Lotus F1 Team kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Tiimeissä on miehet sitä varten jotka voivat keskittyä ainoastaan tohon. Ja silti kohtisohvalla ollaan ennemmän oikeaassa kuin Lotuksellla, vaikka kotisohvalla joudutaan keskittymään moneen asiaan yhtä aikaa.
Siinä on vain se, että tämä epämääräinen keskustelufoorumi/kotisohvakollektiivi ei ole ihan yhtä selkeästi rajattu ja siten vertailtavissa tallin strategiavastaaviin. Toisekseen asiat näyttävät kotisohvalle huomattavasti yksinkertaisemmilta kuin ne oikeasti ovatkaan.

Tässä voidaan myös miettiä ihan todennäköisyyksiä. Kumpi on todennäköisempää: se, että kotisohvalla Jontte 19 v. osaa paremmin tehdä strategiaratkaisut kuin tallin henkilökunta vai se, että tallin ammattilaiset vuosikymmenten moottoriurheilukokemuksella ja kaikella datalla sittenkin ovat parhaita päättämättään näistä asioista? Mahdollistahan toki on, että kotisohva tietää parhaiten, mutta ei se kovin todennäköistä ole.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Kyllä kotisohvalta oli täysin ilmiselvää alusta lähtien, että kannattaa tulla varikolle. Tässä taas perisuomalaiseen tapaan yliarvioidaan auktoriteetteja, vaikka päätös meni aivan perinpohjaisesti taas kerran pieleen.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kyllä kotisohvalta oli täysin ilmiselvää alusta lähtien, että kannattaa tulla varikolle. Tässä taas perisuomalaiseen tapaan yliarvioidaan auktoriteetteja, vaikka päätös meni aivan perinpohjaisesti taas kerran pieleen.
Selitä nyt sitten, mistä tuolla F1-talleissa sitten kiikastaa... Maksavatko tallit ihan oikeasti isoja summia rahaa niin tyhmille ihmisille, että ihan perus sohvaperunakin osaa tehdä parempia päätöksiä? Oletko oikeasti sitä mieltä?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Siinä on vain se, että tämä epämääräinen keskustelufoorumi/kotisohvakollektiivi ei ole ihan yhtä selkeästi rajattu ja siten vertailtavissa tallin strategiavastaaviin. Toisekseen asiat näyttävät kotisohvalle huomattavasti yksinkertaisemmilta kuin ne oikeasti ovatkaan.

Tässä voidaan myös miettiä ihan todennäköisyyksiä. Kumpi on todennäköisempää: se, että kotisohvalla Jontte 19 v. osaa paremmin tehdä strategiaratkaisut kuin tallin henkilökunta vai se, että tallin ammattilaiset vuosikymmenten moottoriurheilukokemuksella ja kaikella datalla sittenkin ovat parhaita päättämättään näistä asioista? Mahdollistahan toki on, että kotisohva tietää parhaiten, mutta ei se kovin todennäköistä ole.
Mitkä asiat ja miten ne ovat monimutkaisempia, kun kerran pystyt tuon kotisohvalta sanomaan? Tässä on kyse yhdestä tilanteesta jossa Lotus teki selvän virheen, ei koko kisan stragiasta. Virheitä ei saa tapahtua ja tässä tapauksessa moni kotisohvaltankin olisi tuon välttänyt.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kyllä kotisohvalta oli täysin ilmiselvää alusta lähtien, että kannattaa tulla varikolle. Tässä taas perisuomalaiseen tapaan yliarvioidaan auktoriteetteja, vaikka päätös meni aivan perinpohjaisesti taas kerran pieleen.
Minä en ainakaan pysty kotisohvalta päättelemään mihin väliin turva-auto tulee, ja kuka pääsee estelemättä varikolle.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
Täytyy muistaa että kun on kaksi vaihtoehtoa, kyllä tai ei, osuu aika moni forumistikin oikeaan ratkaisuun sieltä kotisohvalta. Vähän kun lanttia heittäisi.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Minä en ainakaan pysty kotisohvalta päättelemään mihin väliin turva-auto tulee, ja kuka pääsee estelemättä varikolle.
Sama kokemus mulla. Itseasiassa itte ihmettelen selostajien tapaan, miksi Rosberg tuli varikolle - oli mulle päivän selvää että tippuu ja kauas, mutta eipäs tippunutkaan.

Itse en nähnyt mihin väliin turva-auto tuli ja missä kärki ajoi tuona ajankohtana. Mutta se videofeedien määrä ja datan määrän mikä varikkomuurilla on käytettävissä olisi pitänyt riittää oikean päätöksen tekemiseen. Riitti ainakin Mercedeksellä, Red bullilla ja Ferrarilla - eli kaikilla kärkitalleilla Lotusta lukuunottamatta.

Ja kun ottaa huomioon nämä muutkin taktiset kömmähdykset Lotukselta mm. viime kaudella, niin aika heikoissa kantimissa on homma.

Niin kuin joku jo rumasti sanoinkin, että siellä on joku autisti vääntämässä kisataktiikoita ja on täysin kykenemätön toimimaan nopeasti muuttuvissa tilanteissa.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Siinä on vain juuri se, että nerouden ja totaalisen idioottimaisuuden raja on niin kovin häilyvä ja pienestä kiinni. Yksi pieni muuttuja suuntaan taikka toiseen voi vesittää muuten täysin toimivan ratkaisun. Ja kun olennaista on nimenomaan usein ottaa pieni riski, mikä usein tarkoittaa muista poikkeavaa ratkaisua... Lisäksi datan määrä ei useinkaan suinkaan helpota päätöksentekoa.

Ja kuten Irwin sanoi, tämä on juuri lantinheittoa kotisohvalta käsin. Sitten kun vielä niputetaan "kotisohvat" ja "foorumit" useiden yksittäisten ihmisten sijaan epämääräisiksi kokonaisuuksiksi, poimitaan vain tiettyä yksittäistapausta tukevat esimerkit ja jätetään vastakkaiset tapaukset huomiotta, niin kas kummaa: "täällä foorumilta osattaisiin tehdä parempia strategioita kuin Lotuksen F1-talli"... :rolleyes:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ja kun ottaa huomioon nämä muutkin taktiset kömmähdykset Lotukselta mm. viime kaudella, niin aika heikoissa kantimissa on homma.
Lotuksen taktiikka toisella stopilla oli kyllä aika Loistohomma. Kimi tuli kierrosta aikaisemmin, ja sitten Grosjeanin sisääntulo hidasti Alonsoa sen verran että Kimi pääsi edelle. Oliskohan harvinainen onnistuminen saanut leijumaan eikä sitten enää oltu hereillä?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Lotuksen olisi pitänyt tajuta uusien renkaiden tuoma valtava hyöty jo omien kokemusten kautta. Malesiassa Massa ajoi uusilla renkailla 10 s eron Grosjeaniin kiinni 5 kierroksessa ja ohtus siinä samassa. Monacossa Kimi nousi pisteelle uusien renkaiden vuoksi, joka onkin kuvaavinta kuinka iso hyöty niistä on, kun Monacossakin pystyi ohittelemaan suht helposti.

Silverstonessa ei ollut kyse mistään kolikon heittämisestä katsojankaan osalta, jos vähänkään oli kärryillä mitä siinä oli tapahtumassa.
 
Viimeksi muokattu:

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
Sama kokemus mulla. Itseasiassa itte ihmettelen selostajien tapaan, miksi Rosberg tuli varikolle - oli mulle päivän selvää että tippuu ja kauas, mutta eipäs tippunutkaan.

Itse en nähnyt mihin väliin turva-auto tuli ja missä kärki ajoi tuona ajankohtana. Mutta se videofeedien määrä ja datan määrän mikä varikkomuurilla on käytettävissä olisi pitänyt riittää oikean päätöksen tekemiseen. Riitti ainakin Mercedeksellä, Red bullilla ja Ferrarilla - eli kaikilla kärkitalleilla Lotusta lukuunottamatta.
Alonsosta ja Rosbergista puheen ollen, tulivatkohan varikolle vain hakemaan tuoreemmat renkaat, vai tuliko tuossa vaiheessa renkaaseen vuoto? Ainakin Maikkarilla oltiin tietävinään että Rosbergilla, Alonsolla ja Hülkenbergilla olisi ollut rengasrikko mutta he ehtivät varikolle ennen kuin rengas räjähti?
http://mtv3.mobi/uutiset/f1/2013/06/1775550

http://en.mclarenf-1.com/index.php?page=chart&gp=901&graf=3&dr1=Nico Rosberg&dr2=Mark Webber#.UdK48LTyW6o

Alonsohan oli tosiaan käsketty varikolle jo ennen Vettelin ongelmaa, kun alla oli 11 kierrosta ajetut kovat (käytetyt) ja loppuun mentiin 11 kierrosta pehmeillä (käytetyt). Tosin toisessa haastattelussa Alonso taisi sanoa että tiimi ennusti että Kimin ja Webberin renkaat alkaa loppua.

Nicolla olli 8 kierrosta ajetut kovat, ja loppuun vaihdettiin kovat joilla mentiin 10 kierrosta. Olisihan nuo 18 kierrosta ajanut sammoillakin kovilla, toki uusilla renkailla pystyi runnomaan lopussa enemmän. Ennen turva autoa Nico ajoi ~1.34~1.35 aikoja paitsi sisääntulokierros 1.36 vaikka varikkotiellä voittaa 2..3s... Eli kyllä varmaan jotain häikkää oli? Samoin turva-auton poistuttua ajoi 1.36...1.35 aikoja kunnes Webber ohitti Kimin jolloin Nico nakutti loput kierrokset 1.33 aikuisia aikoja.

Webber taas oli viimeisen pysähdyksen tehtyään ajanut 11 kierrosta käytetyillä pehmeillä ja vaihtoi viimeisille 10 kierrokselle uudet käytetyt pehmeät. Lopussakin 21 kierrosta olis voinut olla aika kova setti pehmeillä...

Eli ehkä muutkaan tallit eivät niin särmästi osanneet varsinaiseen turva-autoon reagoida, vaikka itsekin olin lopputuloksesta varma heti kun sanottiin että "...mutta Kimi jatkaa radalla."

Tietty esim. Webberillä oli sikäli "helpompaa" että pystyi katsomaan mitä Kimi tekee ja vielä siinä reagoida tulenko sittenkään.
 
Viimeksi muokattu:

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Kyllä toi nyt oli vaan niin käsittämättömän iso moka, että pakko oli ihmetellä miten päästivät tapahtumaan. Itse ainakin totesin välittömästi kaverille kun Kimi jatkoi radalla, että Lotus mokasi ja Webber ja Alonso tulevat ohi. Toihan oli Kimin suhteen nyt liki ilmainen varikkostoppi Webberille ja Alonsolle kun turva-auton takia ei tarvinnut ajaa kiinni sitä eroa mikä normaalisti varikkokäynnillä syntyy. Mitä nyt pari hitaampaa autoa piti ohittaa, mutta se nyt oli samanlainen muodollisuus uusilla renkailla kuin Kiminkin ohittaminen.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Hienoa, osuit oikeaan. Mutta mitä sitten?
Jos mä pystyn kotisohvalta tulkitsemaan ton tilanteen suurella varmuudella oikein, niin onhan se käsittämätöntä ettei, Kimin sanoin, 10 monitoreja tuijottavaa ihmistä siihen pysty varikkomuurilla. Mitäkö sitten? Lotuksen taktiikoista vastaavalla henkilökunnalla on ongelmia työstään suoriutumisessa. Miksi näin, en osaa sanoa, mutta ongelman syihin olisi syytä paneutua pikimmiten. Nyt menetetään surkeilla päätöksillä pisteitä, joita ei ole varaa menettää. Jos auto olisi ylivoimainen, niin sunnuntain kaltaiset kömmähdykset eivät olis niin merkityksellisiä, mutta nykytilanteessa noista voidaan joutua maksamaan kallis hinta loppukaudesta.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Mitä se Revoltti jankkaa. Kyse on nyt yhestä mokasta joka oli lähes kaikille selvä heti tapahduttuaan (paitsi niille jotka uskovat maikkarin selostajia). Ei kukaan ole väittänyt että olisi parempi kuin Lotuksen taktiikanpunojat, vain että ne mokasivat Silverstonessa vikan turva-auton kanssa. Piste.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tää Kimin tuoma Mark Slade?
Ei aavistustakaan mitä "kuskin kisainssi" tekee, mut veikkaisin ko. henkilön olevan jonkin sortin "projektipäällikön" tehtävässä. Välittämässä tietoja insinöörien ja Kimin välillä sekä jakaa tehtäviä tallissa Kimin tiimin kesken. Takuulla harvoin pelkästään omaan intuitioon luottaen päätöksiä tekee. Kimi häneen jostain syystä luottanee, lieneekö vain henkilökemiasta kyse?

edit: Mutta voinhan toki olla, että kyseinen henkilö ei sitten kisan aikana tosiaan uskalla tehdä muutoksia aiemmin suunniteltuun, vaikka sitä puoltavia viestejä saisikin. Ellei ole 100% varmuus, kun sen hetkinen tilanne menee aiemmin suunniteltujen pelivarojen ulkopuolelle.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei aavistustakaan mitä "kuskin kisainssi" tekee, mut veikkaisin ko. henkilön olevan jonkin sortin "projektipäällikön" tehtävässä. Välittämässä tietoja insinöörien ja Kimin välillä sekä jakaa tehtäviä tallissa Kimin tiimin kesken. Takuulla harvoin pelkästään omaan intuitioon luottaen päätöksiä tekee. Kimi häneen jostain syystä luottanee, lieneekö vain henkilökemiasta kyse?

edit: Mutta voinhan toki olla, että kyseinen henkilö ei sitten kisan aikana tosiaan uskalla tehdä muutoksia aiemmin suunniteltuun, vaikka sitä puoltavia viestejä saisikin. Ellei ole 100% varmuus, kun sen hetkinen tilanne menee aiemmin suunniteltujen pelivarojen ulkopuolelle.
Lotuksen järjestelyistä en tiedä, mutta veikkaisin, että kuskin oma kisainssi yleensä on se viimeinen päätöksentekijä taktiikoiden suhteen. Poikkeuksiakin varmasti löytyy (Brawn aikoinaan Ferrarilla esim.). Toki dataa seuraa useampi henkilö - ehkei kuitenkaan kymmentä - mutta taktiikkapäätöksiin vaikuttava data on suht rajattu. Oma ja muiden asema radalla, SC:n vaikutus ja muiden ratkaisut, renkaiden suorituskykytilanne, jäljellä olevat kierrokset ja mahdollinen auton muu kunto. Muuta?

Joka tapauksessa mietitään nimenomaan muutoksia alkuperäiseen "nopein tapa päästä maaliin"-suunnitelmaan, joka oli jo mennyt romukoppaan rengasrikkojen ja Safety Carien takia Silverstonessa. Kaikki tallit improvisoivat.

Kyllähän nuo tekijät jotenkuten yhden miehen hanskassa pysyvät ja muiden konsultointiin menisikin jo se puoli kierrosta, jolloin päätös tulisi liian myöhään. Yksikään tiimi ei ole virheetön, ja nykyisillä pienillä eroilla (varsinkin SC:n tasoituksella) pieni virhearvio maksaa monta sijaa.
 

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
Alan Permane taisi ennen silverstonea puhua jostain uudesta softasta joka Lotuksella tuli käyttöön strategia päätöksiä helpottamaan. Ettei vain olisi tuijotettu liikaa softan tarjoamia vaihtoehtoja joka ei sitten tälläisessä erikoistilanteessa osannut tarjota oikeita vaihtoehtoja. Tässä vaiheessa kautta pitäisi kyllä olla selvää, että uusilla renkailla pääsee niin paljon lujempaa että muutaman vanhoilla renkailla olevan ohittaminen ei ole mikään ongelma. Monacossahan tämä erityisesti nähtiin kuten joku jo mainitsikin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Sohvalta päätökset tehdää ilman painetta mutulla eikä meillä ole käytössä kymmeniä eri tietolähteitä tai laskentamalleja jotka oikeastaan vain vaikeuttaa päätöksen tekemistä jolloin päädytään tulokseen että on helpompaa olla päättämättä = jatkaa samalla suunnitelmalla.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös