F1:sten kuljettajien taso-NYT ja ENNEN

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Mitäs sanotte tästä?

Itestä tuntu sillo 10vuoden kieppeillä et nää Senna,Mansell,Prost ja Piquet on suunnilleen jotain yli-ihmisiä joiden vauhtiin KELLÄÄN suomalaisella ei oo asiaa.
Keke oli toki tiedossani mut se oli jo lopettanu ja jotenki vaa tuntu et nää em. kaverit on täyttä terästä.

Sennan kuoltua ja Mansellin&Prostin lopetettua Häkkiselle avautu hyvä sauma tähtiin ja mies tottavie käytti sen. Voitto uudesta hirmuajajasta nimeltä Schumacher oli vaan kirsikka kakun päälle.

Oon kummiski nyt miettiny et F1:sten taso on laajempiku ennen.

Tuntuu et uusia nopeita tyyppejä on selvästi enemmänku esim.90-luvulla.

Sillonku tuntu et näiden sennojen ja prostien lisäks ajeli kaikenmaailman surkimuksia joilla ei ois nykypäivänä asiaakaan F1:siin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Mitäs sanotte tästä?

Itestä tuntu sillo 10vuoden kieppeillä et nää Senna,Mansell,Prost ja Piquet on suunnilleen jotain yli-ihmisiä joiden vauhtiin KELLÄÄN suomalaisella ei oo asiaa.
Keke oli toki tiedossani mut se oli jo lopettanu ja jotenki vaa tuntu et nää em. kaverit on täyttä terästä.

Sennan kuoltua ja Mansellin&Prostin lopetettua Häkkiselle avautu hyvä sauma tähtiin ja mies tottavie käytti sen. Voitto uudesta hirmuajajasta nimeltä Schumacher oli vaan kirsikka kakun päälle.

Oon kummiski nyt miettiny et F1:sten taso on laajempiku ennen.

Tuntuu et uusia nopeita tyyppejä on selvästi enemmänku esim.90-luvulla.

Sillonku tuntu et näiden sennojen ja prostien lisäks ajeli kaikenmaailman surkimuksia joilla ei ois nykypäivänä asiaakaan F1:siin.
Minulla on ollut aivan samanlaisia ajatuksia. Paitsi suurien lahjakkuudet loistivat vielä 2000-luvulle asti. Nykyään suuret lahjakkuudet eivät pääse loistamaan, koska jopa keskinkertaiset tallitoverit pääsevät näyttämään paremmilta mitä ovatkaan. Itse kuvittelen, että nykyään jopa keskinkertainen kuski voi ajaa F1:stä kovaa ja lähes auton äärirajoilla. Entisillä vehkeillä siihen eivät keskinkertaisuudet pystyneet..
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Minulla on ollut aivan samanlaisia ajatuksia. Paitsi suurien lahjakkuudet loistivat vielä 2000-luvulle asti. Nykyään suuret lahjakkuudet eivät pääse loistamaan, koska jopa keskinkertaiset tallitoverit pääsevät näyttämään paremmilta mitä ovatkaan. Itse kuvittelen, että nykyään jopa keskinkertainen kuski voi ajaa F1:stä kovaa ja lähes auton äärirajoilla. Entisillä vehkeillä siihen eivät keskinkertaisuudet pystyneet..
Millonkoha autot kehitty niin helpoiks verrattuna entiseen?

Ilkeät puheetha kertoivat Schumin ekan mestaruusvuoden Benettonin sisältäneen ties mitä apuvälineitä ja jotku väittivät et Häkkisen McLarenilla ois voittanu apinakin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Olisikohan vuodesta 1989 lähtien alkanut automatisoinnin myötä helpottuminen entiseen vähin erin. Sitä ennen autoja ei todellakaan ollut helppoa ajaa ja välillä autoista etenkin maaefektin aikaan oli tulossa jo kidutuslaitteita.

Myöhemmin lähinnä vaihteiden vaihdosta saattoivat mennä kädet kipeäksi. Vuonna 1988 Detroitin radalla näin esimerkiksi vaihdettiin vaihdetta 58 kertaa kierrokseen ja koko kisan aikana noin 3654 kertaa.

On siinä käsi joutunut lujille.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Ainakin autot on muuttuneet ihan älyttömän paljon turvallisemmiksi. Kyllä näillä tämän kauden kolareilla olisi jokunen kuski varmaan kuollut ja useampi loukkaantunut loppukaudeksi huilikuntoon jos olisi ajettu vaikkapa 80-luvun F-ykkösillä. Tosin jos olisi ajettu vanhoilla autoilla, kuljettajat olisivat ajaneet aika paljon varovaisemmin eikä olisi samaan malliin tullut kolisteluja. Joukosta olisi sitten erottuneet kovimmat luupäät ja taitavimmat kuljettajat ehkä selkeämmin.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Mutta toisaalta aikoinaan F1:ssä köpötteli semmosetki kädettömät kuin Belmondo,Inoue ja Rosset jotka eivät nykyään pääsis millään ilveellä F1:siin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Mutta toisaalta aikoinaan F1:ssä köpötteli semmosetki kädettömät kuin Belmondo,Inoue ja Rosset jotka eivät nykyään pääsis millään ilveellä F1:siin.
Totta. Tällä hetkellä rahaa tuovia ja kohtuullisia ajajanlahjoja omaavia kuljettajia on saatavilla. Tuoko tämä 2010 molemminpuolinen lama taas saman ilmiön, että nekin ilmestyvät kuvioihin. En pitäisi mahdottomana jos 2014-15 nähdään taas näitä sankareita ratissa, kun raha on se painavin syy.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Toisaalla forumilla taannoin lueskelin yhden ex-pikkuformulakuskin avautumista näiltä tiimoin.

Kertoi suurinpiirtein, että enää nykyään F1-auton ajamiseen ei tarvi minkäännäköistä talenttia, autot on helppoja ajaa, teknologiantäyteiset kiesit eivät näytä kuskien eroja ja kaikki on yhtä suurta salaliittoa jolla isot pahat rahamiehet tekee rahaa kuskeilla jotka eivät oikeasti ole lahjakkaimpia. Uudet tähdet valitaan naaman perusteella ja 'tehdään' antamalla niille asteen parempi kalusto pikkuluokissa, jne jne. Ennen wanhaan taas parhaat päästettiin ylös saakka ja ne oli niinku oikeasti hyviä.

Hamiltonin ja Vettelin mainitsi ihan nimeltä 'rahantekoprojekteista'..uskokoon ken tahtoo, mutta voihan tuossa totuuden vivahdekin olla :cool:
 

Tinppa

Well-known member
Liittynyt
2.2.2005
Viestit
113
Sijainti
Jyväskylä
http://www.youtube.com/watch?v=QNCXOznFI_8

Häkkinen kertoo menneistä, tekeepä myös vertailun nykykuskeihin jossain kohdassa. Eli Mikan mielestä 90-luvulla oli 40-60% kuskeista oli täysiä ammattilaisia, ja nykyään lähes kaikki on kovia ammattikuskeja. Mutta ei silti myönnä, että huiput olisi nykyään parempia kuin silloin ennen.:wink:
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ainakin kuljettajien väliset aikaerot ovat pienentyneet. Vois sanoa ettei 90-luvun puolivälin jälkeen enää olla nähty mitään sekunti per kierros eroja tallikavereiden välillä, jos ei mitään juitsiidejä lasketa. Uskoisin että kuljettajien taso on noussut, eikä tuolla juuri kukaan pysty enää kovin heppoisin eväin pyörimään. Näkisin että suurempi merkitys olisi kuitenkin autoilla ja radoilla.

Ihan mutulla heitän, että nykyautoilla pääsee helpommin lähelle limittiä kuin aikaisemmin. Jos joku keksii perusteluja puolesta taikka vastaan, niin mielelläni kuuntelen. Radoilla yleistyneet asfalttiturva-alueet ja autojen turvallisuus taas ovat mielestäni osaltaan pienentäneet sitä "pelkokerrointa", joka joskus muinoin erotti miehet pojista. Jos radan reunaa merkkaa pelkkä valkoinen viiva, niin sen ylittämistä ei tarvitse samalla tavalla pelätä kuin hiekka-ansaa tai näitä joskus nähtyhä verkkoaitoja. Ja jos nyt saattuu turva-alueista huolimatta löytämään tiensä muuriin, niin nykyautoilla seuraamukset ovat aika paljon pienemmät kuin entisajan paperipusseilla. Eli kuskit uskaltaa rohkeammin hakea niitä rajoja --> erot pienenee.

Se nyt täytyy sanoa, että kun tuota nykykuskien nimilistaa katselee, niin ei mun mielestä kärjessä ole heilunut pitkään aikaan noin paljon noin kyvykästä porukkaa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Häkkinen kertoo menneistä, tekeepä myös vertailun nykykuskeihin jossain kohdassa. Eli Mikan mielestä 90-luvulla oli 40-60% kuskeista oli täysiä ammattilaisia, ja nykyään lähes kaikki on kovia ammattikuskeja. Mutta ei silti myönnä, että huiput olisi nykyään parempia kuin silloin ennen.:wink:
Häkkinen on oikeassa. Touhu on paljon ammattimaisempaa kuin aikaisemmin. Kuskit koulutetaan nuoresta saakka ykkösiä silmällä pitäen. Tekninen osaaminen ja kunto pitää olla kohdillaan ennen kuin pääsee edes auton rattiin. Aikoinaan pelkällä lahjakkuudella pärjäsi.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Toisaalla forumilla taannoin lueskelin yhden ex-pikkuformulakuskin avautumista näiltä tiimoin.

Kertoi suurinpiirtein, että enää nykyään F1-auton ajamiseen ei tarvi minkäännäköistä talenttia, autot on helppoja ajaa, teknologiantäyteiset kiesit eivät näytä kuskien eroja ja kaikki on yhtä suurta salaliittoa jolla isot pahat rahamiehet tekee rahaa kuskeilla jotka eivät oikeasti ole lahjakkaimpia. Uudet tähdet valitaan naaman perusteella ja 'tehdään' antamalla niille asteen parempi kalusto pikkuluokissa, jne jne. Ennen wanhaan taas parhaat päästettiin ylös saakka ja ne oli niinku oikeasti hyviä.

Hamiltonin ja Vettelin mainitsi ihan nimeltä 'rahantekoprojekteista'..uskokoon ken tahtoo, mutta voihan tuossa totuuden vivahdekin olla :cool:
Kateellisten panettelua. Nykyiset autot on aivan varmasti helppoja ajaa vaikkapa 80-luvun peleihin verrattuna, mutta ilman mitään talenttia kun pistettäisiin vaikkapa keskiverto forumisti ajamaan niin ikimaailmassa ei saisi ajettua yhtäkään kilpailukykyistä kierrosta.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Aiemmin myös hyvien ja huonojen autojen väliset erot olivat nykypäivään verrattuna valtavia kierrosajoissa mitattuna. Huonommalla autolla voittaminen oli siis ainakin periaatteessa suhteessa nykyistä hankalampaa. Tietysti ajaminen on nykyään helpompaa, mikä pienentää eroja, mutta en jaksa uskoa, että huippukuskien taidoissa olisi suurta eroa aiempaan.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Enpä usko, että lahjakkuudessa on eroa. Jos on, niin se kallistuu enempi nykykuskien puolelle. Perusteluna se, että kilpailu kuskipaikoista lienee nyt kovempaa kuin koskaan ennen, jolloin väistämättä parhaimmisto nousee esiin.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Onhan sitäkin jo pohdittu et onko esim.Vettel oikeasti hyvä?Vai onko se vaan RedBullin ansiota..
 

ilkkahy

Well-known member
Liittynyt
14.3.2006
Viestit
104
Muistan kun täysin neverhöörd tusinasuhari Vettel ajoi Toro Rossolla jossain sadekisassa ensimmäisellä tai toisella sijalla ja ajattelin että tuo taitaakin olla oikeasti kova kuski. Kisa päättyi muistaakseni siihen että ajoi Webberin perään tms. Muutama vuosi myöhemmin samalla kaverilla on kolme maailmanmestaruutta, joten ei se ole todellakaan pelkkää Red Bullin hyvyyttä. Webber oli samalla autolla pelkkä varjo tällä kaudella.

Mitä lahjakkuuksiin tulee niin ajoikos Loeb koskaan mitään testejä ykkösellä?
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Muistan kun täysin neverhöörd tusinasuhari Vettel ajoi Toro Rossolla jossain sadekisassa ensimmäisellä tai toisella sijalla ja ajattelin että tuo taitaakin olla oikeasti kova kuski. Kisa päättyi muistaakseni siihen että ajoi Webberin perään tms. Muutama vuosi myöhemmin samalla kaverilla on kolme maailmanmestaruutta, joten ei se ole todellakaan pelkkää Red Bullin hyvyyttä. Webber oli samalla autolla pelkkä varjo tällä kaudella.

Mitä lahjakkuuksiin tulee niin ajoikos Loeb koskaan mitään testejä ykkösellä?
Tais itseasiassa ajaa ja jäi jostain kuskista jonku sekunnin.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Yksi vaihtoehto olisi laittaa joku hyvä nykykuski tosissaan ajamaan kierrosaikaa jollain vanhalla (50-60 luvun) autolla. Jollain radalla joka olisi lähes vanhassa kunnossa.

Toisinpäin vähän vaikeampaa, joku 80-90v kuski ei ehkä enää ole samassa ajokunnossa kuin silloin ennen.

Yksi vaihtoehto on toki simulointi, jotenkin ehkä joskus jollain ohjelmalla voidaan noita eroja simuloida ja esim nykyautolla ajetun kierroksen jälkeen vain lisätään muuttujat yhtälöön ja saadaan oikea tulos. Laskeehan ne mitä ydinräjähdyksessäkin tapahtuu, tämä ei varmaan ihan niin monimutkaista olisi.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Mitäs sanotte tästä?

Itestä tuntu sillo 10vuoden kieppeillä et nää Senna,Mansell,Prost ja Piquet on suunnilleen jotain yli-ihmisiä joiden vauhtiin KELLÄÄN suomalaisella ei oo asiaa.
Keke oli toki tiedossani mut se oli jo lopettanu ja jotenki vaa tuntu et nää em. kaverit on täyttä terästä.
Minä en Manselliä minään yli-ihmisenä pidä, varsinkin jos vertaa suorituksia tallitoverien suorituksiin. Keskiverto formulakuski.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kyllä noi huonommatkin kuskit ovat nykyään paljon tasokkaampia kuin ennen.
 
Ylös