Kitkarengas vs. kesärengas

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Nämä juustoleipä ja leipäjuustokokemukset on mukavia kuulla tähän aikaan. Koen itseni melkein impotentiksi kun en kykene puhumaan leipäjuustosta klo 23 perjantai-iltana :eek:
 

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Liittynyt
14.9.2003
Viestit
14061
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Mutta juusto laitetaan silti voileivässä heti rasvan jälkeen. Ja näkkileipä voidellaan sileältä puolelta. Ja paskirullahan laitetaan niin, että roikkuva paperi ei ole seinässä kiinni. Niin, ja Schumihan voitti lähinnä ylivoimaisen auton ansiosta. Kuljettajana hädin tuskin keskinkertainen.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Olen ajellut talvet aina nastarenkailla ja tottunut niiden luomaan tuntumaan ja pitoon.
Nyt on kiesissä ensimmäistä kertaa eläessäni uudet ja "laadukkaat" kitkarenkaat ja olen todennut ne surkeiksi liukkaassa kelissä.
Keskustelu nastat vs. kitkat on näin ollen varsin epäreilu.

Keskustellaanpa siis kaltaisistaan: Renkaista ilman nastoja.
Kesärenkaathan on kuivalla ja märällä asfaltilla kiistatta kitkoja selvästi paremmat ja turvallisemmat.
Keskustelu jatkukoot.
Ehdottomasti kitkarenkaat paremmat.

Nykyaikiaset kitkat pitävämmät kaikissa muissa olosuhteissa paitsi peilikirkkaalla jäällä. Kun huomioi, että ainakin pk-seudulla on kuitenkin talviajosta varmaan 95% (mm.kehätiet yleensä täysin sulia ajouristaan läpi ajokauden/ tai sitten lunta tullut niin paljon, että tamppaantunut pitävä lumikerros tien päälle) on muuta kuin peilikirkkaalla jäällä ajoa, niin kitkarengastahan nuo olosuhteet puoltavat.

Kaupanpäälle kivempi ajaa kun ei nastat humise hirveänä rengasmeluna. Ja nastat irtoile vieläpä. Takanatulijan tuulilasiin ja konepeltiin:thumbfh: Rouhivat myös tienpinnat huonoiksi. Mun puolesta saisi kieltää nastarenkaat nyky-Suomesta. Sama kuin suolauksenkin.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Summa summarum. Talvioloista kun puhuu niin auto ensin kuntoon eli nelivetoinen alle. Sitten vasta aletaan vääntelemään renkaiden eroista.
Höpöhöpö. Tosiautot vetää takaa (niinku formulatkin)! Poikkeuksena tietysti b-ryhmän rallipelit, mutta ne onkin poikkeuksia.

En muista koska olisin viimeksi jäänyt autolla kiinni talvellakaan. Mieluusti en sitä litran kovempaa keskikulutusta nelivetoisuudesta maksele ja autossa lisäpainona pitele, siis pelkästä nelivetoisuuden omistamisen riemusta. Pitäisi melkein harrastaa jotain maastoajoa tms, että puoltaisi tuo 4x4 ainakaan omassa ajossa.

EDIT: vaikka ymmärrän toki jollain tasolla, että niinä parina pakkaspäivänä vuodessa voi olla "hauskaa" kun pääsee lähtemään valoista puolet naapurin kaistan autoa vauhdikkaammin.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Nykyaikiaset kitkat pitävämmät kaikissa muissa olosuhteissa paitsi peilikirkkaalla jäällä. Kun huomioi, että ainakin pk-seudulla on kuitenkin talviajosta varmaan 95% (mm.kehätiet yleensä täysin sulia ajouristaan läpi ajokauden/ tai sitten lunta tullut niin paljon, että tamppaantunut pitävä lumikerros tien päälle) on muuta kuin peilikirkkaalla jäällä ajoa, niin kitkarengastahan nuo olosuhteet puoltavat.
Sivuteillä se tamppaanut lumi jäätyy talven mittaan tien päälle.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Laiskasti kun katuja aurataan ja satanut lumi tamppaantuu, jäätyy, sulaa ajouran kohdalta osittain ja taas jäätyy niin etenkin risteykset on täynnä sellaista terävää kuhmuraista jäätä. Sitä samaa jääkokkaretta on myös sulaneen ajouran laidoilla. Kun se ajoura on sulanut henkilöautojen leveyteen niin linja-auto joutuu ajamaan osittain tuon jääkokkareuran päällä. Välillä talvella bussit ei pysty juur kolmeakymppiä lujempaa ajamaan viidenkympin alueella, kun auto ei meinaa millään pysyä omalla kaistalla ja helvetillinen meteli ja tärinä päällänsä.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Tuossa syksyn aikana ajelin yhdellä Toyotalla, jossa oli vanhat kitkarenkaat alla. Vaan oli melkoiset meluisat kumit ne.

Oman auton GoodYear-nastarenkaat ovat huomattavasti hiljaisemmat, vaikka nekin sitä ihme "jytinää" pitävätkin. Enpä tiedä minkä merkkiset olivat Toyotan kitkat. Nyt on siinäkin nastat ja hyvä niin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
kesärenkaat on in ja kitkarengaat on out.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Kitkarenkaat eivät ole hyvät missään. En pysty ymmärtämään tarvetta antaa viikatemiehelle eteen tässä rengasasiassa. "Ne on niin mukavat". Voi jumalauta. Peilin eteen katsomaan miltä oikein idiootti näyttää.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
En halua osallistua Suomen huonokuntoisten teiden kulutustalkoisiin nastarenkailla.

Itsellä on käytössä se filosofia, että mitkään renkaat eivät pelasta kuljettajan virheiltä ja toisaalta lähes millä tahansa (laillisilla) renkailla pärjää kun ajaa niiden ominaisuuksien mukaan ja jättää kelivaraa. Hyvin on tähänkin asti pärjätty.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Nyt on kiesissä ensimmäistä kertaa eläessäni uudet ja "laadukkaat" kitkarenkaat ja olen todennut ne surkeiksi liukkaassa kelissä.
Huonot kitkat on oikeasti huonot. mitkä sulla tuossa on? (merkki, malli ja koko?)

Omien kokemusten mukaan varsinkin kovin leveänä ja matalaprofiilisena kitkat ei toimi hirveän hyvin.
Itse olen ajanut -99 talvesta asti kitkakumeilla ja nastoja ei tosiaan ole ikävä tullut kertaakaan.
Omass aautossa on nyt GoodYearin kitkat, kokona 205/55R16 ja pelittää hyvin.
 

Koiruus

Well-known member
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
973
Sijainti
Tampere
Viisi talvee on oma auto ollu, enkä kertaakaan oo nastarenkaita tarvinnut tai kaivannut. En missään nimessä es suostuis ajaan nastoilla.
 
Ylös