Lotus F1 Team kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Ganador

Banned
Liittynyt
17.3.2013
Viestit
389
Olisi jopa fiksua oman kehityksen kannalta ajaa paineeton kausi ja tarvittaessa auttaa Räikköstä. Toisin kuin Massa, Webber varmasti turhautuvat omissa asemissaan, koska ovat jo konkareita ja voittajia sarjassa.

Odotan kyllä, että Grosjean vaihtuu ennen puoli väliä.


Heikki takaisin?
 

-Sentteri-

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
466
Ilmeisesti Grosjean sai uudet osat käyttöönsä vasta lauantaina kun ne oli Kimillä käytössä jo perjantaina. Jäi säätäminen vähäiseksi ja siitä syystä oli vaisu.
Lauantain harjoituksen jälkeenhän Grosjean sanoi, että tekivät muutoksia ja heti muuttui auto paremmaksi ja olihan hän nyt sentään aika-ajoissa semmoisessa vauhdissa, että olisi luullut sentään helposti kympin sakkiin ajavan kisassakin.

Lähtö taisi vielä olla hyvä, mutta ensimmäinen kierros vissiin meni virheitä vältellessä, minkä seurauksena hävisi sijoituksia. Mutta siitä eteenpäin olisin kyllä luullut, että nousua olisi pitänyt tapahtua helposti. Edelleen siis pysyn kannassani, eli uskon Grossulla olleen joku ongelma autossaan.
 

noksu

Well-known member
Liittynyt
21.3.2011
Viestit
69
Sijainti
Lappeenranta
Muuten hyvä, Lotus, mutta onko se oikeasti niin vaikeaa saada varikkopysähdyksiä nopeutettua? Ferrarin (Massan) nopeimman ja Lotuksen (Kimin) hitaimman varikkopysähdyksen ero 1,200 sekuntia: http://en.mclarenf-1.com/index.php?page=results&gp=893&s=7191&p=2 Ferrariakin kuitenkin kuvataan monella kameralla joka kulmasta varikkopysähdysten aikana ja näytetään telkkarissa. Ei siellä pitäisi siis mitään salaisuuksia olla, ja luulisi, että harjoittelulla päästäisiin vastaavaan?

Tähän seikkaan olisi tosiaan hyvä saada parannusta, viimeksi kaudella Alonson voitto Valenciassa perustui mm. siihen, että se pääsi Kimin ohi ekoilla stopeilla reilusti nopeamman varikkokäynnin ansiosta.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Kimi hävisi 1. stopilla Alonsolle sekunnin ja toisella stopilla 0,6 sekuntia. Vettel melkein yhtä nopea kuin Alonso, toinen oli vähän hitaampi. Ei kestä tiukoissa kisoissa tämmösiä. Tai saahan sitä toivoa, että ottivat varikolla varovasti, koska tiesivät auton ylivoiman. :)

E: luin ilmeisesti noksun ajatuksia :)
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kimi hävisi 1. stopilla Alonsolle sekunnin ja toisella stopilla 0,6 sekuntia. Vettel melkein yhtä nopea kuin Alonso, toinen oli vähän hitaampi. Ei kestä tiukoissa kisoissa tämmösiä. Tai saahan sitä toivoa, että ottivat varikolla varovasti, koska tiesivät auton ylivoiman. :)

E: luin ilmeisesti noksun ajatuksia :)
Räikkönen myös jälleen ajoi turhan varovaisesti pysähdykseen.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Muuten hyvä, Lotus, mutta onko se oikeasti niin vaikeaa saada varikkopysähdyksiä nopeutettua? Ei siellä pitäisi siis mitään salaisuuksia olla, ja luulisi, että harjoittelulla päästäisiin vastaavaan?
Juuri näin. Ei pitäisi olla rahasta kiinni laittaa ukkoja harjoittelemaan kerta toisensa jälkeen renkaanvaihtoa vaikkapa tehtaan takapihalla. Valsecchi ajamaan vaikka viime vuoden autolla niin kyllä on kustannukset minimoitu.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jokohan ne metallifirman logot vähitellen ilmestyis kylkeen?

:)
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Jaa-a.. oisko Grosjean sittenkin ollut vain surkea?
Tallikaveri Romain Grosjean jäi Räikkösestä kisassa lähes kierroksen jälkeen ja joutui pysähtymään kolmesti. Tekniikkapomo James Allison esitti kevyttä kritiikkiä kuljettajalle:

- Hän rasitti takarenkaitaan liikaa, insinööri kommentoi lyhyesti.

Lähde: SuomiF1
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Niin, määritelköön kukin itse "surkean"... Grosjean ei vaan osaa säästää renkaitaan. En välttämättä luokittelisi häntä surkeaksi, mutta ei hän nyt hyväkään kuski ole, jos tuota ei osaa.
No jos autossa ei todellista vikaa ollut, niin melko surkea tulos, kun samalla autolla voitetaan ylivoimaisesti. En sanonut Grosjeania surkeaksi kuskiksi (ei häntä nykyisillä näytöillä vielä hyväksikkään voi sanoa), vaan tarkoitin hänen olleen (mahdollisesti) surkea ko. kisassa.

edit: no joutuhan Grosjean toki vääntämään ja kääntämään muiden seassa enempi?
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
No jos autossa ei todellista vikaa ollut, niin melko surkea tulos, kun samalla autolla voitetaan ylivoimaisesti. En sanonut Grosjeania surkeaksi kuskiksi, vaan tarkoitin hänen olleen surkea ko. kisassa.
Pienetkin erot voinevat tehdä ison eron kulumisessa. On niitä välillä kuullut, että vaikka olisi ollut melko samat säädöt tiimikavereilla, toisella ei vaan jostain syystä kulje/toimi. Tiukassa taistelussa Grossun onnistui saada sentään piste, vaikkei se juuri mitään olekaan tuon tason tiimissä.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Grosjean ei vaan osaa säästää renkaitaan. En välttämättä luokittelisi häntä surkeaksi, mutta ei hän nyt hyväkään kuski ole, jos tuota ei osaa.
Joskus asiat on pienestä kiinni renkaiden kanssa. Esim. Sutil veti hienosti kahden stopin taktiikalla, kunnes jokin kusi totaalisesti lopussa... Tuskin Sutilin droppi siitä johtui, ettei taidot olisi riittäneet vetää kevyellä autolla ~saman mittaista stinttiä super-softilla kuin Kimi veti täydellä tankilla kisan alussa. Kriittiset pari ekaa kierrosta pieleen tai säädöt ei vaan toimineet kevyenä.. Tuloksena huipputulos muuttui jämäpisteiksi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tämä voi liittyä myös Lotuksen viimekaudella aivan kauden alussa kiellettyy automaattiseen ajokorkeuden säätöön. Jos he olisivat onnistuneet kiertämään sääntöä uudella tavalla, ihan villi veikkaus muttei koskaan tiedä...
Jossain uutisessa huhuiltiin Mersulla olevan joku passiivinen "aktiivi-jousitus"... Tiedä sitten. Lotuksen viime vuotinen etujousituksen systeemi kiellettiin vaikka oli päällisin puolin passiivinen... Toki eivät varmasti heittäneet sitä ideaa saman tien roskiin. Kenties nyt ovat löytäneet toisen ratkaisun...

Sinänsä tätä tukee se, että Kimin auto kipinöi aivan loppuun asti. Ei siis ollut vain kisan alun ja painavan auton juttu toi... Periaatteessa olisi pitänyt kai loppua auton kevetessä?
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Sinänsä tätä tukee se, että Kimin auto kipinöi aivan loppuun asti. Ei siis ollut vain kisan alun ja painavan auton juttu toi... Periaatteessa olisi pitänyt kai loppua auton kevetessä?
Niinno, en tiedä kuinka paljon paino kuskin takana vaikuttaa etuosan jousitukseen. Matalalta Lotus ainaki näytti ennen kautta täälläkin julkaistuissa vertailukuvissa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Sinänsä tätä tukee se, että Kimin auto kipinöi aivan loppuun asti.
Täysin offtopic, mutta onko ne kipinöitä, puuta vai molempia? Ajon aikaista maavaraa kontrolloidaan mittaamalla sen lankun kuluma, joten olisi loogista että se on purua mitä sieltä tulee.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Niinno, en tiedä kuinka paljon paino kuskin takana vaikuttaa etuosan jousitukseen. Matalalta Lotus ainaki näytti ennen kautta täälläkin julkaistuissa vertailukuvissa.
Miten lainaamasi liittyi auton etuosaan? :)

Lotuksen viime vuotinen kielletty etujousituksen juttu on historiaa. Kenties ovat keksineet uuden, joka vaikuttaa myös takajousitukseen...

Lähdin siis oletuksesta, että autoa ei voi säätää niin matalaksi, että se kevetessäänkin vielä pohjaa jatkuvasti, koska silloin pohja kuluu sääntöjen vastaiseksi. Jos käy toisin, niin silloin maavaran täytyy joko pysyä samana tai säätyä jotenkin. Täysin samana pysyminen on kait sikäli hankalaa, että auto kevenee kuitenkin sen jonkun 15 % tms...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Täysin offtopic, mutta onko ne kipinöitä, puuta vai molempia? Ajon aikaista maavaraa kontrolloidaan mittaamalla sen lankun kuluma, joten olisi loogista että se on purua mitä sieltä tulee.
Hyvä pointti. Kipinöiltähän ne kyllä näytti...
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Miten lainaamasi liittyi auton etuosaan? :)
Eikös tuo auto ole siitä kuskien jalkojen alta matalimmillaan kohoten perää kohden? Jos se jostain raapii nii siitä? Minun käsittääkseni :D

edit: kuvia autoista: http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=2087169&postcount=502
edit2: ajattelin siis, että enempi etuosan jousitus vaikuttaisi tuolla kohtaa kuin takajousitus. Keventyessää perä nousee ja tuo "pohjan kärki" pysyy nippanappa samoissa korkeuksissa ollessaan lähellä etuakselia (ja bensan paino ei vaikuttaisi etuosassa niin paljoa).
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös