Lööpitystä, uutisia, ym. sälää / TALVIKAUSI 2012-2013

  • Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Olisihan se ollut ihan hyvä juttu, jos se risteilijätilaus olisi Suomeen tullut. Toisaalta mun on vaikea ymmärtää, miksi yksityisen yrityksen tilaus pitäisi rahoittaa käytännössä täysin suomalaisen veronmaksajan riskillä. Tuossa käytännössä kaikki riskit olisi sosialisoitu, mutta mahdolliset voitot ulkoistetettu.

On tavallaan ällistyttävää, että ihmiset, jotka vastustavat pankkitukia ja paheksuvat yritysten verosuunnittelua veroparatiisien kautta, suorastaan vaativat telakkatukia, jopa täysin vastikkeetta. Hyöty kun niistä valuisi suureksi osin juuri noille veroparasiiteille.

On mukavaa perustella tukiaisia risteilytilauksen saamiseksi sen työllistävällä vaikutuksella, mutta kuinka suuri osuus työstä tulee todellakin suomalisille, jos laiva rakennetaan Suomessa, entä nyt kun se rakennetaan Ranskassa? Varmasti niitä hyttejä, suunnittelua ym tilataan Suomesta tuossakin tapauksessa.
komp. Tämän lisäksi vielä ko. telakka on ollut tappiollinen vuosia ja emoyhtiö STX:llä ei ole ollut mitään haluja investoida telakan nykyaikaistamiseen. Ei ihme kun edes emoyhtiö ei halunnut tehdä tätä alusta enää Suomesssa.
Paskapuhetta verrata esim. viimeaikaisiin pankkien tukemiseen tätä ja sanoa, että kyse ois samasta asiasta. Pankkeja pitää tukea jps:nkin mielestä, mutta ei tällä tapaa, kun on tuettu ja itse olen täsmälleen samaa mieltä. Varmasti jotain hommia tulee Suomeen nytkin, mutta vielä varmemmin niitä tulee ainoastaan niin vähän, kuin suinki on mahdollista. Ranskalaiset osaa pitää puolensa. Mitä noihin veroparatiiseihin ja muihin tulee niin ne koskee kaikkea kansaivälistä taloudellista toimintaa ja ratkaisu niihin ei tule yksittäisten tilausten torjumisella.

Telakan tappiollisuuteenkin ois tilauksella + optiolla saattanut olla jotain vaikutusta. Ja kuten on sanottua ja nähtyä niin oikeastaan missään ei rakenneta isoja paatteja ilman valtion merkittävää osuutta asiaan. Onko se suoraa omistusta vai mutkan kautta tukemista on sivusseikka. STX yritti kai Ranskan tapaan saada valtion mukaan omistukseen tuon pääomalainan kautta. Onko tukeminen ym. sitte kansantaloudelle kannattavaa? Mun arvelun mukaan enimmäkseen on.

Tää ois vaan ollu helvetin hyvä jobi tähän saumaan ja siksi vituttaa, jos käy ilmi, kuten nyt vähän näyttää, että toisin toimien homma ois voitu saada tänne.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Ei ihme kun edes emoyhtiö ei halunnut tehdä tätä alusta enää Suomesssa.
Niin siis STX kilpailutti kahta omaa telakkaansa. Käytännössä firma kuitenkin kilpailutti kahta valtiota, Suomea ja Ranskaa, nähdäkseen kumpi on valmis maksamaan enemmän saadakseen tilauksen.

Suomella ei tuossa kisassa ollut mitään mahdollisuuksia. Mutta katsotaan nyt vielä onko ranskalaisilla puhtaat jauhot pussissa......
 
Viimeksi muokattu:

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Tää ois vaan ollu helvetin hyvä jobi tähän saumaan ja siksi vituttaa, jos käy ilmi, kuten nyt vähän näyttää, että toisin toimien homma ois voitu saada tänne.
No eihän sitä olisi edes pystytty vielä aloittamaan, siellä on edelleen ne kaksi muuta alusta jonossa.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4854
Sijainti
Vantaa
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288528045663.html

Patjan polttanut vanki esitti uuden patjauhkauksen

Tulipalo havaittiin illansuussa. Noin 30-vuotias mies sytytti patjansa tuleen poliisivankilassa Vantaan Tikkurilassa lauantaina. Mies vietiin sairaalaan tarkastettavaksi, koska hän oli hengittänyt savua. Poliisin mukaan mies uhkasi sytyttää patjan palamaan uudestaan. Savun takia muita poliisivankilassa olleita jouduttiin siirtämään kauemmas palopaikasta.
Ratkaisuehdotukseni tuon miehen haasteelliseen käytökseen on pakkopaita.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
No eihän sitä olisi edes pystytty vielä aloittamaan, siellä on edelleen ne kaksi muuta alusta jonossa.
Väitätkö ettei sitä ois pystytty rakentamaan aikataulussa, vai mitä? Ja aloittaminenhan ei tarkoita kölin laskua vaan sitä voidaan tehdä jo aiemminkin.
 
Viimeksi muokattu:

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Väitätkö ettei sitä ois pystytty rakentamaan aikataulussa, vai mitä? Ja aloittaminenhan ei tarkoita kölin laskua vaan sitä voidaan tehdä jo aiemminkin.
No pitäähän niiden kahden laivan lohkot ensin hitsata ja kasata, telakka-altaitakin on vain yksi. Toki jotain valmistavia töitä voidaan tehdä mutta ei kauheasti. Sitähän jossain perusteltiin, että tuo Turun tilauskanta saattoi olla yksi tilauksen Ranskaan menemisen vaikuttava tekijä.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
No pitäähän niiden kahden laivan lohkot ensin hitsata ja kasata, telakka-altaitakin on vain yksi. Toki jotain valmistavia töitä voidaan tehdä mutta ei kauheasti. Sitähän jossain perusteltiin, että tuo Turun tilauskanta saattoi olla yksi tilauksen Ranskaan menemisen vaikuttava tekijä.
Tekijöitä on monia muitakin. Turun telakan omistanut norjalainen Aker haistoi palaneen käryä melko varmasti jo vuonna 2007 kun se myi telakan korealaisille. Norjalaiset unohtivat kertoa korealaisille, että muuten hyvältä näyttäneessä tilauskirjassa olevien alusten hinta oli aivan liian alhainen. Tuon jälkeen valmistettu Allure of the Seas ei sitten ollutkaan STX:lle ja Turun telakalle mikään kultakaivos.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
No pitäähän niiden kahden laivan lohkot ensin hitsata ja kasata, telakka-altaitakin on vain yksi. Toki jotain valmistavia töitä voidaan tehdä mutta ei kauheasti. Sitähän jossain perusteltiin, että tuo Turun tilauskanta saattoi olla yksi tilauksen Ranskaan menemisen vaikuttava tekijä.
Lohkothan tehdään etukäteen ja kasataan altaassa. Kasattu runkohan voidaan hyvinkin nopeesti uittaa viereen varusteltavaksi, kuten on muissakin projekteissa tehty. Kolmea isoa risteiljää ne siellä ennenkin on yhtäaikaa tehneet. Että en usko että aikataulu olis ollut ongelma.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Tekijöitä on monia muitakin. Turun telakan omistanut norjalainen Aker haistoi palaneen käryä melko varmasti jo vuonna 2007 kun se myi telakan korealaisille. Norjalaiset unohtivat kertoa korealaisille, että muuten hyvältä näyttäneessä tilauskirjassa olevien alusten hinta oli aivan liian alhainen. Tuon jälkeen valmistettu Allure of the Seas ei sitten ollutkaan STX:lle ja Turun telakalle mikään kultakaivos.
Oli ilmeisesti ainut Akerin jetenkuten voittoa tekevä telakka. Korealaiset osti telakan ainoastaan saadakseen teknologista osaamista omille telakoilleen. Joka kuulemma erityisen tarkasti tutkittiin ja kirjattiin korealaisten toimesta.
 
Ylös