Lotus F1 Team kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kannattaisiko Lotuksen antaa potkut sille, joka päätti olla ottamatta Räikköstä varikolla?
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
Härdellissä luulin ensin että Webber ja Alonso tuli samalta kierrokselta sisään, sitten luulin että Ferkulla olisi oltu niin hereillä että Alonso kurvasi sisään heti kun Vetteliltä hävisi pykälät.

Mutta että Kimi pidettiin radalla vaikka pahin kilpailija (mestaruussarjassa) oli juuri vaihtanut tuoreet renkaat ja turva-auto tullut radalle... Hamilton vähintään olisi pysynyt takana ja kyllä ihan realistiset mahdollisuudet olisi ollut pitää Alonso ja Webberkin takana varikolla käyden. Toki siinä olisi voinut mennä joku kunnollakin metsääkin, varikolla ryssitty auto tunkilta tms noloa.

Toisaalta jos Kimi olisi tullut sisään niin olisiko Webber tullut perässä vai jatkanut radalla? Veikkaisin kyllä aikavahvasti että olisi joka tapauksessa tullut.

Toisaalta pitää sanoa että Kimin toka stoppi osui juuri oikein, pelkäsin että taas rengasedun huumassa ajatetaan kierroskaupalla vanhoilla kumeilla ja muut painuu horisonttiin kuten eka stopilla onnistuttiin ryssimään Alonson ja Grosjeanin taakse.

Jotenkin Lotuksen taktiikoista paistaa ikäänkuin "Let's just stick to the plan" tyyppinen ajattelu, kukaan ei uskalla ottaa vastuuta simuloitujen taktiikka plänien muuttamisesta.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kannattaisiko Lotuksen antaa potkut sille, joka päätti olla ottamatta Räikköstä varikolla?
Eiköhän se ole ihan Kimin ja tämän henkilön herkkä kahdenkeskeinen asia, jota ulkopuolisten on syytä kunnioittaa ;)
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kannattaisiko Lotuksen antaa potkut sille, joka päätti olla ottamatta Räikköstä varikolla?
Veikkaan tietokonetta syylliseksi ja siihen sokeaa uskomista.
 
Viimeksi muokattu:

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Totta siellä on joku autisti joka tekee kisataktiikat. Jos hommat menee niinkuin on suunniteltu on tulos erittäin hyvä, mutta jos kisoissa tulee jotakin muutoksia tilanteisiin ei niihin osata reagoida ollenkaan:(
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tuosta Lotuksen virhetaktiikasta on hyvä muistaa, että meidän selostus kaksikko piti Nicon sisääntuloa ihmeellisenä kunnes näkivät, että se tuli takaisin kärkeen. Kimin kohdalla he olisivat pitäneet sitä ääliömäisenä ratkaisuna.

Siis, normaalisti sen puolen kierroksen aikana tod näk suurin osa ihmisistä ajatteli, että jospa Kimi ei tule varikolle. Mutta tod näk suurin osa huomasi jos parin kierroksen jälkeen (edelleen turva-auton perässä), että olisi pitänyt tulla.

Eli helppo virhe, mutta sen olisi tehnyt kyllä varsin moni, muun muassa Mika ja Oskari.

PS: Hehän pitivät Ross Brawnia lähes nerona tuon Nicon varikkokäynnin jälkeen.. Vaikka siihen ei mitään neroutta tarvittukaan..


PSS: Jos viimestä SC;tä ei olisi tullut, Kimin ja Lotuksen rengasedusta puhuttaisiin jälleen.. Ei ehkä voittoa olisi tuonut, mutta vähemmillä stopeilla ja lähelle olisi mennyt..
 
Viimeksi muokattu:

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Totta siellä on joku autisti joka tekee kisataktiikat. Jos hommat menee niinkuin on suunniteltu on tulos erittäin hyvä, mutta jos kisoissa tulee jotakin muutoksia tilanteisiin ei niihin osata reagoida ollenkaan:(
Juu, tuntuu olevan tosi vaikea muuttaa taktiikkaa kesken kisan. Tässäkin tais olla suurimmalle osalle katsojista selvää, että ajallisesti ei menetä käytännössä, mitään sijoituksia voi menettää, mutta renkaat tulee olemaan sen 2-3 sekuntia kierroksella nopeammat, kuin käytetyt eli ohittaminen kisan lopussa tulee olemaan aika helppoa käytetyillä ajavia vastaan.

Sijoituksiakaan ei kovin paljoa menetä, kun siinä on se aikaraja, kuinka nopeasti saa tulla kierroksen loppuun, vaikka tämä Maxin selostajakaksikko sekoili täysiä ajamisesta ja varikolla hitaasti etenemisestä.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Juu, tuntuu olevan tosi vaikea muuttaa taktiikkaa kesken kisan. Tässäkin tais olla suurimmalle osalle katsojista selvää, että ajallisesti ei menetä käytännössä, mitään sijoituksia voi menettää, mutta renkaat tulee olemaan sen 2-3 sekuntia kierroksella nopeammat, kuin käytetyt eli ohittaminen kisan lopussa tulee olemaan aika helppoa käytetyillä ajavia vastaan.

Sijoituksiakaan ei kovin paljoa menetä, kun siinä on se aikaraja, kuinka nopeasti saa tulla kierroksen loppuun, vaikka tämä Maxin selostajakaksikko sekoili täysiä ajamisesta ja varikolla hitaasti etenemisestä.
Eikös silverstonen ratakierros ole vielä reilusti lyhkäsempi kun ajaa varikon kautta? Siinä on sitten iso etu tehä stoppi kun toinen himmailee turva-auton taakse.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Tässäkin tais olla suurimmalle osalle katsojista selvää, että ajallisesti ei menetä käytännössä, mitään sijoituksia voi menettää, mutta renkaat tulee olemaan sen 2-3 sekuntia kierroksella nopeammat, kuin käytetyt eli ohittaminen kisan lopussa tulee olemaan aika helppoa käytetyillä ajavia vastaan.
Se on ihan pikkasen eri asia olla "varma" jostain asiasta kotisohvalla verrattuna siihen, että olet duunissa ja joudut tekemään päätöksen nopeasti ja kantamaan siitä myös vastuun.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Se on ihan pikkasen eri asia olla "varma" jostain asiasta kotisohvalla verrattuna siihen, että olet duunissa ja joudut tekemään päätöksen nopeasti ja kantamaan siitä myös vastuun.
Tiimeissä on miehet sitä varten jotka voivat keskittyä ainoastaan tohon. Ja silti kohtisohvalla ollaan ennemmän oikeaassa kuin Lotuksellla, vaikka kotisohvalla joudutaan keskittymään moneen asiaan yhtä aikaa.

Ja totemuksena vielä. Saari ja Salo elää vielä Bridgestone-aikaa kun luulevat että siellä radalla pitää olla pidempään kuin muut. Eilenkin tuossa asiassa aivan pihalla kun totesivat Kimin tulevan väärään aikaan toiseen vaihtooon, vaikka se oli juuri päinvastoin. Ja sitten Salo keksii jotain ihme sepostuksia kuinka alettiin varomaan ja varmuudenvuoksi vaihtamaan.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Saari ja Salo elää vielä Bridgestone-aikaa kun luulevat että siellä radalla pitää olla pidempään kuin muut.
Joo tämä ihmetyttää kyllä, ei radalla pysymisestä mitään hyötyä ole jos stoppien määrä on sama, asia erikseen jos ajetaan yhtä vähemmällä stopilla ja vauhtia reservissä on (hitaampi auto edessä) mutta Pirellin nykyseoksilla tätäkään etua ei Lotukselle pääse syntymään.
 

PhyreX

Well-known member
Liittynyt
24.4.2008
Viestit
112
Tiimeissä on miehet sitä varten jotka voivat keskittyä ainoastaan tohon. Ja silti kohtisohvalla ollaan ennemmän oikeaassa kuin Lotuksellla, vaikka kotisohvalla joudutaan keskittymään moneen asiaan yhtä aikaa.

Ja totemuksena vielä. Saari ja Salo elää vielä Bridgestone-aikaa kun luulevat että siellä radalla pitää olla pidempään kuin muut. Eilenkin tuossa asiassa aivan pihalla kun totesivat Kimin tulevan väärään aikaan toiseen vaihtooon, vaikka se oli juuri päinvastoin. Ja sitten Salo keksii jotain ihme sepostuksia kuinka alettiin varomaan ja varmuudenvuoksi vaihtamaan.

Tähän vahva sama. Itsekin suoraa huutoitkua samantien kun ei tullut live timing ikkunaan KIMI RAIKKONEN IN PIT kun olisi pitänyt.

Ja tosiaan tuo Kimin leap frog jäi aivan täysin noteeraamatta meidän asiantuntijoilta.

Mutta sitten: Kuinkas tämä DDRS nyt sitten auttoi kisavauhdissa? Onko kukaan puhunut tästä laitteesta mitään missään mediassa? Mitä suoranopeuksia näin niin tuntui olevan taas se 5-10 km/h vähemmän kuin olisin toivonut, mutulla.
 

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
Mutta sitten: Kuinkas tämä DDRS nyt sitten auttoi kisavauhdissa? Onko kukaan puhunut tästä laitteesta mitään missään mediassa? Mitä suoranopeuksia näin niin tuntui olevan taas se 5-10 km/h vähemmän kuin olisin toivonut, mutulla.
DRS:n käyttö sotkee huippunopeuksien vertailua. Pitäisi verrata niiden kierroksien huippunopeuksia kun ei saanut käyttää DRS:ää, silloin tuon Lotuksen Laitteen pitäisi tuoda etua. En kyllä etua havainnut kisassa, mutta jos nuo kierroskohtaiset huippunopeudet saisi jostain kaivettua niin niistä voisi jotain näkyä. Silverstone ei sinällään ole profiililtaan kovin hyvä tuomaan esiin Laitteen etuja. Spaassa ja Monzassa voisi tuoda enemmän etua pitkien suorien johdosta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta sitten: Kuinkas tämä DDRS nyt sitten auttoi kisavauhdissa? Onko kukaan puhunut tästä laitteesta mitään missään mediassa?
Boullier arvioi edun muutamaksi kymmenykseksi kierroksella (ennen kisaa). Sellaista on aika vaikea havaita kierrosajoissakaan. Kisamitassa se tekee kuitenkin sekunteja. Tai tekisi, jollei Safety Car nollaisi saavutettuja etuja aina välillä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös