WRC Rallye Monte Carlo

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8224
Samalta käyttäjältä Latvalan vaakamambo, matka olisi varmasti loppunut jo peränkin vaurioihin, mutta oikean laidan puu varmisti että siihen jäädään.
http://www.dailymotion.com/video/xwweii_monte-carlo-2013-latvala-crash_auto?start=3#.UPwETmd2FD0

..
Hirvosen ei ole pakko voittaa yhtäkään rallia, jos Polo nikottelee kauden aikana tai jos Ogier ei ole päässyt ajoittaisista virheistään eroon. Muussa tapauksessa, kiirettä pitää.
 

Xerym

Well-known member
Liittynyt
2.2.2012
Viestit
367
Samalta käyttäjältä Latvalan vaakamambo, matka olisi varmasti loppunut jo peränkin vaurioihin, mutta oikean laidan puu varmisti että siihen jäädään.
http://www.dailymotion.com/video/xwweii_monte-carlo-2013-latvala-crash_auto?start=3#.UPwETmd2FD0

..
Hirvosen ei ole pakko voittaa yhtäkään rallia, jos Polo nikottelee kauden aikana tai jos Ogier ei ole päässyt ajoittaisista virheistään eroon. Muussa tapauksessa, kiirettä pitää.
Näyttäähän tuota kiirettä olevan Sordonkin kanssa. Kyllä Hirvosen pitää vauhtia saada lisää, jos mielii mestaruudesta ajaa. Aina ei voi siihen luottaa, että toiset keskeyttää edestä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4220
Näyttäähän tuota kiirettä olevan Sordonkin kanssa. Kyllä Hirvosen pitää vauhtia saada lisää, jos mielii mestaruudesta ajaa. Aina ei voi siihen luottaa, että toiset keskeyttää edestä.
Mikko on toittanut koko alkaneen vuoden , nyt on muiden vuoro, nyt on muiden vuoro...

Aivan MM:ssä olisi kyse "vuorosta"?! Se voittaa kuka kerää eniten pisteitä joten jalka lattiaan! Pahoin pelkään että Mikko keskittyy keräämään liiankin varmoja pisteitä (maksimoiden maaliin pääsyn) ja lopputulos ei ole toivottu. Veikkaan että mestari löytyy Ogier-Sordo akselilta.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mikko on toittanut koko alkaneen vuoden , nyt on muiden vuoro, nyt on muiden vuoro...

Aivan MM:ssä olisi kyse "vuorosta"?! Se voittaa kuka kerää eniten pisteitä joten jalka lattiaan! Pahoin pelkään että Mikko keskittyy keräämään liiankin varmoja pisteitä (maksimoiden maaliin pääsyn) ja lopputulos ei ole toivottu. Veikkaan että mestari löytyy Ogier-Sordo akselilta.
Ogier on ehdottomasti suurin suosikki. Sordosta löytyy vastusta lähinnä asvaltilla, Hirvosesta soralla ja Ruotsissa.

Latvalalta täytyy nähdä pari kisaa lisää ennenkuin voi sanoa juuta taikka jaata.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Aha...Voisitko hieman tarkentaa mistä sen voittopakon Hirvoselle Ruotsiin väänsit? Toki aina olisi hyvä voittaa, mutta en nyt kyllä saa mitenkään sarjan tilannetta väänneltyä niin, että voitto olisi pakko Ruotsista ottaa. Vai seuraatko eri MM-sarjaa kuin minä? Mun seuraamasta sarjasta on ajettu vasta yksi osakilpailu jossa Hirvonen oli 4. edellään vain kaksi mestaruudesta ajavaa kuskia ja Ruotsi on vasta sarjan toinen osakilpailu.
Mistäkö "väänsin"? Siitä mitä mies itse sanoi ennen Montea uusimman Vauhdin Maailman haastattelussa. Eli Hirvonen tuntuu ajavan sitä sarjaa, mitä minä seuraan (enempää en viitsi provosoitua yrityksestäsi huolimatta).
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Samanlainen tilanne kuin Östbergillä. Kävi vain huonompi tuuri.

Fordin "takavetoisuus" koitui osin M-Sportin kohtaloksi.

Ja kiitoksia Latvala-Novikov-Hänninen ulosajot esiin kaivaneille!
Nyt sai hieman paremman käsityksen tapahtumista.
Kiitos täältäkin. Tuosta Hännisen videosta näkee, miten hissukseen siellä on ajettu. Ralliko nopeuskilpailu?:eek!:
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Itse olen katsonut rallia usean vuoden "Mikko Hirvonen"-lasit päässä. Tämän kisan aikana pätkäaikoja katsoessa minäkin kirosin muutamaan otteeseen. Mutta...

Mikon valtti on ollut usein se tasaisuus. Olosuhteet oli todella haastavat, joten ehkä parempi poimia "varmat". Nyt ensimmäisen kisan jälkeen koossa muutama piste, vain 6 pistettä "yleisen sarjan" johtajasta ja mm 12 pistettä enemmän kuin Latvalalla. Monte ei liene ollut Mikon spesiaaliralli ennenkään, viime vuonna neljäs, minuutin Petterin takana ja vähän enemmän Sordon ja Loebiin taisi olla reilu 4min. Eli lopputulos tässä kisassa ei katastrofi.

Fakta on, että seuraavassa rallissa pitää taistella kärjessä. Ruotsissa Mikko on ennenkin pärjännyt. Eli ei jaeta mestaruutta yhden kisan perusteella. Pari kisaa kuitenkin kautta jäljellä.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3215
Sijainti
Lahti
Äkistään näytti vähän siltä, että Juho osui pahimmoikseen juuri kaiteen päähän.
Kuka ties, jos kaide olisi jatkunut koko matkalta, olisi selvitty ilman sen suurempia vaurioita. Sikäli mikäli jos kenties jne.

Pienestä nämä jutut ovat usein kiinni.

Hyvä ja mielenkiintoinen ralli tämäkin Monte Carlo oli. Mukava oli nähdä sekin, että Polo ei ollut mikään poloinen. Hyvä kausi tästä vielä kehittyy!
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Itse olen katsonut rallia usean vuoden "Mikko Hirvonen"-lasit päässä. Tämän kisan aikana pätkäaikoja katsoessa minäkin kirosin muutamaan otteeseen. Mutta...

Mikon valtti on ollut usein se tasaisuus. Olosuhteet oli todella haastavat, joten ehkä parempi poimia "varmat". Nyt ensimmäisen kisan jälkeen koossa muutama piste, vain 6 pistettä "yleisen sarjan" johtajasta ja mm 12 pistettä enemmän kuin Latvalalla. Monte ei liene ollut Mikon spesiaaliralli ennenkään, viime vuonna neljäs, minuutin Petterin takana ja vähän enemmän Sordon ja Loebiin taisi olla reilu 4min. Eli lopputulos tässä kisassa ei katastrofi.

Fakta on, että seuraavassa rallissa pitää taistella kärjessä. Ruotsissa Mikko on ennenkin pärjännyt. Eli ei jaeta mestaruutta yhden kisan perusteella. Pari kisaa kuitenkin kautta jäljellä.

Kompsista. Ihan turha tämän kisan perusteella vääntää mitään johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen sen enempää kuskien, kuin autojenkaan voimasuhteista.
Eiköhän Ruotsissa suomipoijjaat vie, enkä olisi yhtään hämmästynyt, jos lopuksi Mikko seisoisi korkeimmalla pallilla.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3565
Ihme touhua täällä kun joka vuosi samalla tavalla lytätään Mikon mahikset...

Ja silti lopulta mies aina (pl. 2010) hän kuitenkin siellä mukana on viimeisten joukossa pelissä mukana.

Mutta itse Monteen palatakseni, on se vaan hieno tapahtuma, vaikka puutteitakin riittää on se vaan jotain niin legendaarista.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
696
Olosuhteet sitä, olosuhteet tätä ? Ihan omituista höpinää. Ulkoilmalajissa olosuhteet on sitä mitä tulee ja pulinat pois. Sen sijaan pitäisi haukkua renkaita ja rengassääntöjä. Vain idiootti lähtee leveillä renkailla paksuun sohjoon. FIA:n olisi aika löysätä sitä rengassääntöä ja sallia poikkeukset, jos olosuhteet ovat haastavat. Tuollainen pelleily ei voi jatkua.

Mikko oli ehkä lukenut liikaa muiden juttuja hänen mestaruudesta ja sen vuoksi koko Monten ajan oli valtava kipsi päällä. Senhän näki jokaisessa haastattelussakin, että hirveä puristus ja ei pienintäkään hymyä. Toivotaan, että kipsi saadaan poistettua ennen ruotsin rallia.
 

peksu

Well-known member
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
350
Sijainti
muailmalla
Keli oli huono ja se oli tiedossa joten turha siitä keliä on syyttää kun auto alkoi viemään kuskia.

Hänninen sanoi suoraan että olisi pitänyt malttaa mutta ei malttanut ajaa kelin vaatimalla nopeudella.

Kaikki kyllä tiesi mitä tapahtuu kun nopeus nousee ja rengas nousee loskalle.. ei sitä enää ohjaa ja tuolla virheille ei ole tilaa.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Jopas näyttäs ottavan suomalaisten heikko menestys koville joillakin.
Koita nyt vaan sisäistää ja hyväksyä se tosiasia, että suomalaisilla ei ollut tänä vuonna Montessa mitään jakoa ranskalaisia vastaan. Ei siihen mitään järjestäjän tai FIAn temppuiluja tarvittu. Tuollaiset salaliitto itkemiset on melkolailla lapsellisia ja naurettavia.
.

Kun Monte Carlosta on kysymys, niin itseasiassa nuo ranskalaisten järjestämät salaliittoteoriat EI ole kovin lapsellisia ja naurettavia ajatuksia. Montessahan on ihan oikeasti nähty jo 60-70-luvulla toistuvasti tapauksia, jossa järjestäjät on tavalla tai toisella pelannut kotiinpäin ja järjestäneet voiton vaikka väkisin ranskalaiskuskille. No, ehkä ei enää nykypäivänä ja toki tämän vuoden kisassa viimeisten pätkien peruminen oli ehdottomasti oikea ratkaisu. Mutta ajatuksena tuo järjestäjien omaan pussiin taktikointi ei olisi todellakaan mikään naurettava ajatus. On ne sen ennenkin tehneet.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4220
Ei tarvitse mennä kuin vuoteen 2002, lainaus wikipediasta

Tammikuussa kausi käynnistyi Monte Carlon rallilla. Citroen-talli oli mukana Monte Carlossa, vaikka ei ajanutkaan koko sarjaa. Sebastien Loeb vakuutti vauhdillaan: nuorukainen piti takanaan Monte Carlon konkarit, Mäkisen, McRaen ja Sainzin. Sainz kärsi ohjaustehostimen rikkoutumisesta avauspäivänä, mutta toisena päivänä "Kuningas Carlos" iski vaativilla vuoristoteillä ja nousi kolmanneksi ohi McRaen ja Grönholmin, mutta nämä eivät olleet kaukana Sainzin takana. Sainz ei kuitenkaan pystynyt vastaamaan toisena olleen Subarun Tommi Mäkisen ja kisaa johtaneen Loebin vauhtiin. Vaikutti siltä, että tämä kaksikko ratkaisisi voiton keskenään. Sitten alkoi farssi. Citroen vaihtoi Loebille renkaat kielletyllä alueella ja siitä rankaistiin minuutin aikasakolla. Citroen esitti vetoomuksen, aikasakko peruttiin ja Loeb lähti johdossa päätöspäivään. Oli kuitenkin selvää, että rike oli tapahtunut ja sakko tultaisiin antamaan ennemmin tai myöhemmin. Mäkinen ei kuitenkaan lähtenyt haastamaan Loebia ja Loeb ajoi voittoon Mäkinen tullessa toiseksi. Sainz ratkaisi kolmannen tilan itselleen ajamalla toiseksi nopeimman ajan legendaarisella Sisteronen erikoiskokeella. McRae oli neljäs ja Grönholm viides. Loeb juhli voittoa, mutta seuraavalla viikolla aikasakko pantiin voimaan ja Mäkinen nousi ykköseksi. Tämä voitto oli jäävä Mäkisen loistavan uran viimeiseksi.
Järjestäjät peruivat aikasakon ja FIA palautti sen seuraavalla viikolla.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
On tuo koko monte carlo muutenkin järjestelyiltään vähän heikohkoa tasoa. Nauttii vaan legendaarisesta klassikkokisan maineesta ja on toki mielenkiintoinen kisa seurata. Mutta tuntuu että järjestäjillä on aina ollut vähän ylimielinen ja välinpitämätön asenne. Kisan nettisivutkin on aina ollut aivan syvältä. Joitakin vuosia sitten oli työn ja tuskan takana löytää edes koko sivuja, varsinkaan englannin kielisenä. Juuri ja juuri ihan perustiedot sieltä löytyy, mutta ei sitten muuta. Yleisöä ei saada tai viitsitä pitää kurissa riittävästi ja sitten on näitä omia käytäntöjä joista jääräpäisesti pidetään kiinni. Esim. ennen oli tuo kokoontumisajo, jossa ei ollut kenenkään mielestä mitään järkeä. Ei ainakaan kilpailijoiden mielestä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Vaikuttaa vähän samalta kuin Hirvosen testikolari. Loskaliirto. Eipä noissa mikään leveä rengas pidä. Oli sitten hyvät tai huonot nastat, tai ei nastoja ollenkaan.
Mikähän idea siinä on että nykyiset WRC sääntöjen mukaiset talvirenkaatkin on leveämpiä kuin sorapyörät ennenwanhaan? Suomessa sentään (ainakin ennen) oli talvirallirenkaat huomattavan kapeat... Tosin eräiden tuttavien RS Porschessa oli jääradallakin takarenkaat varmaan 30 senttii leveät, mutta siihen aikaan saikin vielä käytää ns. viistopäitä, eikä tarvinnut millään onnettomilla rallinastoilla koittaa suditella. Mutta rallipoluilla kulutuspinnan leveys oli hädin tuskin neljää sormenleveyttä.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
825
Mikähän idea siinä on että nykyiset WRC sääntöjen mukaiset talvirenkaatkin on leveämpiä kuin sorapyörät ennenwanhaan? Suomessa sentään (ainakin ennen) oli talvirallirenkaat huomattavan kapeat... Tosin eräiden tuttavien RS Porschessa oli jääradallakin takarenkaat varmaan 30 senttii leveät, mutta siihen aikaan saikin vielä käytää ns. viistopäitä, eikä tarvinnut millään onnettomilla rallinastoilla koittaa suditella. Mutta rallipoluilla kulutuspinnan leveys oli hädin tuskin neljää sormenleveyttä.
Muistelisin että nuo kapeat 16-tuuman talvirallirenkaat poistuivat kustannussyistä. Nykyään kun tuo talvirengas ja sorarengas käyvät samalle vanteelle. Korjatkaa jos valehtelen.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4220
Eikös ruotsissa ole käytössä kapea lumipyörä?
 
Ylös