Neste Oil Rally Finland 2013

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Kyllä se Rally Mapsin mukaan on n. 1,2km Kakariston jälkeen n. 200m ennen Pitkäjärventielle kääntymistä.
Olettaen tietysti, että lähtö on samassa kohtaa kuin viime vuonna. Ja ainakin tuon RG1:n kartan mukaan näyttäisi siltä. Tosin se on sellaista suttua, että ihan tarkkaan siitä ei näe, joten aivan varmaksi ei voi sanoa.
RG1:ssä ei mainita muuta muutosta Ouninpohjaan kuin tuo mahdollinen hyppy, joten silloin lähtö ja maali ovat samassa kohtaa.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Kuinka moni teistä NORF:in reittiarvostelijoista on ollut tekemässä viiden viimeisen vuoden aikana rallia tai rallisprinttiä? Kannanotoista päätellen ei yksikään.

Netissä on helppo huutaa, mutta menkää mukaan seuratyöhön järjestämään kilpailuita niin saatte käsityksen, miten "helppoa" se nykyisin on.

Jyväskylän MM-rallin reitti on monen asian, intressin, yhteensovittamista. FIA:n säännöt luovat puitteet, jonka sisällä reitti rakennetaan. Sen jälkeen pitää päästä teistä tiehoitokuntien ja Tiehallinnon kanssa yhteisymmärrykseen. Sopimukseen pitää päästä myös maanomistajien kanssa, eikä se totisesti ole niin helppoa kuin mitä se oli vielä 1990-luvulla.

Ja kun reitti alkaa hahmottumaan, pitää löytää pätkille tekijät. Kiitos FIA:n ja valtion sekä kuntien kiristyneiden viranomaismääräysten, pätkien järjestäminen vaatii paljon vapaaehtoisia vastaamaan ennen kaikkea kilpailijoiden ja yleisön turvallisuudesta. Nykyisellä reitillä Jyväskylän järjestäminen vaatii yli 5000 talkoolaita. Ja kuten jokainen missään seuratyössä viime vuosina mukana ollut tietää, vapaaehtoisten haaliminen on vuosi vuodelta vaikeampaa. Ja järkkäreiltä vaaditaan korttia....hankaluuksia riittää.

Rallin järjestäjän on myös ajateltava, ikävä kyllä, rahaa. Helsinki tukee ensi kesänä Tall Ship Race -purjehdustapahtumaa noin kahdella miljoonalla eurolla, Lahti tukee avokätisesti Salpausselän kisoja....Jyväskylän MM-ralli saa Jyväskylältä reilut 100 000 euroa ja Lahdelta tuli viime vuonna saman verran. Mukavaa, että tukevat, mutta summat ovat pähkinöitä kilpailun reilusti yli kolmen miljoonan euron budjetissa. Teiden saaminen kilpailukäyttöön maksaa, vuosi vuodelta enemmän, se rajoittaa pätkien määrää osaltaan. Esimerkiksi Vaherin poissaolo reitiltä selittyy sillä, että tien käytöstä, Vaherin ison tien, pyydetään aivan posketonta rahasummaa. Pätkää ei saa mitenkään taloudellisesti kannattavaksi.

Koska Jyväskylän MM-ralli ei saa valtion tappiotakuuta, on järjestäjän pakko pyrkiä tekemään ralli siten, että se pysyy taloudellisesti kuivilla. Ja tiedoksi "bisnesrallia" haukkuville, kisa on taloudellisesti ollut todella tiukilla viime vuodet. Vuoden 2010 kisa teki yli 300 000 euroa tappiota, vuosi 2011 meni tietääkseni hieman plussalle ja viime vuosi meni hieman tappiolle.
kun ahneus kasvaa laatu kärsii. :D
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Kuinka moni teistä NORF:in reittiarvostelijoista on ollut tekemässä viiden viimeisen vuoden aikana rallia tai rallisprinttiä? Kannanotoista päätellen ei yksikään.

Netissä on helppo huutaa, mutta menkää mukaan seuratyöhön järjestämään kilpailuita niin saatte käsityksen, miten "helppoa" se nykyisin on.

Jyväskylän MM-rallin reitti on monen asian, intressin, yhteensovittamista. FIA:n säännöt luovat puitteet, jonka sisällä reitti rakennetaan. Sen jälkeen pitää päästä teistä tiehoitokuntien ja Tiehallinnon kanssa yhteisymmärrykseen. Sopimukseen pitää päästä myös maanomistajien kanssa, eikä se totisesti ole niin helppoa kuin mitä se oli vielä 1990-luvulla.

Ja kun reitti alkaa hahmottumaan, pitää löytää pätkille tekijät. Kiitos FIA:n ja valtion sekä kuntien kiristyneiden viranomaismääräysten, pätkien järjestäminen vaatii paljon vapaaehtoisia vastaamaan ennen kaikkea kilpailijoiden ja yleisön turvallisuudesta. Nykyisellä reitillä Jyväskylän järjestäminen vaatii yli 5000 talkoolaita. Ja kuten jokainen missään seuratyössä viime vuosina mukana ollut tietää, vapaaehtoisten haaliminen on vuosi vuodelta vaikeampaa. Ja järkkäreiltä vaaditaan korttia....hankaluuksia riittää.

Rallin järjestäjän on myös ajateltava, ikävä kyllä, rahaa. Helsinki tukee ensi kesänä Tall Ship Race -purjehdustapahtumaa noin kahdella miljoonalla eurolla, Lahti tukee avokätisesti Salpausselän kisoja....Jyväskylän MM-ralli saa Jyväskylältä reilut 100 000 euroa ja Lahdelta tuli viime vuonna saman verran. Mukavaa, että tukevat, mutta summat ovat pähkinöitä kilpailun reilusti yli kolmen miljoonan euron budjetissa. Teiden saaminen kilpailukäyttöön maksaa, vuosi vuodelta enemmän, se rajoittaa pätkien määrää osaltaan. Esimerkiksi Vaherin poissaolo reitiltä selittyy sillä, että tien käytöstä, Vaherin ison tien, pyydetään aivan posketonta rahasummaa. Pätkää ei saa mitenkään taloudellisesti kannattavaksi.

Koska Jyväskylän MM-ralli ei saa valtion tappiotakuuta, on järjestäjän pakko pyrkiä tekemään ralli siten, että se pysyy taloudellisesti kuivilla. Ja tiedoksi "bisnesrallia" haukkuville, kisa on taloudellisesti ollut todella tiukilla viime vuodet. Vuoden 2010 kisa teki yli 300 000 euroa tappiota, vuosi 2011 meni tietääkseni hieman plussalle ja viime vuosi meni hieman tappiolle.
Moi Tarkiainen! :D

Onneksi Jyväskylässä on edes yksi autokilpailu, jolla on hyvä tulevaisuus eli kesäkuussa ajettava Jyväskylän Suurajot.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Kuinka moni teistä NORF:in reittiarvostelijoista on ollut tekemässä viiden viimeisen vuoden aikana rallia tai rallisprinttiä? Kannanotoista päätellen ei yksikään.

Netissä on helppo huutaa, mutta menkää mukaan seuratyöhön järjestämään kilpailuita niin saatte käsityksen, miten "helppoa" se nykyisin on.

Jyväskylän MM-rallin reitti on monen asian, intressin, yhteensovittamista. FIA:n säännöt luovat puitteet, jonka sisällä reitti rakennetaan. Sen jälkeen pitää päästä teistä tiehoitokuntien ja Tiehallinnon kanssa yhteisymmärrykseen. Sopimukseen pitää päästä myös maanomistajien kanssa, eikä se totisesti ole niin helppoa kuin mitä se oli vielä 1990-luvulla.

Ja kun reitti alkaa hahmottumaan, pitää löytää pätkille tekijät. Kiitos FIA:n ja valtion sekä kuntien kiristyneiden viranomaismääräysten, pätkien järjestäminen vaatii paljon vapaaehtoisia vastaamaan ennen kaikkea kilpailijoiden ja yleisön turvallisuudesta. Nykyisellä reitillä Jyväskylän järjestäminen vaatii yli 5000 talkoolaita. Ja kuten jokainen missään seuratyössä viime vuosina mukana ollut tietää, vapaaehtoisten haaliminen on vuosi vuodelta vaikeampaa. Ja järkkäreiltä vaaditaan korttia....hankaluuksia riittää.

Rallin järjestäjän on myös ajateltava, ikävä kyllä, rahaa. Helsinki tukee ensi kesänä Tall Ship Race -purjehdustapahtumaa noin kahdella miljoonalla eurolla, Lahti tukee avokätisesti Salpausselän kisoja....Jyväskylän MM-ralli saa Jyväskylältä reilut 100 000 euroa ja Lahdelta tuli viime vuonna saman verran. Mukavaa, että tukevat, mutta summat ovat pähkinöitä kilpailun reilusti yli kolmen miljoonan euron budjetissa. Teiden saaminen kilpailukäyttöön maksaa, vuosi vuodelta enemmän, se rajoittaa pätkien määrää osaltaan. Esimerkiksi Vaherin poissaolo reitiltä selittyy sillä, että tien käytöstä, Vaherin ison tien, pyydetään aivan posketonta rahasummaa. Pätkää ei saa mitenkään taloudellisesti kannattavaksi.

Koska Jyväskylän MM-ralli ei saa valtion tappiotakuuta, on järjestäjän pakko pyrkiä tekemään ralli siten, että se pysyy taloudellisesti kuivilla. Ja tiedoksi "bisnesrallia" haukkuville, kisa on taloudellisesti ollut todella tiukilla viime vuodet. Vuoden 2010 kisa teki yli 300 000 euroa tappiota, vuosi 2011 meni tietääkseni hieman plussalle ja viime vuosi meni hieman tappiolle.

Täytyy tähän vielä kommentoida. Kyllähän se tiedossa on että talkoolaisia on vaikea saada, FIA asettaa omat määräyksensä, teiden saaminen on vaikeaa ja kallista jne. Mutta kuten täälläkin on moneen kertaan mainittu, rallikansa ne suurimmat tulot kisalle tuo. Ja jos tuote ei katsojia miellytä, ei tule rahaakaan riittävästi.

Jo vuosia katsojat ovat haaveilleet sellaisesta "vanhan ajan jyskälästä", joten näihin toiveisiin pitäisi pyrkiä vastaamaan paremmin. Onhan se selvää, että paluuta entiseen ei enää ole siinä muodossa mitä kisa oli joskus, mutta varmasti samoja elementtejä on vielä osittain mahdollista käyttää. Oleellisimmat seikat ovat varmasti reitin pidentäminen ja levittäminen laajemmalle alueelle etähuoltojen avulla. Lisäksi reitti kaipaa radikaalia uudistusta ja lisää vanhoja jyskälän klassikkopätkiä mukaan. Käsittääkseni FIA antaa tähän mahdollisuudenkin tiettyjen rajojen puitteissa. Ja tuskin juuri kellään on mitään reitin laajentamista vastaan. Tätähän monet huippukuskitkin ovat toivoneet. Kunnon maraton-kisoja, jossa syntyy erojakin. Suomi on aina ollut edelläkävijä MM-rallin järjestämisessä. Tässä reitti-asiassakin suomi voisi näyttää esimerkkiä muille järjestäjämaille mihin suuntaan kilpailuja pitäisi viedä.

Tiedetään ettei se ole helppoa, mutta siksi olisikin aihetta uudistaa reitti radikaalisti. Ehkä uusilta alueilta niitä tielupia ja maanomistajien lupia heltiäisi helpommin. Lahden reitti ei ole toiminut, joten suunta Tampereelle. Väkeäkin löytyy sieltä suunnalta riittävästi. Klassikkopätkiä löytyy mm. Savo, Västilä, Siitama, Päijälä,Viitapohja, Pengonpohja, Juupajoki, Väärinmaja.
Lisäksi tietysti näitä keski-suomen klassikkopätkiä mukaan kuten Ouninpohja, Hassi, Surkee,Ruuhimäki
Erikoiskokeiden määrä maksimiin ja ek-kilometrejä reilusti lisää. Ajot Torstaista sunnuntaihin. Ajopäivätkin vähän pisemmäksi iltaan asti. Talkoolaisia voisi houkutella enemmän mukaan tavallisen kansan parista tehokkaalla mainoskampanjalla, että järkkäreiden huutava pula tulisi heidänkin tietoon.

Olen aika vakuuttunut että näillä uudistuksilla kotona pysyttelelevät vanhat suurajo-jäärätkin saadaan takaisin reitin varteen ja lipputuloja tulisi lisää. Ja tuskin ulkolaiskatsojillakaan olisi mitään näitä reittimuutoksia vastaan. Reitin uudistuminen toisi lisäväriä myös siksi, että pätkät olisi kaikille uusia ja kellään ei ole etulyöntiasemaa reitin osaamisesta.

Ihmisten pakottaminen karsinoihin pitäisi saada järkevämmälle tolalle. Ne jotka jaksavat lähteä sinne metsään rämpimään, osaavat kyllä varoa autoja. On ne ennenkin osanneet. Sitä paitsi ne rämpii sinne joka tapauksessa kielloista huolimatta. No,tämä on jo tätä kulunutta saarnaa.

Okei, okei. Tiedetään ettei tämä ole niin yksinkertaista ja helppoa. Mutta ainakin tähän suuntaan pitäisi pyrkiä niin paljon kuin rahkeet riittävät. Näin niitä katsojia ja tuloja saataisiin. Kokeilemisen arvoista olisi ainakin. Vanha kaava kun ei kerran niitä tuloja riittävästi tuo.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Täytyy tähän vielä kommentoida. Kyllähän se tiedossa on että talkoolaisia on vaikea saada, FIA asettaa omat määräyksensä, teiden saaminen on vaikeaa ja kallista jne. Mutta kuten täälläkin on moneen kertaan mainittu, rallikansa ne suurimmat tulot kisalle tuo. Ja jos tuote ei katsojia miellytä, ei tule rahaakaan riittävästi.

Jo vuosia katsojat ovat haaveilleet sellaisesta "vanhan ajan jyskälästä", joten näihin toiveisiin pitäisi pyrkiä vastaamaan paremmin. Onhan se selvää, että paluuta entiseen ei enää ole siinä muodossa mitä kisa oli joskus, mutta varmasti samoja elementtejä on vielä osittain mahdollista käyttää. Oleellisimmat seikat ovat varmasti reitin pidentäminen ja levittäminen laajemmalle alueelle etähuoltojen avulla. Lisäksi reitti kaipaa radikaalia uudistusta ja lisää vanhoja jyskälän klassikkopätkiä mukaan. Käsittääkseni FIA antaa tähän mahdollisuudenkin tiettyjen rajojen puitteissa. Ja tuskin juuri kellään on mitään reitin laajentamista vastaan. Tätähän monet huippukuskitkin ovat toivoneet. Kunnon maraton-kisoja, jossa syntyy erojakin. Suomi on aina ollut edelläkävijä MM-rallin järjestämisessä. Tässä reitti-asiassakin suomi voisi näyttää esimerkkiä muille järjestäjämaille mihin suuntaan kilpailuja pitäisi viedä.

Tiedetään ettei se ole helppoa, mutta siksi olisikin aihetta uudistaa reitti radikaalisti. Ehkä uusilta alueilta niitä tielupia ja maanomistajien lupia heltiäisi helpommin. Lahden reitti ei ole toiminut, joten suunta Tampereelle. Väkeäkin löytyy sieltä suunnalta riittävästi. Klassikkopätkiä löytyy mm. Savo, Västilä, Siitama, Päijälä,Viitapohja, Pengonpohja, Juupajoki, Väärinmaja.
Lisäksi tietysti näitä keski-suomen klassikkopätkiä mukaan kuten Ouninpohja, Hassi, Surkee,Ruuhimäki
Erikoiskokeiden määrä maksimiin ja ek-kilometrejä reilusti lisää. Ajot Torstaista sunnuntaihin. Ajopäivätkin vähän pisemmäksi iltaan asti. Talkoolaisia voisi houkutella enemmän mukaan tavallisen kansan parista tehokkaalla mainoskampanjalla, että järkkäreiden huutava pula tulisi heidänkin tietoon.

Olen aika vakuuttunut että näillä uudistuksilla kotona pysyttelelevät vanhat suurajo-jäärätkin saadaan takaisin reitin varteen ja lipputuloja tulisi lisää. Ja tuskin ulkolaiskatsojillakaan olisi mitään näitä reittimuutoksia vastaan. Reitin uudistuminen toisi lisäväriä myös siksi, että pätkät olisi kaikille uusia ja kellään ei ole etulyöntiasemaa reitin osaamisesta.

Ihmisten pakottaminen karsinoihin pitäisi saada järkevämmälle tolalle. Ne jotka jaksavat lähteä sinne metsään rämpimään, osaavat kyllä varoa autoja. On ne ennenkin osanneet. Sitä paitsi ne rämpii sinne joka tapauksessa kielloista huolimatta. No,tämä on jo tätä kulunutta saarnaa.

Okei, okei. Tiedetään ettei tämä ole niin yksinkertaista ja helppoa. Mutta ainakin tähän suuntaan pitäisi pyrkiä niin paljon kuin rahkeet riittävät. Näin niitä katsojia ja tuloja saataisiin. Kokeilemisen arvoista olisi ainakin. Vanha kaava kun ei kerran niitä tuloja riittävästi tuo.
Hattu päästä tuollaisen ajatusvirran edessä. Juuri näin minäkin asian näen. Periaatteessa mikään ei kai estä käyttämästä MM-skabassa niitä samoja pätkiä, kuin on ajettu T:reen seudulla SM-ralliessa tai jossain F-cupin kisoissa. Tampereen ympäristöstä löytyy kosolti hyviä pätkiä esim. s.e. ensin lämmitellään Ruuhimäessä ja Joutsan suunnalla, toisena päivänä tullaan Jämsän suunnalta T:reella, rykästään siinä tullessa Ouni, Siitama, Savo ja vaikka Sahalahti. Sitten yötauko Mansessa ja kolmantena päivänä tullaan takas kohti Jyväskylää joko Ruoveden - Virtain - Keuruun kautta tai vaikka koukaten Kurun - Parkanon - Kihniön kautta Keuruulle ja päätetään kisa vaikka Kuohun Power Stageen. Tuplana ajettavat EK:t tyystin veks tai ainakin mahd. vähiin ja runsaasti enemmän EK-kilometrejä kuin mitä muutamana viime vuonna on ollut. Ja ne helevatan pässin karsinat hittoon. Kaikki ne katselualueet, mitkä eivät erikseen ole turvallissuus syistä kiellettyjä olkoot sallittuja (ihmisten pihoihin ilman lupaa installoitumisenhan kieltää jo lakikin).
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
191
Reitin pidentäminen ja ulottaminen Tampereelle ovat minunkin toiveissa. Mutta todellisuus ei sitä mahdollista.

Reitti on nyt pakko ulottaa lähelle Lahtea, koska Helsingin seudulta saadaan näin erittäin hyvin palveluistaan maksavia vip-vieraita. Vaikka vippien morkkaaminen on hc-rallifanien suosikkiharrastus, heidän merkityksensä kilpailun taloudella ja sitä kautta toteuttamiselle on hyvin keskeinen. Näin se asia vain on.

Lisäksi Lahti on suhtautunut MM-ralliin hyvin myötämielisesti sekä henkisesti että myös taloudellisesti. Tampereen suunnan ongelmana on kaupungin nuiva suhtautuminen ralliin. Tampere ei halua henkisesti eikä taloudellisesti tukea kilpailua. Se on tilanne nyt, saa nähdä muuttuuko kaupungin päättäjien asenteet joskus. Lahden reitti on toiminut taloudellisesti, siksi sinne suuntaan nytkin mennään.

Mitä tulee reitin pidentämiseen ajallisesti ja kilometrimääräisesti, törmätään valitettavasti ongelmiin. Ensimmäinen ongelma: mistä tekijät. Kampanjoita on yms. yritetty, mutta tekijöitä on liian hyvin. Hyvä esimerkki on viime syksyn F-cupin kilpailu Tampereella. Kilpailuun halittiin tekijöitä yli 200 kilometrin säteeltä, kun Pirkanmaalta ei tekijöitä löytynyt. Toinen ongelma on raha: kilpailun pidentäminen maksaa, tuleeko riittävästi lipputuloja kattamaan kulut? Viime vuosina sunnuntait tuottivat reilusti tappiota. Kuitenkin hc-rallifaneja on sen verran vähän, ettei pelkästään heidän rahoillaan rallia pidennetä. Tavalliset perheet ratkaisevat, heille usein riittää yhden-kahden pätkän näkeminen.

Päivien pidentäminenkin on ongelmallista, tv ja muu media asettaa siihen rajoituksensa.

Ihmiset, tulkaa tekemään ralleja. Nyt esimerkiksi vuoden 2014 Riihimäki-ralliin kaivataan tekijöitä. Menkää mukaan touhuun, näette mitä se on!

Itse olen mukana järjestämässä noin 10 autokilpailua/vuosi. Siksi minulla ei ole enää turhan ruusuisia kuvitelmia.

Ja korostettakoon: en ole Tarkiainen, en ole AKK:n palkkalistoilla enkä luottamustehtävissä.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ettei nyt unohtus tästä keskustelusta se, että meitä "lajiniiloja" jotka toivoo 24/7 rallin seuraamista ja 2000km viikonloppuajelua pitkin Suomea, on ehkä tuhat. Kolmeen tuhanteen voin tinkiä, jos joku väittää että tuhat ei riitä. Väittäisin, että vip-vieraitakin on lukumääräisesti enemmän. Puhumattakaan "suuresta yleisöstä", jota on sitten satoja tuhansia.

Vaikka myö kuinka haikailtais sitä wanhan ajan rallia takasin, niin ei se rallin tulosta taloudellisesti mitenkään pelasta. Voipa olla että käy vallan päinvastoin.

Edit. Jos muistais vaikka päivittää uudet viestit ruudulle niin ei näyttäs niin aivottomalta toistamiselta. Mutta tulipahan kompattua rallifakiiria, ja ihan hyvä niin.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Ettei nyt unohtus tästä keskustelusta se, että meitä "lajiniiloja" jotka toivoo 24/7 rallin seuraamista ja 2000km viikonloppuajelua pitkin Suomea, on ehkä tuhat. Kolmeen tuhanteen voin tinkiä, jos joku väittää että tuhat ei riitä. Väittäisin, että vip-vieraitakin on lukumääräisesti enemmän. Puhumattakaan "suuresta yleisöstä", jota on sitten satoja tuhansia.
Noita hardis-faneja tosiaan ei kovin montaa tuhatta varmaan ole. Rallipassien lunastaneiden määräkään ei varmaan kerro koko totuutta. Ostetaan passi, vaikka käytäisiin vain korkeintaan kahdella pätkällä.
En tiedä katsooko AIK tätä liian Helsinki-keskisesti. Eikö VIP-vieraita voisi haalia ns maakunnistakin.

Mutta sitten siihen pääasiaan: niin kauan, kun Sebastian(it) ajaa kärjessä, Suomalaisten kiinnostus lopahtaa. Suomessa urheiluhullu tarkoitta, että ainoastaan, jos on voittaja, arvostetaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ihmiset, tulkaa tekemään ralleja. Nyt esimerkiksi vuoden 2014 Riihimäki-ralliin kaivataan tekijöitä. Menkää mukaan touhuun, näette mitä se on!
On sitä täälläkin oltu jos jonkinlaisissa tehtävissä ralli-EK:lla 90-luvulla ja varmaan vielä 2000-luvun alkuvuosinakin. Nykyisellään joku SM-sarja ei vain ole niin mielenkiintoista seurattavaa (F-cupista puhumattakaan) että viitsisin lähteä koko päiväksi johonkin metsään käkkimään esim. sulkumieheksi saamatta siitä minkään sorttista korvausta. Futuresprintti-porukka sentään on järkännyt talkooväelle kunnon saunottelut kauden päätteeksi. Riksu sitä paitsi on kaukana... Lahden EM-hissetkin on etäällä, mutta kärkipään kuskien ja autojen näkemisen vuoksi voi raahautua parille pätkälle.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
En tiedä katsooko AIK tätä liian Helsinki-keskisesti. Eikö VIP-vieraita voisi haalia ns maakunnistakin.

Mutta sitten siihen pääasiaan: niin kauan, kun Sebastian(it) ajaa kärjessä, Suomalaisten kiinnostus lopahtaa. Suomessa urheiluhullu tarkoitta, että ainoastaan, jos on voittaja, arvostetaan.
Kyllä Jyväskylän seutu on aikahyvin "imetty" VIP-vieraista kuiviin tässä vuosien saatossa ja toki sitä edelleenkin tehdään. Aika moni kuski hankkii kisan ja kauden budjettia Jyskälän VIPeillä... Homma vaan on se että osa yrityksistä pitää siitä että paketti saadaan vedettyä läpi virka-aikana. Siksi esim. Koukunmaalle on helppo järjestää Helsingistä paketti kun ollaan takas reilusti ennen pimeää. Sama tietty pätee osin myös Jyväskyläläisiä asiakkaita. Ei toki kaikkia mutta merkittävää osaa kuitenkin. Tuosta jälkimmäisestä olen samaa mieltä. Mikon tai JM:n olisi korkea aika ottaa muutama voitto ennen Jyskälää että saadaan suuren yleisön kiinnostus korkealle...
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Reitin pidentäminen ja ulottaminen Tampereelle ovat minunkin toiveissa. Mutta todellisuus ei sitä mahdollista.

Reitti on nyt pakko ulottaa lähelle Lahtea, koska Helsingin seudulta saadaan näin erittäin hyvin palveluistaan maksavia vip-vieraita.

Eihän se Tamperekaan paljon kauempana Helsingistä ole kuin Lahti. Parin tunnin ajomatka. Lisäksi Tampere on asukasluvultaan suurempi kuin Lahti, joten kyllä sitä Vippiporukkaa ja yleisöä muutenkin sieltäkin riittää, Helsingin lisäksi. Ja niitä vanhoja jyskäläpätkiä on esim. Tampere-Hämeenlinna-välilläkin mukavasti, eli vähän lähempänä Helsinkiä. Esim. Uskila, Vahonen, Lastunen, Savo, Krääkkiö, Laitikkala, Koivulahti, Välkkilä, Raitoo, Onkemäki. Kaikki tuossa Lempäälä-Urjala-Valkeakoski-akselilla ajettuja suurajopätkiä B-ryhmäläisten aikaan. Savo, Koivulahti, Uskila, Laitikkala olivat vielä 80-luvun lopulla ja 90-luvullakin mukana.

Yksi vaihtoehto voisi olla myös se, että lisätään reittiin esim. 3-5 lyhyttä pyrähdyspätkää, pituudeltaan vain n. 5 km. Näitä lyhyitä pätkiä oli 70-80-luvulla paljonkin. Näin saataisiin erikoiskokeiden määrää lisättyä ja yleisö saisi vähän enemmän vaihtoehtoja minne pätkälle haluaa suunnata. Ruuhkatkin helpottaisi, kun kaikki ei sullo samaan paikkaan. Järkkäreitä ei silti tarvittaisi paljon lisää, koska ek:t olisi niin lyhyitä että melko pienellä porukalla pärjäisi verrattuna johonkin 30-kilometriseen maratonpätkään. Maratonpätkillä on jo helposti 10-15 suosittua katselupaikkaa, joissa kaikissa tarvii iso liuta keltaliivisiä.

Ja kun kerran talkooporukkaa ei tahdo suomesta löytyä, niin pyydetään sitten ulkomailta :D Eikös se ole nykyajan trendi, että monet suomalaisfirmatkin haalii sitä työvoimaa ulkomailta :thumbup:
 

ammattikatsoja78

Well-known member
Liittynyt
24.2.2010
Viestit
112
Sijainti
pirkanmaa
Eihän se Tamperekaan paljon kauempana Helsingistä ole kuin Lahti. Parin tunnin ajomatka. Lisäksi Tampere on asukasluvultaan suurempi kuin Lahti, joten kyllä sitä Vippiporukkaa ja yleisöä muutenkin sieltäkin riittää, Helsingin lisäksi. Ja niitä vanhoja jyskäläpätkiä on esim. Tampere-Hämeenlinna-välilläkin mukavasti, eli vähän lähempänä Helsinkiä. Esim. Uskila, Vahonen, Lastunen, Savo, Krääkkiö, Laitikkala, Koivulahti, Välkkilä, Raitoo, Onkemäki. Kaikki tuossa Lempäälä-Urjala-Valkeakoski-akselilla ajettuja suurajopätkiä B-ryhmäläisten aikaan. Savo, Koivulahti, Uskila, Laitikkala olivat vielä 80-luvun lopulla ja 90-luvullakin mukana.

Yksi vaihtoehto voisi olla myös se, että lisätään reittiin esim. 3-5 lyhyttä pyrähdyspätkää, pituudeltaan vain n. 5 km. Näitä lyhyitä pätkiä oli 70-80-luvulla paljonkin. Näin saataisiin erikoiskokeiden määrää lisättyä ja yleisö saisi vähän enemmän vaihtoehtoja minne pätkälle haluaa suunnata. Ruuhkatkin helpottaisi, kun kaikki ei sullo samaan paikkaan. Järkkäreitä ei silti tarvittaisi paljon lisää, koska ek:t olisi niin lyhyitä että melko pienellä porukalla pärjäisi verrattuna johonkin 30-kilometriseen maratonpätkään. Maratonpätkillä on jo helposti 10-15 suosittua katselupaikkaa, joissa kaikissa tarvii iso liuta keltaliivisiä.

Ja kun kerran talkooporukkaa ei tahdo suomesta löytyä, niin pyydetään sitten ulkomailta :D Eikös se ole nykyajan trendi, että monet suomalaisfirmatkin haalii sitä työvoimaa ulkomailta :thumbup:
Nämä sprintti pätkät ( 5-7km) olisi ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu!
Ei tarvis ukkojen kyttäillä kabiineissa split aikoja..:D:D = joutuis ajaan täysillä alusta loppuun nämä pätkät!!

Jos reitti suuntautuisi hämeenlinnan suuntaan niin kai ne vip kaljateltat voisi pystyttää vaikka ahvenistolle..( siellähän on moottorirata)
Yks ravimies vaan sano, että ravirata ( jyväskylä) on noiden rallien jälkeen 2-3 vko ihan paskassa kunnossa..
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Jos reitti suuntautuisi hämeenlinnan suuntaan niin kai ne vip kaljateltat voisi pystyttää vaikka ahvenistolle..( siellähän on moottorirata)
Yks ravimies vaan sano, että ravirata ( jyväskylä) on noiden rallien jälkeen 2-3 vko ihan paskassa kunnossa..

Taitaa sitä paskaa olla radalla ravienkin jälkeen.....:D
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
191
Eihän se Tamperekaan paljon kauempana Helsingistä ole kuin Lahti. Parin tunnin ajomatka. Lisäksi Tampere on asukasluvultaan suurempi kuin Lahti, joten kyllä sitä Vippiporukkaa ja yleisöä muutenkin sieltäkin riittää.
Tampere on Lahtea suurempi kaupunki, mutta mutta. Vip-asiakkaita Jyväskylään tuovat paljon valtakunnalliset sekä monikansalliset firmat. Näiden firmojen päätöksenteko tapahtuu Helsingissä, ei Tampereella, ei Lahdessa eikä Jyväskylässä. Tampereelta voi saada vip-asiakkaita, mutta vähemmän ja pienemmällä tuotolla kuin Helsingin suunnasta.

Keski-Suomi ympäröivine alueineen on taloudellisesti "pumpattu" niin tyhjiin kuin mahdollista. Reaaliteetit ovat niin rajut, että ilman Lahden lenkkiä MM-rallin järjestäminen Suomessa on liki mahdotonta.

Ja tuo etäisyysasia....Kaksi tuntia/sivu on paljon pidempi matka kuin tunti/sivu. Vip-asiakkaat haluavat kompaktin pituisen "viihdepläjäyksen", siksi Lahden seutu on rallin järjestäjälle erittäin tärkeä.

Eikä mitään kannata muutenkaan suunnitella Tampereen suuntaan niin kauan, kun kaupungin suhtautuminen asiaan on nuivahko.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Tampere on Lahtea suurempi kaupunki, mutta mutta. Vip-asiakkaita Jyväskylään tuovat paljon valtakunnalliset sekä monikansalliset firmat. Näiden firmojen päätöksenteko tapahtuu Helsingissä, ei Tampereella, ei Lahdessa eikä Jyväskylässä. Tampereelta voi saada vip-asiakkaita, mutta vähemmän ja pienemmällä tuotolla kuin Helsingin suunnasta.

Keski-Suomi ympäröivine alueineen on taloudellisesti "pumpattu" niin tyhjiin kuin mahdollista. Reaaliteetit ovat niin rajut, että ilman Lahden lenkkiä MM-rallin järjestäminen Suomessa on liki mahdotonta.

Ja tuo etäisyysasia....Kaksi tuntia/sivu on paljon pidempi matka kuin tunti/sivu. Vip-asiakkaat haluavat kompaktin pituisen "viihdepläjäyksen", siksi Lahden seutu on rallin järjestäjälle erittäin tärkeä.

Eikä mitään kannata muutenkaan suunnitella Tampereen suuntaan niin kauan, kun kaupungin suhtautuminen asiaan on nuivahko.
Järjestäjiltä näyttää vain unohtuvan se tosiasia, että suurinosa katsojista on tavallisia rallifaneja eikä mitään Vip-asiakkaita, joten rallia ei kannata tehdä pelkästään Vip-asiakkaiden ehdolla, koska Vip-asiakkailla saaduilla tuloilla ei mitenkään pystytä kattamaan niitä menetyksiä joka syntyvät tavallisten rallifanien jäädessä kotiin.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Järjestäjiltä näyttää vain unohtuvan se tosiasia, että suurinosa katsojista on tavallisia rallifaneja eikä mitään Vip-asiakkaita, joten rallia ei kannata tehdä pelkästään Vip-asiakkaiden ehdolla, koska Vip-asiakkailla saaduilla tuloilla ei mitenkään pystytä kattamaan niitä menetyksiä joka syntyvät tavallisten rallifanien jäädessä kotiin.
Jep, perse edellä mennään puuhun, jos mennään pekästään VIP-vieraiden ehdoilla. Tavalliset katsojat pitäisi saada takaisin reitin varrelle. Vielä nykyinen rallin pienimuotoinen lama tilanne, melkein vaatisi sitä, että ralli tulisi taas monen normaalin ihmisen saatavuuteen. Näistä tavalliset katsojat, kun ovat aidosti kiinnostuneita rallista, eivätkä vain firman piikkiin piipahtamassa. Innostus lähteä mukaan muuhunkin rallitoimintaan varmasti lisääntyisi.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
Muutamia rallin järjestämiseen vaikuttavia tahoja:

-AKK/tekijät
-FIA/säännöt
-Sarjaa kiertävät (tehdas)tallit
-Suomen lait
-Huvilupa asiat/yleisötilaisuuden järjestämis vastuut
-Poliisi/yleisön hallinta
-Pelastusviranomaiset/onnettomuuksiin varautuminen
-Käytettävissä olevat tiet

Tuohon listaan kuuluu varmaan vielä muutakin mutta nuo ainakin kaikki sellaisia tahoja/asioita jotka pitää ottaa huomioon ennen kuin mietitään sen kummemmin VIP- kuin mitään muutakaan yleisöä... Jos siis meinaa ylipäänsä rallia saada tehtyä. Toki yleisö pitää olla mukana suunnitelmassa koko ajan mutta esim. jos pelastusviranomaiset tai poliisi antavat toimintaohjeen niin se käsittääkseni menee aina yleisön "halun" edelle...
 

LeTo

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
59
On kyllä huikeeta huomata kaduntallaajan itseluottamus. Tuossa varsin yksinkertaisesti ja ymmärrettävästi rallifakiiri on kirjottanut kuinka asiat on, niin eiköhän täältä muutama nimimerkki tule ystävällisesti toteen ettei se noin saa olla vaan tehkää niinku mä sanon.

Parahimmat sankarit, olkaa ystävällisiä ja ottakaa yhteyttä rallin organisaatioon ja tarjotkaa osaavaa apuanne. Ei sieltä tekeminen lopu ja mahdollisesti siinä jollekulle vois rallin järjestämisen realiteetitkin aueta.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
On kyllä huikeeta huomata kaduntallaajan itseluottamus. Tuossa varsin yksinkertaisesti ja ymmärrettävästi rallifakiiri on kirjottanut kuinka asiat on, niin eiköhän täältä muutama nimimerkki tule ystävällisesti toteen ettei se noin saa olla vaan tehkää niinku mä sanon.

Parahimmat sankarit, olkaa ystävällisiä ja ottakaa yhteyttä rallin organisaatioon ja tarjotkaa osaavaa apuanne. Ei sieltä tekeminen lopu ja mahdollisesti siinä jollekulle vois rallin järjestämisen realiteetitkin aueta.
Tottakai tulee katsottua ns. ammattikatsojan värilasein tätä, mutta ainakin itse pyrin olemaan objektiivinen, tosin lähtee kyllä monesti käsistä, kun tunne vie vallan. Mutta silti asioita pitäsisi pystyä katsomaan KOKONAISUUTENA. Yleensä, kun otetaan se kortti esiin, että "mee ite tekemään, mee ite koittaan", niin osoitetaan aikamoista putkinäköä. Ei edes yritetä ottaa muita näkökantoja tai pyritä kehittämään jotain asiaa.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Kuinka moni teistä NORF:in reittiarvostelijoista on ollut tekemässä viiden viimeisen vuoden aikana rallia tai rallisprinttiä? Kannanotoista päätellen ei yksikään.

Netissä on helppo huutaa, mutta menkää mukaan seuratyöhön järjestämään kilpailuita niin saatte käsityksen, miten "helppoa" se nykyisin on.

Jyväskylän MM-rallin reitti on monen asian, intressin, yhteensovittamista. FIA:n säännöt luovat puitteet, jonka sisällä reitti rakennetaan. Sen jälkeen pitää päästä teistä tiehoitokuntien ja Tiehallinnon kanssa yhteisymmärrykseen. Sopimukseen pitää päästä myös maanomistajien kanssa, eikä se totisesti ole niin helppoa kuin mitä se oli vielä 1990-luvulla.

Ja kun reitti alkaa hahmottumaan, pitää löytää pätkille tekijät. Kiitos FIA:n ja valtion sekä kuntien kiristyneiden viranomaismääräysten, pätkien järjestäminen vaatii paljon vapaaehtoisia vastaamaan ennen kaikkea kilpailijoiden ja yleisön turvallisuudesta. Nykyisellä reitillä Jyväskylän järjestäminen vaatii yli 5000 talkoolaita. Ja kuten jokainen missään seuratyössä viime vuosina mukana ollut tietää, vapaaehtoisten haaliminen on vuosi vuodelta vaikeampaa. Ja järkkäreiltä vaaditaan korttia....hankaluuksia riittää.

Rallin järjestäjän on myös ajateltava, ikävä kyllä, rahaa. Helsinki tukee ensi kesänä Tall Ship Race -purjehdustapahtumaa noin kahdella miljoonalla eurolla, Lahti tukee avokätisesti Salpausselän kisoja....Jyväskylän MM-ralli saa Jyväskylältä reilut 100 000 euroa ja Lahdelta tuli viime vuonna saman verran. Mukavaa, että tukevat, mutta summat ovat pähkinöitä kilpailun reilusti yli kolmen miljoonan euron budjetissa. Teiden saaminen kilpailukäyttöön maksaa, vuosi vuodelta enemmän, se rajoittaa pätkien määrää osaltaan. Esimerkiksi Vaherin poissaolo reitiltä selittyy sillä, että tien käytöstä, Vaherin ison tien, pyydetään aivan posketonta rahasummaa. Pätkää ei saa mitenkään taloudellisesti kannattavaksi.

Koska Jyväskylän MM-ralli ei saa valtion tappiotakuuta, on järjestäjän pakko pyrkiä tekemään ralli siten, että se pysyy taloudellisesti kuivilla. Ja tiedoksi "bisnesrallia" haukkuville, kisa on taloudellisesti ollut todella tiukilla viime vuodet. Vuoden 2010 kisa teki yli 300 000 euroa tappiota, vuosi 2011 meni tietääkseni hieman plussalle ja viime vuosi meni hieman tappiolle.
Sinä kun tiedät paljon asioista, niin muistanko oikein, että Jyväskylä teki vielä 2000-luvun alussa miljoonan markan voittoja? Suunta on rallilla ollut alamäki sitä ei kukaan voi kiistää. Vähennetyt ek.km ja reilusti nousseet lipun hinnat jo summaavat suunnan. No onneksi vielä sentään Suomessa, jos kerran näin vaikeaksi mennyt.
 
Ylös