Kimi Räikkönen - Born to win - kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
No kuule niitä muisteltiin tuolla toisessa ketjussa, taisi olla Malesian kisaketjussa, kaivele sieltä. Niitä on useampia, ihan tosi.
Olihan niitä, useampia, kyllä. Huomattavasti enempi kuitenkin on nähty surkeaa räpiköintiä kuin edes kelvollista sadekelin vauhtia.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Olihan niitä, useampia, kyllä. Huomattavasti enempi kuitenkin on nähty surkeaa räpiköintiä kuin edes kelvollista sadekelin vauhtia.
Eikai vauhdissa monestikaan vikaa ole. Spa 08 ei ollut vauhdillisesti ongelma jos tallikaveriin eli Massaan vertaa, toki spinnas. Fuji 07 lie kans hyvä kisa kuten myös Kiina ko kaudelta. Tulee myös Brasilia 03 mieleen.


Mutta kai se on yleisesti tunnettua että kimin ajotapa (eli renkaat ei lämpiä) ei ole kovin otollinen sateelle?
 
Viimeksi muokattu:

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Kimi ennnen Lotus aikoja oli minun papreissa yksi parhaista sadekelin kuskesta etenkin Mclaren ajoilta? muistan yhden kisan oliko Unkari? en ole aivan varma, mutta kuitenkin Kimi haki yhteen mutkaan totaalisen erilaisen linjan, meni aivan ulkokurvia kun muut meni sisäkurvista ja siinä napsi sijoituksia huikealla nopeus erolla muihin.

Kyllähän toi nykypäivän sadekelin ajaminen on niin kiinni autoista, että vaikea enää hahmottaa kuka todella on hyvä sadekelin kuski. Vettel nyt ainakin vaikuttas aika pätevältä, mutta lotus on ainakin niin umpi surkea sade kelillä että ihmetyttää kuinka noin suuret erot voi edes olla noissa autojen sadekelin ominaisuuksissa.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Kimi ennnen Lotus aikoja oli minun papreissa yksi parhaista sadekelin kuskesta etenkin Mclaren ajoilta? muistan yhden kisan oliko Unkari? en ole aivan varma, mutta kuitenkin Kimi haki yhteen mutkaan totaalisen erilaisen linjan, meni aivan ulkokurvia kun muut meni sisäkurvista ja siinä napsi sijoituksia huikealla nopeus erolla muihin.

Kyllähän toi nykypäivän sadekelin ajaminen on niin kiinni autoista, että vaikea enää hahmottaa kuka todella on hyvä sadekelin kuski. Vettel nyt ainakin vaikuttas aika pätevältä, mutta lotus on ainakin niin umpi surkea sade kelillä että ihmetyttää kuinka noin suuret erot voi edes olla noissa autojen sadekelin ominaisuuksissa.
Lotus on hellä renkaille, sateella ei pysy kumit lämpiminä ja pito katoaa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
No kuule niitä muisteltiin tuolla toisessa ketjussa, taisi olla Malesian kisaketjussa, kaivele sieltä. Niitä on useampia, ihan tosi.

Pari kivaa esimerkkiä joita olen joskus käyttänyt, vaikka eivät ole useimpien mieliin jääneet:

Interlagos 2001. Kimi ajaa 2. F1-kisaansa Sauberilla ja on märällä 4-5 sekuntia tallikaveriaan nopeampi kierroksella ja ajaa melkein samaa vauhtia kuin Coulthard McLarenilla ja Schumacher Ferrarilla (katso kuinka kauan kärkikaksikolla kestää ottaa Kimi kiinni kierroksella). Toki päättyy lopulta nurmikolle.
Kimi ajoi 3:tta Sauber-kisaansa. Sade tuli 11 kierrosta ennen Kimin keskeytystä. 11 kierrosaikaa ennen tätä ("v"=varikollemenokierros):
Koodi:
Coulthard Räikkönen Heidfeld
1.30,4    1.32,0    1.36,9v
1.52,2v   1.58,2v   2.02,3
1.50,6    1.55,4    1.32,3
1.29,3    1.32,1    1.31,8
1.31,4    1.32,4    1.36,2
1.32,9    1.33,8    1.38,2
1.31,3    1.35,7    1.36,2
1.32,9    1.54,8    1.34,6
1.33,5    1.33,2    1.34,3
1.32,1    1.33,2    1.35,8
1.30,9    1.30,8    1.32,2

Kunkin 9 parasta näiltä kierroksilta:
Coulthard Räikkönen Heidfeld
1.29,3    1.30,8    1.31,8
1.30,4    1.32,0    1.32,2
1.30,9    1.32,1    1.32,3
1.31,3    1.32,4    1.34,3
1.31,4    1.33,2    1.34,6
1.32,1    1.33,2    1.35,8
1.32,9    1.33,8    1.36,2
1.32,9    1.35,7    1.36,2
1.33,5    1.54,8    1.36,9

DC:n ajat noissa kierrosta aiemmat koska oli noin kierroksen
Saubereita edelläkin.

Vertasin vain DC:hen koska Schumin auto
ei selvästi ollut niin tikissä sateelle
1 kisa on vaan 1 kisa, mutta faktoilla aika paljon kumottu. Tiedot Forixista.

Indianapolis 2003. Vain yksi Michelin kuljettaja loistaa ja haastaa Bridgestone autot, ja pitää samalla mestaruustaiston hengissä. Kuka? Alonsoko? Ehei, Alonso on tallikaveriaan Trulliakin hitaampi.
Ei Kimi(kään) märällä haasta Bridgestone-Schumia. Eikä ole nopein Michelineilläkään ajava.
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Kimi ajoi 3:tta Sauber-kisaansa. Sade tuli 11 kierrosta ennen Kimin keskeytystä. 11 kierrosaikaa ennen tätä ("v"=varikollemenokierros):
Koodi:
Coulthard Räikkönen Heidfeld
1.30,4    1.32,0    1.36,9v
1.52,2v   1.58,2v   2.02,3
1.50,6    1.55,4    1.32,3
1.29,3    1.32,1    1.31,8
1.31,4    1.32,4    1.36,2
1.32,9    1.33,8    1.38,2
1.31,3    1.35,7    1.36,2
1.32,9    1.54,8    1.34,6
1.33,5    1.33,2    1.34,3
1.32,1    1.33,2    1.35,8
1.30,9    1.30,8    1.32,2

Kunkin 9 parasta näiltä kierroksilta:
Coulthard Räikkönen Heidfeld
1.29,3    1.30,8    1.31,8
1.30,4    1.32,0    1.32,2
1.30,9    1.32,1    1.32,3
1.31,3    1.32,4    1.34,3
1.31,4    1.33,2    1.34,6
1.32,1    1.33,2    1.35,8
1.32,9    1.33,8    1.36,2
1.32,9    1.35,7    1.36,2
1.33,5    1.54,8    1.36,9

DC:n ajat noissa kierrosta aiemmat koska oli noin kierroksen
Saubereita edelläkin.

Vertasin vain DC:hen koska Schumin auto
ei selvästi ollut niin tikissä sateelle
1 kisa on vaan 1 kisa, mutta faktoilla aika paljon kumottu. Tiedot Forixista.


Ei Kimi(kään) märällä haasta Bridgestone-Schumia. Eikä ole nopein Michelineilläkään ajava.
Ei startannut Malesiassa (jäi lähtöruutuun), joten voi tulkita kisan olleen järjestyksessään toinen.

Interlagosin osalta noi kierrosajat ei kaikilta osin kyllä kumoa alkuperäisiä väitteitä. Kimi oli Heidfeldiä järjestelmällisesti nopeampi (paria poikkeusta lukuunottamatta) ja parhaimmillaan muutaman sekunnin verran. Coulthardia noin sekunnin hitaampi per kierros eli sadeajoiksi voi sanoa että aika lähellä oltiin.

Kisa oli kuitenkin yli kymmenen vuotta sitten niin voi tuskin vaatia täydellistä kierrosaikataulukon muistamista. Osui kuitenkin tavallaan aika lähelle.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Osui kuitenkin tavallaan aika lähelle.
:rolleyes:

Noilta sadekierroksilta 8 parasta (koska Kimin 9. 20sek hitaampi, spinnasiko vai mitä eos) keskiarvot:
Coulthard 1.31,4
Räikkönen 1.32,9
Heidfeld 1.34,2

Ja tää oli vaan 1 kisa, en hehkuttais kaikkinensa Kimin puolesta jonain ultimaalisen kovana sadekuskina. Parempiakin löytynee.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ja tää oli vaan 1 kisa, en hehkuttais kaikkinensa Kimin puolesta jonain ultimaalisen kovana sadekuskina. Parempiakin löytynee.
Kukas tämmöistä? Lähinnähä oli vain vastavetona sille, ku Kimiä väitetään paskaksi sadekelin kuskiksi. Ei se kyllä sitäkään ole.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Kukas tämmöistä? Lähinnähä oli vain vastavetona sille, ku Kimiä väitetään paskaksi sadekelin kuskiksi. Ei se kyllä sitäkään ole.
No ei. Kyllä ne parhaat sateellakin yleensä hyviä ovat.
 

Saakura

Well-known member
Liittynyt
14.4.2010
Viestit
357
Interlagos 03 oli kanssa hyvä kisa Kimiltä. Eikä ollut mitään pientä tihkusadetta vaan monsuunikeli. Monta rattimiestä jäi radan varteen.. Montoya, Rehtori, Alonso, Webber. Jos Webber/Alonso kaksikko olisi koheltaneet kierrosta myöhemmin niin Kimi olisi voittanutkin sen kisan
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Interlagos 03 oli kanssa hyvä kisa Kimiltä. Eikä ollut mitään pientä tihkusadetta vaan monsuunikeli. Monta rattimiestä jäi radan varteen.. Montoya, Rehtori, Alonso, Webber. Jos Webber/Alonso kaksikko olisi koheltaneet kierrosta myöhemmin niin Kimi olisi voittanutkin sen kisan
Aiemmin. Tai edes n. 10 sekuntia aiemmin.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Spa 08 ei ollut vauhdillisesti ongelma jos tallikaveriin eli Massaan vertaa, toki spinnas.
Ei tuo mitenkään onnistumisena mieleen ole jäänyt. En tiedä mistä tuon kisan kierrosajat löytäisi, niin paha verrata Massaan.

http://www.f1fanatic.co.uk/2008/09/07/lewis-hamilton-is-moral-victor-in-spa-thriller-2008-belgian-grand-prix-review/

Raportin mukaan Ferrari oli jo kuivalla parempi keskisektorilla ja hävisi suorilla eli downforcea oli enempi. Silti Hamilton tuli kovempaa kun alkoi sataa.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ei tuo mitenkään onnistumisena mieleen ole jäänyt. En tiedä mistä tuon kisan kierrosajat löytäisi, niin paha verrata Massaan.

http://www.f1fanatic.co.uk/2008/09/07/lewis-hamilton-is-moral-victor-in-spa-thriller-2008-belgian-grand-prix-review/

Raportin mukaan Ferrari oli jo kuivalla parempi keskisektorilla ja hävisi suorilla eli downforcea oli enempi. Silti Hamilton tuli kovempaa kun alkoi sataa.
Joo paitsi muistelen katsoneeni jonku onboard pätkän ja siinä mclaren oli paljon rauhallisempi peli sateessa kuin ferrari, joka oli iha levoton.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Indianapolis 2003. Vain yksi Michelin kuljettaja loistaa ja haastaa Bridgestone autot, ja pitää samalla mestaruustaiston hengissä. Kuka? Alonsoko? Ehei, Alonso on tallikaveriaan Trulliakin hitaampi.
Kierrosajoista kun puhuin tarkoitin vain ja ainoastaan märkiä kierroksia. Muuten, Trulli oli Alonsoa nopeampi märällä myös Interlagosissa. Olen tämän väännön käynyt monta, monta vuotta sitten fiksummassa seurassa enkä todellakaan ala sitä uudelleen. Tiedän että jos ei seurannut kisaa tuolloin tarkasti, voi olla näin jälkeenpäin kunnollisen kuvan rakentaminen vaikeaa. Täytyy tietää tarkat olosuhteet kierros kierrokselta, kuka ajaa milläkin hetkellä kenenkin perässä, missä välissä jne. Tehtiin vähän muuta kuin jotain excel-analyysiä. Pätee sekä Indianapolisiin että Interlagosiin.

Indianapolisista vielä sellainen juttu, että Schumi oli jo varmistamassa mestaruuttaan kun takana oli vain Bridgestone autoja. Kisan lopulla Ross Brawn joutui kuitenkin kertomaan Schumille radiolla, että eipä varmistukaan vielä... Tuolloin (koko kausi mukaanlukien tottakai) muuten Brawn vakuuttui Kimistä niin, että Kimin palkkaaminen Ferrarille oli vain ajan kysymys. On itse kertonut. 2004 jonkinlainen sopimus jo tehtiinkin, joskaan ei kai lopullista.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Kierrosajoista kun puhuin tarkoitin vain ja ainoastaan märkiä kierroksia. Muuten, Trulli oli Alonsoa nopeampi märällä myös Interlagosissa. Olen tämän väännön käynyt monta, monta vuotta sitten fiksummassa seurassa...
Ehkä itseäsi, ehkä mua, ehkä molempia mutta ainakin ymmärrän numeroita 4-5. Sullakin luulisin olevan niin monta sormea :)
 

toklah

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
60
Olen tämän väännön käynyt monta, monta vuotta sitten fiksummassa seurassa enkä todellakaan ala sitä uudelleen.
Nytten olet niin viisas, että voit siviistää meitä kaikia!! Copy Paste!!! All we need!!
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Olen tämän väännön käynyt monta, monta vuotta sitten fiksummassa seurassa enkä todellakaan ala sitä uudelleen.
Tehtiin vähän muuta kuin jotain excel-analyysiä.
Tämmöiset viestit on käytetyn vessapaperin arvoisia. Et sano mitään, mutta uskottelet että tietäisit tai olisit tehnyt jotain. Onneksi olkoon vain :thumbup:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös