Lainaan tätä kuvaa tähän...
Mä en ymmärrä millä perusteella joku voi heittää, että noi on pieniä sponsseja. Ne pienien summien sponssit on kuitenkin tossa Genii punaisen alla todella pienellä. Total, Clear, Rexona, Burn ym. näkyy satavarmasti jo tv-kuvissakin. Tottakai logon koolla ja sijoittelulla on suora suhde sponsoroituun rahamäärään tai muuhun tukeen mutta sponsoroinnissa on kyse paljon muustakin kuin logonäkyvyydestä.
Pitää kuitenkin muistaa, että kaikki sponsorit eivät voi olla pääsponsoreita. Ok, se tällä hetkellä puuttuu mutta loppupelissä se mahdollisimman laaja sponsoripohja on tärkeämpi kuin se yksittäinen pääsponsori ellei kyse ole sitten esim. Santanderin kokoisesta kuviosta kuten Ferrarin kanssa.
Kuten tuossa jo kirjoitin niin kaukana on se aika jolloin sponsoroinnin summa määräytyi pelkä logonäkyvyyden perusteella. Kyllä tänä päivänä firmat osaa vaatia vähän muutakin kuin, että logo isommalla. Kyse on tänä päivänä enemmän aktivoinnista ja arvon saavuttamisesta. Sponsoroinnin kohteen ja sponsorin pitää sopia toisilleen siten, että se tukee molempien strategiaa. Kohteen näkykulmasta tärkein on tietysti raha mutta esim. Microsoftin kanssa se on myös teknologian käyttöön saamista ja tiettyjen pakollisten kulujen peittämistä strategisen yhteistyön kautta. Sponsorin näkykulmasta sponsoroinnin on tuettava brändi- ja markkinointistrategiaa ja luoda lisäarvoa sponsorille esim. tv-mainosten ja tapahtumien kautta joilla taas voidaan aktivoida esim. kuluttajia. Esim. sponsoroinnin kautta Rexona on ostanut itselleen mainoskasvot - se onko siinä menty metsään on sitten ihan oma keskustelunsa.
Enivei, tää on todella offtopiccia ja sponsorointiasioille voisi varmasti avata oman ketjunsakin...