. Ehkä parempi kuitenkin näin päin. Pari kertaa olin kohtalaisen lähellä edelläajanutta, mutta ohituspaikka ei ollut lähellä. Loppupuolella vedin vielä leveäksi loppupuolen oikean neulansilmän ja kierrokset loppuivat kesken. Sijoitus kuitenkin yhdeksäs, mikä kyllä tyydyttää.

Hangossa on aina hauska ajaa ja viihdyttävät kisat saatiin tänäkin vuonna aikaiseksi. Munkin puolesta voitaisiin ajaa vaikka kaksi Hankoa ensi vuonna. Onnea vielä 4strokelle voitosta! VM:llä pistetään taas paremmaksi.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Annetaan vielä mielipiteet noista PeePeen kypäräkameratilanteista, vaikka kukaan ei sellaisia minulta kysynytykään.

Ekassa tilanteessa ei ole mitään erikoista, sisälinja oli auki ja takanatulevat käyttivät sen hyväkseen.

Cmoneyn ohitusyritys oli mielestäni racing accident. Noin lähellä oleva auto pitäisi toisaalta huomata, toisaalta paikka on ihan yksin ajettaessakin hankala, joten keskittyminen oli varmasti enemmän mutkassa kuin jarrutuksessa rinnalle tulleessa autossa. Ohituksissa vastuun pitäisi olla ohittajalla, mutta tässä sattui vain pari epäonnekasta tapahtumaa samanaikaisesti. Ei se mikään sukellus ollut, joten mun mielestä ei aihetta jatkotoimenpiteisiin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Heh :D
Vähän samanlainen kävi itselle tuolla myös, himmasin vauhtia kun kuulin auton ääntä takaa mutta Cm oli niin likellä jo että melkein osui takakumiin :D
No mutta pääsi ohi osumatta kumminkin :)
En muista tämmöistä. Taisin olla eilen vaan ihan aivoton hullu :)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Cmoneyn ohitusyritys oli mielestäni racing accident. Noin lähellä oleva auto pitäisi toisaalta huomata, toisaalta paikka on ihan yksin ajettaessakin hankala, joten keskittyminen oli varmasti enemmän mutkassa kuin jarrutuksessa rinnalle tulleessa autossa. Ohituksissa vastuun pitäisi olla ohittajalla, mutta tässä sattui vain pari epäonnekasta tapahtumaa samanaikaisesti. Ei se mikään sukellus ollut, joten mun mielestä ei aihetta jatkotoimenpiteisiin.
Kyllä, ja kannoin mielestäni vastuuni sillä, että ajan kokemuksesta oletettuun näkökenttään. Enkä itse PeePeetä syytä, koska se oli niin selvästi vahinko. Molemmat kärsi sijoja.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
PeePee:n tilanteisiin palatakseni:

Tapaus Cmoney:
-Karkea arviointivirhe yleensä suhteellisen siististi ajavalta C:ltä. PeePee ajaa normaalia ajolinjaa ja tuossa paikassa ei kyllä ilman rinnallaoloa ohiteta ilman että kaveri ajaa kunnolla leveäksi. PeePee jäi suuresti kärsijän rooliin tässä. Ohitukset on tässä lajissa kuitenkin ohittajan vastuulla. "Pitolinjalla" ei selvästikään pito riittänyt, kun kaverin kylkeen ajaudutaan. Haittanäkökulmaltansa mun mielestä ihan rangaistuksen arvoinen virhe
Totkelta vielä odotan tekstiä, mitä tarkoittaa. PeePee ajaa juu normilinjaa (niin että sisäpuolella paljon tilaa) ja jarruttaa edellä olevan auton takia itsekin hyvissä ajoin siten ettei mitään peräänajoriskiä. Olen itsekin juuri kääntämässä sisäkurvin apexiin tuossa.
Haittaahan siitä on lopputulokseen kun ei huomaa normaalisti näkökenttään yltävää autoa. Mä ajoin juuri siten että mut on mahdollista nähdä.
Iso härdelli, ja osallisina PeePeen kanssa ei kumminkaan vaadita toistemme päitä vadille tuosta.
 
Ylös