Lotus F1 Team kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Varmasti Lotuksella pähkäiltiin paljonkin etusiiven vaihtamisen hyötyjä ja riskejä, päädyttiin sitten olemaan vaihtamatta. Jos siipi olisi vaurioiden takia kanittanut kiinni ja vaihtoon olisi tuhrutunut puolikin minuuttia, niin itkun määrä ja tallin syyttely "tarpeettomasta" vaihdosta olisi tolkuton.
Lotuksen tekninen johtaja James Allison kertoo miksei Kimin etusiipeä vaihdettu.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/04/1738092/miksei-raikkosen-keulanvaihto-kannattanut

Lotuksen tekninen johtaja James Allison vakuuttaa tallin tehneen oikean päätöksen, kun Kimi Räikkösen auton vioittunut keula jätettiin vaihtamatta Kiinan GP:ssä.

Lotus-tallin laskutoimitusten mukaan keulavauriot hidastivat Räikkösen vauhtia noin 0,25 sekuntia per kierros eli 40 kierroksen aikana yhteensä noin 10 sekuntia.

- Keulanvaihto olisi maksanut seitsemän lisäsekuntia normaaliin varikkokäyntiin, joten voisi sanoa, että meidän olisi pitänyt vaihtaa se ja säästää 3 sekuntia Fernando Alonsoon verrattuna. Todellisuus on kuitenkin se, että tuollainen varikkokäynti olisi pudottanut Kimin sijoituksen ruuhkan keskelle, mikä olisi maksanut meille paljon enemmän kuin 3 sekuntia, Allison kertoo.

- Paras vaihtoehto oli se, mikä tapahtui: Kimi muokkasi kisaansa ottaakseen parhaan irti siitä, mitä hänellä oli. Hän ajoi erittäin vahvasti tullessaan toiseksi vaurioituneella autolla, Allison jatkoi.


Ei epäilystäkään etteikö kaikkein järkevin/sijoituksen odototusarvon kannalta paras ratkaisu ollut jättää siipi vaihtamatta.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Varmasti Lotuksella pähkäiltiin paljonkin etusiiven vaihtamisen hyötyjä ja riskejä, päädyttiin sitten olemaan vaihtamatta. Jos siipi olisi vaurioiden takia kanittanut kiinni ja vaihtoon olisi tuhrutunut puolikin minuuttia, niin itkun määrä ja tallin syyttely "tarpeettomasta" vaihdosta olisi tolkuton.
Sepä se. Ton nokka palan kun mällää kunnolla niin kuin kimi voi ne kiinnitykset ottaa hieman osumaa ja siipi ei lähdekään irti niin kuin harjoituksissa.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/04/1738274/grosjean-saa-puolustusta---auto-on-vaikea-peto

Vaikuttas siltä että Räikkösne ja grossun ajotyylit on suht paljon erilaiset. Kimi tuntuis ajavan niin että yrittää ajaa mutkaan suht maksimaalisella nopeudella josta mutkasta ulostulo kärsii. Kun taas Grossu tuntus ajavan mutkaan sisään maltillisemmin ja taas pistävän urut auki aikasemmin ja hakevan maksimaalista ulostuloa. Jotenkin noi renkaan kulutus erot vois selittää tämmösellä erolla, ja tästä tuntus johtuvan myös se että grossu on kimiä selvästi heikompi nopeissa mutkissa, joihin kimin ajotyyli sopii paremmin.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Miksi kukaan uhraisi ulostulonopeutta muussa tapauksessa kuin ohitettaessa ja tietyissä monen mutkan sarjoissa? Ulostulonopeus vaikuttaa koko seuraavan suoran mitan, sisääntulonopeus vain mutkaan jarrutuksen ja kaarteen alun.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/04/1738274/grosjean-saa-puolustusta---auto-on-vaikea-peto

Vaikuttas siltä että Räikkösne ja grossun ajotyylit on suht paljon erilaiset. Kimi tuntuis ajavan niin että yrittää ajaa mutkaan suht maksimaalisella nopeudella josta mutkasta ulostulo kärsii. Kun taas Grossu tuntus ajavan mutkaan sisään maltillisemmin ja taas pistävän urut auki aikasemmin ja hakevan maksimaalista ulostuloa. Jotenkin noi renkaan kulutus erot vois selittää tämmösellä erolla, ja tästä tuntus johtuvan myös se että grossu on kimiä selvästi heikompi nopeissa mutkissa, joihin kimin ajotyyli sopii paremmin.
Tuskin rengaskulutus ainakaan edellä mainitusta syystä johtuu. Kuvailemallasi Grossun ajotyylillä hän juurikin säästäisi takarenkaitaan, eikä päin vastoin. Jouhea hyvä linja ulos mutkasta--> takarenkaat pääsevät helpommalla. Sama pätee Kimin kohdalla. Jos hän niin sanotusti syöksyy mutkaan ylikovaa ja yrittää voittaa aikaa sisään tulossa, hän joutuu kuormittamaan renkaita huomattavasti enemmän ulos kiihdytyksessä kompensoidakseen menetetyn vauhdin.
 

PhyreX

Well-known member
Liittynyt
24.4.2008
Viestit
112
Miksi kukaan uhraisi ulostulonopeutta muussa tapauksessa kuin ohitettaessa ja tietyissä monen mutkan sarjoissa? Ulostulonopeus vaikuttaa koko seuraavan suoran mitan, sisääntulonopeus vain mutkaan jarrutuksen ja kaarteen alun.
Mutkan sisääntulossa ja karteen aikana saattaa saada puristettua aikaa pois vs. Slow in Fast out -tyylillä. Itse tuota Trail Brakingia ruennut harrastamaan ja kummasti kello tykkää jossain tilanteissa(joo, toimii myös nelipyöräsillä).

Mutta tämä tosiaan vaan meikäläisen mutua. Ei pidä pitää ultimate-totuutena.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mutkan sisääntulossa ja karteen aikana saattaa saada puristettua aikaa pois vs. Slow in Fast out -tyylillä. Itse tuota Trail Brakingia ruennut harrastamaan ja kummasti kello tykkää jossain tilanteissa(joo, toimii myös nelipyöräsillä).

Mutta tämä tosiaan vaan meikäläisen mutua. Ei pidä pitää ultimate-totuutena.
Jos muistan oikein niin viime kaudella vertasivat (BBC tai Sky, en muista kumpi)Buttonin ja Lewisin ajotyylejä ja Lewis nimenomaan kuulemma uhraa ulostuloa sisäänmenon kustannuksella, jos muistan oikein niin kääntää sisään aiemmin ja tekee terävemmän käännöksen kun taas Button tekee mutkasta pyöreämmän...
 
Viimeksi muokattu:

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
kyllä mun käsityksen mukaan takarenkaat kuluu sillon enemmän kun avataan kaasu jo ennen mutkan päätöstä, perä lähtee luistaamaan kun peräpäähän kohdistuu sivuttaisvoimia ja peräpäässä on veto joten todennäköisesti peräpään pito loppuu enemmin kuin etupään. kun taas mutkaan tullaan kovalla vauhdilla on se etupaan pito joka ensimmäisenä loppuu kun yleensä siinä vaiheessa ei ainaakaan olla kaasun päällä eli takapää vaan seuraa mitä mitä kääntävät pyörät tekee, takarenkaiden pitoa ja kulumista nimenomaan mielstäni säädellään mutkan ulostulossa jossa joko avataan kaasu jolloin pyörät luistaa tai ei luista. Minun käsitys asiasta on mitä kovempaa mutkaan lähestyt sen enmmän tingit maksimaalisesta ulostulosta, muutkaan tullessa kaasu on yleensä pois jolloin tässä ajotavassa etupyörät luistaa ensimmäisenä, kun taas avaat maksimaaliseen mutkan ulostuloon kaasun mahdollisimman ajoissa niin se on mielestäni takapyörät jotka ensimmäisenä pettää pidosta ja kuluu.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Lotus putoamassa vauhdista.

Nyt se on tapahtunut ja jatkossa kiihtyy....Lotus on putoamassa muitten huipputallien kyydistä. Ja tämä taas tarkoittaa sitä että Lotuksen on turha haaveilla siitä että Kimi jatkaisi Lotuksella 2014. Kimin osoite 2014 on Red Bull.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Nyt se on tapahtunut ja jatkossa kiihtyy....Lotus on putoamassa muitten huipputallien kyydistä.
Kyl ne viime vuonnakin pystyivät syksyllä voittamaan. Täyttä kysymysmerkkiä vielä voimasuhteiden kehittyminen.
 

Warwick

Well-known member
Liittynyt
27.9.2005
Viestit
294

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Ei tuollaisia hasseja saa kyllä maailmanmestaruuksista ajettaessa sattua. :nope:
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
FP2
http://www.formula1.com/results/season/2013/896/7206/speed_trap.html

Qualifying
http://www.formula1.com/results/season/2013/896/7208/speed_trap.html

Tää pisti omaan silmään (ja muidenkin ulkomaisella forumilla) aika-ajojen jälkeen kun huippunopeuksia katselin.
Mitä muutoksia säätöihin tekivätkään vapaiden harjoitusten ja aika-ajojen välillä, pieleen meni.
Kaiken lisäksi huippunopeuden puute ei auta kisassa...
Mitä ihmettä oikeasti? Noilla setupuilla vielä kisaan. Sommoro!
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Mitä ihmettä oikeasti? Noilla setupuilla vielä kisaan. Sommoro!
Toisaalta enempi lyhyitä suoria, ja jos lyhemmät välitykset + hyvä vetopito kisassa. Tulee mieleen Vettel Monzassa 2011 ja Lotus Bahrainissa 2012, kun homma toimi.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Toisaalta enempi lyhyitä suoria, ja jos lyhemmät välitykset + hyvä vetopito kisassa. Tulee mieleen Vettel Monzassa 2011 ja Lotus Bahrainissa 2012, kun homma toimi.
Tämä toimii vain jos pääsee paalulta starttaamaan.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Myös Red Bullien suoranopeus putosi FP2 -> Q välillä.

Ja kaikkien ylipäätään, joten muutos voi johtua muustakin kuin yksistään säädöistä (tuuli tms)..

Ja downforce vaikuttaa luonnollisesti paljon myös rengas kulutukseen, joten jos sillä saadaan sieltä jotain etua niin turha meidän tässä noitua..
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Myös Red Bullien suoranopeus putosi FP2 -> Q välillä.

Ja kaikkien ylipäätään, joten muutos voi johtua muustakin kuin yksistään säädöistä (tuuli tms)..

Ja downforce vaikuttaa luonnollisesti paljon myös rengas kulutukseen, joten jos sillä saadaan sieltä jotain etua niin turha meidän tässä noitua..
Lisäksi myös huippunopeus voi valehdella, jos on ajanut jonkun imussa mittauspisteeseen.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Tämä toimii vain jos pääsee paalulta starttaamaan.
Mainitsemissani Vettel ohitti Alonson, ja Lotukset nousivat kaukaa podiumille.

Lisäksi myös huippunopeus voi valehdella, jos on ajanut jonkun imussa mittauspisteeseen.
Aika-ajossa katsoin jonkun (ehkä Mersu) nopeutta pääsuoralla, niin siihen jäi nykimään 311-313 väliin kun mentiin jo rajoitinta vasten.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Aika-ajossa katsoin jonkun (ehkä Mersu) nopeutta pääsuoralla, niin siihen jäi nykimään 311-313 väliin kun mentiin jo rajoitinta vasten.
Juu. Vaikuttaahan toki myös nuo vaihdevälitykset. En muista että Lotuksella olisi rajoitinta vasten hakannut? Mclarenillahan tuota on havaittu monesti, se on se mersun tehokone.

Harkoissa huomas kuinka Lotus juurikin kokeili imusta ohituksia. Kimi jossain harkoissa Force Indian ohitti, en tiedä merkkaako se sitten mitään.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Juu. Vaikuttaahan toki myös nuo vaihdevälitykset. En muista että Lotuksella olisi rajoitinta vasten hakannut? Mclarenillahan tuota on havaittu monesti, se on se mersun tehokone
Mitä pidemmät välitykset sitä huonompi kiihtyvyys. Kierrosajan kannalta voi olla parempi hakata rajoittimelle kuin hakea suurinta mahdollista huippua.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös