GT ja protot 2013

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Jos kukaan viime vuonna katsoi St Peten kisoja tuon SCCA WC:n osalta niin ei siellä taittu ajaa kuin 5 min vihreän lipun alla koko viikonloppuna, sellaista romurallia se oli :) Nyt taidetaan olla jo ensiminuuttien aikana ajettu enempi.

Pari vuotta on tullut katsottua kisoja sieltä täältä tuon sarjan osalta. Ihan ok menoa, vaikka BoP-leikit tuttuun tapaan ovatkin mukana. Sarjassa ajetaan kolmessa eri luokassa: GT, GTS ja TC (vakioautoluokka), ja täksi kaudeksi mukaan on (IMO ikävä kyllä) ensi kertaa integroitu myös GT3-luokituksen menopelejä. Mikä on sinällään merkittävää koska se on ensimmäinen Pohjois-Amerikkalainen sarja joka tätä yrittää*...

* ellei haluta laskea mukaan Grand-Amin omia GT3-konversioita


Hassua että tehdas-Cadillac jaksaa edelleen pusertaa tuolla, vaikka sarjan näkyvyys on aika karsea. Toisaalta eivätpä he paljon muuallekaan voi mennä, kun GM yrittää markkinoida Corvettea ja Camaroa ylemmissä sarjoissa.
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
On kyl hyvä sekoitus eri merkkejä. 50min? lähtöjä, tarviikohan käydä ees varikoilla tms muita sääntöjä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Varikkopysähdyksiä tahi kakkoskuskeja ei ole, kun kisatkin ovat sprinttejä (mikä osakseen juontuu siitä kun sarja yleensä tunkee itsensä isompien sarjojen lämppäriksi). Yksi tuon parhaista puolista lienee nuo lähtöruudukoista paikallaan tapahtuvat startit, mitä urheiluautorintamalla kaikkialla muualla kammoksutaan niin vietävästi.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Pst Petri, jos tuo sarja yhtään kiinnosti niin varmaan tykkäisit ekstaasiamatööriromurallimammuttisarjojen ykkösestä eli CTSCC:stä vielä enempi, mikäli et siis ole vielä katsonut. Jos et SPEEDin lähetyksiä pysty nappaamaan niin viime vuodesta lähtien kaikki kisat ovat löytyneet jälkikäteen ladattuina myös Grand-Amin sivuilta, ja kokonaisina.

Ja tällä ekstaasiamatööriromurallimammuttisarjalla tarkoitan siis 60-80 auton massiivisia gridejä hitahkoilla pikku tuotantoautoilla ja arveluttavilla herrasmieskuskeilla. Hyvä resepti? :frank:

 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Tuo World Challengen houkuttelema 42 auton GT/GTS osanottajalista St Petessä oli muuten aika lailla hieno, sillä sarjan kolmatta varsinaista kategoriaa eli vakioautoluokkaa ei viikonloppuna radalla nähty. Ja viime vuonna, kun TC itse asiassa oli mukana GT:n ja GTS:n kanssa yhtä aikaa, oli osanottajia 'vain' 49. Eli vaikka en täksi kaudeksi mukaan raahatusta GT3-kalustosta tykkääkään, niin ne kyllä ovat nostattaneet automäärää entisestään.

TC ei tule osallistumaan myöskään kahteen muuhun tämän kauden katuratakisaan (Long Beach ja Detroit), mutta Torontoon ja Houstoniin kyllä. Syitä voitaneen perustella tilanpuutteella ja luokkien ruuhkautumisella. Outoa siis onkin että Reliant Park saa kunnian toimia katuratatapahtumana heille tänä vuonna, kun se on selvästi noista ränneistä ahtain ja sto-and-go luontoisin :doubtful: Elleivät he sitten aja kisoja erikseen GT:stä ja GTS:stä, mikä on hyvin mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
WEC Open To Second U.S. Round

Vihdoinkin Neveaun suusta tulee jotain järkevää kalenteriin liittyen. Kuten herra sanookin, ei integrointi USCR:n kanssa ole enää oikein mahdollista, mutta joka tapauksessa toinen kisa Pohjois-Amerikassa olisi kyllä tarpeen. Tilkedromeja ei onneksi Austinia enempää tuolla ole (joskin Millerin voisi sen tyyliseksi jokseenkin mieltää), joten minun silmissäni kaikki areenat olisivat tervetulleita. Road America, Road Atlanta, Laguna, Mosport yms... :thumbup:

Pitää vain rukoilla etteivät sorru tuon sijaan ottamaan Buddhin saastesumuparkkipaikkaa tai Venäjän uutta räpellystä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4616
Sijainti
Salo
Itse toivoisin noista eniten Road Atlanta tai Laguna.
Laguna olisi varmasti kohtuu helppo toteuttaa, kävihän FIA GT:kin siellä 90-luvun lopulla pari kertaa kääntymässä joten aikaisempaakin kokemusta "euro"-sarjoista sieltä suunnalta löytyy.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Nuo Corvetten tutkat ovat muuten aika ihquja. Siis ne mitkä näkyvät noissa takapeilin virkaa toimittavissa näytöissä, joita tehdas-Corvettet ovat käyttäneet jo vuosia. Kuljettajalle suuri apu.

Trans-Amista puhuen... sarja on vajonnut ikävän alhaalle loiston päiviensä jälkeen, vaikka kuolemasta ylös takaisin nousikin. Sarjan tämänhetkinen mediatuotantokin - ja eritoten selostaja - on tasoa 'surkein ikinä missään'. Toisaalta autojen puskemat GT2-tason kierrosajat ovat toki vaikuttavia. Ja IMO mukana olevat Corvettetkin näyttävät GT2:n nykymalleja paremmilta ulkoa päin, vaikka konepellin alla oleva teknologia ja rakenne olisikin triaskaudelta peräisin.

 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Nyky TransAm on jostain harrastelijasarjan ja ammattilaissarjan välistä. Vaikea sinänsä määrittää että milloin sarja ois viimeiks ollut vahvoilla.

Ja vaikea kuvitella että sarja tosta mihinkään suureen loistoon enää nousee, mutta varmaankin säilyttää oman asemansa. Mut mukava noita incareja on kuunnella. Jos oikein ymmärsin, niin sarjalla on edelleen läjä sitkeitä faneja, jaksoivat jopa sen Jaguar-dominoinnin yli.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kertonee sarjan tasosta jotain kun pääselostaja vetää tällaista linjaa muutenkin kehnossa koostelähetyksessä:
"And we take a look again, at what was the start of the race, onboard car number 23, driven by the lady, the WOMAN, Amy Ruman, CHIP CHIP CHIP CHIP CHIP"

Osuvan kuvauksen nykytilanteesta muuten ilmaisit.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4616
Sijainti
Salo
Audihan kauden 1988 edesottamuksillaan olisi voinut kehittää TransAmia eteenpäin, mutta se tie ei selkeästi tuntunut kelpaavan. Ja Audi löysi heti seuraavalle kaudelle uuden kodin IMSA:n puolelta.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Kahden päivän ELMS testit ajettiin Paul Ricardilla ja Signatech-Alpine heitti kärkiajan, mutta testeissä nähtiin mm Jérôme D'Ambrosio Boutsen Ginion Racingin puikoissa, Christopher Bouchut DKR Engineeringin ja taiwanilaiset Ronnie Liu/Jeffrey Lee OAK Racingillä.

Huhua pukkaa että muutamissa ELMS kisoissa saattaisimme nähdä mukana Mercedes SLS AMG GT3 kalustoa ja Paul Ricardin varikolla vieraili Signatech-Alpinen pilttuussa aikoinaan Peugeot 905/Toyota GT-One autot suunnitellut Andre de Cortanze.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
http://auto-racing.speedtv.com/article/le-mans-the-state-of-wec-with-gerard-neveu-pt-2//P2/

Q: What would be considered a success for LMP1 next year, numbers-wise?

NEVEU: It's too early to say. To be honest, we're only focused on the start of this season. But I believe and hope between two and four more, plus the Porsche. This year, we have six full-season cars. I hope that next year we will go over 10 for sure, maybe 12.
Gerard saattaa puhua rehellisesti, mutta 10-12 autoa sarjassa ensi kautena ei kyllä olisi mitenkään hulppea suoritus - siis kun kyseessä tulee olemaan koko maailman ainoa LMP1-autokunta.

Okei, pari tiimiä ehkä saattaa tehdä pelkän Le Mansin tai osittaisen kauden (ja ACO:n on aika lailla pakko päästää heidät sisään koska pääluokkaa ei jätetä vajaaksi), tai ajattaa tehdastiimien tapaan lisäautoja Sarthella. Mutta kuitenkin. Täytyy myös ottaa huomioon että ACO ihan varmasti vielä sallii grandfathering-säännöt, eli kuristetut wanhat mallit saavat olla mukana ensimmäisellä kaudella.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Viikonloppuna käynnistyy FIA GT Series, siellä mukana tänä vuonna mm Rallin yhdeksänkertainen maailmanmestari Sebastien Loeb ym. Avauskisa käydään Ranskan Nogarossa ja entry lista.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Laguna olisi varmasti kohtuu helppo toteuttaa, kävihän FIA GT:kin siellä 90-luvun lopulla pari kertaa kääntymässä joten aikaisempaakin kokemusta "euro"-sarjoista sieltä suunnalta löytyy.
En usko FIA GT:n muinaisten vierailujen asiaan mitenkään vaikuttavan, mutta olisihan Laguna kuitenkin loistava paikka ajaa kilpaa, kuten moni muukin. Pohjois-Amerikassa on vain se ongelma, että ulkomaiset sarjat eivät tuppaa yleisöä kiinnostamaan juurikaan. Tämän vuoksi on sääli, ettei integroituminen USCR:n kanssa ei ole mahdollista. Pitäisi siis saada hyvä kotimainen lämppäripaketti tuon WEC-viikonlopun ympärille. Ja tunnettuja kuskeja vierailjoiksi.

FIA Grade 1 ratojen karnevaali sarjassa on noussut ikävän korkeaksi, melkeinpä pakotteeksi:
2010 ILMC - 1/3
2011 ILMC - 3/7
2012 WEC - 6/8
2013 WEC - 7/8
:frown:
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4616
Sijainti
Salo
En usko FIA GT:n muinaisten vierailujen asiaan mitenkään vaikuttavan, mutta olisihan Laguna kuitenkin loistava paikka ajaa kilpaa, kuten moni muukin. Pohjois-Amerikassa on vain se ongelma, että ulkomaiset sarjat eivät tuppaa yleisöä kiinnostamaan juurikaan.
No tosiaan, onhan se näinkin. Yhtä hyvinhän voisi sanoa, että FIA GT on käynyt Helsingissä, joten helpostihan WEC:inkin roudaa Rantatielle nimbyjen keskelle.
 
Ylös